Gigabyte kritiseras för stora skillnader mellan moderkortsrevisioner

Permalänk
Melding Plague

Gigabyte kritiseras för stora skillnader mellan moderkortsrevisioner

I senare utgåvor av Gigabytes moderkort upptäcks betydande nedskärningar, något som varken framgår av specifikationer, modellnamn eller produktkoder.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

snick AB ^^

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem

Hoppsan!

Gött att någon journalist kritiskt granska företag och produkter.
Undrar om detta kommer leda till att flera artiklar med samma fuskande fast hos andra företag?

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Medlem

Måste beröma bilderna som överlappar varandra så bra att man kan bläddra fram och tillbaka mellan dem och se exakt vilka komponenter som försvinner i den senare utgåvan.
Storhetsvansinnet slår till ännu en gång? Hoppas att de åker på ett ordentligt straff för det här och lär sig en läxa.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Bra att gigabyte vill förbättra, men varför inte ta lite längre tid på sig och sen släppa en biouppdatering? Har själv haft ett gigabyte-moderkort och köpte då första revisionen. Bara några veckor efteråt släpptes den nya revisionen som kostade exakt lika mycket som den första. Det fanns två extra usb 3 utgångar, högre kvalitetskomponenter och dessutom drivrutiner för win 8. Wtf, gigabyte?!

Däremot har jag aldrig haft några tekniska problem med gigabytes moderkort till skillnad mot asus som enbart strulat för mig.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Där ser man. Undrar hur många fler av tillverkarna som håller på med sånt här? Bra att det uppmärksammas.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Bra att gigabyte vill förbättra,.

?
De slopar ju funktioner och sänker prestandan, det är inte att förbättra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Bra att gigabyte vill förbättra, men varför inte ta lite längre tid på sig och sen släppa en biouppdatering?.

Läste du artikeln? De försämrar ju, inte förbättrar.

Visa signatur

AMD Ryzen 2700x | 32GB RAM G.Skill Trident RGB 3200Mhz | Nvidia 2070 Founders Edition | ASUS ROG STRIX X470-I Gaming | Corsair SF600 600W | Samsung 970 EVO 1TB | Fractal Design Node 202 | Noctua NH-L9a-AM4

Permalänk
Avstängd

Väldigt tråkigt av Gigabyte att göra såhär.

Permalänk
Medlem

Riktigt fult av Gigabyte. Tror inte att dom är ensamma om det, och hoppas på utökad bevakning av sånt här i kölvattnet av det här avslöjandet. Förhoppningsvis får det resultatet att tillverkarna håller sig i kragen ett tag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har använt mig av Gigabytes moderkort i alla mina senaste byggen, nästa gång blir det något annat märke.

Permalänk
Medlem

Men snälla någon. Nya revisioner ska vara till för att innehålla förbättringar, inte snåla in på komponenter. Det här stinker. Hoppas de förloras business nu. Håller mig till Asus som än sålänge redovisar skillnader mellan revisionerna.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Själv kört mycket Asus men blickat mot Gigabyte för nästa gång.
Det här får mig dock att direkt kolla på andra märken tyvärr.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har alltid sett gigabyte som ett bra företag som säljer bra produkter, men efter detta får man nog tänka om och vända sig till andra aktörer.

Permalänk
Skrivet av KTL:

Där ser man. Undrar hur många fler av tillverkarna som håller på med sånt här? Bra att det uppmärksammas.

Hände redan på socket A tiden där det kunde skilja rätt mycket tex i överklockningspotential mellan rev1,2 och 3 där precis vilken som av de 3 revisionerna kunde vara bäst...

Det som är fult i detta fallet är att de inte skriver ut att det är rev2 tex eller gör något annat för att förtydliga det (färgbyte på pcb har hänt för tex)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Riktigt fult av Gigabyte. Tror inte att dom är ensamma om det, och hoppas på utökad bevakning av sånt här i kölvattnet av det här avslöjandet. Förhoppningsvis får det resultatet att tillverkarna håller sig i kragen ett tag.

Skickades från m.sweclockers.com

Detta gör mig lite ledsen, då jag faktiskt alltid köpt Gigabyte av den anledning att de levererar bra komponenter som håller och är överdimentionerade. Vet att fler tillverkare gör det nu, men Gigabyte gjorde detta redan på tidiga C2D tiden. Har P35 kort som ÄN idag kör.. utan problem, OCat. P45 Chipet likså, Q9550 OC utan problem, när den nu närmar sig 6-7 år gammalt.
Har faktiskt inte haft ett enda Gigabyte moderkort som rasat för mig.. alls, på 10+ år.

