The Pirate Bay räknar ned till första februari

Permalänk
Medlem

Hoppas att alla kommentarer för varje torrent kommer tillbaka. Även om många var rent skräp så fanns det en hel del matnyttigt om filmers kvalitet och spels installationsförfarande bland kommentarerna.

Vidare är det enligt följande:

Det är en stor skillnad mellan att tanka ner en film från en fildelningssajt och att sno en vara i en butik:

  • Vad avser varan så har butiksinnehavaren betalt pengar för varan. Pengar som han nu blir av med i och med att du snor hans vara.

  • Vad avser filmen så ”snor” du inte från någon som har betalt för den. Ingen blir vare sig rikare eller fattigare för att du tankar ner filmen. Indirekt kan de bli det om du väljer att tanka ner filmen istället för att t ex hyra den. Men om du tankar ner en film som du inte hade tänkt hyra/köpa så har du egentligen inte orsakat någon förlust för någon överhuvud taget. Är det då stöld?

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk

The Internets own boy

Såg den filmen för inte så länge sedan, Rekommenderar den filmen.
Pirate bay är en symbol i detta och bör därför alltid finnas, hoppas att de aldrig ger upp.

Permalänk
Skrivet av Ixos:

Den dagen jag kan ladda ned efter följande krav tillräckligt smidigt genom att betala så är det aktuellt för mig att betala för det:

* 3D Film med bra utbud ( i princip alla större bio och blu ray filmer )
* Bra kvalitet ( Blu ray motsvarande samt 5.1 ljud )
* Samtidigt som filmen släpps på bio
* Svensk textning
* Nedladdning så filen finns på dator disk / NAS och fungerar hyfsat smidigt med egna bibloteksystem såsom Kodi ( alternativt ett eget inbyggt bibliotekssystem av motsvarande kaliber )
* Bra nedladdningshastighet ( 50Mbit åtminstånde )

Det kan knappast vara att stjäla något när ingen motsvarande laglig tjänst eller vara ens existerar.

Om filmbolagen inte är intresserade av att tillhandahålla anslutna varor och tjänster som uppfyller ett minimum av användarvänlighet är varken jag eller de flesta andra intresserad av att betala, så enkelt är det.

Steam har fått betalt för 200+ spel eftersom de uppfyller dessa krav och tillhandahåller bra anslutna tjänster.

Att det fortfarande 15 år senare är smidigast att själv ladda ned via gratistjänster är totalt ofattbart.

Men sen när är det dina krav som gäller? Filmen tillhör bolaget tills du har köpt den och deras krav gäller hur mycket de än suger. Om det enda lagliga sättet att få tag på en film från Sony var att bestiga Mt. Everest och hämta den, vore det då din rätt på något sätt att ladda ner den? Fan heller. Filmen är din först när du köpt den enligt deras villkor. Hur skulle du kunna ha någon rätt till filmen alls innan du köpt den?

Tänk dig detta: en pizzeria säljer endast pizzor av halvdan kvalitet till ett högt pris. Du ber att få en bättre men blir nekad. Är det nu din rätt att stjäla en pizza från bagaren?

Finns få saker som jag hatar mer än folk som försöker motivera sin piratkopiering genom att säga att det finns någon ädel politisk orsak och övertyga sig själva att de kämpar någon sorts klasskamp. Var ärlig och säg att du helt enkelt är snål/lat/ohederlig som alla andra. Säger inte att jag själv är någon ängel men inte fan försöker jag rättfärdiga mina uppenbara brott.

Visa signatur

Asrock Z77 Extreme4 | i5 3570k | 8 GB Corsair Vengeance LP | MSI HD 7870 TF3 | Samsung 830 128 GB | 2 TB Seagate Barracuda | Optiarc AD-7280S | Antec 650W | Fractal Design Arc | HTC One M8

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtomicPunk:

Men sen när är det dina krav som gäller? Filmen tillhör bolaget tills du har köpt den och deras krav gäller hur mycket de än suger. Om det enda lagliga sättet att få tag på en film från Sony var att bestiga Mt. Everest och hämta den, vore det då din rätt på något sätt att ladda ner den? Fan heller. Filmen är din först när du köpt den enligt deras villkor. Hur skulle du kunna ha någon rätt till filmen alls innan du köpt den?

Tänk dig detta: en pizzeria säljer endast pizzor av halvdan kvalitet till ett högt pris. Du ber att få en bättre men blir nekad. Är det nu din rätt att stjäla en pizza från bagaren?

