Sony gör minneskort för audiofiler

Permalänk

Tycker dock att man skall börja i rätt ände med en Audiofil säkring.
http://www.svalander.se/shoppen/sakringar/smaltsakringar_till...

Permalänk
Medlem

På sätt och vis finns det väl kablar som är bättre än andra, men då handlar det väl mera om utformandet och den fysiska passformen som är avgörande. Exempelvis SATA-kablar med bättre passform och klickkontakt ger bättre överföring, men bara för att kabeln inte lossnar och ingen data behöver skickas om. Den praktiska 1:an och 0:an är fortfarande den samma.

Samma sak blir det med optiska ljudkablar, har själv en som inte fungerar fullt ut mellan dator och förstärkare. Resultatet blir inte "radiobrus" utan snarare försening av ljudet. Då datorn skickar ljudet så tar det ca 4-7 sekunder innan förstärkaren uppfattar ljudet, så man missar början med tystnad, inte osynkat ljud. Byter man kabel så försvinner problemet.

Vad det gäller bruset i högtalarna så är det förutom radiomottagningen uppenbart högtalarkabelns kvalité och hur snygg inkoppling man gör som avgör.

På sätt och vis kan dåliga SATA-kablar förstöra ljudkvalitén, men då pratar vi så dåliga kablar att dom förstör ALLT mellan hårddiskar och moderkortet också. Det anser jag dock inte är dåliga kablar utan snarare trasiga kablar.

Och för er som undrar; En vanlig CD har hastigheten 1x vilket är 150 kilobyte per sekund (74 minuter) med 16-bit 44 100 Hz. För USB 1.1 Full speed 12 Mbit/sekund (1,5 MB/sekund) ska det ta ca 2 307 sekunder eller drygt 38 minuter att rippa en skiva. d.v.s har du ett minneskort som är slöare än detta, så har du nog köpt fel minneskort...

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Skrivet av RainesX:

Mer snakeoil till folket
https://www.yahoo.com/tech/it-was-one-of-kickstarters-most-su...

Visst jag har läst om några som är av den troende typen audiophile som säger att den är bra och nästan lika bra som saker för 4-5 gånger det priset. Men även dom i många fall anser att bättre lurar är det man borde skaffa i stället för bättre spelare.

Kvaliten på mp3, ogg, etc är så hög idag att många klarar sig länge på mobiler och andra spelar. Skall du spela flac och redan sitter med lurar för 5000++kr så köper man nog fortfarande inte en pono utan något ändå bättre.

Pogue wrote to Young to get a response, and here’s what Young wrote back with: “Of approximately 100 top-seed artists who compared Pono to low resolution MP3s, all of them heard and felt the Pono difference, rewarding to the human senses, and is what Pono thinks you deserve to hear.”

Så hans grupp med musiker som ligger till grund för hur bra denna spelaren är lyssnade på "low resolution MP3s" emot hans egen superkvalitet...

Först och främst försvara jag inte sonys produker på något sätt.Jag försvara inte pono produkter häller. Jag påstår inte att vissa sd kort låter bättre än andra.Har inte provat det.Det jag vet är att vissa sd kort inte fungerar bra i pono. Det har jag exprimenterat med. Det är väll det den här tråden handlar om ? Allt annat är bara åsikter. Jag skrev av den erfarenheten jag har om sd kort i audio syfte. Och menar att det är skillna på sd korten i kvalitet (inte hastighet) . Jag äger ingen pono. Men jag har tillgång till en hel del saker som jag provar och skriver recensioner om.

En fråga ? På vilket sätt år kvaliten på mp3 bättre idag ??

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av WijK:

Jag vet vad Karl Pilkington hade sagt om det där!

Karl who?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Karl who?

An idiot abroad?
Med i the Ricky Gervais Show?
http://www.imdb.com/name/nm1797453/

Sorry för off topic

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Med andra ord inget kort för foto

Sonys nya filosofi "Föds en ny idiot dagligen", även dom vänder vi oss till!!!

