Trött som fan på bredbandsbolaget....

Permalänk
Medlem

Trött som fan på bredbandsbolaget....

Hej!

Jag har ett zyxel-modem (o-2601hn-F1) från bredbandsbolaget som aldrig funkar. Jag har varit i kontakt med dom väldigt ofta nu på den senaste tiden, för att jag inte kan komma åt min routers administratörsbehörighet! Felet är ju den låsningen dom gjorde på alla modemen, men de hade ju kommit på en "workaround" som dom sa på supporten, men den funkade inte på mitt första modem, och tillslut skickade dom en lika dan jävla router med samma jaäva problem, men denna kunde göra "workarounden" EN gång!

De jag vill kunna göra är att öppna mina portar i den igen till servrar till spel jag har! Men de gick bara att göra en gång, sen kastade den också in handduken....

Nu när man ska logga in på den kommer det upp "the username or password you entered i invaild" ÄVEN att det är standardinloggni gen som jag inte rört på!
Jag har provat med andra webbläsare och andra datorer men det ger inget resultat... Har lust för att ta och slå en slägga det X antal gånger i det!

Jag kommer säga upp detta avtal inom kort då vi inte är intresserade av deras värdelösa nät!

Någon som vet hur man återställer det totalt, eller om man kan flasha in nån annan firmware till den?

Visa signatur

Stationär: | NZXT H440W | ASUS P8Z77-DELUXE | Core i7 3770k DELIDD @ 4,8 Ghz | 2X MSI GTX 980 SLI | Corsair Vengeance 32GB 1866MHz | EVGA Supernova G2 850W | Corsair H110i GTX 280mm |
Bärbar:| MacBook Pro 13" 2015 | Intel Core i7 5557U 3.1GHz | Intel HD Graphics 6100 | 16 GB RAM | 512GB PCI-SSD |

Permalänk
Rekordmedlem

Du får väl brygga så det bara funkar som modem och sedan ansluta en router.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Skyll på media och om deras uppmärksammade debatt om Zyxel modemets säkertshål så BBB stängde av lite saker

En lösning är väl att kolla med dem om du kan köpa och använda ett eget modem, det blir väl kanske lite kostsamt men kanske en lösning på problemet. Annars skall du kunne göra en temporär reset/fabrikåterställing på modemet, men blir en viss tid bara efter som de skickar ut automatiska uppdateringar.

Permalänk
Medlem

Kör du bara bredband via BBB så köp en annan router bara.

Kör du tv via BBB också kan du köpa en switch med IGMP snooping tex http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1256655 och därefter sätta en egen switch.

Vissa har fått det att fungerara med en Asus router med tredjeparts firmware.

Att försöka nå BBB kundtjänst just nu är som att försöka få tag på en rosa flygande elefant totalt omöjligt inte kommit fram på 2 veckor svarar på mail gör de inte heller. Hade det inte varit så att BBB har monopol på nätet här så hade jag byt.

Klagomålen på BBB haglar på deras Facebooksida: https://sv-se.facebook.com/Bredbandsbolaget

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk

Köp en egen router om du kan och släng ut deras skit. Kör du bara Bredband så är det ju bara välja och vraka vad du skall köpa, det mesta är bättre än vad de ger dig.

Permalänk

Har inte ens packat upp skiten jag fick från BBB… Är inget fel på deras nät utan din router verkar det som, köp ny. Problem solved

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air

Permalänk
Medlem

Försöka kontakta deras kundtjänst är smått omöjligt. Jag har suttit i kö 2 gånger den senaste veckan i över 4½ timme innan jag kom fram. Skickat 4 mail med samma innehåll och inget svar. Deras supportavdelning kan gå och ta sig nånstans. Jag kontaktade dom därför att dom av misstag kopplat på mig på sitt nät i samband med förvärvandet av Tele2 istället för att göra som jag jag hade bett dom om....dvs att avsluta mitt abonnemang vid övergången. Hade dom för en 5 år sen ungefär då dom funkade helt ok, nu skiter dom verkligen i allt vad kundservice heter.
Sveriges mest nöjda kunder? Jovisst, om ni säger det så.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Okej tack för alla svar!

Men vilket modem ska man köpa? För man kan väl inte bara välja en vanlig router? Och om man ska brygga denna skiten, hur gör man de då? Och får man tillgång till alla portar?

Visa signatur

Stationär: | NZXT H440W | ASUS P8Z77-DELUXE | Core i7 3770k DELIDD @ 4,8 Ghz | 2X MSI GTX 980 SLI | Corsair Vengeance 32GB 1866MHz | EVGA Supernova G2 850W | Corsair H110i GTX 280mm |
Bärbar:| MacBook Pro 13" 2015 | Intel Core i7 5557U 3.1GHz | Intel HD Graphics 6100 | 16 GB RAM | 512GB PCI-SSD |

Permalänk
Skrivet av LuddeH98:

Okej tack för alla svar!

