Ska det vara så här? (Asus ROG Swift) Reklamera eller returnera?

Permalänk
Medlem

Ska det vara så här? (Asus ROG Swift) Reklamera eller returnera?

Hej.

Som jag tidigare sagt i Swift-tråden är(var) nöjd med min skärm, då den inte hade/har några döda pixlar och begränsad BLB.

Med det sagt så har jag ända sedan jag för första gången spelat spel på skärmen, stört mig på en slags "inbyggd motionblur". Jag ville minnas att det inte hade sett likadant ut på min gamla XL2420T, men jag var inte helt säker, och tänkte att det kanske är placebo eller någon slags feature på Swiften. "Det ska vara så helt enkelt". Printscreens visade inget heller.
Dock såg jag en kille som hade fotat sin skärm under rörelse för att visa hur mycket eftersläpningar han hade, och jag tänkte att jag skulle göra detsamma.
Resultaten var minst sagt deprimerande, och besvarade frågan gällande "motion blur" som jag haft sedan jag skaffade skärmen.

Ni med Swiftar - ser er skärm också ut så här under rörelse?
Som tur är har mina 45 dagars öppet köp inte gått ut än, så jag kan fortfarande returnera skärmen på Komplett om jag vill.
Vad hade ni gjort?
Nedan följer några bilder tagna med kamera, samtidigt som jag "tittar runt" i Dying Light och CS:GO. Det spelar ingen roll om jag tittar runt jättesnabbt eller relativt långsamt, effekten är där ändå.

Nu är det ju så klart inte lika tydligt med blotta ögat (även om man faktiskt kan se fenomenet), men dessa extrema eftersläpningar gör som sagt att det känns som jag har ett fult och irriterande motionblur igång hela tiden, som gör skärmen suddig så fort saker rör sig snabbt.

Ska även tillägga att jag tog några CS:GO bilder med min sekundärskärm som huvudskärm (BenQ GL2450), och där blev också eftersläpningar, men inte alls lika märkbara eller lika många "lager" texturer. Sen kanske man inte ska jämföra en skärm för under tusenlappen med en skärm för 7500:- heller...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Ser ut som du har 3D på
Men seriöst så är det garanterat någon inställning du har missat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Ser ut som du har 3D på
Men seriöst så är det garanterat någon inställning du har missat.

Möjligt. Bilderna är tagna i G-sync (så inte ULMB) med OD på Normal.
Eftersläpningarna blir betydligt värre med OD på Off, och försvinner till en viss del (men inte helt) med OD på Extreme, dock med nackdelen att man får massa skuggor.
Motion Blur är av både i spelen och Nvidias kontrollpanel.

Har du någon idé om vilken inställning det kan röra sig om?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Då Asus inte har kommenterat i sin forumdel trots aktivitet på forumet, så blir det väl till att kontakta Komplett gällande reklamering på Måndag.
Kan inte tänka mig att denna mängden av eftersläpningar är varken normalt eller inom acceptans.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Bildexpert 📺

Jag har ingen aning om vad du upplever eller ifall din skärm är normal eller inte Men bilderna du visar säger inte mig någonting alls om eftersläpningar, utan det ser ut som det gör på alla skärmar ifall du plåtar med en slutartid som tillräckligt lång för att fånga fem, sex frames i samma exponering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag har ingen aning om vad du upplever eller ifall din skärm är normal eller inte Men bilderna du visar säger inte mig någonting alls om eftersläpningar, utan det ser ut som det gör på alla skärmar ifall du plåtar med en slutartid som tillräckligt lång för att fånga fem, sex frames i samma exponering.

Jag kan se fenomenet med blotta ögat, då det helt enkelt blir suddigt på skärmen när jag tittar runt i spel. Antagligen för att alla bildrutorna överlappar varandra.

Jag upplevde inte alls samma "suddighet" med min BenQ XL2420T, och när jag experimenterade på min BenQGL2450 genom att fotagrafera den också så såg jag inte alls lika många frames på bilden.

Edit: På bild 4 ser det ju ut som att 12 frames visas under slutartiden, om man räknar "antalet" glödlampor.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Såg en tråd igår där någon hade liknande problem. Dock hade den personen också varit med om att skärmen frusit helt osv. Verkar vara dålig konstruktion på skärmen som gör att den överhettar om jag inte minns fel.