Sjukt, uppriktigt sjukt

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Ser inget konstigt med denna lansering. Precis som med allt annat så finns det alltid folk som vill ha det där lite extra dyra, som ingen annan har.
Behöver du 3-way SLI och 8 kärnig CPU för att spela spel på en skärm?

Vill du köra BF4 i 4K med allt på Utra så jo.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av smacken90:

Först och främst försvara jag inte sonys produker på något sätt.Jag försvara inte pono produkter häller. Jag påstår inte att vissa sd kort låter bättre än andra.Har inte provat det.Det jag vet är att vissa sd kort inte fungerar bra i pono. Det har jag exprimenterat med. Det är väll det den här tråden handlar om ? Allt annat är bara åsikter. Jag skrev av den erfarenheten jag har om sd kort i audio syfte. Och menar att det är skillna på sd korten i kvalitet (inte hastighet) . Jag äger ingen pono. Men jag har tillgång till en hel del saker som jag provar och skriver recensioner om.

Det skulle ju kunna handla om att spelaren har litet eller inget buffertminne utan läser all data direkt från minneskortet, om då minneskortet inte ger konsekvent läshastighet till alla delar av minnet så kan det bli avbrott i ljudet om någon del av minnet inte kan läsas tillräckligt snabbt. Nu har jag ingen aning om Ponos buffertminne utan spånar bara lite på orsaker, ett buffertminne som kan hålla en hel sång skulle ju exempelvis göra det möjligt att ta ut kortet och stoppa in det igen utan avbrott.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Så... vanligt SD kort ger en 1 och 0.

Ger detta en 1.00000 och 0.00000 då eller?

Ingen som helst skillnad på 1 och 1.00000

Visa signatur

ggmu

Permalänk
Medlem

Har alltid varit ett stort fan av Sony. Men på senare tid har de släppt några riktigt super dyra Walkmans som stödjer ''HQ Audio'' vilket va ganska ren bullshit. Och nu det här. Suck

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Entusiast

Jag kan tänka mig att vissa minneskort i vissa extremt sällsynta situationer ligger bakom en del EMI-störningar när apparaten läser och/eller skriver till minneskortet. Det i sin tur orsakar ett svagt digitalt bakgrunds-oljud i den analoga delen av apparaten ifråga. Detta kan förekomma på riktigt billiga/dåliga MP3-spelare t.ex.

Men kundkretsen som Sony siktar på (audiofiler) lär ju knappast använda budget-apparater som lider av den typen av EMI-störningar i första hand.

Så ...ja... Det är nog mer troligt att Sony vill fiska pengar hos en kundkrets som inte fattar bättre, och som lider av obotlig och kronisk placebo-troende.

#placebo

EDIT: Påminner mig super-chippet som kan permanent uppgradera optiska skivors ljud och bild genom att bara placeras i närheten av skivorna under uppspelning.
http://www.machinadynamica.com/machina62.htm

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ustzeust:

Ingen som helst skillnad på 1 och 1.00000

Stor skillnad, en etta kan ju tryckas in i en 8 bitars char medans 1.00000 är en 32 bitars float eller 64 bitars double.

Fidelity, woooooooooooo!!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OlleTheGreat:

Det luktar scam men de kom ju undan med att kalla ps4 för "next gen" (trots att den blir utklassad av ett underklockat gtx480) så varför inte.

Skickades från m.sweclockers.com

PS4 och XBOX One tillhör "nästa generation" av konsoler... vilket i nuläget är nuvarande generation. Det har ingenting som helst med hårdvaran/prestandan att göra på något sätt.

Om så PS5 skulle ha samma prestanda som NES är det fortfarande "next gen".

