Min erfarenhet av Netgear är att fabriks default börjar dela ut adresser från 192.168.1.2, precis som du säger. Om du hade ett annat märke av routers tidigare så kanske den routern började på 192.168.1.10 eller så? Ett exempel är DD-WRT firmwaren som jag kör på min R7000 nu: den börjar på 192.168.1.100.
På din beskrivning så låter det faktiskt som om vi har hittat ett problem här. Inte nödvändigtvis orsaken till att ditt internet går ner, men åtminstone en inställning som skulle kunna ställa till med oreda.
Om DHCP adresserna börjar från 192.168.1.2 så är bara routerns egen IP adress undantagen från utdelningen. Du har med andra ord inget som helt utrymme att sätta fast IP:s på dina enheter. Gör du det så finns det direkt risk för kollision.
Det är enbart när enheter har inställningen "automatisk IP" (använd DHCP) som routern håller reda på vilken enhet som har vilken adress på nätverket och därmed kan undvika kollisioner. Om du t.ex. går in i din stationära dator, ändrar nätverksinställningarna, och säger att "det här interfacet ska heta 192.168.1.3", så blir DHCP servern (routern) aldrig notifierad om detta.
Det är ju argumenterbart, men det enklaste sättet är förmodligen att låta alla enheter använda sig av DHCP, och sen gå in i routern och göra reservationer för de adresser som måste vara stabila där. Jag tror att den inställningen ligger under "LAN" och "Address reservation" i Netgear:en. Då kan du administrera alla enheter från ett ställe och du slipper gå in och fippla med dina enheter var för sig, om du t.ex. bestämmer dig för att ändra vem som ska ha vilken adress.
Men det finns vissa fall då det är krångligt att använda DHCP. Jag har två routers och en NAS på nätverket, och dessa tre har alla fasta IP:s hos mig. Dessa enheter utgör ju "nätverksinfrastrukturen" (om man vill säga så) hemma och då vill jag inte vara beroende på funktionaliteten i en DHCP server, eller att DHCP ens är igång på nätverket.
Hoppas det löser sig!