Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Missljud i skype när jag spelar

Permalänk

Missljud i skype när jag spelar

Hejsan!

Den jag pratar med i skype hör ett missljud från min dator när jag går in i spel och även när jag spelar. Det verkar också pika korta stunder när jag tabar ur från spelet. Kör mick och hörlur via Creative Soudblaster Z. Problemet dök upp efter att jag formaterade om datorn, har testat olika drivrutiner utan resultat. Körde samma ljudkortet innan formateringen. Någon som vet vad som skapar detta missljud?

Här är en inspelning av ljudet i fråga (låter ganska roligt):

https://onedrive.live.com/redir?resid=DB91DE11C35BFD2D!873&authkey=!AEx9_kaQE_nhW-Y&ithint=file%2cwma

Visa signatur

Phanteks P600S | ASUS Z790-F Strix | i7 13700K | Arctic Liquid Freezer II 360 A-RGB |
RTX 4080 ROG Strix Gaming OC White | Samsung 980 PRO 1TB | Corsair 850W |
Windows 11 | Alienware AW2723DF | iPhone 14 Pro |

Permalänk
Medlem

Har du fångat en Tauntaun i datorlådan? (http://www.realmofdarkness.net/pc/sb/sw/tauntaun)

Nej, men det är most likely coil whine (spoltjut). Varför det har kommit upp efter en ominstallation kan jag inte svara på, inte heller hur du kan fixa det.
Flyttade du på grafikkortet eller ljudkortet i samband med att du installerade om? Eftersom det händer när du gör något som kräver grafikprestanda så lär det ha med grafikkortet att göra. Har du överklockat grafikkortet?

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Har du fångat en Tauntaun i datorlådan? (http://www.realmofdarkness.net/pc/sb/sw/tauntaun)

Nej, men det är most likely coil whine (spoltjut). Varför det har kommit upp efter en ominstallation kan jag inte svara på, inte heller hur du kan fixa det.
Flyttade du på grafikkortet eller ljudkortet i samband med att du installerade om? Eftersom det händer när du gör något som kräver grafikprestanda så lär det ha med grafikkortet att göra. Har du överklockat grafikkortet?

Oj det skrev jag ju inte men i samband med ominstallationen så bytte jag grafikkort från gtx 570 till gtx 970.

Ska man testa flytta ljudkortet så att det sitter under grafikkortet då istället för ovanför kanske?

Visa signatur

Phanteks P600S | ASUS Z790-F Strix | i7 13700K | Arctic Liquid Freezer II 360 A-RGB |
RTX 4080 ROG Strix Gaming OC White | Samsung 980 PRO 1TB | Corsair 850W |
Windows 11 | Alienware AW2723DF | iPhone 14 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av all-seeing:

Oj det skrev jag ju inte men i samband med ominstallationen så bytte jag grafikkort från gtx 570 till gtx 970.

Ska man testa flytta ljudkortet så att det sitter under grafikkortet då istället för ovanför kanske?

Så långt ifrån varandra som möjligt har jag hört. Om du spelar utan lurar på dig, kan du höra coil while från kortet? Många MSI 970-kort har coil whine.

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Så långt ifrån varandra som möjligt har jag hört. Om du spelar utan lurar på dig, kan du höra coil while från kortet? Många MSI 970-kort har coil whine.

Nej jag hör inget coilwhine alls från kortet

Visa signatur

Phanteks P600S | ASUS Z790-F Strix | i7 13700K | Arctic Liquid Freezer II 360 A-RGB |
RTX 4080 ROG Strix Gaming OC White | Samsung 980 PRO 1TB | Corsair 850W |
Windows 11 | Alienware AW2723DF | iPhone 14 Pro |

Permalänk
Medlem

Kopplar du högtalarna/headset till uttag på chassits framsida, eller på baksidan? Har upplevt att kabeln, som går till uttagen i chassits framsida, har fångat upp störningar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Skrivet av saturday_sun:

Kopplar du högtalarna/headset till uttag på chassits framsida, eller på baksidan? Har upplevt att kabeln, som går till uttagen i chassits framsida, har fångat upp störningar.

Nej jag kopplar in hörlur samt mick på baksidan av datorn i ljudkortet

Visa signatur

Phanteks P600S | ASUS Z790-F Strix | i7 13700K | Arctic Liquid Freezer II 360 A-RGB |
RTX 4080 ROG Strix Gaming OC White | Samsung 980 PRO 1TB | Corsair 850W |
Windows 11 | Alienware AW2723DF | iPhone 14 Pro |