Samsung tillverkar kretsar åt Nvidia på 14 nanometer

Permalänk
Melding Plague

Samsung tillverkar kretsar åt Nvidia på 14 nanometer

Grafikjätten Nvidia har i åratal arbetat exklusivt med TSMC, men nu framgår att Samsung under andra kvartalet inleder massproduktion av en ännu okänd krets åt företaget.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trodde de var i luven på varandra.

Permalänk
Medlem

Förklaring

Någon som vill förklara nanometer och "mer avancerade noder" lite kort o lätt?

Jag har ju sett att det står 28 nanometer på nästan alla grafikkort osv men aldrig förstått mig på det. Vad är fördelen med 14 nm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firsov:

Någon som vill förklara nanometer och "mer avancerade noder" lite kort o lätt?

Jag har ju sett att det står 28 nanometer på nästan alla grafikkort osv men aldrig förstått mig på det. Vad är fördelen med 14 nm?

Nanometer i detta fall är avståndet mellan transistorer. Alltså 14 nanometer, vilket gör att man kan klämma in dubbelt så många transistorer på samma yta som man kan med 28nm-teknik.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Trodde de var i luven på varandra.

Det är de AFAIK, men de låter domstolarna och advokaterna ödsla tid på deras tvister. I övrigt kommer de ibland överens och producerar ibland saker åt varandra just som i nyheten.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Jag hoppas verkligen inte att Nvidia börjar göra deras GPUer på det här. AMD låg (äntligen!) i framkant genom att göra det bättre valet och följa samsung/globalfoundries medans resten stannade kvar hos den problematiska TSMC tillverkningen. Marknaden behöver verkligen lite mer konkurens på både CPU och GPU.
AMDs steg till denna tillverkning kan ha varit precis det vi behövde för att Nvidia och Intel ska känna sig mindre säkra i båten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Nanometer i detta fall är avståndet mellan transistorer. Alltså 14 nanometer, vilket gör att man kan klämma in dubbelt så många transistorer på samma yta som man kan med 28nm-teknik.

Heh. Jag som trodde det var storleken på själva transistorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Snusfri

Nvidia GTX 960/970/980 Rev 2 och 980 Ti, alla i miniformat med maxlängd på 170mm

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Nanometer i detta fall är avståndet mellan transistorer. Alltså 14 nanometer, vilket gör att man kan klämma in dubbelt så många transistorer på samma yta som man kan med 28nm-teknik.

Om de ligger på samma yta borde det väl bli 4 gånger så många ( 2 * 2 )?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ixos:

Om de ligger på samma yta borde det väl bli 4 gånger så många ( 2 * 2 )?

Korrekt. 28->14 fyrdubblar densiteten.

Av någon anledning valde Intel att hoppa lite mer än en helnod när man gick från 22->14 (65->45, 45->32, 32->22 var annars ganska exakt en helnod). Nästa hopp är 14->10 och den är "normal" igen.

20->14 eller 22->16 hade varit mer "normalt" då det är en fördubbling av densiteten.

Undrar om det ligger någon sanning i ryktet som SemiAccurate tar upp kring att någon har problem med sin senaste process (14nm eller 16nm och är inte Intel) som kommer innebära förseningar.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Skulle inte Samsung göra 14nm till AMD också?

Permalänk

yippie, ytterligare ett övermäktigt företag som får insyn i nvidias arkitektur.
vi får väl se hur stark nästa Exynos SoC från samsung blir grafiskt sett.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Jag blir ytterst förvånad om det rör sig om gpu. Kan inte se hur det skulle kunna vara något annat än Tegra. Men tiden får visa.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Jag hoppas verkligen inte att Nvidia börjar göra deras GPUer på det här. AMD låg (äntligen!) i framkant genom att göra det bättre valet och följa samsung/globalfoundries medans resten stannade kvar hos den problematiska TSMC tillverkningen. Marknaden behöver verkligen lite mer konkurens på både CPU och GPU.
AMDs steg till denna tillverkning kan ha varit precis det vi behövde för att Nvidia och Intel ska känna sig mindre säkra i båten

Synd bara att AMD har førsrånget med CPU tillverkning bara, Tycker Nvidia stretar på bra med sina grafikkort (ja dom har ju arm men det ræknas liksom inte)
Minns med sorgsenhet att Nvidia inte fick køpa VIA før att komma åt cpu tillverkning på x86 då hade det kunnat bli lite bættre med konkurans.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firsov:

Någon som vill förklara nanometer och "mer avancerade noder" lite kort o lätt?

