Permalänk
Skrivet av wRRM:

Lägre ping är bättre, du säger att du har 12 ping på din "trådlösa speldator" vilket är helt okej om du ska spela online. Märker du i själva spelen att det är dåligt eller baserar du det bara på resultatet du fick i bredbandskollen / speedtest.net?

Vad har du för hastighet hemma?

Det är mycket som kan störa wifi nät, andra wifi nät samt annan utrustning som går på 2.4GHz bandet (vilket jag förmodar att du har)

Din stationära dator kan med 100% säkerhet anslutas till routern med en ethernet kabel (vanlig nätverkskabel)

Skippa wifi extender helt, det fungerar skitdåligt.

Skippa även homeplug om du kan, det är inte heller jättebra. (Homeplug körs dessutom över en ethernet kabel från själva pluggen till datorn och routern)

Jag tycker det är ganska dåligt. Har en svarstid på 12ms, ta emot filer 21,82 Mbit/s och skicka filer 1,10Mbit/s. Ja vet att min stationära dator kan anslutad till routern med en ethernet kabel, men jag vet inte om jag borde göra det? Kanske finns andra lösningar på detta problem.

Ja vet att Homeplug körs över en ethernet kablem från själva pluggen till datorn. Men vad borde jag göra då? Köra en hela 10m nätverkskabel, (ethernet kabel) från routern till gaming datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirrethealmighty:

Jag tycker det är ganska dåligt. Har en svarstid på 12ms, ta emot filer 21,82 Mbit/s och skicka filer 1,10Mbit/s. Ja vet att min stationära dator kan anslutad till routern med en ethernet kabel, men jag vet inte om jag borde göra det? Kanske finns andra lösningar på detta problem.

Ja vet att Homeplug körs över en ethernet kablem från själva pluggen till datorn. Men vad borde jag göra då? Köra en hela 10m nätverkskabel, (ethernet kabel) från routern till gaming datorn?

ok.. låt oss förtydliga detta en allra sista gång, kan du ge oss mätvärdena på jobb datorn och speldatorn?

fyll i:

Jobbdator
Ping:
Nerladdning:
Uppladdning:
Signalstyrka:

Speldator
Ping:
Nerladdning:
Uppladdning:
Signalstyrka:

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Skrivet av Haptic:

tack för det välkommnande bemötandet.

om nu hastigheterna är desamma och pingen är bättre, vad är det då som fungerar så dåligt vid den datorn? Signalstyrkan? Stabilitet?

Ber om ursäkt, men blir som himla lack, eftersom folk försöker bara förklara för mig hela tiden vad jag redan vet, utan inte hjälpa mig med själva problemet!

Förklarar en sista gång, blir så himla rörigt med alla frågor. Jobbdatorns internet är perfekt, det är själva speldatorn jag har problem med. Internet på speldatorn är trög, hastigheten kan vara bra ibland bara men för det mesta är den skit, kan inte ens ladda en länk i vissa lägen, Inte ens spela spel. Händer samma sak med med mobilen eller laptopen om jag går till det rummet speldatorn ligger i.

Jobbdatorn ligger i det rummet routern ligger, en netgear router är det. Speldatorn ligger i det rummet som är ca 8-9m från routern.

Har funderat på en Powerline en s.k Homeplug eller att dra fint ethernet kabel från routern till speldatorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirrethealmighty:

Ber om ursäkt, men blir som himla lack, eftersom folk försöker bara förklara för mig hela tiden vad jag redan vet, utan inte hjälpa mig med själva problemet!

Förklarar en sista gång, blir så himla rörigt med alla frågor. Jobbdatorns internet är perfekt, det är själva speldatorn jag har problem med. Internet på speldatorn är trög, hastigheten kan vara bra ibland bara men för det mesta är den skit, kan inte ens ladda en länk i vissa lägen, Inte ens spela spel. Händer samma sak med med mobilen eller laptopen om jag går till det rummet speldatorn ligger i.

Jobbdatorn ligger i det rummet routern ligger, en netgear router är det. Speldatorn ligger i det rummet som är ca 8-9m från routern.

Har funderat på en Powerline en s.k Homeplug eller att dra fint ethernet kabel från routern till speldatorn.

ok tack. svaret blir som tidigare nämt att om du har möjlighet att dra en nätverkskabel så gör det. och det borde vara lätt efter som det endast gäller ca 10 meter. om det mo förmodan inte skulle gå, så kör med en Homeplug.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Skrivet av Haptic:

ok.. låt oss förtydliga detta en allra sista gång, kan du ge oss mätvärdena på jobb datorn och speldatorn?

fyll i:

Jobbdator
Ping:
Nerladdning:
Uppladdning:
Signalstyrka:

Speldator
Ping:
Nerladdning:
Uppladdning:
Signalstyrka:

Här har du.
Jobbdator
Ping: 11ms
Nerladdning: 18.35 Mbps
Uppladdning: 1.18 Mbps
Signalstyrka: 4 bar.

Kunde knappt ladda sidan och testa, tog så lång tid så trög är den!
Speldator
Ping: 45ms
Nerladdning: 0.05 Mbps
Uppladdning: Lyckades inte få fram den, den är helt enkelt trög.
Signalstyrka: 5 bar

Stor skillnad vart det!

Permalänk
Skrivet av Haptic:

ok tack. svaret blir som tidigare nämt att om du har möjlighet att dra en nätverkskabel så gör det. och det borde vara lätt efter som det endast gäller ca 10 meter. om det mo förmodan inte skulle gå, så kör med en Homeplug.

Vad är bättre? Homeplug eller nätverkskabel? För att har nämligen Wireless, kommer det göra något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirrethealmighty:

Vad är bättre? Homeplug eller nätverkskabel? För att har nämligen Wireless, kommer det göra något?

kör nätverkskabel.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Skrivet av Haptic:

kör nätverkskabel.

Finns många olika och köpa av olika märken. Vilken ska man köpa? Behöver 10m också.

Skulle du kunna länka någon bra?

Permalänk
Medlem

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...

Den funkar, vill du ha lite bättre med skärmad kabel eller gå upp till cat6 så finns det också på kjell. med oskärmad cat5e duger mer än väl.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Haptic:

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...

Den funkar, vill du ha lite bättre med skärmad kabel eller gå upp till cat6 så finns det också på kjell. med oskärmad cat5e duger mer än väl.

Skärmad kabel är i de flesta fall sämre, såvida man inte har korrekt jordning på alla enheter i nätet bör man undvika skärmade kablar för de brukar bara skapa problem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Skärmad kabel är i de flesta fall sämre, såvida man inte har korrekt jordning på alla enheter i nätet bör man undvika skärmade kablar för de brukar bara skapa problem.

hmm.. det var nytt, har du källa på det?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Skärmad kabel är i de flesta fall sämre, såvida man inte har korrekt jordning på alla enheter i nätet bör man undvika skärmade kablar för de brukar bara skapa problem.

Vad ska man gå med, blev lite förvirrad där :/

Skulle du kunna länka en som skulle duga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

hmm.. det var nytt, har du källa på det?

Det är inget nytt. det har varit känt sen när den skärmade nätverkskabeln uppfanns..

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirrethealmighty:

Vad ska man gå med, blev lite förvirrad där :/

Skulle du kunna länka en som skulle duga?

Kör på den som jag länkade tidigare. Den är oskärmad.

Skrivet av JenzA:

Det är inget nytt. det har varit känt sen när den skärmade nätverkskabeln uppfanns..

Mycket möjligt, men jag skulle ändå vilja se en källa på det Inte för att jag tror att ni ljuger, utan för att jag ska kunna läsa på lite om det. Hittar nämligen inget om det när jag googlar

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Skrivet av Haptic:

Kör på den som jag länkade tidigare. Den är oskärmad.

Mycket möjligt, men jag skulle ändå vilja se en källa på det Inte för att jag tror att ni ljuger, utan för att jag ska kunna läsa på lite om det. Hittar nämligen inget om det när jag googlar

Okej tack, hoppas det hjälper med en nätverkskabel med detta internet problemet ja har..

Testade, www.speedtest.net på båda datorerna och fick detta resultat.. :/
Jobbdator
Ping: 11ms
Nerladdning: 18.35 Mbps
Uppladdning: 1.18 Mbps
Signalstyrka: 4 bar.

Kunde knappt ladda sidan och testa, tog så lång tid så trög är den!
Speldator
Ping: 45ms
Nerladdning: 0.05 Mbps
Uppladdning: Lyckades inte få fram den, den är helt enkelt trög.
Signalstyrka: 5 bar

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Haptic:

hmm.. det var nytt, har du källa på det?

Nej har ingen direkt vetenskaplig studie att peka på men vet genom erfarenhet att det skapas problem om man inte har allt korrekt jordat, det är allt eller inget som gäller och de flesta kan inte jorda allt och då riskerar man potentialskillnader och att skärmen fungerar som en antenn i stället för att göra verklig nytta.
Dessutom är det balanseringen och partvinningen som är de huvudsakliga mekanismerna som skyddar mot störningar vid lägre frekvenser, inte skärmning, men när signalfrekvensen i kabeln ökar så blir ju våglängderna så korta att störningarna lättare kan ta sig in även om kabeln är partvinnad så det är därför kraven på skärm kommer i cat 7, det går helt enkelt inte att tvinna tätt nog utan ledarna hamnar för långt isär för att ge ett tillräckligt bra skydd så därför införs krav på att allt ska vara skärmat och det gör ju samtidigt att man inte riskerar att blanda in oskärmat i cat 7.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.