Permalänk
Medlem

Era tankar om den här datorn!

Hejsan!

Dags att snart skaffa en ny dator då den jag har är inne på sista valsen, (alltid lika spännande att se om den kommer in i windows)

Kommer att skriva en del av mina tidigare erfarenheter och målet med datorn, så det finns risk för en del text

Datorn i fråga kommer vara med Intel processor och GEforce kort. Mina tidigare byggen har varit amd rakt igenom,
och den jag har nu som är intel processor och amd grafikkort.

Jag är nu trött på dåliga drivrutiner till grafikkort som slutar svara och att spel hänger sig, jag är trött på att få blåskärm till och från.
Jag hade aldrig dom problemen på min första spel dator som hade intel och GEforce.

Datorn ska användas till tunga spel, streaming och film. Det SKA flyta på så prestandan ska inte snålas på.

Komponenterna är också valda för att matcha med varandra, så det ska bli så stilrent som möjligt (förutom fläktstyrningen som är vit och headsetet som är vitt)

Fläktstyrningen ska monteras i datorn gömd bland hårddiskarna så den kommer man aldrig se. och ja headsetet är vitt bara för att skärma av med något udda.

Nog skrivet här är listan från Inet. Jag har även redan W7, ge era tankar och syn punkter

Tack på förhand

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7657112/komplett-dator

Permalänk

Byt ut nätaggregatet till EVGA supernova G2 det är både billigare och bättre.

SSDn skulle jag bytt ut mot en Samsung 850 PRO eller EVO.

HDD skulle jag bytt till en WD green, Red är till för NAS och servrar.

Vad är meningen med fläkkontrollen? Palla öppna upp datorn för att ändra samt riskera ESD-skador varje gång man är där och pillar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Byt ut nätaggregatet till EVGA supernova G2 det är både billigare och bättre.

SSDn skulle jag bytt ut mot en Samsung 850 PRO eller EVO.

HDD skulle jag bytt till en WD green, Red är till för NAS och servrar.

Vad är meningen med fläkkontrollen? Palla öppna upp datorn för att ändra samt riskera ESD-skador varje gång man är där och pillar.

Tack för tipsen, Har inte Samsung problem med sina 850 ssd diskar? Fläktstyrningen är för att kunna dra ner fläktarna till en rimlig nivå då dom inte behöver gå på 100% hela tiden och för att få ner ljud nivån lite

Permalänk
Skrivet av KalleZz:

Tack för tipsen, Har inte Samsung problem med sina 850 ssd diskar? Fläktstyrningen är för att kunna dra ner fläktarna till en rimlig nivå då dom inte behöver gå på 100% hela tiden och för att få ner ljud nivån lite

840 har haft lite problem med degenererad prestanda, ej 850. Dock är problemen inte i närheten av sveket Kingston stod för med V300 (en usel SSD efter att de bytte minneskretsar utan att berätta/ändra modellnummer).

Du ska inte ha slutna hörlurar? Finns ju dessa då, som är baserade på QH-90 men förbättrade: http://www.inet.se/produkt/6607051/hyperx-cloud-gaming-headse...

Visa signatur

P4NW 1.8A@2.4B | 1GB DDR (2, 5, 2, 2) | Leadtek A250 Ultra TD |
WD 120GB-SE + SG Ba.IV 40GB| 18,1 TFT | Audigy m. Inpire 5300 5.1 |

Permalänk
Skrivet av KalleZz:

Tack för tipsen, Har inte Samsung problem med sina 850 ssd diskar? Fläktstyrningen är för att kunna dra ner fläktarna till en rimlig nivå då dom inte behöver gå på 100% hela tiden och för att få ner ljud nivån lite

Som AntiChrist sa så är det 840 som hade problem.

Jo jag vet hur fläktkontrollen funkar men jag tänker mer på hur det kommer gå till rent praktiskt. Ponera att den är inställd på low, du sätter dig ner vid datorn för att spela och mitt i spelet kommer du på/märker att du måste skruva upp fläktarna och måste skruva bort skruvar och öppna luckan och pilla sen stänga för att sen göra om proceduren när du spelat klart. Har man dessutom datorn under skrivbordet så är det dödsdömt.

I mitt Define R3 jag hade innan fick man en liten kontroll som satt på baksidan och det va bökigt nog att hålla på att andra, men är nog ett bättre alternati som du bör titta på.
Det går även att styra fläktarna via mjukvaran till moderkortet eller ett tredjeparts-program.

Rättstavning/meningsuppbyggnad
Permalänk
Skrivet av StuntmanMike:

Som AntiChrist sa så är det 840 som hade problem.

Jo jag vet hur fläktkontrollen funkar men jag tänker mer på hur det kommer gå till rent praktiskt. Ponera att den är inställd på low, du sätter dig ner vid datorn för att spela och mitt i spelet kommer du på/märker att du måste skruva upp fläktarna och måste skruva bort skruvar och öppna luckan och pilla sen stänga för att sen göra om proceduren när du spelat klart.
Det går att styra fläktarna via mjukvaran till moderkortet eller ett tredjeparts-program, tror det kommer funka bättre i längden.
I mitt Define R3 fick man en liten kontroll som satt på baksidan och det va bökigt nog att hålla på att andra, har man dessutom datorn under skrivbordet så är det dödsdömt.