Finns få saker som jag hatar mer än folk som försöker motivera sin piratkopiering genom att säga att det finns någon ädel politisk orsak och övertyga sig själva att de kämpar någon sorts klasskamp. Var ärlig och säg att du helt enkelt är snål/lat/ohederlig som alla andra. Säger inte att jag själv är någon ängel men inte fan försöker jag rättfärdiga mina uppenbara brott.

Bara en intressant fråga här då. Hur och varför kom Spotify till?

En annan intresant tankeställare är att MS byggde in ett Rip program med windows för musik (alltså så du kunde plocka musiken från CD oavsett om den var skyddat eller inte. Om jag inte mins fel gick den runt skyddet också), men vågade inte göra samma för film:)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Hoppas att alla kommentarer för varje torrent kommer tillbaka. Även om många var rent skräp så fanns det en hel del matnyttigt om filmers kvalitet och spels installationsförfarande bland kommentarerna.

Vidare är det enligt följande:

Det är en stor skillnad mellan att tanka ner en film från en fildelningssajt och att sno en vara i en butik:

  • Vad avser varan så har butiksinnehavaren betalt pengar för varan. Pengar som han nu blir av med i och med att du snor hans vara.

  • Vad avser filmen så ”snor” du inte från någon som har betalt för den. Ingen blir vare sig rikare eller fattigare för att du tankar ner filmen. Indirekt kan de bli det om du väljer att tanka ner filmen istället för att t ex hyra den. Men om du tankar ner en film som du inte hade tänkt hyra/köpa så har du egentligen inte orsakat någon förlust för någon överhuvud taget. Är det då stöld?

.

Det är inte stöld, eftersom det är ett specifikt koncept, men däremot kan man se det som att rättighetsägaren har förlorat något. Hans poäng med att kunna sälja filmen är såklart att folk vill se den, men om folk ser den utan att betala så gör de indirekt så att värdet på hans egendom minskar. Man får helt enkelt inte glömma att räkna in alla sorters tillgångar. Att ladda ner film kan även drabba mer än just den specifika filmen eftersom man mättar sitt underhållningsbehov, vilket kan göra en mindre benägen att spendera pengar på annan underhållning.

Så det är inte stöld men för den sakens skull är det inte utan ekonomisk effekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Det kan knappast vara att stjäla något när ingen motsvarande laglig tjänst eller vara ens existerar.

Om filmbolagen inte är intresserade av att tillhandahålla anslutna varor och tjänster som uppfyller ett minimum av användarvänlighet är varken jag eller de flesta andra intresserad av att betala, så enkelt är det.

Att ha tillgång till t ex en film är inte en rättighet, och än mindre att ha tillgång till filmen på exakt det sätt du vill ha den. Så fungerar det inte, och det har aldrig fungerat så, så jag har ingen aning om var du fått den villfarelsen från.

Det är helt inom ens rätt att inte betala om man inte är nöjd med villkoren, men det finns absolut ingen rätt att förbigå betalningen och skaffa varan ändå pga detta. Vill man inte betala det som krävs, oavsett varför man inte tycker det man får motsvarar summan, så får man helt enkelt välja att köpa något annat eller avstå helt.

Alla dessa försök till att hitta rättfärdigande i piratkopiering blir bara patetisk. Argumentet är att man tycker det är bra att få tag i produkter på ett enkelt sätt, att man slipper betala, och att man skiter i att det påverkar andra. Det är inte ett jättebra argument men det är åtminstone sant. Jag har självklart piratkopierat själv, men jag kan vara rakryggad om det.

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Bara en intressant fråga här då. Hur och varför kom Spotify till?

En annan intresant tankeställare är att MS byggde in ett Rip program med windows för musik (alltså så du kunde plocka musiken från CD oavsett om den var skyddat eller inte. Om jag inte mins fel gick den runt skyddet också), men vågade inte göra samma för film:)

Ja, piratkopiering är smidigt, oftast betydligt smidigare än alla lagliga alternativ vilket var precis vad jag menade. Däremot är det inte berättigat på någon nivå och därför stör det mig extremt mycket när folk tycker att de har rätt till allt gratis.

Spotify är undantaget. Det är smidigt, berättigat och lagligt, det bästa från båda världar.

Visa signatur

Asrock Z77 Extreme4 | i5 3570k | 8 GB Corsair Vengeance LP | MSI HD 7870 TF3 | Samsung 830 128 GB | 2 TB Seagate Barracuda | Optiarc AD-7280S | Antec 650W | Fractal Design Arc | HTC One M8

Permalänk
Skrivet av Evil Peter:

Att ha tillgång till t ex en film är inte en rättighet, och än mindre att ha tillgång till filmen på exakt det sätt du vill ha den. Så fungerar det inte, och det har aldrig fungerat så, så jag har ingen aning om var du fått den villfarelsen från.

