Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Rätt tid för ny cpu?

Tjena tjena.
Har funderat på att uppgradera min dator men min fråga är om det är någon ny serie processor och dylikt på gång?
Min dator är 5 år gammal så är väl dags att uppgradera snart i vilket fall som helst men hade kännts lite surt att köpa nya delar bara för att se att nåt nytt kommer ut på marknaden och ens redan gamla grejer blir ännu äldre och barnen skrattar åt en
Sen vet jag ju att det är aldrig rätt tid att uppgradera sin dator, delarna blir gamla fort ändå. Men bara jag lyckas undvika att något nytt släpps direkt efter så blir det fint!

Tack på förhand.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

beror på vad du ska använda datorn till och vad du vill lägga ut. nästa generation av processorer kommer ut Q3.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Avstängd
Skrivet av walowalo:

Sen vet jag ju att det är aldrig rätt tid att uppgradera sin dator, delarna blir gamla fort ändå.

Det finns visst tillfällen som är väldigt bra att uppgradera vid.

Två exempel är när första generationen Core 2 Duo kom och när första generationen Core i7 kom.
Skillnadena mot föregångarna var rejäla. Helt rätt tid, alltså.

En första generationens i7 från 2008 hänger fortfarande med rätt bra i svängarna.

Permalänk
Medlem

Inget efter sandy bridge har varit rätt tillfälle att uppgradera till.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Vilken processor är mest prisvärd i dagsläget?

Visa signatur

Datorn:
Chassi: NZXT H440WProcessor: Intel I5 3570K Grafikkort: Asus r9 280x Moderkort:ASUS p8z77 v-LK CPU-kylare:Corsair H60 Lagring1:2TB Lagring2: 256GB Kingston SSD RAM:Crucial BallistiX 8Gb 1333mhz Nätagg: XFX 80+ Bronze 550w
eger på runescape, så passa dig.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Holymacaloly:

Vilken processor är mest prisvärd i dagsläget?

G3258 + överklock presterar väldigt bra för priset.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

G3258 + överklock presterar väldigt bra för priset.

Jag håller med g3258 e en riktig liten dräpare.
Men finns spel som har problem med den som crysis 3, watch dogs, fc4.
Om det beror på att de spelen för en gångs skull är bra trådade eller dåligt optimerade för dualcore vet jag inte. Och kommer fler bra trådade spel i framtiden så kan det bli mer problem.
Men i övriga spel presterar den sjukt bra.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk

Beror på vad du är ute efter.

Jag tyckte till exempel att när 2011-3 cpu'erna väl nått marknadssläpp så var det dags att köpa en toppmodell ur 2011 segmentet för en relativt liten peng, men det var ju begagnat. Anledningen var att jag inte var ute efter den ynka prestandaökningen hos 2011-3, utan för att få ner priset. Därmed det valet.

Problemet med gamla intelprollar i butik (om man inte vill köpa beg) är att när man väl hittar en äldre modell så kommer de sällan vara prissänkta mer än någon hundring eller två. Om du vill ha nytt så är det bara att köra, jaga det bästa och senaste finns det alltid tid för. Men "bra investering" nu är bl.a nuvarande i5'a, förra i5'an om man vill ha beg, eller G3258 som Vzano nämnde är mycket prisvärd. Den minst prisvärda kategorin cpu'er just nu är 2011-3 pga priserna på DDR4 som prestandamässigt inte gör mycket för allemansbruk.

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av stimpen:

Jag håller med g3258 e en riktig liten dräpare.
Men finns spel som har problem med den som crysis 3, watch dogs, fc4.
Om det beror på att de spelen för en gångs skull är bra trådade eller dåligt optimerade för dualcore vet jag inte. Och kommer fler bra trådade spel i framtiden så kan det bli mer problem.
Men i övriga spel presterar den sjukt bra.

jo, det är ju problemet. den har ju bara 2 kärnor. så vissa spel kan den inte ens spela pga av det.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Jag sitter på en Intel Core i5 i5-750 / 2.66 GHz processor just nu om det är till någon hjälp.
Har mest tänkt uppgradera eftersom det ska komma något kul spel (Camelot unchained) i år och MMORPG brukar kräva sin dator.
Har inget problem att plöja ner en 10k på ny dator men då vill jag inte det ska komma nåt revolutionerande strax därefter då jag eg inte behöver uppgradera förrän om ett halvår eller så egentligen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av walowalo:

Jag sitter på en Intel Core i5 i5-750 / 2.66 GHz processor just nu om det är till någon hjälp.
Har mest tänkt uppgradera eftersom det ska komma något kul spel (Camelot unchained) i år och MMORPG brukar kräva sin dator.
Har inget problem att plöja ner en 10k på ny dator men då vill jag inte det ska komma nåt revolutionerande strax därefter då jag eg inte behöver uppgradera förrän om ett halvår eller så egentligen

Köp en i7 4790k då. Vänta kan man göra hela livet, men vi lever väl i nuet får jag hoppas?

Permalänk
Skrivet av walowalo:

Jag sitter på en Intel Core i5 i5-750 / 2.66 GHz processor just nu om det är till någon hjälp.
Har mest tänkt uppgradera eftersom det ska komma något kul spel (Camelot unchained) i år och MMORPG brukar kräva sin dator.
Har inget problem att plöja ner en 10k på ny dator men då vill jag inte det ska komma nåt revolutionerande strax därefter då jag eg inte behöver uppgradera förrän om ett halvår eller så egentligen

Tror du kan förvänta dig 5 års användning av dagens i5'a också.

Det här kanske

Visa signatur

i5 4690K + CM Hyper 212 EVO | ASUS Maximus VII HERO | Corsair Vengeance 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR3 | ASUS GTX 660 Ti | Corsair HX750w | Samsung 840 250GB EVO | 2TB Seagate Barracuda 7200rpm | ASUS Xonar DGX | ASUS PCE-AC56 AC1300 | Asus 24" LED FreeSync MG248QR | Phanteks Enthoo Luxe | Windows 10, 64-bit

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nicholazinja:

Tror du kan förvänta dig 5 års användning av dagens i5'a också.

Det här kanske

http://my.jetscreenshot.com/demo/20150201-lmi1-45kb.jpg

Ta bort ljudkortet och 8gb ram och köp ett riktigt grafikkort istället, ex 290x (och 970 😁)

Skickades från m.sweclockers.com