Men vilket modem ska man köpa? För man kan väl inte bara välja en vanlig router? Och om man ska brygga denna skiten, hur gör man de då? Och får man tillgång till alla portar?

Har du bara bredband via dem eller även TV eller Telefoni?
Är det fiber du har?
Vad har du för övriga krav, vad används uppkopplingen till och vilken hastighet betalar ni för?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krasharen:

Har du bara bredband via dem eller även TV eller Telefoni?
Är det fiber du har?
Vad har du för övriga krav, vad används uppkopplingen till och vilken hastighet betalar ni för?

Vi har ADSL i ett litet tag till, sen byter vi till fiber när de grävs in! och bara bredband! Mitt ända krav är att jag ska kunna öppna portar o sånt! Vi kommer ha denna lösningen isf i max ett halvår, så de behöver inte va nån superbra router, om den inte gå att använda till fiber sen!

Visa signatur

Stationär: | NZXT H440W | ASUS P8Z77-DELUXE | Core i7 3770k DELIDD @ 4,8 Ghz | 2X MSI GTX 980 SLI | Corsair Vengeance 32GB 1866MHz | EVGA Supernova G2 850W | Corsair H110i GTX 280mm |
Bärbar:| MacBook Pro 13" 2015 | Intel Core i7 5557U 3.1GHz | Intel HD Graphics 6100 | 16 GB RAM | 512GB PCI-SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av LuddeH98:

Hej!

Jag har ett zyxel-modem (o-2601hn-F1) från bredbandsbolaget som aldrig funkar. Jag har varit i kontakt med dom väldigt ofta nu på den senaste tiden, för att jag inte kan komma åt min routers administratörsbehörighet! Felet är ju den låsningen dom gjorde på alla modemen, men de hade ju kommit på en "workaround" som dom sa på supporten, men den funkade inte på mitt första modem, och tillslut skickade dom en lika dan jävla router med samma jaäva problem, men denna kunde göra "workarounden" EN gång!

De jag vill kunna göra är att öppna mina portar i den igen till servrar till spel jag har! Men de gick bara att göra en gång, sen kastade den också in handduken....

Nu när man ska logga in på den kommer det upp "the username or password you entered i invaild" ÄVEN att det är standardinloggni gen som jag inte rört på!
Jag har provat med andra webbläsare och andra datorer men det ger inget resultat... Har lust för att ta och slå en slägga det X antal gånger i det!

Jag kommer säga upp detta avtal inom kort då vi inte är intresserade av deras värdelösa nät!

Någon som vet hur man återställer det totalt, eller om man kan flasha in nån annan firmware till den?

Dold text

Jag kan bekräfta att jag får exakt samma problem när jag provar deras sk "work-around".

Uppenbarligen har de publicerat den utan att ens ha testat att den fungerar med 2601hn-F1.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:
Dold text

Jag kan bekräfta att jag får exakt samma problem när jag provar deras sk "work-around".

Uppenbarligen har de publicerat den utan att ens ha testat att den fungerar med 2601hn-F1.

Nä vår var garanterat inte prövad! Vår Var helt i obruten förpackning!

Visa signatur

Stationär: | NZXT H440W | ASUS P8Z77-DELUXE | Core i7 3770k DELIDD @ 4,8 Ghz | 2X MSI GTX 980 SLI | Corsair Vengeance 32GB 1866MHz | EVGA Supernova G2 850W | Corsair H110i GTX 280mm |
Bärbar:| MacBook Pro 13" 2015 | Intel Core i7 5557U 3.1GHz | Intel HD Graphics 6100 | 16 GB RAM | 512GB PCI-SSD |

Permalänk
Medlem

Försöker hjälpa polaren med samma problem, han har dock fiber ifrån väggen. Var o köpte en ASUS RT-N56U men den vägrade ansluta till internet, prövade alla olika inställningar men den vägrade. Var kopplad direkt i vägen utan ett bryggat modem. Sen testade jag o koppla in min linksys cisco e3000 på samma sätt, den funkade direkt, plug n play och det funkar riktigt bra. Nu så ska vi åka in imorgon o byta ut Asus Routern, vad för router bör man köpa som funkar bra utan modem direkt i väggen ?(han använder inte iptv eller telefon). den linksys som jag har finns inte längre, så den är utesluten. Så något tips på en plug n play router ?