Permalänk
Inaktiv

Som ingenjör kan jag meddela er om att detta är ett urgammalt fenomen som finns i alla möjliga branscher. Det enda som är nytt här är att ett specifikt fall uppmärksammas bland konsumenter.

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag läst något värre när det kommer till moderkorts-tillverkare.

Precis som tidigare sagts ska revisioner enbart innehålla ev. fixar och förbättringar. Försvinner en feature/funktion? BYT MODELLNAMN genom att t.ex lägga till -B eller whatever!

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Försåtligt, de vill gå med mer vinst, precis som alla andra företag ute där! Vem märker ens av de här skillnaderna 1% av användarna?

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Jag har ett Gigabyte GA-990FXA-UD7 moderkort (AMD) och köpte för att det var så snyggt men det var rev 1.0 och ostabilt. Gick inte klocka speciellt högt heller innan det blev blåskärm. Mesta ostabila moderkort på länge. I fortsättningen så håller jag mig till Asus som jag alltid gjort innan innan köpet av Gigabyte kortet

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Electrix:

Vet inte om jag läst något värre när det kommer till moderkorts-tillverkare.

Precis som tidigare sagts ska revisioner enbart innehålla ev. fixar och förbättringar. Försvinner en feature/funktion? BYT MODELLNAMN genom att t.ex lägga till -B eller whatever!

Finns ingenting som säger att "ska" vara på det sättet. De har all rätt att göra dessa modifikationer om de vill, men visst kan jag hålla med om att det inte är schysst mot ovetande konsumenter.

Tillåt mig att använda en metafor.
Finns det något som säger att t.ex. Saab 9-5 årsmodell 07 måste vara bättre än en årsmodell 05? Nej. Tillverkaren har all rätt att göra modifikationer som gör produktionen bättre ur ekonomisk synpunkt. Förresten snålades det in ganska ordentligt hos just Saab när de hade det tufft ekonomiskt på senare år. Entusiasterna vet precis vad som skiljer. Vanliga Svensson's har lite sämre koll, men tillverkaren har ingen skyldighet att informera om vad som skiljer. Köper man en nollsjua så får man en nollsjua. Ibland kan det till och med vara så att man inte vill informera pga. sekretess, industrispionage etc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Som ingenjör kan jag meddela er om att detta är ett urgammalt fenomen som finns i alla möjliga branscher. Det enda som är nytt här är att ett specifikt fall uppmärksammas bland konsumenter.

Det pågår nog väldigt mycket fulspel på nivåer som vanliga personer inte kan se. T.ex att man byter ut komponenter mot sämre för att få ner priset. Men så här uppenbara skillnader som att plocka bort fullt synliga komponenter och ta bort Dual BIOS utan att säga något hör nog inte till vanligheten. Jag tror nog att de flesta som är pålästa skulle ha upptäckt skillnaderna mellan korten. Däremot så skulle det nog inte upptäckas i en färdigbyggd OEM-dator som Sven Svensson köpt på Elgiganten.

Riktigt dåligt, och inte minst klantigt, gjort av Gigabyte. Det är tråkigt när ett sånt väletablerat företag sätter hela sitt rykte på spel bara för att spara in några kronor. Många kommer utan tvekan att bojkotta Gigabyte pga det här, även om det pågår liknande saker hos andra tillverkare. Men som man brukar säga. Det man inte vet tar man inte skada av.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Avstängd

Nu är det ju inte direkt några high-end kort dessa förändringar gjorts på utan på riktiga budgetkort för runt 500kr så jag ser inga fel i att de gjort vissa försämringar, det enda felet jag ser i det är att de inte sagt något.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Svartlistat MSI tidigare pga myglet med påstått PCIe 3.0-stöd för en del z68-moderkort. Slopar Gigabyte pga detta. Vill typ heller inte fortsätta med Asus då jag alltid hittar krångel efter längre tids användning.

Vad finns kvar? EVGA? De har vad jag förstått haft ganska varierande kvalitet på sina moderkort. Sapphire? Inget SLI-stöd.

Får bygga mitt eget!

