Intel: "Datortillverkare har inget annat val än att använda våra processorer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

"Avsevärt snabbare"?
http://www.sweclockers.com/recension/19191-intel-core-i7-5960...

Skiljer ca 10% (om ens det) mellan Sandy Bridge-E och Haswell-E förutsatt samma klockfrekvens. Skulle inte riktigt kalla det för "avsevärt" snabbare.

Sen behöver du som sagt DDR4-minnen till den socketen, så vet inte riktigt om jag håller med om "avsevärt billigare" heller.

Hade kostat mig betydligt mer än vad det smakar att byta från 3930k-system till 5820k-system.

Jag har inte sagt något om hur mycket snabbare den är, det enda jag har sagt är att den är snabbare, vilket den är.

Innan dollarkursen steg så låg 5820K på ~3200 kr, d.v.s. ca en fjärdedel lägre än vad 3930K låg på.

Vad det kostar för dig att uppgradera är irrelevant, man får mer prestanda för mindre pengar i dag än för några år sedan.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

Ärligt talat har jag nog inte ens sett en AMD processor eller AMD socket i verkligheten har bara använt intel

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Jag har inte sagt något om hur mycket snabbare den är

Du sa "avsevärt snabbare". Jag kanske är knäpp som inte tycker att 10% snabbare kan klassas som "avsevärt"?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Jag som köpte 2012 amd-8150 gick både i vinst men även i minus. Ville köpa en gamer som inte kostade mycket, på den tiden hade ram minnet blivit extremt billigt och att 8150 blev fail så hade priserna sjunkit rekord lågt. Köpte 8150 för ca 1249kr och 16gb ram för 650kr..Moderkortet som kostar ida ca 1500-1600kr köpte jag för ca 1280. Så jag gick i "vinst" prismässigt och fick en billig gamer dator som fortfarande pushar på.. Men fick en CPU som blir extremt varm och har skitig single core prestanda. Om nu zen kommer 2016 forstätter jag med amd men annars har man inget val och gå över till intel.

Visa signatur

Gamer: AMD RYZEN 1800,MSI X370 Gaming Pro, DDR4 32gb 2666Mhz, Vega 56 8GB,OCZ Trion 240GB, Samsung SSD 830 128gb, 2TB HD, WD HD 650GB, XFX 850W HTPC: i5 2500, 16gb ram, samsung ssd 500gb, Gefroce 1030

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Du sa "avsevärt snabbare". Jag kanske är knäpp som inte tycker att 10% snabbare kan klassas som "avsevärt"?

Nej, jag sa avsevärt billigare (25%) och snabbare. Jag sa inget om hur mycket snabbare.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Tyvärr (sett ur konkurrensperspektiv) stämmer inte ens det längre, Intels GPUer är numera snabbare med en TDP på 15W än vad AMD fixar på 35W. Går man högre i TDP är fortfarande AMDs iGPUer snabbare (om man ignorerar Iris-pro), men marknaden för APUer i stationära är ju så liten att den statistiskt sett inte finns

Den snabbaste Kaveri-plattform som finns för bärbara enheter är FX-7600P (35W), den är ungefär lika snabb som iGPU i Haswell U och klart långsammare än Broadwell U (U-modellerna är de med TDP 15W).

Resultat för FX-7600P i 1366x768
Resultat för Broadwell U i 1280x1024.

Ta Bioshock t.ex., Broadwell U har högre absolut FPS trots att den måste hantera 25% fler pixels.

Ähumm inte iGPU eller APU utan GPU, viss skillnad.. tror inte att Intel har något som rår på GPU´n 290x!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Gissa om Apple tittar lite extra efter alternativa vägar efter sådana grodor. Men visst, man behöver nog knappt muta OEM-marknaden längre. Och gör man det så går nog det mesta av pengarna till för att få dem att fortsätta med att leverera McAfee förinstallerat. :-/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Är ju bara och hålla med Intel.
Amds Fx-8350 kom hösten 2012.och går fortfarande och köpa i butik!!!
Man är bara dumsnål om man ska köpa nytt idag och väljer Amd.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Såna här uttalande gör att man vill stoppa in sin AMD plattform igen! Hoppas på det gröna laget..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Datavetare
Skrivet av skruvis:

Ähumm inte iGPU eller APU utan GPU, viss skillnad.. tror inte att Intel har något som rår på GPU´n 290x!