Det är helt inom ens rätt att inte betala om man inte är nöjd med villkoren, men det finns absolut ingen rätt att förbigå betalningen och skaffa varan ändå pga detta. Vill man inte betala det som krävs, oavsett varför man inte tycker det man får motsvarar summan, så får man helt enkelt välja att köpa något annat eller avstå helt.

Alla dessa försök till att hitta rättfärdigande i piratkopiering blir bara patetisk. Argumentet är att man tycker det är bra att få tag i produkter på ett enkelt sätt, att man slipper betala, och att man skiter i att det påverkar andra. Det är inte ett jättebra argument men det är åtminstone sant. Jag har självklart piratkopierat själv, men jag kan vara rakryggad om det.

Du satte de perfekta orden på vad jag försöker säga.

Jag tror en del av piratkopieringen utförs av "tonårsrebeller" fulla av bilden av sig själva. Jag kommer ihåg hur jävla ballt det var när jag var 10 år och upptäckte att jag kunde fixa all musik, film och spel jag ville ha och det var nog faktiskt det som satte igång mitt datorintresse. Jag gjorde det nog mycket för att vara cool och kunna skryta i skolan och verka rebell och hacker liksom. Nu görs det betydligt mer sällan då jag har växt upp och det inte är ballt alls längre. Det är snarare mer rebell att inte pirata.

Visa signatur

Asrock Z77 Extreme4 | i5 3570k | 8 GB Corsair Vengeance LP | MSI HD 7870 TF3 | Samsung 830 128 GB | 2 TB Seagate Barracuda | Optiarc AD-7280S | Antec 650W | Fractal Design Arc | HTC One M8

Permalänk
Medlem

När man växt upp lite (vad det nu innebär ) och börjat jobba så har man förhoppningsvis mognat lite och inser pengars värde. Då köper man de spel man gillar. Kanske streamar via spotify och kör någon betalfilmkanal.
Som sagt. Länge sedan man tankade något

Visa signatur

Intel Core i5-6600 Skylake, ASUS B150M-A Socket-1151, MSI GeForce GTX 960 2GB TIGER 2X, HyperX Fury DDR4 2133MHz 8GB kit, In Win 503 Midi Tower, Corsair CX 500W PSU, Samsung 850 EVO 500GB SSD , G402, Win10 64-bitHome, Creative T5900 5.1 , Logitech G15 , Sony DVD/RW , bredband , Netgear N300

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chrester:

När man växt upp lite (vad det nu innebär ) och börjat jobba så har man förhoppningsvis mognat lite och inser pengars värde. Då köper man de spel man gillar. Kanske streamar via spotify och kör någon betalfilmkanal.
Som sagt. Länge sedan man tankade något

Exakt man tänker på pengars värde, man bränner inte sina pengar på vilken skit som helst, vill ett spelbolag ha ens pengar och dom inte ens orkar göra en demo så måste dom acceptera att man laddar ner spelet innan man köper det.

Kolla musikbranschen, jag vet inte hur många nya artister som jag har upptäckt pga nedladdningar. dom feta musikdirektörerna säger att dom svälter men det finns så mycket musik som jag har köpt som jag inte ens funderat på att köpa om det inte varit för p2p.

Men kvalitetsmusiker som Britney spear och lady gaga har ju bara 100 miljoner på sitt konto, dom behöver några hundra miljoner till för att känna sig trygga...

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Skrivet av krilleoh:

Precis det som var lite av min poäng. Ni är inte nöjda med det som erbjuds med gällande villkor. Istället anser ni att det är er rätt att bryta mot lagen, bara för att det är enklare/billigare.

Billigare/enklare? Känns lite väl underskattat, jag har ett intresse som är större en det som vi får i det här landet och jag har inte lust att köpa rättigheterna för en serie och ett eget subbing team för varje serie jag är intresserad av. Om du har lust att vänta på en serie i över 30år, be my guest. Många saker kommer aldrig till Sverige eller Europa ens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtomicPunk:

Ja, piratkopiering är smidigt, oftast betydligt smidigare än alla lagliga alternativ vilket var precis vad jag menade. Däremot är det inte berättigat på någon nivå och därför stör det mig extremt mycket när folk tycker att de har rätt till allt gratis.

Spotify är undantaget. Det är smidigt, berättigat och lagligt, det bästa från båda världar.