Jag har ju sett att det står 28 nanometer på nästan alla grafikkort osv men aldrig förstått mig på det. Vad är fördelen med 14 nm?

Skrivet av Gender Bender:

Nanometer i detta fall är avståndet mellan transistorer. Alltså 14 nanometer, vilket gör att man kan klämma in dubbelt så många transistorer på samma yta som man kan med 28nm-teknik.

Skrivet av Hagge:

Ju mindre storlek transistorerna är i en kärna, alltså GPUn eller CPUn, så kan man ha fler transistorer. Mindre transistorer drar även mindre ström, och idéen är också att skapa mindre värme. Ju fler transistorer, ju mer prestanda. Mindre transistorer kan också switcha mellan av/på läge snabbare, vilket ökar deras kapacitet.
Så säg att du har en GPU på 1½ cm i kvadrat. I den har du 28nanometers transistorer, och sedan en till i samma storlek med 14nanometers transistorer. Lite lätt men vilket av dem får plats med mer transistorer

Rätt mig om jag har fel, de var väl lite lätt förklarat, men har jag fel, så rätta mig, vill själv lära mig mer

Skrivet av Yooriitzz:

Heh. Jag som trodde det var storleken på själva transistorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Ixos:

Om de ligger på samma yta borde det väl bli 4 gånger så många ( 2 * 2 )?

Skrivet av Yoshman:

Korrekt. 28->14 fyrdubblar densiteten.

Av någon anledning valde Intel att hoppa lite mer än en helnod när man gick från 22->14 (65->45, 45->32, 32->22 var annars ganska exakt en helnod). Nästa hopp är 14->10 och den är "normal" igen.

20->14 eller 22->16 hade varit mer "normalt" då det är en fördubbling av densiteten.

Undrar om det ligger någon sanning i ryktet som SemiAccurate tar upp kring att någon har problem med sin senaste process (14nm eller 16nm och är inte Intel) som kommer innebära förseningar.

Om jag minns saker rätt, och det är kanske inte alltid jag gör det så rätta på. Men om jag minns saker rätt från min kurs från LiU så är nm måttet det som motsvarar L i bilden nedan. Så samma krets på 90nm och 45nm så blir det ca 4st kretsar på 45nm jämfört mot samma på 90nm. Men det behöver inte bli det på grund av att varje transistor kan ändra sin bredd och längd(inkl Source/Drain) för den ska få samma egenskaper som sin store bror på 90nm hade, så den behöver inte bli en fjärde del så stor som 90nm trotts den är gjord på 45nm. Men man kommer få plats med flera transistor hur som. Och på grund av längden(node storleken) minskar så kräver inte gate lika mycket kraft för en tunnling ska skapas mellan Source och Drain därav kan man minska ner på spänningen/ström. Men varje gång man krymper noden så ökar risken att kvant fenomen tar över och den kan leda att transistor tunnlar ström trotts att gaten inte är aktiv.

Om ni vill läsa mer så finns det massor av sidor på nätet samt kurser om transistorer. Men om ni väljer kurser så finns det risk ni måste gå någon form av ingenjörs utbildning för få gå kursen. Skulle uppskatta att man kommer behöva läsa ca 60-100Hp innan man får läsa om transistorer på universitet.

Visa signatur

Chassi: Define XL Titan Skärm: UltraSharp U2311H
MB: P8Z68-V PRO/GEN3 CPU: i5 2500K + Hyper 212 Evo RAM: Vengeance 1600MHz 16GB
GPU: Strix 980GTX SSD: SSDnow V300 120GB HDD: Barracuda ST1000 & ST2000

Permalänk
Datavetare
Skrivet av webknut:

Så kanske det är, har inte koll på detta.