Fast där är inte Intel på stenåldern, de är överhuvudtaget inte representerade.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Fast där är inte Intel på stenåldern, de är överhuvudtaget inte representerade.

Ok, visst när dom totalfloppade med Intel 740 blev dom utrotade från GPU-världen..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Intel begår hybris med ett sådant uttalande, känns det som.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Hade varit så grymt om AMD kom med en riktigt monster processor-serie, till och med om det var i samma stil som deras GPUs. Hög strömförbrukning men grym prestanda till ett bra pris, hade ändå köpt bara för att bryta av Intels storhetsvansinne.

Trevligt om AMD släppte något med hög IPC...

Håller med dig där.
Sitter fint på min phenom II x4 fortfarande som man dragit upp till 3.9 ghz visst den håller tillbaks mig en del med prestandan som mitt r9 280 kan ge ut i vissa spel men den har ju hängt med några år ändå på marknaden.
Kommer kanske spara undan lite pengar dock mot slutet av sommaren för att sen byta till något nyare från Amd eller något begagnat från Intel här på marknaden eller via blocket,tradera och andra sidor där de säljer för det mesta begagnat.

Tycker det är lite tråkigt att Intel fått ett sånt monopol på processormarknaden när det kommer till de flesta nivåer av processorer.
Kanske är en bra ide att de låter Amd ta ikapp lite extra istället. Sen kanske hjälper varandra lite åt varsin sida med lite råd och rön från Amd's grafikavdelning för att Intel ska få ett bättre chip där i sina framtida processorer och stärker deras marknad på arm sidan samt ultrabooks, Medans intel delar med sig lite kunskap ifrån deras cpu arkitekturer så amd kan komma och visa framfötterna mot en varsin grundsumma som de släpper till varandra.

Amd fick ju göra kloner av intels äldre cpu'er för bra många år sedan för att skicka ut till IBM's hempc. Var väl 8088 och någon till? och delade även cpu socket om jag inte minns fel socket 7 var det väl då?

sedan släpper intel enklare ddr4 kompatibla processorer och moderkort för att sedan när Amd gett ut sitt komma med något som ligger jämsides i pris och prestanda och låter det vara användarna som bestämmer vad de ska använda .

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

AMD kom mer eller mindre till för att undvika monopol från USAs iniativ om jag inte minns fel. så att Intel köper upp AMD är en omöjlighet i praktiken.

AMD grundades 1969 och Intel grundades 1971 så det var inte så att "de kom till" för någon annan ville det. AMD har haft en annan inriktning från början då CPU inte var deras grej alls utan ledare/kretsar. Det var en förfrågan från IBM som gjorde att AMD började med CPU:er,

"1982
At IBM's request, AMD signs an agreement to serve as a second source to Intel for IBM PC microprocessors"

AMD gjorde alla kretsar åt Intel på 70-talet (sen även under 80-talet) till x86 (8086), x286, x386, de hade ett 5-årigt avtal där AMD var den enda leverantören av kretsar till Intel.

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Såna här uttalande gör att man vill stoppa in sin AMD plattform igen! Hoppas på det gröna laget..

NVIDIA!?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Medlem

Känns lite väl Aftonbladet över rubriken. Det Intel sade var något helt annat.
(Små-sten blir till berg)
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DemonsHalo:

Sluta med PK bullshit snacket. De ger er bäst prestanda för billigast pris. Njut av produkten istället för att bitcha om ett uttalande som faktiskt STÄMMER!

Ja, bäst vore det om intel fortsätter ligga steget före alla konkurrenter så att nån gång kan få slut på denna hetsjakt efter snabbare och bättre teknik. Det vore ju nått eller hur?

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigganD:

Jag som köpte 2012 amd-8150 gick både i vinst men även i minus. Ville köpa en gamer som inte kostade mycket, på den tiden hade ram minnet blivit extremt billigt och att 8150 blev fail så hade priserna sjunkit rekord lågt. Köpte 8150 för ca 1249kr och 16gb ram för 650kr..Moderkortet som kostar ida ca 1500-1600kr köpte jag för ca 1280. Så jag gick i "vinst" prismässigt och fick en billig gamer dator som fortfarande pushar på.. Men fick en CPU som blir extremt varm och har skitig single core prestanda. Om nu zen kommer 2016 forstätter jag med amd men annars har man inget val och gå över till intel.