Självklart. Men det är just behovet som fått Spotify att växa fram. Tyvärr går det 10 gånger segare för filmer och serier, speciellt filmer och då menar jag inte att filmer som går på bio ska släppas direkt till alla. Behovet och möjligheterna finns. Även tjänster som redan är väletablerade finns med.

Ibland när man går i valfri ica/elektronikladorna och ser någon film man blir sugen på. Så börjar man titta på priset över 200kr, tänker en extra gång och att filmen lär man ändå se en gång eller att den är så dålig att man vill bara häva köpet.

Så ja för mig hoppas jag att det kommer lagliga alternativ. Men tyvärr finns inga smidiga sätt att göra det på. Vet inte om man själv är bortskämd eller filmbolag som lever på gamla meriter.

Musik har jag aldrig haft intresse för, så har inte något egentligt behov av Spotify själv. Men är glad att det ändå finns.

Får väll lite samvetskval när jag plockar filmer ibland, men utan alternativ så ja. Är inte för snålheten, utan tillgänglighet och kvalitén. Sen har det väl blivit lite beroende, varför betala när man kan ta gratis?

Men betalar för netflix, men ser jag någon riktigt intresant film, så brukar jag i stället fixa det olagliga vägen för att få bättre ljud och bild (är gött att få riktigt surroundljud), sen är kodi (xbmc) underbart smidigt, speciellt ihop med yatzy apppen

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Entusiast

Det skulle behövas något Steam-liknande för film. Där man kan köpa filmer (inga prenumerationer eller något sånt trams) till en hyfsad summa. Halva biopriset till exempel.
Så har man ett konto med alla sina filmer uppradade. Sen skulle de tillåta både att man laddar ner filmen, och då får en fil likvärdig det man piratkopierar idag: endast filmen, utan trams, i bra kvalitet. Vill man inte ladda ner den så kan man streama den direkt via klienten.

Det tror jag skulle kunna göra samma sak för filmbranschen som Spotify gjorde för musikbranschen vad det gäller piratkopiering.

Permalänk
Inaktiv

Hoppas det inte är en trollololol video som dyker upp det datumet bara. Hoppas på en slorslagen comeback!

Permalänk
Medlem

Piratebay behövs. Många titlar av asiatiska filmer är snudd på omöjliga att få tag i på laglig väg. Sist jag beställde via ebay så beslagtog dom filmerna i tullen och det dröjde tre månader innan jag fick dom hemskickade till mig. Sen när jag väl skulle kolla på dom så fungerade inte två av filmerna pga av något regionsskydd. Jag fick hålla på och mixtra med en diverse massa program innan jag väl lyckades få kolla på dom.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

för mig räknar den ner. olika för alla?

Räknar ner för mig med.

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Förstår inte vad grejen med piratebay är, sämre tracker och community är ju svår att hitta.

Tja, den kräver inte invites, det är ett väldigt plus. Reklamen kunde blockas rätt bra, det är också ett plus. Ganska lättanvänd, även om sökfunktionen inte var den bästa. Dessutom kunde man hitta många gamla grejer där. Att hitta nya saker på nätet är ju trivialt, att hitta gamla saker är svårare. Jag har aldrig sett tpb som ett community, och de flesta invite-torrentsites jag sett kompisar vara inne på verkar inte vara mycket att hänga i julgranen, mestadels massa tjöt om ingenting eller inbördes beundran. Vi gamlingar slutade med sådant typ 1993, och de flesta på nätet hänger inte på communities längre. Facebook och Google+ har väl dödat typ allt utom Flashback känns det som. Trist. (men visst finns det undantag, sweclockers är ett även om man väl kan säga att även datorrelaterade diskussionsforum har problem numera)

För egen del har jag märkt att det fåtal nya filmer som jag har tid/lust att se är bättre att se på bio, och musik görs det ingen bra längre, så jag klarar mig bra utan TPB, men som symbolfråga är siten viktig. Jag hoppas den kommer upp igen, med råge.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Piratebay har ju aldrig varit nere eller vadå?

thepiratebay.cr ?? var skeptiskt först men de 10 torrents jag kört där har funkat prima ballerina

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Exakt man tänker på pengars värde, man bränner inte sina pengar på vilken skit som helst, vill ett spelbolag ha ens pengar och dom inte ens orkar göra en demo så måste dom acceptera att man laddar ner spelet innan man köper det.

Kolla musikbranschen, jag vet inte hur många nya artister som jag har upptäckt pga nedladdningar. dom feta musikdirektörerna säger att dom svälter men det finns så mycket musik som jag har köpt som jag inte ens funderat på att köpa om det inte varit för p2p.

Men kvalitetsmusiker som Britney spear och lady gaga har ju bara 100 miljoner på sitt konto, dom behöver några hundra miljoner till för att känna sig trygga...

Varför måste dom det? Det är väl upp till dom att släppa en demo om dom vill, det är upp till dig att avstå från att köpa spelet om du inte känner dig trygg utan en demo eller orkar/vill vänta på recensioner? Vad ger dig rätten att bestämma hur ett företag väljer att distribuera ett spel?

Och sedan kommer alltid exempel med "feta musikdirektörer" eller artister med massor med pengar. VAD har det med saken att göra? Vart tog alla musiker/artister med normala inkomster vägen? Alla de som jobbar i bakgrunden med att skapa saker men som du aldrig hör talas om? Dessa är det väldigt sällan folk som rättfärdigar sitt piratande pratar om av någon anledning, kanske inte är lika kul om man tar inkomster från dem?

DU har ingen rätt att bestämma om du vill betala eller inte, det är helt och hållet upp till de som skapar musiken att bestämma hur/var/när och vad den ska kosta. Det verkar som folk inte förstår att det kostar att producera musik/film/spel, det som lägger pengar på att skapa bör också ha rätt att bestämma vad det ska kosta. Vad är det som är så svårt att förstå med det? Det kanske finns snabbare/enklare/smidigare piratade lösningar, men det är fortfarande upp till skaparna att bestämma var/när/hur film/musik/spel distribueras. DU har väldigt få rättigheter på detta området.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtomicPunk:

Men sen när är det dina krav som gäller? Filmen tillhör bolaget tills du har köpt den och deras krav gäller hur mycket de än suger. Om det enda lagliga sättet att få tag på en film från Sony var att bestiga Mt. Everest och hämta den, vore det då din rätt på något sätt att ladda ner den? Fan heller. Filmen är din först när du köpt den enligt deras villkor. Hur skulle du kunna ha någon rätt till filmen alls innan du köpt den?

Tänk dig detta: en pizzeria säljer endast pizzor av halvdan kvalitet till ett högt pris. Du ber att få en bättre men blir nekad. Är det nu din rätt att stjäla en pizza från bagaren?

Finns få saker som jag hatar mer än folk som försöker motivera sin piratkopiering genom att säga att det finns någon ädel politisk orsak och övertyga sig själva att de kämpar någon sorts klasskamp. Var ärlig och säg att du helt enkelt är snål/lat/ohederlig som alla andra. Säger inte att jag själv är någon ängel men inte fan försöker jag rättfärdiga mina uppenbara brott.

Om ett företag inte uppfyller eller ens försöker lyssna på sina kunders krav är det knappast konstigt att det uppstår missnöje och kunderna finner en väg runt problemet. Så ja, det bör vara kundernas krav som gäller, inte företagets. Nu är problemet dock att filmbolagen tillhandahåller något som folk verkligen vill ha utan att det finns alternativ (om det skulle vara svårt för dig att köpa en viss TV kan du bara gå och köpa en annan likvärdig, där uppstår problemet då varje film är unik) och därför kan man gå med på bolagens krav bara för att man så gärna vill se den. (Att piratkopiering har fler bottnar än så och att det funnits sedan långt innan piraterna hittade på denna undanflykten är en annan historia.)

Jag är ganska säker på att piratkopieringen av filmer kommer minska något enormt om det startas en tjänst likt spotify for filmer. Piratkopiering kommer knappast upphöra men branschen kommer definitivt få större andel betalande kunder. Men så länge de ignorerar kundernas krav lär de få utstå problemet fram tills den punkt då de faktiskt börjar förlora en påverkande summa pengar för då lär de nog börja lyssna.

Kan väl nämna att nej, jag piratkopierar inte själv och ja, jag tycker dina argument är korrekta och bra. Men att dra alla piratkopierare över samma kam och kalla de snåla brottslingar är direkt fel när det i själva verket är mer av missnöje.

Kan dra en liten parallell här.
I höstas kallades många av rösterna på SD för missnöjesröster. Alltså, du röstar på SD för att du inte är nöjd med alternativen. Exakt samma sak här.

Andra partier lyssnar inte på väljarnas krav -> Missnöje -> Röst på SD -> Andra partier försöker ignorera problemet och samarbeta med varandra

Filmbolagen lyssnar inte på kundernas krav -> Missnöje -> Piratkopiering -> Filmbolagen försöker ignorera problemet och fälla folk i domstol

Väldigt simplifierat men poängen är där. Det gäller förstås inte alla, men en stor del av personerna involverade och därmed kunde mycket av problemet åtgärdas genom att lyssna på vad dina kunder/väljare vill ha.