Jag trodde man avsåg halva avståndet mellan två transistorer, typ mätt från 🍭 där det står "Gate" till samma punkt på nästa transistor.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lessismore:

Trodde de var i luven på varandra.

De flesta här måste verkligen börja förstå att det är skillnad på patentstrider och att göra affärer ihop, affärsvärlden fungerar inte som folks privata världar där de vägrar sälja något till någon de inte gillar, affärsvärlden fungerar inte så och strider mellan företag har ALLTID funnits och kommer alltid att finnas, det är en del utav utvecklingen sen att media blåser upp något större än vad det egentligen är helt utan full inblick i saken sväljer folk lika lätt som om de tror på allt de läser i Se & Hör eller Hänt Extra.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av webknut:

Om ni vill läsa mer så finns det massor av sidor på nätet samt kurser om transistorer. Men om ni väljer kurser så finns det risk ni måste gå någon form av ingenjörs utbildning för få gå kursen. Skulle uppskatta att man kommer behöva läsa ca 60-100Hp innan man får läsa om transistorer på universitet.

Beror på, vi hade Bipolär-transistor på första elkretskursen och MOSFET under år två (60HP läst).

Ska man dock börjar räkna på exakt vad som händer inuti halvledarna (inkl dioder) så behöver man kunna både en och fler variabelanalys. Vilket i praktiken innebär runt 100HP åtminstone.

Skrivet av Yoshman:

Så kanske det är, har inte koll på detta.

Jag trodde man avsåg halva avståndet mellan två transistorer, typ mätt från 🍭 där det står "Gate" till samma punkt på nästa transistor.

Tillverkningsnoderna i dagsläget specifierar endast lägsta avstånd mellan två delar av transistorn, måste inte vara Gate men brukar vara avståndet mellan source och drain. Sedan kan ju transistorerna vara bra mycket bredare. Dvs man får inte 4x transistorerna om man halverar avståndet mellan source-drain. Source och Drain kan ju fortsätta vara lika stora som i föregående tillverkningsnod. Samma fenomen gäller inom lagrings-NAND.

Sedan vet jag att Intel brukar hävda det är mellan gate på ena transistorn till Gate på andra transistorn. Men då pratar de aldrig om bredden på transistorn som kan vara många gånger högre än Gate-Gate.

I lagringsnand så mäter man bara en liten skitdel av kretsen. Oftast är cellen runt 5-10gånger större än den halvledardelen som håller laddning.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Då är alltså Samsung och Globalfoundries före TSMC sett till tillverkningsteknik? Ska bli intressant att se produkter i 14nm när det kommer.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Beror på, vi hade Bipolär-transistor på första elkretskursen och MOSFET under år två (60HP läst).

Ska man dock börjar räkna på exakt vad som händer inuti halvledarna (inkl dioder) så behöver man kunna både en och fler variabelanalys. Vilket i praktiken innebär runt 100HP åtminstone.

Tillverkningsnoderna i dagsläget specifierar endast lägsta avstånd mellan två delar av transistorn, måste inte vara Gate men brukar vara avståndet mellan source och drain. Sedan kan ju transistorerna vara bra mycket bredare. Dvs man får inte 4x transistorerna om man halverar avståndet mellan source-drain. Source och Drain kan ju fortsätta vara lika stora som i föregående tillverkningsnod. Samma fenomen gäller inom lagrings-NAND.

Sedan vet jag att Intel brukar hävda det är mellan gate på ena transistorn till Gate på andra transistorn. Men då pratar de aldrig om bredden på transistorn som kan vara många gånger högre än Gate-Gate.

I lagringsnand så mäter man bara en liten skitdel av kretsen. Oftast är cellen runt 5-10gånger större än den halvledardelen som håller laddning.