Permalänk
Skrivet av Zippzor:

Försöker hjälpa polaren med samma problem, han har dock fiber ifrån väggen. Var o köpte en ASUS RT-N56U men den vägrade ansluta till internet, prövade alla olika inställningar men den vägrade. Var kopplad direkt i vägen utan ett bryggat modem. Sen testade jag o koppla in min linksys cisco e3000 på samma sätt, den funkade direkt, plug n play och det funkar riktigt bra. Nu så ska vi åka in imorgon o byta ut Asus Routern, vad för router bör man köpa som funkar bra utan modem direkt i väggen ?(han använder inte iptv eller telefon). den linksys som jag har finns inte längre, så den är utesluten. Så något tips på en plug n play router ?

En RT-N56U skall fungera utan problem. Dubbelkolla inställningar och kolla vad du har för inställningar på Ciscon och se till att det är samma på Asus en. Eventuellt så får du klona mac adressen så N56:an får samma som Ciscon.

Permalänk
Medlem

Japp, som de andra sa. Ring supporten och be dem brygga modemet. Installera sedan valfri Asus router bakom modemet så är allt frid och fröjd! Kan rekommendera dig att kika på custom firmware till routern, har det till Asus RT-56U och är mycket nöjd!

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

konstigt att du inte kan logga in på routern. hade bbb för ett tag sedan innan jag bytte till fiber för ca 3 månader sen. jag bryggade och använde en asus rt56u. funkade utmärkt.
gav deras zyxel router en chans, vilket skräp!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Bredbandsbolaget

Jag har haft de i ett par år och allt fungerade perfekt och nu börjar de krångla till allt... DÅLIGT!!!
Jag trodde att det är ett stort seriöst företag. Nu är de på botten 0 nivå i mina ögon.
Säger upp mitt abonnemang! Tack BBB

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av siukub82:

Jag har haft de i ett par år och allt fungerade perfekt och nu börjar de krångla till allt... DÅLIGT!!!
Jag trodde att det är ett stort seriöst företag. Nu är de på botten 0 nivå i mina ögon.
Säger upp mitt abonnemang! Tack BBB

Är det något specifikt du har problem med som medlemmarna kanske kan hjälpa till med?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av siukub82:

Jag har haft de i ett par år och allt fungerade perfekt och nu börjar de krångla till allt... DÅLIGT!!!
Jag trodde att det är ett stort seriöst företag. Nu är de på botten 0 nivå i mina ögon.
Säger upp mitt abonnemang! Tack BBB

Jag kan tala om det i sig, förvisso till min ringa förvåning, kan vara en utmaning. Det ska dock sägas att det är etter värre än väntat. Läget just nu är bestridande av inkassokrav, som dessutom inte är utformat på det sätt lagen föreskriver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Är det något specifikt du har problem med som medlemmarna kanske kan hjälpa till med?

NordhNet Tack!

Jag jobbar mycket hemma och behöver ha möjlighet att komma åt routers inställningar lite då och då.
Som ni alla vet BredbandsBolaget har kopplat bort oss tyvärr.

Just nu försöker jag konfigurera fjärrstyrning. Jag har en stationär dator som jag kommer behöva komma åt (ett program) från 2 andra bärbara datorer
med mobilt bredband. Dynamisk IP. Windows 7 HP och 8. Jag är nybörjare

Tack!

Permalänk
Skrivet av siukub82:

NordhNet Tack!

Jag jobbar mycket hemma och behöver ha möjlighet att komma åt routers inställningar lite då och då.
Som ni alla vet BredbandsBolaget har kopplat bort oss tyvärr.

Just nu försöker jag konfigurera fjärrstyrning. Jag har en stationär dator som jag kommer behöva komma åt (ett program) från 2 andra bärbara datorer
med mobilt bredband. Dynamisk IP. Windows 7 HP och 8. Jag är nybörjare

Tack!

Skulle aldrig köra med deras skräp router, har du annat än bredband så brygga deras, om inte så ta bort den och köp en egen.

du har 2 alt.
1. betala bbb extra för att få statisk publik IP. (30kr extra tror jag)
2. använd någon gratis DDNS tjänst

Sedan får du göra port-forward.
Aktivera remote desktop på datorn som skall styras.
Ställa in användare som får köra detta.
m.m

Edit: du lär inte lyckas bättre för att du byter ISP... tex comhem erbjuder inte äns valet att skaffa statisk IP

Permalänk
Medlem

Jag har BBB i väggen. En switsch, som jag kopplar BBB´s skitrouter till för att kolla tv och telefoni, och en Netgear som jag använder all data för. fungerar hur bra som helst.

