Permalänk
Medlem

Köpråd - Hemmabiosystem

Hej, gott folk, skulle behöva lite hjälp då jag går och fuderar på ett nytt hemmabiosystem. Är inte speciellt petig vad gäller ljudkvalite, däremot har jag lite andra krav.

- 5.1-ljud
- Trådlösa bakre högtalare
- Optisk ingång
- Blu-ray-spelare är att föredra, men drar det upp priset för mycket duger DVD.

Vad gäller pris hade jag gärna hamnat under 2000, men som jag förstått det drar de trådlösa högtalarna upp priset en aning. Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

www.ljudfokus.se

Dom färdiga systemen är ej att rekommendera

Så välj en stärkare och högtalare

Permalänk
Medlem

Jo, men begriper mig inte på det. Därför föredrar jag ett färdigt paket.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

det är inte krångligare med separata delar än paket (färdiga system) idag.

en del paketprylar är möjligen lite enklare att koppla ihop eftersom de har specialkontakter som är färgkodade och omöjliga att plugga in fasvänt. men det var vanligare för några år sen, idag liknar även de prylarna oftast mer vanliga separata förstärkare.

om du kollar på sidan så finns det även vanligtvis separata delar som butiken satt ihop i kompletta "paket".

enda anledningen att köpa fabrikspaketgrejerna är för desigenen i min mening. de är oftast lite diskretare.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

det är inte krångligare med separata delar än paket (färdiga system) idag.

en del paketprylar är möjligen lite enklare att koppla ihop eftersom de har specialkontakter som är färgkodade och omöjliga att plugga in fasvänt. men det var vanligare för några år sen, idag liknar även de prylarna oftast mer vanliga separata förstärkare.

om du kollar på sidan så finns det även vanligtvis separata delar som butiken satt ihop i kompletta "paket".

enda anledningen att köpa fabrikspaketgrejerna är för desigenen i min mening. de är oftast lite diskretare.

OK, men den billigaste förstärkaren där kostade 2000 och deras billigaste trådlösa högtalare kostade 1700 för två. Det blir helt enkelt för mycket pengar för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobby_92:

OK, men den billigaste förstärkaren där kostade 2000 och deras billigaste trådlösa högtalare kostade 1700 för två. Det blir helt enkelt för mycket pengar för mig.

Då får du spara ihop. Bara bortkastade pengar att köpa dom färdiga 5.1 systemen. Som låter skit och är plastiga med mera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobby_92:

OK, men den billigaste förstärkaren där kostade 2000 och deras billigaste trådlösa högtalare kostade 1700 för två. Det blir helt enkelt för mycket pengar för mig.

det går alltid att börja med några delar i taget. även om man tror sig nöja sig med lite så bör man vara medveten om att man inte kommer få särskilt mycket kvalitet för under ett visst x antal kronor ju fler prylar som ingår, mer blir ändå mindre sas.

en vettigare kompromiss isf kan vara att satsa på ren stereo som ett halvsteg, eller en surroundprojektor om det är den biten som är viktigast. de är än mer lättinstallerade än både paketsystem och trådlösa bakhögtalare också.

http://www.ljudfokus.se/hogtalare/soundbar-ljudprojektor/427

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Som alla andra påpekat så kommer färdiga paket låta skit.

Du sökte dock så denna finns på elgigantens super helg.
http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/hemmabio/HTH5500W/...

OCH ja den kommer låta skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaydreamerVlad:

Som alla andra påpekat så kommer färdiga paket låta skit.

Du sökte dock så denna finns på elgigantens super helg.
http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/hemmabio/HTH5500W/...

OCH ja den kommer låta skit.

Är det verkligen så dåligt ljud i ett sådant paket? Majoriteten verkar gilla det.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Är det verkligen så dåligt ljud i ett sådant paket? Majoriteten verkar gilla det.

fullt möjligt att majoriteten reflekterar betygen. frågan är bara vad det är de gillar egentligen. ljudet?

jag gissar att de flesta nog mest gillade att ha fått hem en väldig massa lådor billigt, det var mycket för pengarna helt enkelt. konsumtionsgenen fick sitt, serotoninet flödade. det är först senare man börjar irritera sig på nasala röster, explosioner som låter som nån sparkar på en tunna, musik som alltid toppas av ett milt durande biljud.

också fullt möjligt att just det paketet låter helt ok. jag har inte hört just det.

Yamahas ljudprojektorer har jag däremot hört. och de är, för priset, grymt imponerande. det går tom nästan utmärkt att lyssna på musik med dem.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint