Permalänk
Medlem

Datorn dör efter 10min spelandes?

Tjena, nyss köpt en sprillans ny Acer Predator G3-650 från komplett.se färdigmonterad. Funkade suveränt de första dagarna att spela på, körde WoW i högsta kvalle och funkade utmärkt. Dock igår så började datorn spöka. När jag nu spelar så börjar datan låta högre och högre ifrån att vara nästan tyst tills efter ungefär 10 minuter i WoW skärmen fryser och ett brusljud hörs i hörlurarna och sen dör skärmen och ljudet helt. Ingen signal fram till skärmen men den funkar fortfarande samt mus och tangentbord och datan är igång men allt dör o blir svart. Denna datorn ska ju lätt klara av WoW i högsta prestanda så jag förstår inte problemet riktigt. Det är som den går i högvarv eller något. Vad kan problemet ligga i? Drivrutiner, fabriksfel eller damm har dock haft den i 3 dagar och de 2 första fungerade den perfekt. Har inte rört en skruv på den heller. Finns det något riktigt datakunnig där ute som kanske vet var problemet ligger? Tack i förhand. Med vänlig hälsning, en vilsen gamer! Kan länka datorn senare om ni vill se komponenter men sitter med mobilen på jobbet just nu! Hörs

Permalänk
Medlem

Låter som värmeproblem om datorn låter mer och mer och sedan stänger av sig.
Skaffa något program som kollar temperaturerna, t.ex. CoreTemp eller HWmonitor. Kolla temperaturen och se om den börjar skena när du spelar etc.

Kan vara t.ex. en dåligt monterad kylare.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

Okej, ska kolla det när jag kommer hem, men om det visar sig vara det då? Vad kan anledningen vara till värmen? Datan ska ju vara utrustad för att klara spelen, och går det lösa?

Permalänk
Skrivet av Odooz:

Okej, ska kolla det när jag kommer hem, men om det visar sig vara det då? Vad kan anledningen vara till värmen? Datan ska ju vara utrustad för att klara spelen, och går det lösa?

Någonting i datorn jobbar allt för mycket, ett tips är att ta bort sidoplåten på datorn och kolla vad som surrar på som mest när datorn börjar jobba så mycket!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem

Kan vara nätagget också, hade liknande problem med en dator som hade alldeles för dåligt nätagg.

Permalänk

Håller med ovanstående, mycket misstänkt ett värmeproblem. Det kan vara t ex en CPU-fläkt / kylfläns eller strömkontakt till dessa som var lite dåligt monterad och har vibrerat loss - om cpu / grafikkort inte kyls ordentligt kommer datorn att överhetta efter några minuter. Kan även vara en fläkt på grafikkortet som gett upp, kolla att alla fläktar snurrar som dom ska. Enklast är som sagt ovan att kolla med ett temperaturmätarprogram, då ser du direkt vilken temp som skenar innan datorn stänger ner.

Permalänk
Skrivet av stingray454:

Håller med ovanstående, mycket misstänkt ett värmeproblem. Det kan vara t ex en CPU-fläkt / kylfläns eller strömkontakt till dessa som var lite dåligt monterad och har vibrerat loss - om cpu / grafikkort inte kyls ordentligt kommer datorn att överhetta efter några minuter. Kan även vara en fläkt på grafikkortet som gett upp, kolla att alla fläktar snurrar som dom ska. Enklast är som sagt ovan att kolla med ett temperaturmätarprogram, då ser du direkt vilken temp som skenar innan datorn stänger ner.

Vet du ifall det finns något program som kan styra chassi fläktarna? Det hade nog hjälpt den här klienten tror jag

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3