Nvidia förklarar det segmenterade videominnet i Geforce GTX 970

Permalänk
Medlem

Efter att idag ha chattat med kundtjänsten hos NetOnNet gällande mina 970 jag köpte under Black Friday så meddelade killen där att deras policy f.n. är att göra återköp (förutsatt kartong o.d. är i bra skick).
Beväpnad med chatten utskriven i ena näven och korten i andra, in i den lokala lagerbutiken och här sitter jag nu med två 980 i SLI istället (Fick såklart betala mellanskillnaden men de har bra pris på Gigabytekorten)

Permalänk
Medlem

FPS-skillnad med mer och mindre än 3,5GB VRAM på 970 och 980 GTX

Detta kan ju vara intressant för någon (Principfasta människor behöver ju ej göra sig besväret att läsa detta. Ni ska ju ändå byta kort)

http://www.anandtech.com/show/8931/nvidia-publishes-statement...

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeliusCeasar:

För majoriteten av användarna verkar det bevisligen fungera nästan lika bra. Detsamma kan inte sägas för dem som sitter med 1440p och SLI. Med denna nya teknik får de se till att marknadsföra kortet utifrån de nya förutsättningarna. När de nu valde att inte säga någonting och inte låta kunden fatta beslut utifrån det anser jag, och många med mig, att det är att lura kunden.

Citat:

For the vast majority of users and scenarios, no — what matters is useful RAM and overall performance, and the GTX 970 clearly delivers on that front. It’s possible, however, that users who bought the GTX 970 intending to use a pair of them to drive 4K SLI rig, for example, may be seeing some performance degradation that doesn’t exist on the GTX 980

Likheten är slående. Inte alls långsökt att spel i en nära framtid ej kräver 4k för att problemet ska bli uppenbart. De som har planer på att skaffa SLI just för den anledningen,när spelen blir mer krävande, är alltså de som blir drabbade.

"Intressant."

Permalänk
Medlem

Efter 2 försök av längre inlägg fyllda med bevis och argumentation så lyser nvidia's representant med sin frånvaro i tråden och använde sig dessutom av desinformation ang hur SLI fungerar. Jag tycker också att kritiken tas väldigt dåligt med dåliga ursäkter. Klicka på min användare så finner ni mina tidigare inlägg i denna tråd.

Jag skulle vilja påstå att skaparen av videon nedan är ett geni, den är inte bara sann, utan den bjuder på ett mycket gott skratt!

www.youtube.com/watch?v=spZJrsssPA0

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av bojaka:

Detta kan ju vara intressant för någon (Principfasta människor behöver ju ej göra sig besväret att läsa detta. Ni ska ju ändå byta kort)

http://www.anandtech.com/show/8931/nvidia-publishes-statement...

Kolla datumet innan du sprider desinformation! Den länken är ju bara en återpublicering av nVidias första siffror innan de publicerat förklaringen om minnet, det är samma siffror som Sweclockers publicerade här.

Permalänk
Citat:

For the vast majority of users and scenarios, no — what matters is useful RAM and overall performance, and the GTX 970 clearly delivers on that front. It’s possible, however, that users who bought the GTX 970 intending to use a pair of them to drive 4K SLI rig, for example, may be seeing some performance degradation that doesn’t exist on the GTX 980.

Det var därför jag bytte till 980.

Jag köpte också EVGA därför att dom går med på att byta tillbaks 970 utan tjafs.
Det är så man gör om man värdesätter relationen med sina kunder.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Agamemnon_71:

Det var därför jag bytte till 980.

Jag köpte också EVGA därför att dom går med på att byta tillbaks 970 utan tjafs.
Det är så man gör om man värdesätter relationen med sina kunder.

Aha, så när ett företag år efter år efter år (i mer än 10 år iaf) glider med sanningen eller ljuger rakt ut så belönar man dem med att köpa ett ännu dyrare kort?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Aha, så när ett företag år efter år efter år (i mer än 10 år iaf) glider med sanningen eller ljuger rakt ut så belönar man dem med att köpa ett ännu dyrare kort?

Håller med , ganska sugen på att bli av med nvidia efter detta. Men känns inte riktigt som 290 håller måttet.
Men samtidigt som sagt är man ju direkt inte sugen på nvidia längre efter detta.

Så personligen lutar det mer o mer åt mindre utlägg och ett 290 istället. Kommer verkligen inte punga upp mer pengar för ett 980 efter detta. Sen är det lite över min personliga gräns av att lägga på ett gfx kort iofs!