köpte ett liknande paket, fast en 8350.
ångrar inte en sekund det inköpet! ända jag ska byta ut nu så är det mitt 7950.. Känner ingen stress alls med cpu..
så jäkla glad att jag han köpa 16gb för under 800kr 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TurboFreak68:

AMD grundades 1969 och Intel grundades 1971 så det var inte så att "de kom till" för någon annan ville det. AMD har haft en annan inriktning från början då CPU inte var deras grej alls utan ledare/kretsar. Det var en förfrågan från IBM som gjorde att AMD började med CPU:er,

"1982
At IBM's request, AMD signs an agreement to serve as a second source to Intel for IBM PC microprocessors"

AMD gjorde alla kretsar åt Intel på 70-talet (sen även under 80-talet) till x86 (8086), x286, x386, de hade ett 5-årigt avtal där AMD var den enda leverantören av kretsar till Intel.

Nej, Intel grundades 1968 & AMD som sagt 1969.

Skrivet av WardonE:

Nej, AMD kör med grön logga för CPU sidan medans GPU sidan kör med röd logga!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Det är nu vi komsumenter skördar de bittra frukterna av att det bara finns en egentlig leverantör, höga priser och lite nyheter.
Lite elakt, vad har egentligen hänt med Intels CPUer sedan de introducerade sin "core i" arkitektur?
Förutom att man klockat upp dem 100 MHz per generation?
Jo, grafikdelen har blivit bättre

Tyvärr är sanningen den att Intel ligger långt före AMD och att de har valt att ta det lungt.
Det kommer att bli en helt annan ton när AMD släpper ZEN.
Då tror jag att Intel kommer att börja göra mer än klocka upp CPUdelen och förbättra grafikdelen.

Permalänk
Skrivet av Minsc S2:

Finns ganska stränga regler gällande konkurrens i USA.
Intel hade inte fått köpa AMDs CPU-division även om AMD (mot all förmodan) hade gått med på det.

Nja skulle nog säga att de har urkassa monopol lagar i USA, hela företagsverksamheten i ISP branschen är ett monopol där, landet är uppdelat i 3 delar mellan 3 stora ISP,er som har gått med på att inte inkräkta på varandras territorium och nu är det på tal om 2 av dem bolagen ska slå ihop sig och då "kanske" de inte får det för att de skulle ha ungefär mellan 60-70% av hela marknaden.

USA är ett land där företagen gör mer eller mindre vad dem vill bara de har tillräckligt mycket pengar och starka lobby grupper.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Finns många problem som rent teoretisk kan delas upp i många delar, men rätt fundamentala fysiska egenskaper, som t.ex. ljusets hastighet, sätter idag hårda begränsningar för detta då kostnaden att samordna över CPU-kärnor (som typiskt är merparten av den seriella-delen när man använder Ahmdals lag) inte går att göra mindre och den blir i väldigt många praktiska fall en signifikant del av totala kostnaden av att utföra beräkningen.

De har lyckats överföra qubits snabbare än ljusets hastighet med hjälp av kvant sammanflätning så jag undrar bara om det skulle kunna hjälpa i en sådan situation där ljuset sätter stop?

Permalänk
Medlem

Den här tråden bevisar att folk endast läser rubriken och inte innehållet i artikeln.
Artikelförfattaren har dessutom bara "översatt" aftonbladsrubriken från källan.

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Skrivet av DanTheManSwe:

Nu har ju dock inte Intel uttryckt det som aftonbladet rubriken för oss att tro.

Det dom säger är att iom att de ligger så långt före konkurrenterna så innebär en försening inte att utvecklingen bromsas.

Skickades från m.sweclockers.com

Åh tusan, de var en aftonbladet-rubrik.
Det verkade väldigt trovärdigt att någon på Intel skulle ha uttryckt sig så tyckte jag!
Bra jobbat aftonclockers, jag lovar att kolla källan nästa gång

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3D kyld med en Arctic Freezer A35 | 32GB DDR4 | RTX 2070 Ventus | Corsair CX550M | Intel 660P 1TB + WDSN850 1TB | Asus TUF B550M-Plus Wifi | låda: Cooler Master NR400 | Skärm: Dell U2312HM + AOC Q3279VWFD8 | Ljud: Denon AVR-1513 Förstärkare | Cerwin Vega! VE-5M Frontar | Yamaha YST-SW012 Sub | Arturia Keylab essential 61 | Urbanista Berlin blåtandslurar som jag köpte på båten..

