Vilken var din första dator?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Meantek:

Mina föräldrar var inte direkt snabba att hoppa på PC-tåget, men 1998 hände det. Pappsen plockade en hem-PC på jobbet, vill minnas att den gick på 17 papp ex moms.

En riktigt fet Dell Dimension XPS R450 var det, Pentium II på 450 vilda MHz, 128MB SDRAM, Riva TNT, Turtle Beach-ljudkort och en Maxtordisk på massiva 16GB. Och en Zipdrive. Till det en 17" jonkanon med åtskilliga pixlar.

Jonkanon? Jäsingen. De flesta av oss fick bara med en simplare elektronkanon med tillhörande fotonkonverterande silika/fosforskikt att bombardera våra ansikten med.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Hamrade på nån Commodore-variant när jag var för liten för att direkt fatta vad jag gjorde. Gillade dock ett klippdykningsspel på kassettband som tog evigheter att ladda.
Sedan kom farsans Hem-PC som var från HP. Kommer inte ihåg speciellt mycket om den annat än att den hade en hårddisk på 2 GB.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Commodore C64.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Första datorn man ägde var en ZX Spectrum 48K.

Flera år före det var man på datakurs och då var det ABC 80 som gällde.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Inaktiv

"Familjens" gemensamma var en Hewlett Packard Pentium 1 på hela 200 mhz år 1997. Quake 1 och Wing Commander: Prophecy spelades i massor.

(Inte våran dator, men en exakt likadan)

Permalänk

"Pentim 4 2.8Ghz 533FSB/120GB/512MB/DVD Brännare/R9200 128MB".
Så står det i mailet från beställningen som är 10år gammal.
Pentium är felstavat

Detta va första datorn jag köpte för egna pengar alltså.

Visa signatur

5900X NH-D15 X570 TOMAHAWK 32GB EVGA G3 750W EVGA 3080 FTW3 Samsung 830 256GB Crucial MX100 512GB Crucial MX300 750GB Crucial MX500 2TB Define C

FreeNAS G3258 Supermicro X10SLM-F 16GB ECC 6x3TB WD Red RAIDz2

Permalänk
Medlem

Min första egna var:
Intel P3 1GHz
512 Mb RAM
40GB HDD
Minns inte ens resten

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5700X, 32Gb ram (3600Mhz), 6700XT
Emuleringsmaskin: Ryzen 5700G, 16Gb ram (3600Mhz)
Surfplatta/Telefon: Xiaomi Mi Pad 5, Realme X3.

Permalänk
Medlem

zx81 var den första datorn jag såg hemma, bror min skaffade en sån o jag spelade nåt rymdspel som hette, tja vad hette det nu, svartvitt o utan ljud, hmmmm inte kul ens då, sen vic 20 med kassett, inte mycket roligare, kompisen hade en atari där vi spelade bruce lee( riktigt kul vill jag minnas). annan kompis hade commodore 64, roligt. sen köpte vi en commodore 128, fast blev inte använd mycket.

Permalänk
Medlem

Min första dator var en Commodore C64.

Dock min första Helt nya Pc med Dos 6.0/Windows 3.11 var en Pentium 1 på hela 100 mhz år 1994 med 1 GB hårddisk.

Visa signatur

AMD Ryzen 3950X, G.SKill Trident Z Neo 128GB / 3600MHz C16
Gigabyte X570 AORUS MASTER
Gigabyte AORUS M.2 NVMe Gen4 SSD / 1TB
Samsung 970 EVO Plus series SSD 2TB M.2, Samsung SSD 860 QVO 4TB
Operativsystem är - OpenSuse Thumbelweed Linux!!!

Permalänk
Föredetting
Skrivet av SysGhost:

Jonkanon? Jäsingen. De flesta av oss fick bara med en simplare elektronkanon med tillhörande fotonkonverterande silika/fosforskikt att bombardera våra ansikten med.

Men... Men... Jonkanon rullar av tungan mycket bättre än elektronkanon. Självfallet blev det en aning tossigt där, elektronkanon menar jag.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Ibm

Jag hade en Ibm laptop med windows 3.0
(Kommer inte ihåg vad datorn hette)

Permalänk
Medlem

486dx33 4mbram 200mb hd

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i5 2500k
Asus p8z68-v pro
Minne 8 gb ddr3
Nvidia gtx 970 strix
Psu Corsair Hx 620

Permalänk
Medlem

Familjens första dator va en Atari 1040ST (fräsigt med musikprogram och MIDI-interface). Min första egna dator var familjens gamla 486:a, klarade på näppen Diablo 1 med ibland ordentlig slowdown.