Visa signatur

i7 6700K - 16GB DDR4 - ASUS Z170 PRO GAMING - Gigabyte GTX970 G1 4GB? ^^

Permalänk
Inaktiv

Bör väl tilläggas att R9 390X eller vad den nu lär heta kommer kosta om prestandan det ryktas om faktiskt stämmer. 390-modellen bör vara billigare (jag gissar på runt 4000kr med tanke på senare års Radeon-serier i detta segment vid lanseringen).

Nu har jag förvisso ett R9 290 själv som jag kört med i precis ett år men jag hade själv tyckt att det vore trist att backa till dessa kort (som närmar sig 1,5 år på marknaden). Inget fel på korten men de är ju daterade och har en ersättare vid horisonten.

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Aha, så när ett företag år efter år efter år (i mer än 10 år iaf) glider med sanningen eller ljuger rakt ut så belönar man dem med att köpa ett ännu dyrare kort?

För AMD har ju aldrig halkat på sanningen..?

Jag är inte fanboy av nåt.
Jag köper det jag vill ha just nu och har ägt flera kort av båda tillverkarna.
Det senaste AMD-kortet var ett 5970. Efter det GTX 690 som jag haft tills nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Kolla datumet innan du sprider desinformation! Den länken är ju bara en återpublicering av nVidias första siffror innan de publicerat förklaringen om minnet, det är samma siffror som Sweclockers publicerade här.

"by Ryan Smith on January 24, 2015 8:00 PM EST"

Tyckte jag var nytt nog att posta, men jag kanske hade fel. Sorry!

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem
Skrivet av bojaka:

"by Ryan Smith on January 24, 2015 8:00 PM EST"

Tyckte jag var nytt nog att posta, men jag kanske hade fel. Sorry!

Hehe, det går fort när folk är upprörda

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenAndersson:

Hej hej! Det finns inga problem med SLI. Du kan läsa lite mer om din oro här där han pratar och testar detta: http://www.pcper.com/reviews/Graphics-Cards/Frame-Rating-Look.... Vi får också komma ihåg att detta är ett 1080p/1440p kort, och vi rekommenderar inte att köra ett GTX 970 i 4K med högsta upplösningar.

#bort mod#

Teoretiskt sätt så finns det en ganska obvious bugg, varför använder ni annars inte DDR3 Minne till era grafikkort då det kostar mycket mindre?

Eller så kanske man får massive stuttering efter 3.5GB speciellt med SLI.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Hedersmedlem

#Tråd rensad#

Var vänliga och gå inte till personangrepp så blir tråden bättre/roligare att läsa.

/moderatorn

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Grönt med Gigabyte G1 970 och webhallen. Pengarna tillbaka.

Permalänk
Medlem

Så vitt jag kan se så finns det tre vinnare i den här historien: 1) AMD, 2) EVGA och 3) NetonNet.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk

Skulle vara roligt att se Jen skriva nått igen.... eller har allt runnit ut i sanden?

Spelade watch dogs idag och det drog 3.5 GB minne och gav en jädrans fps drops hela tiden. SLI, 1080P

Visa signatur

Tänk om en val gör valet att bli vald till val på valnatten.

Permalänk
Avstängd

Ringde Netonnet tidigare idag och det var inga problem att skicka tillbaks mitt Gigabyte 970 .. Dock fick jag ringa in 2 gånger första gången fick jag någon som sa att alla utom just gigabyte hade de rutiner på att byta in då då gigabyte inte hade sagt något till dem. Ringde gigabyte och fick som svar att de visst hade kontaktat netonnet och gett klartecken i att folk fick skicka tillbaks sina 970's. Andra gången jag ringde in ungefär 3 timmar efter jag ringde gigabyte så var det inga problem att skicka in kortet.

Så nu ska alla ni som har 970's och vill byta in dem utan problem kunna kontakta netonnet för att få pengar tillbaks eller kreditering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sadjester:

Spelade watch dogs idag och det drog 3.5 GB minne och gav en jädrans fps drops hela tiden. SLI, 1080P

För Watch Dogs är ju ett sånt fint exempel på optimerad programvara, eller vadå?

