Permalänk
Medlem

Brus i nya monitorer

Hej!

Häromdagen fick jag hem ett par KRK Rokit 6or men jag har problem att använda dem via datorn då det börjar brusa i högtalarna så fort jag kopplar in dem.

När jag kopplar in högtalarna via min mobiltelefon fungerar det och bruset försvinner.
Jag kopplar in högtalarna med RCA till 3.5 som blir 6.3mm med adaptern för att passa i ljudkortet.

Har uppdaterat drivrutinerna för ljudkortet, ljudkortet är ett asus xonar essence stx och jag har även testat ljudet i moderkortet men får samma problem. Jag har även testat att köra datorn på helt annat uttag än högtalarna utifall det skulle vara någon störning där, men får samma fel.

Jag har testat flera olika sladdar och det blir ingen skillnad.
Någon som har någon teori vad det kan bero på?

Tack på förhand.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4 CPU: 3570K H80i MB: MSI Z77 MPower GPU: 780 Ti SC Minne: Crucial 2x8GB PSU: Corsair AX850 SSD: Intel 520x2 Ljud: Asus Xonar Essence STX + ATH-M50

Permalänk
Medlem

Får du brus i t.ex. dina hörlurar? (Om signatur stämmer)

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Får du brus i t.ex. dina hörlurar? (Om signatur stämmer)

Nej, det verkar konstigt men med hörlurarna fungerar det perfekt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4 CPU: 3570K H80i MB: MSI Z77 MPower GPU: 780 Ti SC Minne: Crucial 2x8GB PSU: Corsair AX850 SSD: Intel 520x2 Ljud: Asus Xonar Essence STX + ATH-M50

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Levicii:

Nej, det verkar konstigt men med hörlurarna fungerar det perfekt.

Kopplar du in högtalarna i 6.3mm kontakten på Essencen så är det nog det som är problemet, det är en förstärkt port menat för hörlurar väl? Kan du inte koppla in dem i ljudkortets RCA portar ist?

Edit: Såg att det är samma problem via moderkortet, ja då vet jag inte vad som kan vara fel.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Är de kopplade till jordat eluttag? Finns det balanserade utgångar på ljudkortet?

Visa signatur

Tänker inte skryta om alla mina prylar, så det får bli att framföra faktan att jag lagar godare köttbullar än dig.

Permalänk

Brukar kunna bli så emellan mini stero o fullstor ibland
Dålig skärm .
Händer mig emellanåt då man är på resjobb
O använder laptopen vid sång inspelning tex
Kan vara nått runt om din utrustning som gör de med
sen om man blandar balanserat o obalanserat
Ja brukar ibland oxå isolera jordstiften på kabeln innan ja trycker i den
i vägg uttaget på dom ställen där de uppstår

Permalänk
Medlem
Skrivet av zwete:

Är de kopplade till jordat eluttag? Finns det balanserade utgångar på ljudkortet?

Eluttagen är jordade, tyvärr vet jag inte hur jag får reda på om det är balanserade portar eller inte,

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4 CPU: 3570K H80i MB: MSI Z77 MPower GPU: 780 Ti SC Minne: Crucial 2x8GB PSU: Corsair AX850 SSD: Intel 520x2 Ljud: Asus Xonar Essence STX + ATH-M50

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levicii:

Eluttagen är jordade, tyvärr vet jag inte hur jag får reda på om det är balanserade portar eller inte,

Kollade upp ljudkortet, har inte balanserade utgångar, och då har jag inget tips mer än att prova olika kablar och eventuellt olika PCI platser for ljudkortet.

Visa signatur

Tänker inte skryta om alla mina prylar, så det får bli att framföra faktan att jag lagar godare köttbullar än dig.

Permalänk
Entusiast

Prova RCA kontakterna i ljudkortet iaf och se om de fungerar bättre utan dina adaptrar.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan behöva bryta den galvaniska kontakten mellan dator och ljudsystem, tex genom att använda transformatorer, ev kan det fiungera att köra balanserat och bara bryta jorden.
Jag har gjort en video som visar skillnaden, håll till godo, jag kopplar om 30 sekunder in i filmen

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Prova RCA kontakterna i ljudkortet iaf och se om de fungerar bättre utan dina adaptrar.

Jag har försökt med det men får fortfarande samma problem, märker ingen skillnad i brus.

Skrivet av mrqaffe:

Du kan behöva bryta den galvaniska kontakten mellan dator och ljudsystem, tex genom att använda transformatorer, ev kan det fiungera att köra balanserat och bara bryta jorden.
Jag har gjort en video som visar skillnaden, håll till godo, jag kopplar om 30 sekunder in i filmen
https://www.youtube.com/watch?v=FDcc2UQQvsg

Hur gör man detta smidigast?

Tack för all hjälp.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4 CPU: 3570K H80i MB: MSI Z77 MPower GPU: 780 Ti SC Minne: Crucial 2x8GB PSU: Corsair AX850 SSD: Intel 520x2 Ljud: Asus Xonar Essence STX + ATH-M50

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Levicii:

Jag har försökt med det men får fortfarande samma problem, märker ingen skillnad i brus.

