Rengöring! Hur ofta rengör ni era Nätaggregat?

Permalänk

Rengöring! Hur ofta rengör ni era Nätaggregat?

Hej på er!

Idag har jag suttit med samma psu i tre år och jag har aldrig varit så nöjd.
Jag tänker att åren har gått och det kanske är dags att blåsa rent men känner mig tyvärr lite lat.
Min fråga till er alla är - hur ofta gör ni rent? Erfarenheter? Tips?

Visa signatur

Spelkonsoler> | PS1\PS2\PS2Slim\PS3Slim | N64 Black/Grey
Soffdator> MacbookPro "13 Retina '12

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

har haft min i över 2 år och jag har inte heller gjort det, bara att använda lite trycklufr

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Aldrig rengjort mitt nätagg, har väll kollat lite på det när jag haft datorn öppen och så men fläkten har aldrig varit dammig eller så, så har inte tänkt på att rengöra det.

Men om man ser att det är grått där inne och fläkten har inbränt damm på sig så ska man kanske rengöra lite, topsa lite på fläkten, dra av dammet och lite så sedan tryckluft på burk och blåsa rent lite eller en oljefri kompressor och blåsa rent med.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Varje gång jag blåser rent datorn, så typ en gång om året.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Har aldrig gjort det har dock rengjort damfiltret kanske 1 gång de här året

Visa signatur

Alpha: Cpu: i7 920 @ 2.67 Gpu: msi 970

Permalänk
Medlem

Alldeles för sällan tyvärr. Ska bli ändring på det när mitt nya system is up and running

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Haft mitt HX520 i över sju år nu, driver mitt klockade Titan och 3770k utan problem.

Inte rengjort en enda gång.

Permalänk

Rengör agget minst 2 ggr per år för att förhindra elektronikbrand eller andra obehagliga översakningar, detta med att skruva isär det och blåsa ut det och även rengöra fläktvingarna.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Primo Psu: EVGA G2 750W Mb: Asus Sabertooth P67 Cpu: I7 2600K Cpu-kylare: Cooler Master Hyper 212 Evo Gpu: GTX 660 SLI Minne: Corsair 8GB CL8 1600Mhz VENGEANCE SSD: Crucial MX100 256gb HDD: Seagate Barracuda 3tb

Permalänk
Medlem

Ja fläkten till mitt RM agg går aldrig igång med ett kort så aldrig dammfilter annars

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Skrivet av TT00bbee:

Har aldrig gjort det har dock rengjort damfiltret kanske 1 gång de här året

Står datorn på golvet eller på ett bord? Brukar det bli mycket i filtret?

Visa signatur

Spelkonsoler> | PS1\PS2\PS2Slim\PS3Slim | N64 Black/Grey
Soffdator> MacbookPro "13 Retina '12

Permalänk
Medlem

Blåser ur datorn inkl power en gång per halvår, för att få bättre kylning överlag.

Permalänk
Medlem

Har "munblåst" (blowjob? ) någon gång ibland, men bara vid större operationer som när jag bytt chassi. Till vardags använder jag enbart och endast dammfilter, som jag rengör 1-2 ggr per månad.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Kör väl allt med tryckluft minst varje år.. går ju snabbt och smärtfritt!

Permalänk
Medlem

Jag har ett Tesla 650w som jag rengjorde för ett år sedan. .. det hade damm från 3 år tillbaka (inget dammfilter) och jag blev rätt förvånad över att inget hade brunnit än... dammfilter is the shit, har du haft det då tror jag inte det är någon fara

Du kan bli av med garantin om skruvar upp det och dammar av, så har du inte haft filter och inte längre någon garanti, öppna upp det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av thedarkknight:

Står datorn på golvet eller på ett bord? Brukar det bli mycket i filtret?

Datorn står på ett bord, nee inte så farligt mycket. spelar nog stor roll hur rent man har i rummet

Visa signatur

Alpha: Cpu: i7 920 @ 2.67 Gpu: msi 970

Permalänk
Medlem

Rengör nog min dator ca 2ggr om året samt vid ingrepp i hårdvaran. Använder tryckluft för att blåsa loss dammet och dammsugare för att suga upp det nu luftburna dammet. Radiatorn kräver ibland att jag tar av fläkten för att komma åt dammet om det hunnit samlas mycket.

Permalänk
Medlem

Jag brukar torka av det på baksidan. Det räcker väl?
Fast med mitt chassi så blir baksidan...ovansidan.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Raven RV02-E Moderkort: Asrock Z68 Extreme3 Gen3 CPU: i5 2500k @ 4.2 GHz Ram: Corsair Vengeance 8GB LP GPU: GTX 660 DirectCUII OC PH SLI PSU: Fractal Design Newton R3 600W Kylning: CM hyper 212+

Permalänk

har bara "munblåst" någon gång om året.. men de är väll mest för man är lat, Man ska väll helst hålla de helt rent pga av brandrisk och extra värmeutveckling (mer rpm på fläkten)

Visa signatur

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2223471 = gillar :P

!OBS dyslektiker OBS!

Permalänk

Blåser ur min med tryckluft 4 gånger om året.

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem

En gång i halvåret "minst", tryckluft från kompressor över allt elektronik här hemma

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem

Jag har en gammal Electrolux dammsugare. På den kan man koppla slangen på utblåset. Sedan sätter man fogmunstycket på slangen så får jag en mycket effektiv blåsmaskin. Är det väder så man kan vara utomhus så är det ett snabbt jobb att göra rent datorn. Men inte tar jag fram datorn för att göra rent. Det få bli när jag har någon annan anledning att skruva.

Permalänk
Medlem

Startar Atlas Copcon och blåser rent burken två gånger om året och blåser såväl i grafikkortet och i nätaggregatet.