Om man ska läsa om hur i detalj en transistorer fungerar så får man läsa typ civilingenjör i teknisk fysik(300Hp) men om man bara ska förstå grunderna så räcker högskoleingenjör i elektronik(180Hp). Och en högskoleingenjörer behöver inte nödvändigtvis läsa "fler variabelanalys" för kunna få ut sin examen. 60-100HP är en uppskattning om man går kurser för bara lära sig om transistorer och inte vill ha helt program, det kan dok vara svårt då det kan finnas kurser som låsta till program och inte har öppen intagning.

Visa signatur

Chassi: Define XL Titan Skärm: UltraSharp U2311H
MB: P8Z68-V PRO/GEN3 CPU: i5 2500K + Hyper 212 Evo RAM: Vengeance 1600MHz 16GB
GPU: Strix 980GTX SSD: SSDnow V300 120GB HDD: Barracuda ST1000 & ST2000

Permalänk
Medlem
Skrivet av webknut:

Om jag minns saker rätt, och det är kanske inte alltid jag gör det så rätta på. Men om jag minns saker rätt från min kurs från LiU så är nm måttet det som motsvarar L i bilden nedan. Så samma krets på 90nm och 45nm så blir det ca 4st kretsar på 45nm jämfört mot samma på 90nm. Men det behöver inte bli det på grund av att varje transistor kan ändra sin bredd och längd(inkl Source/Drain) för den ska få samma egenskaper som sin store bror på 90nm hade, så den behöver inte bli en fjärde del så stor som 90nm trotts den är gjord på 45nm. Men man kommer få plats med flera transistor hur som. Och på grund av längden(node storleken) minskar så kräver inte gate lika mycket kraft för en tunnling ska skapas mellan Source och Drain därav kan man minska ner på spänningen/ström. Men varje gång man krymper noden så ökar risken att kvant fenomen tar över och den kan leda att transistor tunnlar ström trotts att gaten inte är aktiv.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/79/Lateral_mo...

Om ni vill läsa mer så finns det massor av sidor på nätet samt kurser om transistorer. Men om ni väljer kurser så finns det risk ni måste gå någon form av ingenjörs utbildning för få gå kursen. Skulle uppskatta att man kommer behöva läsa ca 60-100Hp innan man får läsa om transistorer på universitet.

Längd L var det som man brukade prata om när man snackade om storleken på transistorer, men det har tydligen ändras, nu är det någon annan längd man räknar.
Tyvärr har jag glömt bort vilken längd man räknar nu, fick lära mig det i en kurs i digital design och där nämndes det bara lite snabbt om hur transistorer är uppbyggda. Allt jag har om vilken längd det skulle kunna vara är att jag har antecknat är "Nu mer relaterad till avståndet mellan ledare i DRAM
cell (minne)".

Permalänk
Medlem
Skrivet av webknut:

Om man ska läsa om hur i detalj en transistorer fungerar så får man läsa typ civilingenjör i teknisk fysik(300Hp) men om man bara ska förstå grunderna så räcker högskoleingenjör i elektronik(180Hp). Och en högskoleingenjörer behöver inte nödvändigtvis läsa "fler variabelanalys" för kunna få ut sin examen. 60-100HP är en uppskattning om man går kurser för bara lära sig om transistorer och inte vill ha helt program, det kan dok vara svårt då det kan finnas kurser som låsta till program och inte har öppen intagning.

Det finns civilingenjör i elektroteknik också, då läser man mer saker relaterade till transistorer och dylikt än på teknisk fysik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Det finns civilingenjör i elektroteknik också, då läser man mer saker relaterade till transistorer och dylikt än på teknisk fysik.

Skulle jag i sig inte betvivla men det fanns inte på LiU när jag gick där

Visa signatur

Chassi: Define XL Titan Skärm: UltraSharp U2311H
MB: P8Z68-V PRO/GEN3 CPU: i5 2500K + Hyper 212 Evo RAM: Vengeance 1600MHz 16GB
GPU: Strix 980GTX SSD: SSDnow V300 120GB HDD: Barracuda ST1000 & ST2000