Permalänk
Skrivet av Svagdricka:

Prata nyss med kundtjänst på inet och att kunna reklamera kortet är nog kört. Men kan ni åberopa återköp så gör det asap! Blir inget nvidia i mitt hem mer. N6 blir det 5770 tills 380x släpps

Skickades från m.sweclockers.com

Och dom ska stoltsera med årets butik? Hoppas ni som röstat på dom EJ röstar nästa år. Hade ett helvete att skicka tillbaka min skärm som hade vidrig bleeding. Har köpt på inet en gång och det var en gång för mycket! Komplett hela dagen!!!!!

Permalänk
Medlem

Notera att Webbhallen har varit snabba med att uppdatera specen på samtliga GTX 970 kort:

Citat:
  • 56 ROPs

  • 1,75MB L2 Cache

  • 4GB RAM (3,5GB accessed via 7/8 crossbar ports, 512MB accessed via 1/8 crossbar port)

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Notera att Webbhallen har varit snabba med att uppdatera specen på samtliga GTX 970 kort:

wow så de har ändrat nu? nice!, undra om fler ÅF har gjort det:)

Permalänk

Vart det inge mer med det här? Var tog den där jen vägen?

Permalänk

Det gick ju inte att snacka sig ur det, så nu gör dom väl tvärt om.
Hoppas de återförsäljare som drabbas av det här stämmer dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matski:

Ringde Netonnet tidigare idag och det var inga problem att skicka tillbaks mitt Gigabyte 970 .. Dock fick jag ringa in 2 gånger första gången fick jag någon som sa att alla utom just gigabyte hade de rutiner på att byta in då då gigabyte inte hade sagt något till dem. Ringde gigabyte och fick som svar att de visst hade kontaktat netonnet och gett klartecken i att folk fick skicka tillbaks sina 970's. Andra gången jag ringde in ungefär 3 timmar efter jag ringde gigabyte så var det inga problem att skicka in kortet.

Så nu ska alla ni som har 970's och vill byta in dem utan problem kunna kontakta netonnet för att få pengar tillbaks eller kreditering.

Det låter ju bra. Funderar på om man ska ta sitt Gigabyte 970 och åka in till Netonnet i Örebro och lämna tillbaka det och ta med sig ett 980 hem istället..

Visa signatur

CPU: i9-10900k @ stock MB: ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING GPU:3090 Gigabyte gaming OC RAM: 32GB DDR4 @ 3600mhz HDD: Samsung 970 evo plus

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av loka04:

Det låter ju bra. Funderar på om man ska ta sitt Gigabyte 970 och åka in till Netonnet i Örebro och lämna tillbaka det och ta med sig ett 980 hem istället..

Netonnet är kanondyra på 290X, annars hade jag funderingar på ett sånt istället...dock drar det mycket mer ström... -.-

Permalänk
Medlem

Var i kontakt med netonnet idag och dom sa att just Gigabyte måste skickas in på kontroll först innan man kan få pengar tillbaka... Är det så att tjejen på kunstjänst inte har koll på läget?

Någon som vet vilken typ av kontroll det gäller? Tänkte om dom bara vill kolla så att grafikkortet inte är trasigt. för isåfall kan jag skicka in mitt 970 och köpa ett 980 istället och vänta några veckor på att få tillbaka pengarna för 970 kortet.

Visa signatur

CPU: i9-10900k @ stock MB: ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING GPU:3090 Gigabyte gaming OC RAM: 32GB DDR4 @ 3600mhz HDD: Samsung 970 evo plus

Permalänk
Medlem

Tänker inte bekymra mig längre om att orka skicka tillbaka mitt 970. Det fungerar fortfarande tillräckligt bra för mig i 1080P, men jag kommer inte köpa Nvidia-produkt fler gånger. Det handlar då om grafikkort, laptop, tablet, telefon, you name it!

Permalänk
Netonnet
Skrivet av loka04:

Var i kontakt med netonnet idag och dom sa att just Gigabyte måste skickas in på kontroll först innan man kan få pengar tillbaka... Är det så att tjejen på kunstjänst inte har koll på läget?

Någon som vet vilken typ av kontroll det gäller? Tänkte om dom bara vill kolla så att grafikkortet inte är trasigt. för isåfall kan jag skicka in mitt 970 och köpa ett 980 istället och vänta några veckor på att få tillbaka pengarna för 970 kortet.

Hej,

Vi kommer att hjälpa dig med ditt ärende, men behöver få in produkten för en kontroll för att kunna konstatera om det är i fullgott skick innan vi kan bedöma ert ärende. Vi vågar därför inte lova något på förhand. Kontakta oss gärna igen på kundservice@netonnet.com eller ring oss på 033-488 488. Mvh Caroline //NetOnNet