Visa signatur

Mvh Fisen!
CPU:Intel Core i7-3770K@4,5Ghz |Kylare: Antec Kuhler H2O 620 |Mobo: Asus Sabertooth Z77|RAM: G.Skill Ripjaws X 16GB DDR3|Grafik: Gigabyte R9 290 OC Windforce |OS:Windows 8.1 64 bit|Chassi:Fractal Design Define R3, Svart|Hårddisk SSD Samsung EVO 250 |Nättagg: Fractal Design Newton R2, 650W, modulär, 80 PLUS|Övrigt:Skärm AOC Q2963Pm - 29"|

Permalänk
Skrivet av Fisen:

Jag har BBB i väggen. En switsch, som jag kopplar BBB´s skitrouter till för att kolla tv och telefoni, och en Netgear som jag använder all data för. fungerar hur bra som helst.

Du hade fått en "gratis" switch om du bryggat deras skitrouter, tv&tele hade även den funkat

Permalänk
Medlem

Jag e fan också lika trött på bredbandsbolaget.. Hade statisk ip i över 20 år (samma ip ofc) och nu i sommras så skulle dom "fixa" i telestatsionen. Strax därefter så när jag ringer och klagar på att min statiska ip är borta så får jag svaret: Vi erbjuder inte den tjänsten längre.. Om du vill beställa en statisk ip så får du göra det på mina sidor.... Och självklart så har dom tagit bort så jag inte kan ha statisk ip längre. Och inte nog med det så höjer dom F*****na priset på ADSL och hänvisar till att data blir dyrare och att dom måste höja priset. (kanske vore lägligt att höja priset för fiber användare också då dom har tillgång till mer än ostabila 8/1)

Permalänk
Medlem

Bredbandsbolaget har höjt priserna för de som har fiber. De är för närvarande dyrare än Com Hem på fristående 100/10.

För övrigt inget svar på snart tre dagar från Bredbandsbolaget och snart två dagar från deras factoring/inkassobolag PayEx. Räknat från uppsägningen, på grund av villkorsändring till min nackdel, har det snart gått en månad utan något annat än betalningspåminnelse och inkassokrav. Ni kan nog själva räkna ut vad mitt omdöme är om detta...

Tillägg: Statisk IP var det väl bra länge sedan de slutade erbjuda? Förr när grundabonnemanget via "fiber" var 10/10 kunde man ju få symmetrisk uppkoppling på 100/100, men det går ju inte heller längre. Fast den varianten hade då någon datatrafikgräns på typ 300 GB eller något i den stilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rugbyspelaren:

Du hade fått en "gratis" switch om du bryggat deras skitrouter, tv&tele hade även den funkat

Jo, tekniskt, men fysisk placering satt käppar i hjulet.

Visa signatur

Mvh Fisen!
CPU:Intel Core i7-3770K@4,5Ghz |Kylare: Antec Kuhler H2O 620 |Mobo: Asus Sabertooth Z77|RAM: G.Skill Ripjaws X 16GB DDR3|Grafik: Gigabyte R9 290 OC Windforce |OS:Windows 8.1 64 bit|Chassi:Fractal Design Define R3, Svart|Hårddisk SSD Samsung EVO 250 |Nättagg: Fractal Design Newton R2, 650W, modulär, 80 PLUS|Övrigt:Skärm AOC Q2963Pm - 29"|

Permalänk
Medlem

Egentligen borde man väll blockera portar och öppna de vid behov antar jag, men jag har aldrig pallat. Kör allt öppet med UPnP på. Sitter ju bakom NAT så jag har inte föreställt mig att mina datorer skulle vara särskilt utsatta. Men jag borde kanske sitta och manuellt konfigurera varenda port? Om jag gör det förhindrar det ju inte att programmen jag använder har säkerhetsproblem. Finns det någon faktisk anledning att fiffla med brandväggar/portar?

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Luminous:

Egentligen borde man väll blockera portar och öppna de vid behov antar jag, men jag har aldrig pallat. Kör allt öppet med UPnP på. Sitter ju bakom NAT så jag har inte föreställt mig att mina datorer skulle vara särskilt utsatta. Men jag borde kanske sitta och manuellt konfigurera varenda port? Om jag gör det förhindrar det ju inte att programmen jag använder har säkerhetsproblem. Finns det någon faktisk anledning att fiffla med brandväggar/portar?

Desto mera som är spärrat desto svårare är det att råka illa ut, det snurrar ju runt en del automatiska system på nätet som letar efter allt möjligt så du behöver ju inte vara "intressant" utan du kommer att få påhälsning ändå av nån skanningsfunktion för de ligger och bevakar "allt"
Brandväggar stoppar inte allt men det gör det svårare att angripa någon.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.