Geforce GTX 960 från Asus, Gigabyte och MSI

Permalänk
Medlem

Hah! Får stryk av både 280X och HD7970 som har år på nacken och under en lång tid gått att få tag på för ca 2000:-
Mesigt Nvidia! "Men kolla strömförbrukningen?!"... Man skaffar inte ett spelkort för att spara ström! Köper man ett nytt vill man inte ha något som pruttar ut lika många fps som kort för flera år sedan och låg i samma prisklass som det som nu släpps.

En sak är klar. Det finns för många kort, och för många prissegment. Och det som tidigare var "allemansspelkorten" duger inte till mycket i dagsläget. Kollar några grafer och i vissa spel får kortet stryk av GTX 580 och ligger nära GTX 480 i 1080p?
1080p är ju enda relevanta upplösningen för det här kortet. Även om det drar ifrån de gamla korten i högre upplösningar, är prestandan inte hög nog för att vara lämpade att spela i.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Skrivet av heatm:

Beror väl på storleken på den fläkten. Två fläktar kommer alltid låta mer än en fläkt om dom är lika stora och går i samma varvtal. Klarar man av att kyla med en fläkt skall man självklart bara använda en fläkt.

OM dom går i samma varvtal ja.
Men man byter sällan ut en fläkt mot två lika stora i samma varvtal.

Två fläktar på halv fart låter mindre än en likadan fläkt på helfart.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

2500kr?! En vän köpte precis ett r9 290x från sapphire för det priset! Folk kommer nog köpa det iaf ska ni se. Om överpriserade kort som titan säljer så lär inte gtx 960 ha några problem med det heller.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Är väldigt förvånad över att SweC ger dessa tre kort "Bra produkt" respektive "Utmärkt".

Mindre prestanda än GTX 770/R9 280X och kostar nära på 2500:-?
Varför skulle man köpa detta kort idag, när man har haft flera år på sig att köpa bättre kort från 1-2 generationer tillbaka?

Har man ~2500:- och lägga på ett grafikkort och strömförbrukning inte är ett massivt hinder så är både R9 280X, och t.o.m R9 290 bättre köp.

Strömförbrukningen och ljudnivån är trevlig, men helhetsintrycket blir helt förstört pga. kortet är alldeles för dyrt.
Jumbo såvida inte priserna omgående sjunker med minst ~500:-.

Jag litar inte längre på sweclockers recensioner. Det känns nästan jämt som att de oftast vinklar till nvidias fördel. Missuppfatta mig inte, jag älskar båda (fast av olika anledningar). Men att rekommendera en produkt som kostar 2500kr och inte presterar i närheten av ett 280x gör att man tappar förtroendet för sweclockers som pålitlig källa för recensioner. Personligen skulle jag kika på guru3d, tomshardware, hightech legion eller techspot (deras tester har stämt mycket bättre med mina siffror också).

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Hah! Får stryk av både 280X och HD7970 som har år på nacken och under en lång tid gått att få tag på för ca 2000:-
Mesigt Nvidia! "Men kolla strömförbrukningen?!"... Man skaffar inte ett spelkort för att spara ström! Köper man ett nytt vill man inte ha något som pruttar ut lika många fps som kort för flera år sedan och låg i samma prisklass som det som nu släpps.

En sak är klar. Det finns för många kort, och för många prissegment. Och det som tidigare var "allemansspelkorten" duger inte till mycket i dagsläget. Kollar några grafer och i vissa spel får kortet stryk av GTX 580 och ligger nära GTX 480 i 1080p?
1080p är ju enda relevanta upplösningen för det här kortet. Även om det drar ifrån de gamla korten i högre upplösningar, är prestandan inte hög nog för att vara lämpade att spela i.

Problemet är antagligen att nvidia har fått monopol på grafikkortsmarknaden just nu. De kan leka med priserna precis hur de vill. Och vad du vet? Folk kommer köpa korten iaf.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Kostar mycket mera än 280, men presterar sämre...

900-serien har ett stort glapp både i 1080p och 1440p indexen. 152->130---->84 och 149->125---->78. Som gjort för ett 960 Ti.
Jag hade förväntat mig ett index på 95-105 med det priset och med tanke på att 980 ersatte 780 Ti och 970 ersatte 780. Logiskt sett borde 960 ha ersatt 770, men icke.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Nu kommer jag säkert låta bitter, men MSI behöver verkligen banta ned på användandet av ordet "gaming"...

Permalänk
Medlem

Måste ju säga något jag också och jag håller med majoriteten av kommentarer här, 960 känns verkligen som en besvikelse för det priset. Under 2K känns mera rimligt. Speciellt när 970 har gått för 2490:- (Visserligen under julrea men ändå, säljs ju titt som tätt för 2990:-)

Visst finns det några få som bryr sig om strömförbrukningen men det finns inte en chans att jag kommer rekommendera detta till någon framför ett 280/280X

Permalänk
Medlem

Hade hellre sett att de laborerade med ett kort som är under 100W så att det kan köras rätt på pci utan extra ström. Först då snackar man om ett riktigt mainstreamkort som skulle ta knäcken på framför allt Intel, där jag menar det är mest pengar att hämta.

Detta var hittils en dålig lansering. Hade det kommit för ett halvår sedan, samtidigt med 970/980 och till 1995 hade det sålt som tusan.
Nu tror jag det blir hyllvärmare. Vi ser nog detta till 1495 till sommaren.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk

Fina betyg på korten trots att de är totalt överprisade med sina ca 2500 kronor. Blir ofta såhär med Nvidia de brukar sätta höga priser på sina grafikkort men denna gången blev det alldeles för mycket!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Missade ni ljudnivån och tempen på nvidias referenskort?
Jag måste hålla med om att inte jag heller förstår mig på utmärkelserna med tanke på prestandan för priset.
R9 280 finns o få tag på för under 2000kr
R9 280x 2300-2500 kr
R9 290 2500-3000 kr
R9 290x 3000-4000 kr
Gtx 970 3200-3700kr
Gtx 980 5500-5800kr

Permalänk
Medlem

Fördelar.

+ Tyst.
+ Strömförbrukningen.
+ Temperaturen.

Men resten var inge intressant.
Det här kortet lär kosta minst 2 000 eller lite under för att GTX 960 ska få bra försäljning.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Missade ni ljudnivån och tempen på nvidias referenskort?

Dom hade nog inte tillgång till ett referenskort, annars valde dom nog självmant att inte ha med det eftersom det verkar som att GTX 960 referens använder Nvidias gamla dåliga radialfläkt från 600-serien som är både högljudd och dålig.

Hade sett dåligt ut för GTX 960 PR-mässigt om referenskortet inte visar i närheten av samma ljudnivå och temperatur som de 3 korten med eftermarkandskylare. Plötsligt är förbrukning det enda bra med kortet.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Missade ni ljudnivån och tempen på nvidias referenskort?
Jag måste hålla med om att inte jag heller förstår mig på utmärkelserna med tanke på prestandan för priset.
R9 280 finns o få tag på för under 2000kr
R9 280x 2300-2500 kr
R9 290 2500-3000 kr
R9 290x 3000-4000 kr
Gtx 970 3200-3700kr
Gtx 980 5500-5800kr

Kapitel 3 avslöjar: Då Nvidia har slopat en officiell referensdesign av Geforce GTX 960...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Entusiast
Skrivet av magma86:

Jag litar inte längre på sweclockers recensioner. Det känns nästan jämt som att de oftast vinklar till nvidias fördel. Missuppfatta mig inte, jag älskar båda (fast av olika anledningar). Men att rekommendera en produkt som kostar 2500kr och inte presterar i närheten av ett 280x gör att man tappar förtroendet för sweclockers som pålitlig källa för recensioner. Personligen skulle jag kika på guru3d, tomshardware, hightech legion eller techspot (deras tester har stämt mycket bättre med mina siffror också).

Fast allt handlar inte om prestandan även om det är vad många är ute efter.
Det handlar inte om att "lita" på Sweclockers heller, det är ju bara att analysera deras resultat och kommentarer i texten, inte någon fånig utmärkelse.
Om du köper grafikkort efter utmärkelser så tycker jag att du gör fel och personligen tycker jag att Sweclockers bör göra sig av med sina utmärkelser men det är ju bara jag.

Recensionen tar upp det negativa med GTX 960 också.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Snarare AMD som måste släppa nya kort för att Nvidia ska sänka priserna. Om AMD släpper ett kort med snarlikt samma prestanda som GTX 960 lär Nvidia sänka priset. Äldre kort gäller däremot ej.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk

Varför väljer man att krympa minnesbussen ? 112GB/s låter inte särskilt mycket om man planerar att använda dessa i SLI konfiguration eller misstolkar jag något ?

Visa signatur

Phanteks Enthoo Evolv X | Ryzen 5800X3D | AMD Radeon RX 7900 XT | Corsair Vengeance 32GB 3200MHz | BeQuiet Straight Power 11 1200W Platinum

Permalänk
Medlem

Känns fortfarande som att mitt 7970 för 1900:- i oktober 2013 var en grymt bra affär.
Strömförbrukningen spelar kvitta när kylningen som medföljde håller det tyst ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björnen92:

Varför väljer man att krympa minnesbussen ? 112GB/s låter inte särskilt mycket om man planerar att använda dessa i SLI konfiguration eller misstolkar jag något ?

Minneskontrollerna står för en betydande del av kretsytan och effektkraven. Samtidigt så påverkar det inte prestandan så mycket. Med tanke på att det är 1024 shaders så presterar kortet rätt bra, det begränsar mer än bandbredden gör ändå.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Aleshi:

Minneskontrollerna står för en betydande del av kretsytan och effektkraven. Samtidigt så påverkar det inte prestandan så mycket. Med tanke på att det är 1024 shaders så presterar kortet rätt bra, det begränsar mer än bandbredden gör ändå.

Det är en sanning med modifikation för GTX 960. Bandbredden mot minnet spelar som du säger normalt liten roll i den här klassen, men i det aktuella fallet är kortet minnesstrypt för vissa scenarion. Märks när man överklockar, att bara höja minnesfrekvensen ger nästan linjär prestandaökning i vissa fall. Det är rätt ovanligt!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Gud vad glad jag vart att jag köpte mitt 970 före jul istället, prestandan var ju lite som man befarat...ett lite för stort hopp till 970.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv

Finns inget och se här, köp AMD istället eller vänta på en Ti modell.

nVidia släppte det här svaga 960 kortet först för att mjölka marknaden som vanligt.

Ni ska se att inom två månader kommer 960Ti och då kommer de flesta som köpt en vanlig 960 att ångra sig. Dessutom kommer 960Ti ligga runt 2000-2500kr och det vanliga 960 kommer sjunka till runt 1400kr-1700kr.

Detta är en vanlig taktik av nVidia för att mjölka de stackars ovetande kunders plånböcker.

Behöver du ett kort idag så köp ett GTX970 eller ett AMD istället, skit i det här kortet för chansen är stor att du ångrar dig.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av magma86:

Jag litar inte längre på sweclockers recensioner. Det känns nästan jämt som att de oftast vinklar till nvidias fördel. Missuppfatta mig inte, jag älskar båda (fast av olika anledningar). Men att rekommendera en produkt som kostar 2500kr och inte presterar i närheten av ett 280x gör att man tappar förtroendet för sweclockers som pålitlig källa för recensioner. Personligen skulle jag kika på guru3d, tomshardware, hightech legion eller techspot (deras tester har stämt mycket bättre med mina siffror också).

Kan inte annat än att hålla med.