Permalänk
Medlem

En gång i tiden hade vi en dator, som jag tror var en Mac. Man kunde spela några spel på den, bland annat något där man var en brevbärare som åkte (cyklade?) runt och kastade post på dörrar. Någon som känner igen?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Commodore 64
Roligaste spelen var "Out Run" och "Afterburner".
Köpte för dyra pengar c:a en månad efter lansering i Svedala.
Blev rätt bra på basic, men tyvärr har jag förträngt det mesta jag lärde mig
Kommer ihåg att man satt nästan dygnet runt och gjorde en massa roliga spel och program.
Har förövrigt tre stycken i garderoben fortfarande.

Permalänk
Medlem

Amiga 500+ samt tillgång till C64 och ½år senare en bärbar 286DX2 samt C124
½år efter det kom Amiga 600 in i bilden med 40MB HDD å jäsiken va allt gick fortare... eh ja ladda spelet gick fortare iallafall, sisådär 100ggr fortare.

Tag efter det kom 486DX4 och har sen dess rullat på med stadig ström av godis

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Var nån C64 och nån Amiga 500 i början. Men det var i och med när vi skaffa en 486 som intresset tog fart riktigt och sedan dess har det uppgraderats regelbundet.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thornblom:

En gång i tiden hade vi en dator, som jag tror var en Mac. Man kunde spela några spel på den, bland annat något där man var en brevbärare som åkte (cyklade?) runt och kastade post på dörrar. Någon som känner igen?

Paperboy

Permalänk
Medlem

Atari 400 med ett platt touch tangentbord. Det var en pina att skriva in basic listor från tidningar på den datorn kan jag lugnt säga

Första PC'n var en Pentium 90MHz från PCFabriken. Dyr som satan och utan skärm. Tror den kostade runt 21000:-

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

En Atari 520ST blev lite spel och musik-komponerande (dåvarande trummis). Sedan försökte jag i ett år att övertala farsan att köpa en Amiga 2000 (då den var "IBM-kompatibel"), men det blev en 286:a istället.

Edit: glömde helt bort ABC80 som var den första familjen hade i huset, masken med piltangenter någon?

10 ECHO "hej hej"
20 GOTO 10

Visa signatur

i5 4670k | Asus Maximus VI Hero | Corsair Vengeance Pro 1866Mhz 16GB | GeForce GTX 1060 | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-D14 | Acer Predator XB271HUbmiprz

Permalänk
Medlem

Min första dator fick jag först när jag var en bit över 20 år gammal. Mina föräldrar hade inte så hög inkomst och var därtill ganska snåla.

På universitetet hösten -94 (kan ha varit -93) hittade jag ett reklamblad, riktat till alla Sveriges studenter, där en av annonserna var från vad som verkade vara ett litet källarföretag i Stockholm (Sintra Group, eller något liknande namn). De erbjöd en komplett dator av då hyfsad prestanda till väldigt bra pris.

Processorn var en IBM 66MHz 486SLC2 (strömsnålare klon av Intels 486). Bildskärmen 15” CRT.
Övrigt, från det något suddiga minnet:
2MB 33MHz RAM, 170MB HDD, Trident grafikkort (2D-kort, 1MB grafikminne), 3,5” floppy, tangentbord, mus.
”Multimediapaket” med; 4x CD-läsare, ljudkort och högtalare av billig tysk(?) modell.
MS-DOS 6.22 och Windows 3.11.

Jag beställde en dator i oktober, men på grund av oväntat stor efterfrågan blev första beskedet att leverans kunde ske tidigast i början av december.
Framåt jul hade datorn fortfarande inte kommit, och eftersom jag skulle vara hos mina föräldrar ett par veckor så kontaktade jag företaget och gav dem adressen dit i stället.
Efter nyår hade datorn fortfarande inte anlänt, så jag kontaktade säljaren igen för att återställa adressen. Denna gång blev de glada, för paketet var klart men de hade tappat bort min adress…
Åter i studentlyan fick jag äntligen en avi på paketet, att uthämtas mot postförskott.