Permalänk
Inaktiv

Även tillverkare och konsumenternas fel att läget är som det är när man trots AMD alternativ idag finns på marknaden ändå inte köper dessa. Blocket blir inte bättre med en intel CPU.

Jag såg ett intressant rykte igår kväll om att något kinesiskt företag kunde vara på väg att trycka in 19 miljarder dollar i AMD. Intressant att se hur det utvecklar sig om det nu stämmer.

Permalänk
Medlem

Jantelagen har oförtjänt dåligt rykte i dagens moderna Sverige. Högmod kommer före fall och jag hoppas nåt händer som tar ner Intel på Jorden i framtiden. Om det blir AMD eller att ARM-tillverkarna höjer prestandan kan bli spännande.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ThomasLidstrom:

Det är nu vi komsumenter skördar de bittra frukterna av att det bara finns en egentlig leverantör, höga priser och lite nyheter.
Lite elakt, vad har egentligen hänt med Intels CPUer sedan de introducerade sin "core i" arkitektur?
Förutom att man klockat upp dem 100 MHz per generation?
Jo, grafikdelen har blivit bättre

Tyvärr är sanningen den att Intel ligger långt före AMD och att de har valt att ta det lungt.
Det kommer att bli en helt annan ton när AMD släpper ZEN.
Då tror jag att Intel kommer att börja göra mer än klocka upp CPUdelen och förbättra grafikdelen.

Kanske börja muta igen?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Det är väl inget märkvärdigt med det?

Intel är snabbare på typ allt gentemot AMD, sen när såg jag senast AMD komma med en helt ny sockel? Ny CPU? "Revolutionerande ny"

Haha typ aldrig på många år, ja inte sen Bulldozer, men den vart en flopp. AMD för mig inom CPU är ointressanta, därför föredrar jag Intel, som med nästa uppgradering för mig lär bli Skylake-E 2017 nog.

Du verkar inte ha hängt med kriget mellan AMD/Intel märker jag? AMD har ju släppt massor av nya CPU:er men de bygger på en 5 år gammal arkitektur som kallas "Bulldozer". Vilka var det som slog 1Ghz först? Jo AMD, vilka släppte dual-core CPU först? Jo AMD..Så de har hängt med tills denna "Bulldozer" kom in i bilden och det har de själva medgett att den var inte som tänkt.

Detta kan man hitta om du söker på AMD Zen,

Everyone knows that Bulldozer was not the game changing part when it was introduced three years ago. We have to live with that for four years but Zen, K12 we went out and got Jim Keller we went out and got Raja Koduri from Apple, Mark Papermaster, Lisa sue. We are building now our next generation graphics and compute technology that customers are very interested in and they’ll ( referring to the next generation graphics and compute architecture) move to the next generation node and they’ll be ready to go.

Read more: http://wccftech.com/amds-generation-x86-zen-architecture-debu...

Kolla AMD´s hemsida så ser du att de nu tagit in folk som varit med förr och skapat bra CPU:er så det kommer bli högintressant nästa år och se vad deras nya CPU arkitektur ZEN går för.

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem

Själv tror jag aldrig att AMD kommer att komma ikapp Intel just p.g.a. att Intel har så kopiöst mycket mer pengar att spendera på RnD än vad AMD har... Jag VILL att AMD ska komma ikapp och helst förbi men jag ser det inte. AMD har tagit in väldigt mycket kompetenta personer till sig på senare tid och det är väl det enda som kanske kan leda till något.

Just nu hoppas vi alla på att Zen kommer att leverera!

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Citat:

Amd fick ju göra kloner av intels äldre cpu'er för bra många år sedan för att skicka ut till IBM's hempc. Var väl 8088 och någon till? och delade även cpu socket om jag inte minns fel socket 7 var det väl då?.

Det var väl x386/x486 som hamnade i hem-pc burkarna? När väl x586 (MMX) kom så byggde både AMD/Cyrix egna CPU:er med RISC-kärna som använde detta extra tillägg MMX från Intel på dem och använde sig av PR rating (detta då de arbetade snabbare internt än vad man angav).

Då pratar vi om 166Mhz (klassades som 200Mhz), 200Mhz (som 233Mhz), 233Mhz (som 266Mhz) o.s.v.

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319