Håller med om att en 3,5" kontroll är lite knasig. Dock finns det ju äldre chassin med en 3,5" framtill. Jag kör själv med en Bitfenix Recon Pro i en 5,25" plats och det är inga problem där. Öppnar luckan, anpassar inställningarna enligt behovet och sen stänger jag luckan. Alternativt använder jag deras medföljande mjukvara för att ändra. Jag blev tvungen att göra så för att jag har ett riktigt sunkigt moderkort samt att Speedfan numera kraschar datorer hellre än att övervaka temperaturer och justera fläktar efter dem.

Jag tycker att det är trevligt med hårdvarukontroll, men det vore bättre med en 5,25" enhet.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk

Grejen är ju att han har valt ett chassi som inte har 5,25".

Permalänk
Skrivet av StuntmanMike:

Grejen är ju att han har valt ett chassi som inte har 5,25".

Se där, ja. Det har du ju rätt i. Då tycker jag TS lika gott kan skippa kontrollen. MSI har ändå god fläktkontroll i sitt BIOS, så det lär inte vara nödvändigt. Dessutom bör man komma ner lågt nog i varvtal med PWM för att det ska kännas bra.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem

okej, ja då får det bli en Samsung 850. Vad det gäller QH-90 så har jag sådan beslut ångest, om jag har fattat det rätt så är det slutna mot öppna lurar och inget annat som skiljer dom åt?

Anledningen till att jag tittat mer på QH-85 är att jag är rädd för att QH-90 kommer bli för varma när dom är slutna.

Jo det blir en del bök med fläktstyrningen, jag har sett att det finns externa också men dom är löjligt dyra, och jag har aldrig använt mig av mjukvara för fläktstyrning, finns det andra varianter av fläktstyrning som är ännu mindre som man skulle kunna montera på chassit?

Permalänk

Ang dit dilemma mellan QH85/90:

"...modellen är byggd på Qpads kritikerrosade headset QH-90 och vi ska genast reda ut eventuella skillnader.

I Kingstons kartong finns där även lite extra godis i form av ett extra par muffar i sammet. Samma typ som används på Qpad QH-85. Detta är ytterst välkommet då det är högst individuellt vad som sitter bäst, så att få ett alternativ som detta ger definitivt bonuspoäng."

http://www.nordichardware.se/Kringutrustning/svenska-headsetg...

Visa signatur

P4NW 1.8A@2.4B | 1GB DDR (2, 5, 2, 2) | Leadtek A250 Ultra TD |
WD 120GB-SE + SG Ba.IV 40GB| 18,1 TFT | Audigy m. Inpire 5300 5.1 |

Permalänk
Skrivet av KalleZz:

okej, ja då får det bli en Samsung 850. Vad det gäller QH-90 så har jag sådan beslut ångest, om jag har fattat det rätt så är det slutna mot öppna lurar och inget annat som skiljer dom åt?

Anledningen till att jag tittat mer på QH-85 är att jag är rädd för att QH-90 kommer bli för varma när dom är slutna.

Jo det blir en del bök med fläktstyrningen, jag har sett att det finns externa också men dom är löjligt dyra, och jag har aldrig använt mig av mjukvara för fläktstyrning, finns det andra varianter av fläktstyrning som är ännu mindre som man skulle kunna montera på chassit?

Något sånt kanske, sen ett par förgreningar.. Inget jag rekomenderar men det finns...

Sen angående öppen/sluten så lär dom nog bli lika varma. Öppen släpper in ljud utifrån så du hör när mamma ropar att maten är klar medans de slutna gör att hon brakar in på ditt rum och skriker för femtielfe gången att det är mat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Något sånt kanske, sen ett par förgreningar.. Inget jag rekomenderar men det finns...

Sen angående öppen/sluten så lär dom nog bli lika varma. Öppen släpper in ljud utifrån så du hör när mamma ropar att maten är klar medans de slutna gör att hon brakar in på ditt rum och skriker för femtielfe gången att det är mat.

Ser mörkt ut att få till en bra styrning med andra ord =/ angående lurarna så skulle jag bli mäkta imponerad om min mor kom springandes och gapa om mat XD

Skrivet av AntiChrist:

Ang dit dilemma mellan QH85/90:

"...modellen är byggd på Qpads kritikerrosade headset QH-90 och vi ska genast reda ut eventuella skillnader.

I Kingstons kartong finns där även lite extra godis i form av ett extra par muffar i sammet. Samma typ som används på Qpad QH-85. Detta är ytterst välkommet då det är högst individuellt vad som sitter bäst, så att få ett alternativ som detta ger definitivt bonuspoäng."

http://www.nordichardware.se/Kringutrustning/svenska-headsetg...

låter mer intressant än QH isf

När vi ändå är igång, är det värt att lägga till ett separat ljudkort? har läst både fram och tebax om ljudkorten. Och jag blir inte direkt klokare på det, blir det skillnad? Eller är det lurar i högra prisklass som man börjar märka skillnad med separat ljudkort?

Tusen tack än så länge