Avslutningsvis. Hur tusan driver du ett företag genom att inte uppfylla dina kunders krav? Du ska få kunderna att ge sina pengar till dig, då får du allt uppfylla deras krav för att de ska vilja göra detta.

Permalänk
Skrivet av Nukezone:

Om ett företag inte uppfyller eller ens försöker lyssna på sina kunders krav är det knappast konstigt att det uppstår missnöje och kunderna finner en väg runt problemet. Så ja, det bör vara kundernas krav som gäller, inte företagets. Nu är problemet dock att filmbolagen tillhandahåller något som folk verkligen vill ha utan att det finns alternativ (om det skulle vara svårt för dig att köpa en viss TV kan du bara gå och köpa en annan likvärdig, där uppstår problemet då varje film är unik) och därför kan man gå med på bolagens krav bara för att man så gärna vill se den. (Att piratkopiering har fler bottnar än så och att det funnits sedan långt innan piraterna hittade på denna undanflykten är en annan historia.)

Jag är ganska säker på att piratkopieringen av filmer kommer minska något enormt om det startas en tjänst likt spotify for filmer. Piratkopiering kommer knappast upphöra men branschen kommer definitivt få större andel betalande kunder. Men så länge de ignorerar kundernas krav lär de få utstå problemet fram tills den punkt då de faktiskt börjar förlora en påverkande summa pengar för då lär de nog börja lyssna.

Kan väl nämna att nej, jag piratkopierar inte själv och ja, jag tycker dina argument är korrekta och bra. Men att dra alla piratkopierare över samma kam och kalla de snåla brottslingar är direkt fel när det i själva verket är mer av missnöje.

Kan dra en liten parallell här.
I höstas kallades många av rösterna på SD för missnöjesröster. Alltså, du röstar på SD för att du inte är nöjd med alternativen. Exakt samma sak här.

Andra partier lyssnar inte på väljarnas krav -> Missnöje -> Röst på SD -> Andra partier försöker ignorera problemet och samarbeta med varandra

Filmbolagen lyssnar inte på kundernas krav -> Missnöje -> Piratkopiering -> Filmbolagen försöker ignorera problemet och fälla folk i domstol

Väldigt simplifierat men poängen är där. Det gäller förstås inte alla, men en stor del av personerna involverade och därmed kunde mycket av problemet åtgärdas genom att lyssna på vad dina kunder/väljare vill ha.

Avslutningsvis. Hur tusan driver du ett företag genom att inte uppfylla dina kunders krav? Du ska få kunderna att ge sina pengar till dig, då får du allt uppfylla deras krav för att de ska vilja göra detta.

Alla röster på partier annat än i den sittande regeringen väl en missnöjesröst?

Anyhow, att folk vill ha bättre lösningar förstår jag. Det finns inget jättebra sätt att köpa film idag. Det kan dock omöjligt vara ett rättfärdigat krav för att betala. För att inte bojkotta den, absolut, men ska du se den är det bolagets villkor som gäller. Gillar du dem inte? Tough luck. Filmen har aldrig varit din.

Självklart vill företagen att man ska betala för deras filmer men bara för att folk inte vill det har de ingen rätt som helst till filmen. Om man gör det för att det är smidigt eller gratis så kan man åtminstone vara ärlig med det och sluta leka hjälte.

Mitt budskap är: om du bara sätter din bekvämlighet och plånbok före moral. Fine. Försök bara inte rättfärdiga det. Du framstår då bara som en bortskämd snorunge som tror att allt är ditt bara för att du vill ha det.

Visa signatur

Asrock Z77 Extreme4 | i5 3570k | 8 GB Corsair Vengeance LP | MSI HD 7870 TF3 | Samsung 830 128 GB | 2 TB Seagate Barracuda | Optiarc AD-7280S | Antec 650W | Fractal Design Arc | HTC One M8

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av hersses:

Asså... (facepalm)! Nog för att alla andra fattade poängen utom ni som helt plötsligt gör frågan till en fråga om integritet... Jag tog ett motexempel till KiXeR för att få honom att se det från deras perspektiv när han i stort sett sa att om de inte gör som alla vill så har man rätt att sno materialet. Fattar ni inte den poängen så drick lacknafta! Anledningen till varför jag tog sextape som ett exempel är för att han skulle inte bry sig ett jäkla skit om det gällde en film där han rastade hunden!!!! Själva liknelsen står i ett värde av vad man inte vill att folk snor från en!

De är inte ensamma kan jag ju bara meddela Ditt exempel var väl inte helt klockrent kanske.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Det är otroligt mycket trevligare att helt enkelt ladda ner en film än att köpa en film via skiva och veta att man kommer typ aldrig se filmen igen. Det står på bokhyllan och orsakar utrymme, som bara står där, istället för att bara klicka /delete när man vill ta bort filmen.

Permalänk
Inaktiv

Jag visste inte att man fick prata om olagliga saker på sweclockers, tpb är en olaglig domän, därför tog polisen ner den..
Sweclockers är som aftonbladet.. jagar klick

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtomicPunk:

Men sen när är det dina krav som gäller?

Vill de inte sälja så kan jag inte köpa, vad jag skrev var helt enkelt att det inte finns någon laglig tjänst som levererar den varan jag laddar ned idag.

När det inte finns något alternativ för laglig nedladdning hur föreslår du då jag skall göra?

Jag har kontaktat filmbolag och frågat om jag får beställa en fysiskt kopia för att betala för mig ( eller kan föra över pengar till deras konto direkt ) och sedan ladda ned och se deras film precis som jag gör idag, men det fick man alltså inte göra. Dessutom är det ju nära nog ett miljöbrott att köpa en plastskiva som man sedan bara tänker slänga utan att använda...

Den tjänst jag är intresserad av ( digital nedladdning av film i blu ray kvalitet ) existerar inte. Alltså kan jag inte köpa den. Så svårt är väl inte detta att fatta?

I många fall köper jag förstås blu ray skivor ändå och har dem i hyllan som prydnad för att jag vill betala för mig. Men jag laddar ändå alltid ned filmerna och ser på de nedladdade filerna eftersom detta är mångfaldigt mycket smidigare och jag t.ex. slipper vänta en vecka på frakt.

Skrivet av AtomicPunk:

Tänk dig detta: en pizzeria säljer endast pizzor av halvdan kvalitet till ett högt pris. Du ber att få en bättre men blir nekad. Är det nu din rätt att stjäla en pizza från bagaren?

Det där argumentet är ju bara löjligt och har väl ingen seriös i upphuvsrättsdebatten använt på 10 år?
Inte ens juristerna själva kallar upphovsrättsbrott för stöld eller försöker jämnställa dessa brott.

Den dagen pizzor kostar 10 öre el och kan skickas utan en sekunds fördröjning tvärs över hela jorden kan du börja hävda att den fysiska varan "pizza" är jämnförbar med den digitala tjänsten "se en film".

Som sagt, att hemsidor som har 0 SEK inkomster från betalande användare kan leverera bättre online tjänster för digital distribution av film än en av de största underhållsindustrierna med miljardvinster är löjligt.

Skrivet av Blargmode:

Det skulle behövas något Steam-liknande för film. Där man kan köpa filmer (inga prenumerationer eller något sånt trams) till en hyfsad summa. Halva biopriset till exempel.
Så har man ett konto med alla sina filmer uppradade. Sen skulle de tillåta både att man laddar ner filmen, och då får en fil likvärdig det man piratkopierar idag: endast filmen, utan trams, i bra kvalitet. Vill man inte ladda ner den så kan man streama den direkt via klienten.

Det tror jag skulle kunna göra samma sak för filmbranschen som Spotify gjorde för musikbranschen vad det gäller piratkopiering.

Precis min poäng.

Det existerar ingen tjänst för nedladdning av högkvalitets film för din hembio idag. Inget streaming alternativ är heller aktuellt pga problem med både kvalitet, utbud och bandbredd, alltså behövs något såsom steam där man laddar ned till disk i hög hastighet och sedan kan se filmen.

Permalänk
Skrivet av Ixos:

Vill de inte sälja så kan jag inte köpa, vad jag skrev var helt enkelt att det inte finns någon laglig tjänst som levererar den varan jag laddar ned idag.

När det inte finns något alternativ för laglig nedladdning hur föreslår du då jag skall göra?

Jag har kontaktat filmbolag och frågat om jag får beställa en fysiskt kopia för att betala för mig ( eller kan föra över pengar till deras konto direkt ) och sedan ladda ned och se deras film precis som jag gör idag, men det fick man alltså inte göra. Dessutom är det ju nära nog ett miljöbrott att köpa en plastskiva som man sedan bara tänker slänga utan att använda...

Den tjänst jag är intresserad av ( digital nedladdning av film i blu ray kvalitet ) existerar inte. Alltså kan jag inte köpa den. Så svårt är väl inte detta att fatta?

