Permalänk
Medlem

Ny dator kör långsamt!

Har nyligen köpt en ny dator och har haft några problem här och där, men ett av dom största problemen jag har som jag inte kan lösa är att min dator blir graduellt långsamare under en längre tid av använding. Behöver inte ens spela.
Startar datorn på ca 10 sekunder och allting går prima! Kan köra vilket spel somhälls på ultra utan problem, men efter några timmar även om det bara är browsa internet eller kolla på film så blir den långsam tills den blue screenar och crashar. Har haft temp program igång, och detta har hänt även när datorn ligger 30-40 grader. Har kört virus scan osv, instalerat dom drivers jag kan osv.. Kan inte lista ut detta problem och hoppas att ni har någon bättre koll än mig. Det jag inte har lyckats uppdatera är mitt morderkort bios, filen jag tankar från gigabyte går inte att köra. Kylaren har också bråkat lite med mig, kommer up i 80 grader i prime95 utan clock, har testat både h60 och h80i. Möjligtvis är problemet relarat? Men som sagt är det inte graderna, borde inte vara det iallafall. har haft både corsair link och realtempGT igång när problem har uppstått.

Tack på förhand och jag hoppas ni har någon koll!

Cooler Master G550M, 550W PSU

Gigabyte GA-Z97MX-GAMING 5, Socket-1150

HyperX Fury DDR3 1600MHz 8GB Black

Seagate® Desktop SSHD 1TB

MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB PhysX

Microsoft Windows 8.1

Corsair SSD Force Series GS 128GB 2.5"

Intel Core i5-4690K

Corsair h80i liquid cooling

Permalänk
Medlem

Du bör verkligen göra ett seriöst försök på att uppdatera BIOS. Spendera lite tid på diverse forum efter just samma uppdateringsproblem som med ditt kort, osv.

80 grader på en i-processor från 4000 serien skulle få mig att skrika rakt ut. Troligtvis beror detta på att just BiOS behöver sig en update, så jag tror du är på rätt spår.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Medlem

Har letat och försökt! Hittat biosen men jag försöker köra efiflash står det "Det går inte att köra appen på den här datorn", finns det något sätt jag kan manuellt uppdatera dom?

Permalänk
Skrivet av LIBC:

Corsair h80i liquid cooling

Jag kan sätta min vänsterfot på att du har satt backplaten åt fel håll. Jag gjorde detta själv när jag byggde min dator och har hjälpt två andra här på forumet med samma problem.

Visa signatur

Core I7 7700k . Asus GTX 1080 . 32GB Corsair Vengeance . Asus Maximus IX . Corsair AX860 . Samsung 960 PRO Nvme ssd x2 raid0

Permalänk
Medlem

Backplaten går endast o fästa åt ett håll

Permalänk
Medlem

Men värmen kan jag säkert lösa senare om det skulle vara felinstallation 2 gånger, osannolikt men möjligt. Men även med det så löser det inte dator problemet

Permalänk

nej, kolla noga så ser du att den är anorlunda skuren på två av kanterna. Dessa ska peka uppåt

Visa signatur

Core I7 7700k . Asus GTX 1080 . 32GB Corsair Vengeance . Asus Maximus IX . Corsair AX860 . Samsung 960 PRO Nvme ssd x2 raid0

Permalänk
Medlem
Skrivet av LIBC:

Har letat och försökt! Hittat biosen men jag försöker köra efiflash står det "Det går inte att köra appen på den här datorn", finns det något sätt jag kan manuellt uppdatera dom?

EFIflash är inte ett windowsprogram. Du kör det via en usb-sticka (eller skiva/floppy om du vill vara lite udda) och bootar från den vid start, för att flasha BIOS. Halv-avancerade saker med andra ord.

EDIT: Här är den där länken för hur man gör som du inte kunde hitta:
http://forum.giga-byte.co.uk/index.php/topic,2441.msg89013.ht...

Ursäkta morgonhumöret, blev väckt av en spark i skrevet av treårig dotter och har inte fått morgonkaffet ännu.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Skrivet av Nanae:

EFIflash är inte ett windowsprogram. Du kör det via en usb-sticka (eller skiva/floppy om du vill vara lite udda) och bootar från den vid start, för att flasha BIOS. Halv-avancerade saker med andra ord.

EDIT: Här är den där länken för hur man gör som du inte kunde hitta:
http://forum.giga-byte.co.uk/index.php/topic,2441.msg89013.ht...

Ursäkta morgonhumöret, blev väckt av en spark i skrevet av treårig dotter och har inte fått morgonkaffet ännu.

Är det inte enklare att uppdatera från en usb sticka direkt från bios?

Visa signatur

Core I7 7700k . Asus GTX 1080 . 32GB Corsair Vengeance . Asus Maximus IX . Corsair AX860 . Samsung 960 PRO Nvme ssd x2 raid0

Permalänk
Medlem

Ska testa detta, men innan jag gör det. Har ni några andra ideér vad som kan orsaka dom problemen jag har? dvs något som inte kräver speciellt mycket intelligens för att utföra. ^

Permalänk
Skrivet av LIBC:

Ska testa detta, men innan jag gör det. Har ni några andra ideér vad som kan orsaka dom problemen jag har? dvs något som inte kräver speciellt mycket intelligens för att utföra. ^

Sitter backplaten fel är det bara sätta tungan rätt i mun, lugnt och metodiskt skruva av, vända platen rätt och sätta tillbaka allt. Byt gärna ut cpu pastan innan du monterar tillbaka blocket, och se till att du drar skruvarna jämt.

Sen misstänker jag även att din dator blir seg pga värmen och att cpu'n möjligtvis throttlar.

Visa signatur

Core I7 7700k . Asus GTX 1080 . 32GB Corsair Vengeance . Asus Maximus IX . Corsair AX860 . Samsung 960 PRO Nvme ssd x2 raid0

Permalänk
Medlem

Kan testa och kolla det, är möjligt att det är problemet som orsakar värmen när jag stress testar den. Men tror knappast det är vad som påvärkar att datorn går långsamt eftersom värmerna har vart relativt svala när det uppstått. Me nsom sagt är jag inte den mest datorkunniga personen, Skall testa det och flasha den senare idag när jag har tid!

Permalänk
Medlem

Kanshe går och köper ordentlig kylpasta också istället för den man får med. Läste någonstans att det skulle vara vettigt o sätta dit o ringar på backplaten så att det satt så tight som möjligt mot processorn, är det någon bra idé?

Permalänk
Medlem

Kör INTE prime95 på Intels haswell/Haswell refresh/Devils canyon då det ökar volten till processorn och tempraturen skenar. Säkert inget fel på din installation testa med Intel burntest eller Aida64 istället.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem

Körde intel burn test och klarade det, kom upp i högst 68 grader, dock är inte processorn clockad alls. Detta hjälper dock inte ifall jag vill lista ut vad som gör datorn långsam

Permalänk
Medlem