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av smacken90:

Först och främst försvara jag inte sonys produker på något sätt.Jag försvara inte pono produkter häller. Jag påstår inte att vissa sd kort låter bättre än andra.Har inte provat det.Det jag vet är att vissa sd kort inte fungerar bra i pono. Det har jag exprimenterat med. Det är väll det den här tråden handlar om ? Allt annat är bara åsikter. Jag skrev av den erfarenheten jag har om sd kort i audio syfte. Och menar att det är skillna på sd korten i kvalitet (inte hastighet) . Jag äger ingen pono. Men jag har tillgång till en hel del saker som jag provar och skriver recensioner om.

En fråga ? På vilket sätt år kvaliten på mp3 bättre idag ??

Ja det kanske skiljer i hur minneskorten fungerar, det är ju även skillnader i telefoner men det beror ju snarare på dåliga konstruktion av vissa prylar och då bör man undvika dem i stället, Pono har ju dessutom fortfarande prototypstatus och de har tillverkar 9 spelare hittills så hur den presterar just nu säger kanske inte så mycket om den färdiga spelaren, det kan ju bli en del uppdateringar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonefox:

Klart att ettor o nollor kan störas. Men oftast inte på lagringsmediat utan i kedjan längs vägen.
Såvida man inte pratar sektorkrascher men då är vi inne på ett annat spår.

Vad som däremot påverkar mkt mer är algoritmerna som används vid kompremeringen i sig.
Själv finner jag föga mening med FLAC vare sig det är 16 eller 24bits då utrymmesvinsten blir 5-10% mor 1411KB/s CD/WAW....
Den dagen det kommer en algoritm som komprimerar ner det med 50-75% utan kvalitétsförluster kan jag börja jubla och hålla med om att det är lossless. MEn ännu så länge har jag inte märkt av en enda som är HELT lossless som är värd att använda (APPLES version har ungefär samma komprimeringsgrad som FLAC för övrigt).

Att det med rätt utrustning är SMIDIGARE än skiva håller jag helt med om. Men annars? Inget för mig.

(Säger han som rippar vinyl till WAW i 1x hastighet bara för att få så mkt som möjligt av vinylmyset även i bilen)
PRIVATKOPIERING för övrigt.

Vad spelar det för roll om det är HELT lossless om skillnaderna är ohörbara? Testa att göra ett abx-test i foobar med ogg vorbis eller opus ~160kbps. Lossless är HELT onödigt.

När det gäller strömsladdar är det väl sant att du kan mäta skillnader, att höra dom är en annan sak. Den som påstår att det är hörbart får komma med bevis men det verkar väldigt tyst på den fronten. Har du problem med störningar utesluter du jordloopar och störningar i förstärkare/dator. Har du fortfarande problem kan du ju testa att köpa en hel och ny kabel på claes ohlsson eller whatever.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Tycker dock att man skall börja i rätt ände med en Audiofil säkring.
http://www.svalander.se/shoppen/sakringar/smaltsakringar_till...

Vilken härlig produkt! Tänk att stå där med sin dyra anläggning och kunna ploppa i en snygg säkring, som "säkert" ger bättre ljud, men som framförallt har lite exklusivare material. Förstår att de säljer!

Det är skillnad på audiofiler. Somliga använder musik för att lyssna på sin anläggning, medan andra använder sin anläggning för att lyssna på musik. Jag tillhör den senare kategorin, och kan nöjt konstatera att man inte behöver lägga överdrivet mycket pengar för en bra anläggning som låter väsentligt bättre än vad de kränger ute i stormarknaden. Det är lite som skillnaden att köpa dator på samma ställe versus att bygga ihop en själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man vinner snarare runt 30-40% i storlek jämfört med pcm och framförallt får man metadata och därtill relaterade funktioner vid uppspelningen.

Har väl förbättrats sedan jag jämförde då.
Dock är platsvinsten fortfarande för liten för min del. (Dock personlig preferens)

Plus att det inte finns tillräckligt med spelaralternativ för min del av ljudvärlden vilket gör att FLAC ändå går bort
Visst Audison har sin BitPlay men i övrigt finns inga FLAC-spelare direkt anpassade för bilbruk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av durutti:

Vad spelar det för roll om det är HELT lossless om skillnaderna är ohörbara? Testa att göra ett abx-test i foobar med ogg vorbis eller opus ~160kbps. Lossless är HELT onödigt.

