Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Recall:

Apppappp! Ge fan i att handla från små och skumma sidor så slipper vi fler gråt-trådar i konsumenträttdelen = alla glada.

Jag kommer inte göra det men mod bör ta bort tipset så fort som möjligt då det är en oseriös sida tills motsatsen är bevisad. Det brukar dyka upp sådana tips med jämna mellanrum då från företaget i fråga som försöker scamma folk. Tragiskt.

edit: ser att det är borta, tummen upp

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem
Skrivet av bourne94:

Funkar denna som en simplare fil-server i hemmet? något som har erfarenhet av den?

Undrar detsamma!
Någon...?

Permalänk
Medlem

Haft en, åkte tillbaka till Dustin inom 12 timmar. Katastrof.

Skrivet av ducedo:

Seagate STBM Business Storage 4TB (NAS) - 989 kr endast idag. Närmsta konkurrent enligt Prisjakt är Liontech på 2324 kr följt av Dustin på 2849 kr. Hyfsat klipp på pappret men produkten verkar inte ha fått så goda betyg på t.ex. Amazon.

http://datorfixarna.com/catalog/product_info.php?products_id=...

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Dubadai:

Haft en, åkte tillbaka till Dustin inom 12 timmar. Katastrof.

Flyttade in ditt inlägg här, fyndtråden är endast till för fynd, diskussion hör hemma här.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

Jaha mitt klagande i fyndtråden blev raderat så får ta det här istället.

Kan folk sluta posta massa skit där man sparar högst 200kr? Det är för i helvete inget fynd om man får 150kr rabatt på headset som kostar 400kr från början. Procentuellt är det bra, men det är inga pengar. Det grisar ner tråden så att de riktiga fynden försvinner i mängden

Permalänk
Medlem
Skrivet av fläsklägg:

Jaha mitt klagande i fyndtråden blev raderat så får ta det här istället.

Kan folk sluta posta massa skit där man sparar högst 200kr? Det är för i helvete inget fynd om man får 150kr rabatt på headset som kostar 400kr från början. Procentuellt är det bra, men det är inga pengar. Det grisar ner tråden så att de riktiga fynden försvinner i mängden

Håller inte med dig där. Ser inte heller varför du skulle ha rätt att hitta på nya regler till tråden om du inte ens kan följa de som redan finns.

Visa signatur

Deschutes -> Spitfire -> Winchester -> Toledo -> Deneb -> Sandy Bridge -> Summit Ridge -> Vermeer

Permalänk
Skrivet av AerisArchon:

Håller inte med dig där. Ser inte heller varför du skulle ha rätt att hitta på nya regler till tråden om du inte ens kan följa de som redan finns.

Reglerna är inget självändamål i sig utan finns till där av en anledning. Och då mitt inlägg bidrog till att förändra normerna så att vi ska få en bättre tråd så bröt inte inlägget mot grundidén som ligger bakom reglerna. Dvs hålla tråden ren från skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fläsklägg:

Jaha mitt klagande i fyndtråden blev raderat så får ta det här istället.

Kan folk sluta posta massa skit där man sparar högst 200kr? Det är för i helvete inget fynd om man får 150kr rabatt på headset som kostar 400kr från början. Procentuellt är det bra, men det är inga pengar. Det grisar ner tråden så att de riktiga fynden försvinner i mängden

Den som letar efter ett headset kan väl tycka att det är ett fynd? Och det finns nog många på Sweclockers, bland annat studenter, som tycker att 150 kronor är pengar.

Med samma logik kan man säga att folk ska sluta posta saker som kostar över 10 000 eftersom "ingen ändå har råd" (om man ser det från en annans perspektiv).

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av husqvarnaff:

Den som letar efter ett headset kan väl tycka att det är ett fynd? Och det finns nog många på Sweclockers, bland annat studenter, som tycker att 150 kronor är pengar.

Med samma logik kan man säga att folk ska sluta posta saker som kostar över 10 000 eftersom "ingen ändå har råd" (om man ser det från en annans perspektiv).

Jag är en av dem. Jag vill veta när något är rabatterat med 150:-, vilket för mig är pengar. Klart jag hellre köper ett spel som nu helt plötsligt kostar 350:- istället för 500:-. Jag sparar pengar.

Så fortsätt posta "små fynd"!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fläsklägg:

Jaha mitt klagande i fyndtråden blev raderat så får ta det här istället.

Kan folk sluta posta massa skit där man sparar högst 200kr? Det är för i helvete inget fynd om man får 150kr rabatt på headset som kostar 400kr från början. Procentuellt är det bra, men det är inga pengar. Det grisar ner tråden så att de riktiga fynden försvinner i mängden

37% är bra rabatt. Däremot är många 5-10% tips oftast inga FYND, utan vanliga "rabatter".