Väldigt märklig bedömning. Hade detta varit AMD-produkter så hade det sågats längs med fotknölarna man liksom letar fördelar som är helt meninglösa. Precis som att man sväljer nVidias PR-jippo med hull och hår och rapar upp precis samma saker som nVidia vill att man skall göra. Visst, strömförbrukningen är anmärkningsvärt låg men den mellanskillnaden som det är mot ett R9 280x är på årsbasis akademisk. Angående hur tyst kortet är så kommer majoriteten av användare ha chassifläktar som kommer vara mer högljudda så det blir en väldigt nischad målgrupp.

Denna produkten är kass, inget annat. Den är alldeles för strypt på bandbredd, det finns ingen annan bedömning att göra.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Man skaffar inte ett spelkort för att spara ström!

Nej inte som första prio, men strömförbrukning går hand i hand med ljudnivån.
Och majoriteten gillar inte att ha ett "AMD-surr" så fort ett spel startas.
Och själv gillar jag att datorn inte värmer upp rummet med 5 grader, speciellt på sommaren.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dinoman:

Kan inte annat än att hålla med.

Väldigt märklig bedömning. Hade detta varit AMD-produkter så hade det sågats längs med fotknölarna man liksom letar fördelar som är helt meninglösa.

Så det var därför til exempel R9 290 fick en "Utmärkt"-stämpel trots sin enorma strömförbrukning och oväsen gentemot Nvidias kylare?
http://www.sweclockers.com/recension/17805-amd-radeon-r9-290/...

Sluta upp med era konspirationsteorier...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Fast allt handlar inte om prestandan även om det är vad många är ute efter.
Det handlar inte om att "lita" på Sweclockers heller, det är ju bara att analysera deras resultat och kommentarer i texten, inte någon fånig utmärkelse.
Om du köper grafikkort efter utmärkelser så tycker jag att du gör fel och personligen tycker jag att Sweclockers bör göra sig av med sina utmärkelser men det är ju bara jag.

Recensionen tar upp det negativa med GTX 960 också.

Precis som du skriver är alla inte ute efter prestanda i första hand. Det förstår jag.
Jag väljer inte grafikkort efter utmärkelserna, snarare efter innehållet i recensionstexten och hur bra resultaten stämmer överens med mina. Naturligtvis är jag väl medveten om att hårdvara, drivrutiner osv kan påverka med några fps hit och dit.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Flopp.

Permalänk
Medlem

Jag verkar vara en av få som är positiva, visst är priset lite högt men det är det väll alltid med nylanserade kort?
Vi vet inte hur priset kommer utvecklas dom kommande veckorna/månaderna.

Jag tycker det är ett otroligt trevligt kort och om det hade kostat typ 1990:- hade jag nog slagit till och uppgraderat ifrån mitt nuvarande 5850 som börjar kännas väl till åren.

Permalänk
Medlem

Att köpa detta kort nu är som när jag köpte dragon age i fredags.. Man hade haft roligare genom att bränna upp pengarna o kolla på elden.. Skulle säga max 1.5k för detta kort.. 2GB är för lite till dagens och kommande spel så varför köpa något som inte kommer duga i framtiden?

Visa signatur

CPU:Intel core i7 9700k@5.2Ghz, 1.37 vcore (Noctua NH-D14) GPU: EVGA GTX 1070 FTW @ 2210/4500mhz MINNE: Corsair 2133Mhz OC'd @ 3300Mhz 16-17-17-34, 16GB MODERKORT:GIGABYTE AORUS Z390 ELITE NÄTAGG: Corsair CX650M, Corsair 120Gb SSD, SAMSUNG SSD 850 EVO 500GB HDD, CHASSI: Cooler master 430 elite @ 3 fans. Skärm: ASUS ROG Swift

Permalänk
Medlem

härligt att man köpte 970 för 2500 på julrean då... då dessa landar på 2400???
skulle säga 1500-1700 för dessa kort... max 2000