När det gäller strömsladdar är det väl sant att du kan mäta skillnader, att höra dom är en annan sak. Den som påstår att det är hörbart får komma med bevis men det verkar väldigt tyst på den fronten. Har du problem med störningar utesluter du jordloopar och störningar i förstärkare/dator. Har du fortfarande problem kan du ju testa att köpa en hel och ny kabel på claes ohlsson eller whatever.

Det går att få hörbara skillnader om det har rippats dåligt (oftast för snabbt vilket gör att data går förlorat) då spelar det ingen roll hur lossless det är.
Och nej helt onödigt är det inte. Gör du ett sådant test på en anläggning för 100K och en för 3K om sedan tillbaka och säg att du INTE Hörde skillnad på materialet.

Strömsladdar? Tja...det största problemet folk får är ju att de lyckas vända kontakten fel och vänder fas o nolla in i komponenterna vilket kan skapa ett brum eftersom pulserna ligger ur fas i förhållande till strömkretsen i tex. förstärkaren. Enklast motverkar genom att vända på kontakten i uttaget XD

Dock pratar jag om analoga signaler mellan komponenter som på både låg och högnivåsidan. Viss skillnad mot dessa andra problem vi tog upp nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja det är ren fysik och ellära att det blir störningar, jag tror på störningar och att det blir bättre om man tar bort dem, det går tom att mäta och få likande resultat om man upprepar mätningarna, jag har även använt nätfilter och de har fungerat så pass bra att man kunnat mäta skillnad med och utan.
Däremot är det nått helt annat att bygga in nätfiltret i en kabel och sälja till överpris, filterfunktionen kanske kostar 100-200kr att bygga om man gör det på ett tekniskt vettigt sätt, addera sedan en kabel och bra kontakter och en låda = 500kr så har man en elektriskt fungerande krets för ändamålet, resten betalar man för statusen och inte funktionen.

Absolut. Tanken var att påpeka att det inte nödvändigtvis är bogus-produkter bara för att dom kostar mycket och att vanliga svensson inte har någon nytta av funktionaliteten. Det finns givetvis massor av överprisade produkter som inte är bättre än "vad som är rimligt". Det var inte riktat mot just den produkten som länkades ska tilläggas.

Skrivet av DavidtheDoom:

Finns det någon som har sagt att störningar inte finns?
Vad har RPi2:n med saken att göra?

Anledningen till att RPi 2 fastnar är pga den fotoelektriska effekten på halvledare, det Einstein fick sitt nobelpris för:
E=h*f
Energi = plank * frekvensen.

Och som känt så alstrars spänningar om man utsätter en halvledare för ljus, dioder är motsatsen av en photocell. Den ena alstrar spänning från ljus, den andra genererar ljus från spänningen. Simple.

Sedan kan man diskutera om man inte ska nöja sig att kapsla in VRM kretsen som sitter på RPi2:an istället för att försöka bygga runt den.

Dold text

Precis som att det är dumt att köpa en nätkabel för åtskilliga tusen när man kan använda sig av bandpassfilter och reaktanser i kretsen eller bygga ett separat filter.

Nej då det är ingen som har sagt att störningar inte existerar. Jag var, som jag förklarar ovan, ute efter att upplysa om att det inte nödvändigtvis är bluff och båg bara för att en kabel eller vad det nu må vara kostar mycket pengar. Det finns många bluffprodukter, eller rättare sagt produkter som faktiskt fungerar väldigt bra och gör det som nämns, men som hade kunnat vara betydligt enklare i konstruktionen och ändå haft samma egenskaper. Jag säger ingenting om det, men det finns samtidigt "dyra" produkter som fyller ett syfte, men som inte nödvändigtvis en vanlig svensson har nytta av.