På postkontoret kom nästa aber. Avsändaren hade glömt skriva PG-nummer för pengarna. Kassörskan gjorde en sökning på företagsnamnet och fick fram en hel drös konton till olika underföretag. Eftersom jag hade deras telefonnummer i huvudet kunde hon ringa och få reda på vilket som var det rätta. Visade sig att de glömt skriva PG-nummer på fler avier än min…

När jag öppnat paketet kunde jag konstatera att Multimediapaketet saknades. Troligen hade de även förväxlat vem som skulle ha vilket paket.
Efter inkoppling och start av datorn upptäckte jag dessutom att diskettstationen var stendöd.
I övrigt kunde jag konstatera att mycket inte stämde med vad som specificerats i annonsen:
* Bildskärm, mus och tangentbord var av andra fabrikat. (Betydelselöst för mig.)
* 4MB RAM i stället för 2MB. (Bättre!)
* 340MB HDD i stället för 170MB. (Bättre!)

Efter ny kontakt med försäljaren fick jag ett kompletterande paket med multimediakit och en ny FDD.
När jag öppnade datorn för att installera det nya upptäckte jag att kabeln till floppyn losssnat i frakten, så det var därför den inte fungerade. Det tog mig 3-4 försök att ansluta den rätt, eftersom det är tre anslutningar på kabeln och den kan anslutas på två håll till diskettstationen.
Installation av ljudkort och CD-läsare gick smärtfritt. Sedan fungerade datorn bra!

En annan kille i studentkorridoren skaffade PC (P90 med 16MB RAM) strax efter mig. Vi brukade koppla ihop datorerna via nollmodem-kabel för att dela filer och spela spel. Nollmodem ska fungera med tre meter kabel, men vi hade 15 meter skärmad kabel av hög kvalitet (skrot från universitetet) som fungerade bra så länge den låg utsträckt utan öglor. Överföringshastigheten för större filer var ganska exakt 10MB/h.
Efter ett tag uppgraderade jag datorn med ytterligare en hårddisk. Jag fick en begagnad HDD på 125MB av en kompis. Med två hårddiskar blev nätaggregatet överbelastat vid start av datorn, så bara en av diskarna brukade gå igång. Tricket var då att vänta tills den disken kommit upp i varv och sedan kortvarigt bryta strömmen så att datorn fick starta en gång till med ena disken spinnande. Då kom även den andra igång.

Denna dator tjänade mig troget i flera år, eftersom jag inte hade råd att köpa ny förrän jag fick jobb -98. Då blev det hyra av en ”Hem-PC” (Compaq, med många egna standarder) som jag inte stod ut med i mer än två år. Sedan köpte jag en dator av standardkomponenter att kunna bygga på själv och uppgradera efter hand. För att spara pengar återanvände jag en del komponenter från min första dator, bland annat diskettstationen.
Sedan har jag genom åren med ojämna intervall bytt ut några delar i taget för att så småningom nå fram till den iteration av datorn jag har i dag. Diskettstationen finns kvar och fyllde i dagarna 20 (eller 21?) år!

Korrigering av grammatik.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Thornblom:

En gång i tiden hade vi en dator, som jag tror var en Mac. Man kunde spela några spel på den, bland annat något där man var en brevbärare som åkte (cyklade?) runt och kastade post på dörrar. Någon som känner igen?

Paperboy! Hade det till min första datorn som var en C64

Visa signatur

En såndär datormaskin

Permalänk
Medlem

Vår första dator fick vi bygga själva. Det fanns inga att köpa då.

Ritning från UK
Kretskortet fick vi rita, etsa och borra själva
Standardkomponenter
OS fick läggas in manuellt i ett PROM, en byte i taget brändes. Först fick man ställa in alla bitar för sig på en 8-bitars switch. Man fick inte göra fel.
Skärm var en 12" svart/vit TV
Externminne var en Philips standard kassettbandspelare.
Tangentbord från USA.
2kB minne totalt

Det har hänt lite sen dess.

Permalänk
Medlem

Jo saknar med den tiden när vi dator intresserade hade monopol på att snacka datorer och sedermera internet. Nu sitter ju allt från kärringar och småbarn med Facebook med mera.

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk

Commodore 64. Jag var tolv år tror jag. Spel på kassettstation som tog en kvart att ladda. Lära sig BASIC och grunderna i programmering. Ah, vilka tider

Visa signatur

CPU: I7 4790K@4,8 Ghz | MB: ASUS Maximus ranger VII |RAM: Adata 16GB 1600 Mhz |GPU: 2X ASUS GTX 980Ti STRIX DirectCUIII SLI |PSU: Corsair AX1200i | Kylare: Corsair H100i | SSD: Samsung SSD 840 EVO 256GB | Tangentbord: Corsair K95 RGB | Razer Orbweaver keypad | Mus: Logitech MX Master | Hörlurar: Sony MDR-1RBT | Monitor: Acer XB280HK G-sync 3840x2160, Acer Predator X34 3440x1440
Mitt galleri: "The Pixel collider V1.5"

Permalänk
Entusiast
Skrivet av 100mbit:

Jo saknar med den tiden när vi dator intresserade hade monopol på att snacka datorer och sedermera internet. Nu sitter ju allt från kärringar och småbarn med Facebook med mera.

Ingen fara på taket. Överklockning, hårdvara, operativsystem och så vidare är fortfarande ett relativt snävt område.
Vill man nisha in sig ännu mer kan man ju alltid grotta in sig på Linux, assembler och annat gojs.

Skapa imponerande demon för gammal hårdvara är fortfarande ett relativt hett ämne än idag... bland entusiasterna.
https://www.youtube.com/watch?v=L8onlB0F1_A

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders_w:

ZX spectrum 48k, -83
Manic miner, Alien8, Jetpack, Cookie och Decathlon var favoriter.

Tack vare den fick man tidigt en grundläggande förståelse för hur datorn var uppbyggd.
Programmering bortom enklare skript har det däremot varit skralt med.

Efterföljande klassiker var väl:
Amiga 500 beg
PC dx2 66Mhz med fullhöjds scsi

Aww vi gick i samma spår.
Amiga 500 spelen som fick tummen att blöda pga Tac2 Joystick var Speedball II och Superfrog.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem

Familjens första såg ut något i denna stilen:

En dator från AST med windows 95, ingen aning om specifikationerna.
Efter några år köptes en dator från SPC med win98, ingen aning om den heller.

Min alldeles egna fick jag när jag var 14 år, det var en Aspire Acer T120 (har jag för mig den hette), med Amd athlon 64 3000+ tror jag.
GeForce FX 5200, AGP-grafikkort med 128mb videominne.
Helt okej som första egna, presterade grymt bra för ca 10 år sedan men blev ändå snabbt omodern, det hände verkligen mycket i utvecklingen då

Verkligen en modern look med svart och aluminium jämfört med kompisarnas vita burkar

När jag tänker första datorn så tänker jag ändå familjens första med windows 95. Hade en kompis som hade nån gammal burk med windows 3.11 och vi spelade nåt gammalt bilspel som, efter några googlingar, verkar ha hetat Hard drivin'. Det var lite skillnad mot min första egna burk

Visa signatur

MSI Z270I :: Intel Core i5 7600K :: Corsair Vengeance LP 16GB :: Samsung 960 EVO (m.2) :: MSI GeForce 1070 OC
Inet fraktfritt

Permalänk

Som många av oss kring 40-årsåldern, startade det med Commodore.

Först ev Vic 20.
Till denna minns jag bara att jag hade två spel, Gorf och Rat Race, på cartridge.

Sedan var det dags för en C64.
Från början bara med brandstation och kopierade "turbo-tape" spel.
Så småningom köptes även en diskdrive och skrivare.

Efter det var det dags för en Amiga 500.
Från början "ren", men så småningom kompletterades den med extra minne, extern diskdrive, monitor, skrivare och hårddisk. Denna har jag fortfarande kvar uppe på vinden.

Första PC:n blev det 94.
En Pentium 90, utan " flyttalsbuggen ". 8Mb ram, 540 Mb hårddisk. 24500 studentkronor gick den på!
Kompletterades sedan med CD-läsare (4x spinn) och ljudkort för 4000 till. Helt galet.

Efter det har det varit en räcka PC till...
Pentium II, 233 MHz, hem-PC från jobbet.
AMD Athlon, 1GHz, hembyggen
Dell Pentium nånting, 1.8 GHz, hem-PC från jobbet.
Intel i5-750, hemmabygge jag fortfarande använder.
Ett gäng laptops som närmast är " familjedatorer " som barn och sambo använder.

/GC

Permalänk

En Atari 520st med en svartvit och en färg-monitor, det var grymt hightech då farsan köpte den. Spelade som ett svin, därefter kom en 80Mhz PC av märke AST Advantage om jag inte minns fel. Sjuk uppgradering minns jag. Sedan har intresset funnits kvar, om än dalat lite.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM