Nintendo 8 bit video/bild

Permalänk

Nintendo 8 bit video/bild

Hej!
Försöker få liv i mitt gamla nes med en nyare lcd tv.
Tvn har ingen scart och jag har inga rca kablar ,så det får bli via antennuttaget.
När jag då kopplar in i antennuttaget via RF kablaget så får jag bild och ljud.
Bilden är lite flimmrig och bilden åker lite över allt. Över bilden synds även gröna och lila/blå pixlar som åker omkring ser det ut som.

Någon som vet hur jag "botar" detta? Kan det vara hz på tvn? (60hz)
Jag har provat med flera olika spel och det är samma problem.

Kan ju alltid vara connectorn, men vill höra med er först.

Visa signatur

Kvistfritt kvastskaft

Permalänk
Medlem

Scart till Hdmi adapter/omvandlare?

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Lättaste är nog att köpa rca kablar.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

Om du nu måste använda din nya TV för detta och TV'n saknar RGB stöd ( Scart ) så i ärlighetens namn behöver du köpa en vettig upscaler. Skaffar du fram RCA Kablar kommer du i alla fall få mins dubbelt så bra bild, men det är möjligt att din TV knappt hanterar dessa äldre signaler, du bör kolla upp din TV och se vad för sorts upscaling den har, många billigare TV apparater har rejält dåliga sådana.

Vist kan du köpa alla möjliga sorters konverters men de är oftast inte gjorda för spel och lägger på riktig hög input delay. Inte nog med det, din TV har redan hög input delay över de äldre CRT skärmarna så överlag köper man billiga saker så kan man få över 100ms fördröjning mot vad din CRT hade haft, ingen precis rolig kombo att spela på det viset.

Det billigaste sättet att komma runt problemet, nästan gratis är att hitta en gammal CRT.

Annars är det seriöst en upscaler som gäller eller annan retro enhet som stödjer äldre spel, oftast kostar de runt 1500-2000 kr de med.

Du har en stor lista på upscaler här http://retrogaming.hazard-city.de/

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk

Tack för era svar, hade säkert funkat kanon men jag gjorde på det lata sättet och ordnade hem en gammal tjock tv. Fungerar jättebra.
känner inte att jag vill lägga ner så mycket tid eller pengar på problemet.

//

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kvistfritt kvastskaft

Permalänk
Medlem
Skrivet av fricke313:

Tack för era svar, hade säkert funkat kanon men jag gjorde på det lata sättet och ordnade hem en gammal tjock tv. Fungerar jättebra.
känner inte att jag vill lägga ner så mycket tid eller pengar på problemet.

//

Skickades från m.sweclockers.com

Har du plats för en tjocktv så är det det bästa sättet att lira gamla konsoler på.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D