Poängen var att det inte går att direkt avfärda en produkt bara för att den kostar mycket pengar. Återigen var det inte riktat mot det som länkades specifikt utan rent generellt menat.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonefox:

Det går att få hörbara skillnader om det har rippats dåligt (oftast för snabbt vilket gör att data går förlorat) då spelar det ingen roll hur lossless det är.
Och nej helt onödigt är det inte. Gör du ett sådant test på en anläggning för 100K och en för 3K om sedan tillbaka och säg att du INTE Hörde skillnad på materialet.

Rippats för snabbt? använd en rekommenderad encoder och inställning så är det ingen risk.
http://wiki.hydrogenaud.io/index.php?title=Recommended_Ogg_Vo...
Enda anledningen att spara som lossless är om du skulle vilja konvertera till något annat format i framtiden pga kompabilitet i hård/mjukvara.

Vad anläggningen kostar har väl inte med saken att göra? Du menar att du hör skillnad på t ex -q8 .ogg och flac(med valfri anläggning)? Det vore väldigt intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonefox:

Det går att få hörbara skillnader om det har rippats dåligt (oftast för snabbt vilket gör att data går förlorat) då spelar det ingen roll hur lossless det är.
Och nej helt onödigt är det inte. Gör du ett sådant test på en anläggning för 100K och en för 3K om sedan tillbaka och säg att du INTE Hörde skillnad på materialet.

och om jag inte hör skillnad så NAJS. Sparade precis 97 000.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Även med perfekt precis allt kommer man aldrig lägre än ~130db SNR på grund av termiskt brus. Hur har de tänkt sig komma runt den barriären? Jag säger som Jan Björklund.. AMATÖRER!

För Jan Björklund är ju proffs, han har ju otur i all hans tankeverksamhet...men resterande håller jag med dig om

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

För Jan Björklund är ju proffs, han har ju otur i all hans tankeverksamhet...men resterande håller jag med dig om

Jo, så är det Jag reffererar främst till hans utläggning om att skolan måste förstatligas för att det är "amatörer" som har hand om det nu, vilket ju i sig talar om hans.. Ja... Otur när han tänker

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av hunden:

Det skulle ju kunna handla om att spelaren har litet eller inget buffertminne utan läser all data direkt från minneskortet, om då minneskortet inte ger konsekvent läshastighet till alla delar av minnet så kan det bli avbrott i ljudet om någon del av minnet inte kan läsas tillräckligt snabbt. Nu har jag ingen aning om Ponos buffertminne utan spånar bara lite på orsaker, ett buffertminne som kan hålla en hel sång skulle ju exempelvis göra det möjligt att ta ut kortet och stoppa in det igen utan avbrott.

Det du skriver är fult möjlig och kan vara helt sant. Men jag har inte haft det problemet när jag har spelat musik från inbyggda minnet. Utan endast av sd kort som man köper till den. Den spelaren jag har provat har 64 Gb inbyggt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

det här handlar iof inte om det utan om ev överflödig funktionalitet i produkter eller tjänster. vilket i sin tur i högsta grad är väldigt japanskt. (därmed inte sagt enbart japanskt)

för detta faller rimligen in under samma marknadskommunikation som tex konvoulterade förpackningar, restauranter som intygar att fisken några timmar innan serveringen simmat i citronvatten. (handpressade spanska citroner)

Jojo men det är ju inte en riktig funktion då störningar i digitala signaler är bluff och båg.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Entusiast
Skrivet av durutti:

Vad spelar det för roll om det är HELT lossless om skillnaderna är ohörbara? Testa att göra ett abx-test i foobar med ogg vorbis eller opus ~160kbps. Lossless är HELT onödigt.

Lossless är INTE helt onödigt.
Det beror på vad man använder lossless-formaten till.

Själv har jag hela min CD-samling rippade till en dedikerad hårddisk för min musik. Då det är gott om utrymme på hårddisken (1 Terabyte) så har jag inte ens använt en bråkdel av den, trots att det är över 500 album rippade i FLAC-format.
Varför skall jag rippa skivorna till ett förstörande format när jag inte tjänar något på det?
Denna lossless-samling på hårddisken använder jag sedan när jag behöver skapa MP3-filer till mobiltelefonen/MP3-spelaren där det är begränsat med utrymme.

Däremot kan jag hålla med om att det är svårt (men inte omöjligt) att höra skillnaderna mellan 320kbps MP3 och FLAC.
Hur svårt det är beror givetvis vad för musik man lyssnar på också. Lugn och lågmäld musik med stråkinstrument tenderar att påverkas mycket hårdare än en livlig variant där man misshandlar gitarrer och trumset.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Yooriitzz:

Jojo men det är ju inte en riktig funktion då störningar i digitala signaler är bluff och båg.

Skickades från m.sweclockers.com

Riktigt så enkelt är det inte men jag är skeptisk till att man behöver speciella minneskort för att få bra ljud om prylarna är vettigt konstruerade.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ja det kanske skiljer i hur minneskorten fungerar, det är ju även skillnader i telefoner men det beror ju snarare på dåliga konstruktion av vissa prylar och då bör man undvika dem i stället, Pono har ju dessutom fortfarande prototypstatus och de har tillverkar 9 spelare hittills så hur den presterar just nu säger kanske inte så mycket om den färdiga spelaren, det kan ju bli en del uppdateringar.

Ja det är helt rätt. Pono är på prototypstadiet, ingen tvekan om det. Det händer ganska mycket med den spelaren i form av mjukvara. Men tydligen är den kräsen på sdkort . Speciellet när man spelar DSD eller DXD. Då hör man det direkt. Går att höra med andra format men betydligt svårare. Det är i alla fall intressant att sony publiserar en produkt som kanske får bort alla dom här problemen. Sedan om den gör det eller inte det kan inte jag svara på. Men glöm inte att sony och philips tog fram DSD från första början. Så har man det i åtanke så är det inte konstigt alls av sony att få fram ett sådant minne. Notera !! Jag har inte provat sonys sdkort. Vet inte om det är bättre än något annat sdkort på något sätt.

Permalänk
Relik 📜

Guldpläterad optisk S/PDIF måste man ju ha med. Aldrig förr har min anläggning haft lika krispigt ljud! Grannarna klagar inte ens längre, de vill komma in och vara med. Så bra blir det!
http://www.ebay.com/itm/3FT-Premium-Toslink-Digital-Optical-A...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Lossless är INTE helt onödigt.
Det beror på vad man använder lossless-formaten till.

Själv har jag hela min CD-samling rippade till en dedikerad hårddisk för min musik. Då det är gott om utrymme på hårddisken (1 Terabyte) så har jag inte ens använt en bråkdel av den, trots att det är över 500 album rippade i FLAC-format.
Varför skall jag rippa skivorna till ett förstörande format när jag inte tjänar något på det?

Däremot kan jag hålla med om att det är svårt (men inte omöjligt) att höra skillnaderna mellan 320kbps MP3 och FLAC.
Hur svårt det är beror givetvis vad för musik man lyssnar på också. Lugn och lågmäld musik med stråkinstrument tenderar att påverkas mycket hårdare än en livlig variant där man misshandlar gitarrer och trumset.

Vadå inte något? Du tjänar ju utrymme på att komprimera, om du sen har användning för utrymmet är en annan sak. Vad tjänar du på lossless? Lossless är bra om man skulle vilja byta till ett annat format på grund av kompabilitet, så man slipper transcoda, det stämmer.

Har du provat om du verkligen hör skillnad i ett riktigt test t ex ABX i foobar? i så fall borde du skaffa en bättre encoder. gärna ogg eller opus. Ingen behöver helt lossless och få behöver mer än 160kbps.