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Någon borde undersöka detta närmare, lite nyfiken på om sådant fult spel förekommer oss andra tillverkare också.

Permalänk
Medlem

Gött att man köpte sitt 990 fxa 2011 då komponenterna va kvar . Tycker synd om er som har köpt efter det):

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lloldrin:

Läste du artikeln? De försämrar ju, inte förbättrar.

Skrivet av Gainsgoblin:

?
De slopar ju funktioner och sänker prestandan, det är inte att förbättra.

Jag syftade på de brädor som jag har haft förut.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Svartlistat MSI tidigare pga myglet med påstått PCIe 3.0-stöd för en del z68-moderkort. Slopar Gigabyte pga detta. Vill typ heller inte fortsätta med Asus då jag alltid hittar krångel efter längre tids användning.

Vad finns kvar? EVGA? De har vad jag förstått haft ganska varierande kvalitet på sina moderkort. Sapphire? Inget SLI-stöd.

Får bygga mitt eget!

AsRock e bra skit, kört med dom några år nu, inte besviken än, gillar deras färgscheman också.

Visa signatur

Jag äger en dator... Den är svart med några sladdar som sticker ut på baksidan... Kan även sticka in ett usb-minne på sidan... Det gillar jag. Skärmen är i samma färg som Musen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Finns ingenting som säger att "ska" vara på det sättet. De har all rätt att göra dessa modifikationer om de vill, men visst kan jag hålla med om att det inte är schysst mot ovetande konsumenter.

Tillåt mig att använda en metafor.
Finns det något som säger att t.ex. Saab 9-5 årsmodell 07 måste vara bättre än en årsmodell 05? Nej. Tillverkaren har all rätt att göra modifikationer som gör produktionen bättre ur ekonomisk synpunkt. Förresten snålades det in ganska ordentligt hos just Saab när de hade det tufft ekonomiskt på senare år. Entusiasterna vet precis vad som skiljer. Vanliga Svensson's har lite sämre koll, men tillverkaren har ingen skyldighet att informera om vad som skiljer. Köper man en nollsjua så får man en nollsjua. Ibland kan det till och med vara så att man inte vill informera pga. sekretess, industrispionage etc...

Det kan drabba ÅF som lägger ut produkten med samma info som tidigare moderkort, när i verkliga fallet saknas komponenter samt vissa funktioner vilket kan resultera i återköp/returer pga felaktig produktbeskrivning = större kostnader för ÅF.

Rent generellt tycker jag att det inte ska göras utan att det står Rev B eller liknande så man vet att det är en skillnad.

Tänk dig att du läser på om Saab 9-5 hos en bilhandlare (den infon de fått från Saab, vidare till dig) att den ska ha A/C, ABS, vindrutetorkare, stjärtvärme osv i produktbeskrivningen, men när du köpt den så saknar den allt det... Lurad eller är det okej enligt dig?

Citat:

Although Gigabyte is fairly honest about the differing versions on its website (even though changes like a lower number of phases are not to be found in the official specification lists), this is not an approach we are enthusiastic about. The reason for that lies in the way Gigabyte brings the new products to market, using exactly the same manufacturer and UPC codes as for the original versions. Thanks to that, distributors and online shops (who work with automatic links based on these codes) cannot tell the difference. Hence, they can receive - and thus, sell - a different product, without being aware of the change in the product. Of course for you, the end user, there is no way at all to tell the difference, until you receive the product and open the box.

Dold text
Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Tillåt mig att använda en metafor.
Finns det något som säger att t.ex. Saab 9-5 årsmodell 07 måste vara bättre än en årsmodell 05? Nej. Tillverkaren har all rätt att göra modifikationer som gör produktionen bättre ur ekonomisk synpunkt. Förresten snålades det in ganska ordentligt hos just Saab när de hade det tufft ekonomiskt på senare år. Entusiasterna vet precis vad som skiljer. Vanliga Svensson's har lite sämre koll, men tillverkaren har ingen skyldighet att informera om vad som skiljer. Köper man en nollsjua så får man en nollsjua. Ibland kan det till och med vara så att man inte vill informera pga. sekretess, industrispionage etc...

Framgår ju dock vilken årsmodell du köper, revision på moderkort har du ingen aning

Visa signatur

Intel i7 4970K, Fractal define mini, 24GB DDR3 1600mhz , 500GB SSD * 2 RAID0, GeForce 1060 6gb