I många fall köper jag förstås blu ray skivor ändå och har dem i hyllan som prydnad för att jag vill betala för mig. Men jag laddar ändå alltid ned filmerna och ser på de nedladdade filerna eftersom detta är mångfaldigt mycket smidigare och jag t.ex. slipper vänta en vecka på frakt.

Det där argumentet är ju bara löjligt och har väl ingen seriös i upphuvsrättsdebatten använt på 10 år?
Inte ens juristerna själva kallar upphovsrättsbrott för stöld eller försöker jämnställa dessa brott.

Den dagen pizzor kostar 10 öre el och kan skickas utan en sekunds fördröjning tvärs över hela jorden kan du börja hävda att den fysiska varan "pizza" är jämnförbar med den digitala tjänsten "se en film".

Som sagt, att hemsidor som har 0 SEK inkomster från betalande användare kan leverera bättre online tjänster för digital distribution av film än en av de största underhållsindustrierna med miljardvinster är löjligt.

Precis min poäng.

Det existerar ingen tjänst för nedladdning av högkvalitets film för din hembio idag. Inget streaming alternativ är heller aktuellt pga problem med både kvalitet, utbud och bandbredd, alltså behövs något såsom steam där man laddar ned till disk i hög hastighet och sedan kan se filmen.

Jag föreslår(om du vill kunna säga att du är rättfärdig) helt enkelt att du inte ser filmen. Du har aldrig haft någon rättighet alls till den.

Jag förstår att du laddar ner filmen för att det är enda alternativet om det ska vara bekvämt för dig och prioriterar det över etik. Inga problem alls med mig. Det är först om du säger att det var i din rätt som jag blir irriterad.

Edit: Filosofera på följande grundläggande fråga: har du rätt till ett bra system att se film?

Visa signatur

Asrock Z77 Extreme4 | i5 3570k | 8 GB Corsair Vengeance LP | MSI HD 7870 TF3 | Samsung 830 128 GB | 2 TB Seagate Barracuda | Optiarc AD-7280S | Antec 650W | Fractal Design Arc | HTC One M8

Permalänk
Medlem

Håller med ovanstående inlägg. Jag förstår piratkopiering men inte att man försöker gömma sig bakom falsk retorik. Bättre att vara ärlig och säga att ens egna självtorka behov går före etiken. Då kanske man till slut också inser att man agerar från samma grundläggande girighet som företagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtomicPunk:

Edit: Filosofera på följande grundläggande fråga: har du rätt till ett bra system att se film?

Har en korrupt branch rätt att muta politiker och beslutsfattare för att kunna upprätthålla ett förlegat distributionsssystem, låsa in information och med häxjakt jaga alla som försöker kringå detta eller bygga nya tjänster och system som är effektivare ( såsom pirate bay )?

Om vi haft öppen och rättvis konkurrens i branchen så hade vi haft ett bra och modernt system för att se på film för 10 år sedan. Med en branch som anpassar sig efter verkligheten och inte fåfängt försöker göra tvärt om så hade detta problemet inte existerat.
En sådan branch använder självfallet det effektivaste systemet som kostar en bråkdel i distribution och kunderna vill ha istället för ett förlegat som både kostar och skräpar ned mångdubbelt mer, och som kunderna inte är intresserade av.

Min rätt att se film hemma utan att skräpa ned miljön med totalt onödiga plastskivor är minst lika stor som branchens rätt att vägra anpassa sig till verkligheten och sina kunder.

Min rätt att se film hemma är större än den Amerikanska filmbranchens rätt att utföra rättsvidrig häxjakt och bestämma vad Svensk polis och åklagare skall ägna sig åt.

Hur många skadas av att en person laddar ned en film och ser den jämfört med hur många personer som skadas för att Svensk polis och Åklagare spenderar flera man-år med att jaga fildelare och därmed låter riktiga brottslingarna såsom våldtäktsmän och mördare gå fria?

Är filmbranchens rätt att sälja plastskivor viktigare än våra medmänniskors grundläggande rättigheter till fri och o-avlyssnad kommunikation?

Sådär. Klarfilosoferat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rupenbritz:

Piratebay har ju aldrig varit nere eller vadå?

www.thepiratebay.cr ?? var skeptiskt först men de 10 torrents jag kört där har funkat prima ballerina

bump for intrest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rupenbritz:

bump for intrest

Är ju inte deras egna, utan en av många kopior vad det verkar.

Att dina torrents funkar är inte konstig, är lätt att fixa.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar