Kan inte komma in i bios (tangentbord startar försent)

Permalänk

Kan inte komma in i bios (tangentbord startar försent)

Tjenare köpte ny cpukylare (H100i) och efter installationen tänkte jag gå in i bios och ändra lite fläktinställningar. Då upptäcker jag att jag inte kan komma in i bios. Jag försöker med ett annat USB-tangentbord. Inget funkar och jag har kommit in i bios med mitt första tangentbord innan. Har det något med att jag kopplade in USB kabel till pumpen? Det verkar som att tangentbordet startar efter att windows har börjat laddas då inga LEDs lyser på v knappar eller capslock knapparna lyser. Någon som vet hur jag fixar detta?

Tackar

Visa signatur

CPU: i7 4790K @4,4GHz Moderkort: Gigabyte Z97MX-GAMING 5 GPU ASUS GTX 780 OC
HDD WD Blue 500GB PSU Fractal Design integra 750W Chassi NODE 804
PSU Fractal Design integra 750W CPU Kylning Coolermaster Sedion 120M
RAM 16GB Corsair LP 1600MHz SSD KINGSTON V300/OCZ agility 3 (120GB/60GB)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Filip1727:

Tjenare köpte ny cpukylare (H100i) och efter installationen tänkte jag gå in i bios och ändra lite fläktinställningar. Då upptäcker jag att jag inte kan komma in i bios. Jag försöker med ett annat USB-tangentbord. Inget funkar och jag har kommit in i bios med mitt första tangentbord innan. Har det något med att jag kopplade in USB kabel till pumpen? Det verkar som att tangentbordet startar efter att windows har börjat laddas då inga LEDs lyser på v knappar eller capslock knapparna lyser. Någon som vet hur jag fixar detta?

Tackar

Har du testat ett annat uttag? Vissa äldre modeller av moderkort har inte ström i usb:n direkt utan man får gå på den äldre kontakten, va dock minst 8 år sedan jag va tvungen att köra via den.

Visa signatur

Wiiiiiiiiiiii

Permalänk
Medlem

Prova på kontakten som sitter på I/O-plattan på baksidan det borde fungera där.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Prova på kontakten som sitter på I/O-plattan på baksidan det borde fungera där.

Precis, den jag menade. Va länge sen jag använde den.

Visa signatur

Wiiiiiiiiiiii

Permalänk
Skrivet av sebbe605:

Precis, den jag menade. Va länge sen jag använde den.

Skrivet av OldComputer:

Prova på kontakten som sitter på I/O-plattan på baksidan det borde fungera där.

Skrivet av sebbe605:

Har du testat ett annat uttag? Vissa äldre modeller av moderkort har inte ström i usb:n direkt utan man får gå på den äldre kontakten, va dock minst 8 år sedan jag va tvungen att köra via den.

Testade alla olika USB-uttag. Min lösning blev att dra ut satakabeln till os-disken och då kommer man in i bios automatiskt. Underligt att det blir så helt plötsligt bara

Visa signatur

CPU: i7 4790K @4,4GHz Moderkort: Gigabyte Z97MX-GAMING 5 GPU ASUS GTX 780 OC
HDD WD Blue 500GB PSU Fractal Design integra 750W Chassi NODE 804
PSU Fractal Design integra 750W CPU Kylning Coolermaster Sedion 120M
RAM 16GB Corsair LP 1600MHz SSD KINGSTON V300/OCZ agility 3 (120GB/60GB)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Filip1727:

Testade alla olika USB-uttag. Min lösning blev att dra ut satakabeln till os-disken och då kommer man in i bios automatiskt. Underligt att det blir så helt plötsligt bara

Det ska inte hända utan att du inte pilar med sakerna. Vissa moderkort har möjlighet att stänga av strömmen till usb ifall du har pillat inne i bios. Kolla även så att du eventuellt inte har några lösa kablar till moderkortet.

Visa signatur

Wiiiiiiiiiiii

Permalänk
Skrivet av sebbe605:

Det ska inte hända utan att du inte pilar med sakerna. Vissa moderkort har möjlighet att stänga av strömmen till usb ifall du har pillat inne i bios. Kolla även så att du eventuellt inte har några lösa kablar till moderkortet.

Enda jag kan tänka mig ha påverkat är USB-kabeln till h100i som kan ha påverkat då den går rakt in i moderkortet. Annars har jag inte ens varit inne i bios innan att problemet uppstod.

ps datorn var avstängd när jag drog ut sata-kableln

Visa signatur

CPU: i7 4790K @4,4GHz Moderkort: Gigabyte Z97MX-GAMING 5 GPU ASUS GTX 780 OC
HDD WD Blue 500GB PSU Fractal Design integra 750W Chassi NODE 804
PSU Fractal Design integra 750W CPU Kylning Coolermaster Sedion 120M
RAM 16GB Corsair LP 1600MHz SSD KINGSTON V300/OCZ agility 3 (120GB/60GB)

Permalänk
Medlem

Hur fungerar det där styrprogrammet till datorn. Det känns spontant ganska farligt, tänk att råka få något virus eller fel där och bränna cpu. Är mindre chans att detta händer i BIOS iaf.

Visa signatur

Byter hårdvara alltför ofta.... Mest troligt sitter jag på en dator med någon linuxdist på.

Permalänk
Skrivet av Krillezz:

Hur fungerar det där styrprogrammet till datorn. Det känns spontant ganska farligt, tänk att råka få något virus eller fel där och bränna cpu. Är mindre chans att detta händer i BIOS iaf.

Om du menar corsair link så tyckte jag det var värdelöst så avinstallerade det och satte in alla fläktar i vanliga kontakter på moderkortet. Dem som blev över sattes in i en fläktkontroll.

Har bara fractal design r2 fläktar men funderar på att byta ut dem till noctua och sedan sätta i lite mer ljuddämpande material

Visa signatur

CPU: i7 4790K @4,4GHz Moderkort: Gigabyte Z97MX-GAMING 5 GPU ASUS GTX 780 OC
HDD WD Blue 500GB PSU Fractal Design integra 750W Chassi NODE 804
PSU Fractal Design integra 750W CPU Kylning Coolermaster Sedion 120M
RAM 16GB Corsair LP 1600MHz SSD KINGSTON V300/OCZ agility 3 (120GB/60GB)

Permalänk
Medlem

Prova och koppla in tangentbordet i PS2kontakten om du har möjlightet.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Har du Windows 8 installerat med UEFI kan du använda "reboot to UEFI".

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.