Hur gör man detta smidigast?

Tack för all hjälp.

Transformatorer och di boxar finns i olika kvalitetsklasser på olika ställen
http://www.kjell.com/Sok?query=galvanisk+avskiljare
http://www.thomann.de/se/di_symmetrilada1.html
Ett annat alternativ är att mata högtalarna via en extern dac eller ett bättre ljudkort som har bättre filtrering av sin elförsörjning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Märkte nu att när jag rör på musen så kan man höra ett högpitchat brus från högtalaren.

Någon som vet vad detta innebär?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4 CPU: 3570K H80i MB: MSI Z77 MPower GPU: 780 Ti SC Minne: Crucial 2x8GB PSU: Corsair AX850 SSD: Intel 520x2 Ljud: Asus Xonar Essence STX + ATH-M50

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Levicii:

Märkte nu att när jag rör på musen så kan man höra ett högpitchat brus från högtalaren.

Någon som vet vad detta innebär?

Att datorn skickar ut störningar, du hör antagligen även skillnad på grafikkortets last och hur ljus bild som visas osv ... Det är precis den typen av störning jag visade i videon och skillnaden när man bryter den galvaniska kontakten, bruset i övrigt är för att jag spelade in den med webbkamerans mikrofon och nivå är rätt hög för att man tydligt ska höra "tjattret" som datorn alstrar och som ofta läcker ut via dess jordplan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Att datorn skickar ut störningar, du hör antagligen även skillnad på grafikkortets last och hur ljus bild som visas osv ... Det är precis den typen av störning jag visade i videon och skillnaden när man bryter den galvaniska kontakten, bruset i övrigt är för att jag spelade in den med webbkamerans mikrofon och nivå är rätt hög för att man tydligt ska höra "tjattret" som datorn alstrar och som ofta läcker ut via dess jordplan.

Okej!
Fungerar något i stil med denna tror du?
http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/kablar-och-adapter...

Om alla komponenter i riggen får ström från samma källa borde väl inte detta kunna hända?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4 CPU: 3570K H80i MB: MSI Z77 MPower GPU: 780 Ti SC Minne: Crucial 2x8GB PSU: Corsair AX850 SSD: Intel 520x2 Ljud: Asus Xonar Essence STX + ATH-M50

Permalänk

Följer detta med spänning! Lider av samma problem.

Permalänk
Medlem

Det kan vara så enkelt som att använda ojordade strömkontakter istället, för att slippa störande ljud, dock aningen mindre säkert.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Levicii:

Okej!
Fungerar något i stil med denna tror du?
http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/kablar-och-adapter...

Om alla komponenter i riggen får ström från samma källa borde väl inte detta kunna hända?

Den där är för antenner så den är inget du kan använda mellan dator och ljudsystem.
Att koppla om så att jordarna får samma potential eller att bryta isär dem är möjliga lösningar, om det fungerar att separera signaljorden från skyddsjorden i högtalarna vet jag inte utan det är sånt man får prova, det är möjligt att det funkar, det är ungefär samma sak som att koppla in signalen bara via den balanserade ingångens stift 2 och 3 men skita i att koppla in 1 an till datorn på något sätt

1 och 3 är ju oftast ihopkopplade när man ansluter en obalanserad signalkälla till en balanserad ingång och ibland funkar det att dela dem och låta 1 an flyta i stället för att de är byglade

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Den där är för antenner så den är inget du kan använda mellan dator och ljudsystem.
Att koppla om så att jordarna får samma potential eller att bryta isär dem är möjliga lösningar, om det fungerar att separera signaljorden från skyddsjorden i högtalarna vet jag inte utan det är sånt man får prova, det är möjligt att det funkar, det är ungefär samma sak som att koppla in signalen bara via den balanserade ingångens stift 2 och 3 men skita i att koppla in 1 an till datorn på något sätt
http://www.scotaudio.com/images/male_xlr.gif

1 och 3 är ju oftast ihopkopplade när man ansluter en obalanserad signalkälla till en balanserad ingång och ibland funkar det att dela dem och låta 1 an flyta i stället för att de är byglade
http://www.scotaudio.com/images/unbalanced_xlr.gif

Om jag köper en sådan galvanisk avskiljare, hur kopplar jag in den?
Tacksam för all hjälp.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4 CPU: 3570K H80i MB: MSI Z77 MPower GPU: 780 Ti SC Minne: Crucial 2x8GB PSU: Corsair AX850 SSD: Intel 520x2 Ljud: Asus Xonar Essence STX + ATH-M50

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Levicii:

Om jag köper en sådan galvanisk avskiljare, hur kopplar jag in den?
Tacksam för all hjälp.

Den ska sitta i serie med signalen, det är en transformator i den som signalen ska passera så att den galvaniska förbindelsen bryts.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.