>30% rabatt på högmarginalare är mer fynd.
På komponenter där marginalen är låg kommer man sällan ner i dessa prissänkningarna.

Sen får man acceptera att alla varor som läggs upp inte intresserar alla,
men så länge det är datorrelaterat får man acceptera dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fläsklägg:

Jaha mitt klagande i fyndtråden blev raderat så får ta det här istället.

Kan folk sluta posta massa skit där man sparar högst 200kr? Det är för i helvete inget fynd om man får 150kr rabatt på headset som kostar 400kr från början. Procentuellt är det bra, men det är inga pengar. Det grisar ner tråden så att de riktiga fynden försvinner i mängden

Men du skapade en tråd att du ville veta hur du får tillbaka pengarna på ett spel för 9.99euro på steam?
Är ju inga pengar

Sen marginalen på elektronik är inte så stor utan är på tillbehören som butiker oftast har stor marginal på inköp>försäljningspris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fläsklägg:

Jaha mitt klagande i fyndtråden blev raderat så får ta det här istället.

Kan folk sluta posta massa skit där man sparar högst 200kr? Det är för i helvete inget fynd om man får 150kr rabatt på headset som kostar 400kr från början. Procentuellt är det bra, men det är inga pengar. Det grisar ner tråden så att de riktiga fynden försvinner i mängden

Kanske det börjar bli dags för dej att inse att tråden inte är till för endast ditt välbefinnande utan att du är en försvinnande liten del av alla personer som utnyttjar den. Vill du ha en helt egen kanske du skall skaffa ett eget forum där du helt själv kan styra och ställa med dina egna regler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe.Stars:

Jag är en av dem. Jag vill veta när något är rabatterat med 150:-, vilket för mig är pengar. Klart jag hellre köper ett spel som nu helt plötsligt kostar 350:- istället för 500:-. Jag sparar pengar.

Så fortsätt posta "små fynd"!

Fast spel hör inte hemma i den här tråden, det finna ju redan en för det. Sen är ju meningen med tråden att det ska tipsas om fynd. Det innebär ju att tipsen snarare ska vara ovanligt billiga än endast lite billigare, annars kan vi ju ändra rubriken till "bra tips tråden".

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divil:

Fast spel hör inte hemma i den här tråden, det finna ju redan en för det. Sen är ju meningen med tråden att det ska tipsas om fynd. Det innebär ju att tipsen snarare ska vara ovanligt billiga än endast lite billigare, annars kan vi ju ändra rubriken till "bra tips tråden".

Skickades från m.sweclockers.com

Missade du typ det fjärde inlägget före dig? Oavsett om det är 150kr eller 600kr billigare så är det väl fynd i allas ögon, alla har olika syn på vad saker är värt och vad de själva har för ekonomi och kan betalar för saker och ting. Alla tips är väl bra tips? Passar det inte så behöver man ju inte kika alls i tråden.

Och som andra redan har poängterat, marknaden är redan pressad och affärerna har knappt några marginaler som det ser ut, därav lär inte dessa superfynd där t ex ett 980 strix för 1000kr dyka upp.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Divil:

Fast spel hör inte hemma i den här tråden, det finna ju redan en för det. Sen är ju meningen med tråden att det ska tipsas om fynd. Det innebär ju att tipsen snarare ska vara ovanligt billiga än endast lite billigare, annars kan vi ju ändra rubriken till "bra tips tråden".

Skickades från m.sweclockers.com

Fysiska spel hör fortfarande hemma i tråden. Digitala spel har en egen tråd: http://www.sweclockers.com/forum/8-ovrigt-om-datorspel/101227...

Permalänk

Det verkar som jag har trampat på många ömma tår. Men ett forum är ju till för diskussion så det ser jag inte som ett problem.

Skrivet av husqvarnaff:

Den som letar efter ett headset kan väl tycka att det är ett fynd? Och det finns nog många på Sweclockers, bland annat studenter, som tycker att 150 kronor är pengar.

Med samma logik kan man säga att folk ska sluta posta saker som kostar över 10 000 eftersom "ingen ändå har råd" (om man ser det från en annans perspektiv).

Jag är själv student och tycker inte att 150kr är några pengar. Köper själv saker i storleksordningen 10KSEK, det är inga problem om man lägger undan några tusenlappar varje månad. Jobbar man även på sommaren så är det lugnt, allt handlar om prioriteringar. Det här är ett entusiastforum, det är inte orimligt att anta att folk prioriterar teknik och kan betala 10KSEK för prylar. Det är ju ganska uppenbart med all hets på high end-grafikkort.....

Skrivet av VonB:

Men du skapade en tråd att du ville veta hur du får tillbaka pengarna på ett spel för 9.99euro på steam?
Är ju inga pengar

Sen marginalen på elektronik är inte så stor utan är på tillbehören som butiker oftast har stor marginal på inköp>försäljningspris.

Touché
Sen så har jag faktiskt inte orkat bemöda mig att kontakta Steam ännu men det kommer :P. Rätt ska va rätt, skiten fungerar ju inte.

Skrivet av Sp0de:

Kanske det börjar bli dags för dej att inse att tråden inte är till för endast ditt välbefinnande utan att du är en försvinnande liten del av alla personer som utnyttjar den. Vill du ha en helt egen kanske du skall skaffa ett eget forum där du helt själv kan styra och ställa med dina egna regler.

Jo jag hade det förut, var ganska trevligt.

Skrivet av Divil:

Fast spel hör inte hemma i den här tråden, det finna ju redan en för det. Sen är ju meningen med tråden att det ska tipsas om fynd. Det innebär ju att tipsen snarare ska vara ovanligt billiga än endast lite billigare, annars kan vi ju ändra rubriken till "bra tips tråden".

Skickades från m.sweclockers.com

Exakt

Permalänk
Keeper of Traditions

Fick precis notifiering från Prisjakt att AOC:s 1440p skärm som många pratat om precis sänkts med 500kr... Inget jättekap kanske, men en väldigt prisvärd skärm som precis blev ännu billigare.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2296503

Blev själv väldigt sugen.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

https://www.alina.se/Produkt.aspx?T2=NX.MQLED.053

Vad skulle ni säga om den som gamingdator när pluggar på högskolan? prisvärd, eller vänta? ska nämligen inte börja plugga förräns nästa höst, men min nurvarande dator är ganska tråkig..

Permalänk
Medlem
Skrivet av fläsklägg:

Jaha mitt klagande i fyndtråden blev raderat så får ta det här istället.

Kan folk sluta posta massa skit där man sparar högst 200kr? Det är för i helvete inget fynd om man får 150kr rabatt på headset som kostar 400kr från början. Procentuellt är det bra, men det är inga pengar. Det grisar ner tråden så att de riktiga fynden försvinner i mängden

Tycker att din logik gällande detta är helt idiotiskt och väldigt självisk. Jag är själv student och har råd att spendera men detta betyder ju inte att jag kommer att betala 500 kr för en produkt ena dagen om priset på denna faller med 150 kr nästa dag? Varför bränna bort 150 kr i onödan? Visst, kanske om man har bråttom och vill få ett nytt grafikkort för att ditt gamla gått sönder så snabbt som möjligt så kan det lönar sig, men annars inte!
Tack vare denna tråd och folk som håller koll på olika produkter och postar sina fynd så har jag lyckats köpa komponenter för jäkligt bra priser, sparat tusentals kronor på alla dessa 10-20% rabatter samt använt de pengarna jag sparat ihop och köpt något extra. Väldigt säker på att jag inte är ensam om detta och om du nu tycker att denna tråd är jobbig och hellre bränner bort pengar istället för att spara så borde du väl ignorera den helt enkelt! Problem solved och alla blir glada!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Fick precis notifiering från Prisjakt att AOC:s 1440p skärm som många pratat om precis sänkts med 500kr... Inget jättekap kanske, men en väldigt prisvärd skärm som precis blev ännu billigare.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2296503

Blev själv väldigt sugen.

Har suttit på den skärmen sen september i år, kan rekommendera den, har fungerat alldeles utmärkt för mig(Kört den både mot windows och OS X, om någon är nyfiken.)

Permalänk
Skrivet av Icte:

Tycker att din logik gällande detta är helt idiotiskt och väldigt självisk. Jag är själv student och har råd att spendera men detta betyder ju inte att jag kommer att betala 500 kr för en produkt ena dagen om priset på denna faller med 150 kr nästa dag? Varför bränna bort 150 kr i onödan? Visst, kanske om man har bråttom och vill få ett nytt grafikkort för att ditt gamla gått sönder så snabbt som möjligt så kan det lönar sig, men annars inte!
Tack vare denna tråd och folk som håller koll på olika produkter och postar sina fynd så har jag lyckats köpa komponenter för jäkligt bra priser, sparat tusentals kronor på alla dessa 10-20% rabatter samt använt de pengarna jag sparat ihop och köpt något extra. Väldigt säker på att jag inte är ensam om detta och om du nu tycker att denna tråd är jobbig och hellre bränner bort pengar istället för att spara så borde du väl ignorera den helt enkelt! Problem solved och alla blir glada!

Är man intresserad av att köpa en vara och samtidigt priskänslig, då kollar man på prisjakt. Så gör jag själv, sitter inte och väntar på att någon ska tipsa i en tråd.

För egen del så tycker jag tråden är mycket mer intressant om den är fylld med riktiga fynd. Sen är det klart att all rabatt är trevlig, men den kan jag leta upp själv på prisjakt om jag redan är inställd på att köpa en viss vara. Det roliga med denna tråden är att man kan få idéer på nya prylar att köpa som man inte tänkt på annars.

Jag tycker att ett bra fynd är

  • En kvalitetsvara med en attraktiv rabatt

  • En dussinvara med mycket kraftig rabatt (utförsäljning)

Sen är allt i livet subjektivt, så du kanske inte håller med om min definition, eller så kanske du tycker att något budgetheadset är en kvalitetsvara. Syftet med mitt inlägg är att få folk att tänka till.

Permalänk
Medlem

Mitt senaste tips innehöll en review av nätaggregatet, jag tog första bästa via Google. Efter att ha postat tipset hittade jag en review som pekade på fler negativa omdömen. Vilken sida man litar på eller inte är högst personligt, jag har inte lagt någon vikt i valet av review site. Men för saken skull så vill tycker jag att ni som funderar på att slå till ändå ska läsa denna och flera för att bilda er en egen uppfattning: http://www.techpowerup.com/reviews/Silverstone/ST60F-ESB/11.h...

Edit: På begäran tagit bort inledningen av detta inlägg då det var off topic.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Moderator
Moderator

Personliga åsikter och förslag på ändringar kring fyndtråden kan man självklart ta upp och diskutera här men helt egna tolkningar av de rådande reglerna har vi inte mycket utrymme för är jag rädd.

Vi har fått in ett underlag med tämligen spridda åsikter nu och uppenbarligen rör sig inte diskussionen i någon riktning utan respektive sidor står fast vid sina idéer. När/om någon ändring i trådens regler blir aktuell så kommer vi givetvis att meddela det.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Personliga åsikter och förslag på ändringar kring fyndtråden kan man självklart ta upp och diskutera här men helt egna tolkningar av de rådande reglerna har vi inte mycket utrymme för är jag rädd.

Vi har fått in ett underlag med tämligen spridda åsikter nu och uppenbarligen rör sig inte diskussionen i någon riktning utan respektive sidor står fast vid sina idéer. När/om någon ändring i trådens regler blir aktuell så kommer vi givetvis att meddela det.

Personligen tycker jag att trådens regler kan förbli som dom är.
Vad som är ett fynd är subjektivt och bör inte rikta in sig enbart på dyrare saker utan även omfatta lite billigare för dom inte vill lägga mer pengar eller helt enkelt inte har pengarna att lägga.

Låt den vara som den är.

Låt säga att någon är ute efter ett hddkabinett eller liknande som normalt kostar bara några hundralappar och så vips finns det på halva priset någon stanns. Enligt nisse så är detta ett fynd men enligt någon annan så skräpar detta bara ner tråden så denna någon annan inte lika lätt kan se en NAS vara nedsatt med 15-20%.

Den enas skräp är den andres skatt så att säga

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Entusiast

SilverStone Strider Essential Gold 500W 80 Plus Gold ATX

Är detta nätaggregat något att hänga i granen? Låter nästan för bra för att vara sant.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Jonssown:

SilverStone Strider Essential Gold 500W 80 Plus Gold ATX

Är detta nätaggregat något att hänga i granen? Låter nästan för bra för att vara sant.

De verkar vara bortplockade nu så ja det var nog för bra för att vara sant.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Daemon:

De verkar vara bortplockade nu så ja det var nog för bra för att vara sant.

Där ser man! Typiskt, verkade som en bra julklapp.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtQ:

Mitt senaste tips innehöll en review av nätaggregatet, jag tog första bästa via Google. Efter att ha postat tipset hittade jag en review som pekade på fler negativa omdömen. Vilken sida man litar på eller inte är högst personligt, jag har inte lagt någon vikt i valet av review site. Men för saken skull så vill tycker jag att ni som funderar på att slå till ändå ska läsa denna och flera för att bilda er en egen uppfattning: http://www.techpowerup.com/reviews/Silverstone/ST60F-ESB/11.h...

Edit: På begäran tagit bort inledningen av detta inlägg då det var off topic.

Den reviewen pekar på ett Bronze-certified agg. Annonsen gäller Gold. Vet inte om de skrivit fel eller om det är olika agg. Beställde iaf ett för 490:-.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av laudanum:

Den reviewen pekar på ett Bronze-certified agg. Annonsen gäller Gold. Vet inte om de skrivit fel eller om det är olika agg. Beställde iaf ett för 490:-.

Skickades från m.sweclockers.com

Snyggt, håll oss gärna uppdaterade om något händer. Handlade det om något misstag skulle det ju inte vara första gången.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Först tipsar jag, och sen frågar jag.

MSI GTX 970 Gaming för 3290 på komplett, det måste väl vara ett bra pris eller? Ligger normalt på 3690.
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/205436-msi_ge...