Nvidia kniper 76 procent av grafikkortsmarknaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av milo_:

Ska tyvärr mycket till för att AMD ska knappa in på Nvidia - även om 300-serien blir bra. Nvidia har sina användare som helt och hållet tror att Nvidia-kort är det enda alternativet, oavsett vad. Entusiaster kanske byter mellan lagen beroende på hur bra korten är men de utgör bara en liten andel av alla korten som säljs. Många tror fortfarande att AMD har problem med sina drivrutiner och lever i dåtiden. Det AMD saknar är vettig marknadsföring, vilket jag inte har sett på hur många år. Det är det som fungerar på "vanliga" människor.

Så är det, AMD's marknadsavdelning är slö samtidigt som Nvidias är riktigt aktiv. Jag pratar med folk i jobbet som seriöst tror att Nvidia är det enda som finns och AMD det går ju inte för det är skit.

Synd att AMD inte verkar ha ekonomin att rodda runt marknadsavdelningen bra.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Det är klart man dominerar marknaden när man lurar kunderna med guld och gröna skogar ( falska marknadsföringar eller mutar ÅF ) samtidigt som konkurrenterna inte har lika bra alternativ att komma med. Det kallas ful spel och AMD verkar vara dem som bara tar smällen både ifrån NVIDA och INTEL.

Kul i alla fall att AMD dominerar konsolerna som inte heller kommer att leva så länge till

Visa signatur

The greatest trick the Devil ever pulled was convincing the world he didn't exist..
Usual Suspects

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Cooling23:

AMD får skärpa sig och göra riktig hårdvara och mjukvara.

Fast de gör bra hårdvara och bra mjukvara. Nvidia är klart överskattade på båda fronter. Bortsett från lite skakigt GUI (där Nvidias är uselt också) så är funktionerna bra mycket bättre i CCC. Med omega drivers så tar dessutom 290/X igen väldigt mycket prestanda. Jag förstår inte riktigt varför alla är så förtjusta i att höja Nvidia till skyarna på det här forumet bara för att de är duktiga på marknadsföring.

Skrivet av anon99565:

Det gröna laget e ju bäst. Vem vill ha microstuttering liksom.

Lite trist att Nvidia har mer problem med micro stuttering efter AMD släpptes 290/X då.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Haibane:

Uppenbarligen är väll folk fortsatt nöjda med sina 970s som fortfarande är ett riktigt bra kort trots Nvidias blunder. Allt prat om "RAMgate" och #3.5Gb verkar vara mycket snack och lite verkstad. Kanske är det bara de som gapar högst som syns på forumen?

Minnet brukar vara bra men kort när det kommer till hårdvara, om Nvidia släpper en värdig uppföljare till Maxwell kommer nog detta prat att kväsas ganska snabbt.

De flesta konsumenter vet troligtvis inte om problemet då nyhetsmedia knappt pratat om det. Återförsäljare, partnertillverkare och Nvidia har heller inte direkt varit bra att informera. För många har det dessutom varit svårt att få lämna tillbaks korten.

De som relativt problemfritt kan lämna tillbaks sitt kort är nog relativt, i vårt land som andra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haibane:

Uppenbarligen är väll folk fortsatt nöjda med sina 970s som fortfarande är ett riktigt bra kort trots Nvidias blunder. Allt prat om "RAMgate" och #3.5Gb verkar vara mycket snack och lite verkstad. Kanske är det bara de som gapar högst som syns på forumen?

Minnet brukar vara bra men kort när det kommer till hårdvara, om Nvidia släpper en värdig uppföljare till Maxwell kommer nog detta prat att kväsas ganska snabbt.

Eller så är det så att något som uppdagas i januari 2015 inte påverkar försäljningsstatistik för 2014.

Visa signatur

Silverstone FT03B | Dell U2711 | Be-quiet E9 580w CM | ASUS GENE-Z | AMD 7970 | Intel 2500k @ 4,4 Ghz| Corsair H80i | 8GB Corsair LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Fast de gör bra hårdvara och bra mjukvara. Nvidia är klart överskattade på båda fronter. Bortsett från lite skakigt GUI (där Nvidias är uselt också) så är funktionerna bra mycket bättre i CCC. Med omega drivers så tar dessutom 290/X igen väldigt mycket prestanda. Jag förstår inte riktigt varför alla är så förtjusta i att höja Nvidia till skyarna på det här forumet bara för att de är duktiga på marknadsföring.

Då fler och fler väljer mindre och kompaktare system är värme utveckling en viktig aspekt. Där vinner Nvidia helt klart stort över AMD. Det har inte med marknadsföring att göra, på den punkten. Så var det för mig iaf, när jag skulle välja kort, då Nvidias kort var svalare till ungefär samma prestanda, men även då lite dyrare. Det priset var jag villig att betala.

Men visst. Att Nvidia har en större marknadsförings budget är helt klart. Det betyder att de är smarta. Jag tycker att AMD har gjort många dåliga bestlut på siståne med hur och när de släpper sina kort, men även att de väljer att återanvända gamla arkitekturer, och hela kort som nya. Visst, det händer på båda lagen, men AMD tar priset då de har gjort detta 3-4 gånger i rad? Hur många gånger har 7950 och 7970 inte återlanserats? med lite överklockning, så vips är det ett nytt kort, till högre pris igen. Även om priserna är humanare än Nvidias är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whiip:

Eller så är det så att något som uppdagas i januari 2015 inte påverkar försäljningsstatistik för 2014.

Ajdå, det missade jag

Nåväl, skall bli kul att se när de presenterar nästa omgång siffror.

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

still...3.5GB

Det spelar ingen roll. I slutändan bryr sig majoriteten om en sak: att få det bästa och bekvämaste. Och eftersom nästan alla (över 90%?) kör i 1080p så påverkas dom inte av incidenten med GTX 970, det är alltså fortfarande ett bra kort i just det perspektivet

Permalänk
Medlem

Folk som säger att AMD har dålig mjukvara har nog inte använt AMD på 2-3 år. 290/290X med eftermarknadskylare är väldigt prisvärt i nuet, jämförbart med 970. Plus så får du 4GB vram...

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Så är det, AMD's marknadsavdelning är slö samtidigt som Nvidias är riktigt aktiv. Jag pratar med folk i jobbet som seriöst tror att Nvidia är det enda som finns och AMD det går ju inte för det är skit.

Synd att AMD inte verkar ha ekonomin att rodda runt marknadsavdelningen bra.

Och det slutar bara med att man hamnar i en ond cirkel: inga pengar - ingen reklam, och vice versa.

Inte ens kryptovaluta-hetsen fick fart på deras ekonomi och marknadsandelar, trots att de ett tag inte ens hann tillverka tillräckligt med kort innan de gick åt.

Permalänk
Medlem

En axelryckning ät ungefär vad detta är:p sedan jag började följa grafikkortsmarknaden vid Fx 5000/gtx 6000 tiden så skulle jag säga att det skiftat markant åt båda läger,

den enda sorgliga utvecklingen sen dess är alla dessa fanboiz som kommit till och helt släppt kritiskt tänkande,

det är ett fenomen som förstör hobbyn långt mer än vad den kan tänkas tillföra den, det ger sidor som sweclockers mycket giftigare klimat,
förr hittade vi enskilda produkter vi hyllade för att de var top notch:) ny hyllas företagen istället:\

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon5930:

De flesta konsumenter vet troligtvis inte om problemet då nyhetsmedia knappt pratat om det.

Huvudet på spiken - de som inte vet om "problemet" kommer i väldigt få fall uppleva något "problem". De som tycks ha de största problemen med 970's prestanda och påstådda stuttering är de som inte själva äger ett sådant kort utan postar youtube videos med "problem". De flesta andra som använder kortet i praktiken är riktigt nöjda med sitt köp, suverän prestanda på det tystaste och svalaste kortet som går att hitta i sin prisklass.

Permalänk
Medlem

Är ingen fanboy utan använder det som krävs för mina egna behov.
Har kört med AMD snart i 10år och still going strong. Utan AMD tror jag inte ett dugg alls Intel hade varit på den position dem är idag. AMD var med och konkurrerade på allvar under 90-talet och sedan har det gått som det gått när andra företag har kunnat spela fula knep och annat samt roffa åt sig intäkter och bli så stora så att man äger nästan hela marknaden. Jag ser det som sådant att AMD har väldigt bra idéer inför framtiden och försöker hela tiden utvecklas däremot ser inte de potentiella kunderna i det utan ser bara vad som är bra på pappret medan i praktiken har AMD lika bra lösningar som de andra företagen. Vet ej riktigt hur man skall kunna tyda utav rapporten eftersom man behöver en mer utförlig genomgång för att förstå vad som egentligen vill redovisas.

Permalänk
Medlem

Trevligt att det går bra och det är väldigt förtjänt.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Diagrammet måste vara innan 3.5GB buggen blev känd?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Nvidia har betydligt bättre marknadsföring och liknar Apple väldigt mycket vid lanseringar, även när det gäller fans är det skrämmande hur vissa följer ett visst märke utan någon som helst tanke.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AMD-FX:

Diagrammet måste vara innan 3.5GB buggen blev känd?

"3.5GB buggen"? Kan vi hålla oss till sanningen? Det är ingen "bugg" utan det är naturligtvis planerat och konstruerat så som det fungerar.

Permalänk
Medlem

Hmm, jag måste läsa något fel.
Enligt en av bilderna har AMD 13.6% och Nvidia 15.0% (Intel 71.4%) av marknaden.
Hur gör man för att lyckas få det till att 75.98 vs 24.02?
Med samma abrovinkel som Nvidia marknadsförde 970s ROPar och L2 cache?

Permalänk
Medlem

Trist att de har sådant övertag, känns som att spelutvecklare lär satsa mer på att optimera sina spel för Nvidia. Samtidigt sitter det ju AMD processorer i spelkonsolerna så där tjänar de väl en hacka. En grafikkorts "marknad" med enbart Nvidia (eller någon annan för den delen) skulle verkligen inte vara bra!

Själv köper man det som är bäst när man väl ska handla. Ibland är det AMD och ibland är det Nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hmm, jag måste läsa något fel.
Enligt en av bilderna har AMD 13.6% och Nvidia 15.0% (Intel 71.4%) av marknaden.
Hur gör man för att lyckas få det till att 75.98 vs 24.02?
Med samma abrovinkel som Nvidia marknadsförde 970s ROPar och L2 cache?

Eftersom AMD också gör CPU:er med inbyggda grafikkretsar? Så 5% av totalen är dedikerade AMD-chip, 10% är integrerade AMD-chip, 15% är dedikerade nvidia-chip och resten Intel integrerade chip. Så tolkar jag det men rätta mig om jag har fel.

Permalänk
Avstängd

Det är bara knappt 26% kvar för AMD att nå upp till hälften;).

Permalänk
Medlem
Skrivet av popup75:

Minnet är kort, för några år sedan var 7970 kung på tronen medan gröna laget hade energislukande och kokheta grafikkort. Allt går i cykler.

Japp, AMD var de som levererade mer prestanda per ytenhet, watt och transistor i många generationer innan. Trist att folk har så kort minne, och osis att det blir extremt långt hopp mellan processerna hos foundrytillverkarna just när nVidia råkar ha ledningen på prestandan/W för en gångs skull. Då tror småknattar och människor människor med godtyckligt kort minne att det alltid varit så.

Permalänk
Skrivet av retro123:

"3.5GB buggen"? Kan vi hålla oss till sanningen? Det är ingen "bugg" utan det är naturligtvis planerat och konstruerat så som det fungerar.

It's a feature not a bug!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skonky:

Hur många gånger har 7950 och 7970 inte återlanserats?

En gång. Och köpte man en 7950 för tre år sen så håller det väldigt bra fortfarande så jag förstår inte alls problemet? Sen att andra företag väljer att återlansera grafikkortet är väl deras ensak.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Skonky:

Då fler och fler väljer mindre och kompaktare system är värme utveckling en viktig aspekt. Där vinner Nvidia helt klart stort över AMD. Det har inte med marknadsföring att göra, på den punkten. Så var det för mig iaf, när jag skulle välja kort, då Nvidias kort var svalare till ungefär samma prestanda, men även då lite dyrare. Det priset var jag villig att betala.

Men visst. Att Nvidia har en större marknadsförings budget är helt klart. Det betyder att de är smarta. Jag tycker att AMD har gjort många dåliga bestlut på siståne med hur och när de släpper sina kort, men även att de väljer att återanvända gamla arkitekturer, och hela kort som nya. Visst, det händer på båda lagen, men AMD tar priset då de har gjort detta 3-4 gånger i rad? Hur många gånger har 7950 och 7970 inte återlanserats? med lite överklockning, så vips är det ett nytt kort, till högre pris igen. Även om priserna är humanare än Nvidias är.

290/X var ju rätt mycket bättre än 780 som dessutom inte kunde konkurrera prismässigt. När det kommer till grafikkort så är värdeutveckling bara ett hinder för ljudnivå, något som Nvidia har gjort bra. AMD botchade hela lanseringen av 290/X för att de, av någon outgrundlig anledning, valde att bara släppa korten med usla referenskylare. Det tyvärr hållit i sig trots att det är bra kretsar och 780/780 Ti inte var så mycket bättre, utvecklade typ lika mycket värme och var jävligt mycket dyrare. När det kommer till CPUer så hoppas jag AMD återhämtar sig men de konkurrerar inte med Nvidia där.

Marknadsföring är det som tar över marknader, såklart. Hur många gånger har inte 680 återlanserats? Ungefär lika många gånger. Annars då pendlar det där med hög prestanda och lite högre värdeutveckling fram och tillbaka. Lite då och då kommer en krets som är snabbare och mycket mer strömsnål, typ den till 970/980 eller 5870 när det begav sig. Nvidia är väldigt sällan överlägsna rent tekniskt. De är inte överlägsna nu heller för övrigt. Folk verkar missa att prestandan ligger väldigt jämnt trots allt.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av popup75:

Minnet är kort, för några år sedan var 7970 kung på tronen medan gröna laget hade energislukande och kokheta grafikkort. Allt går i cykler.

Ahh. 7970, fina tider

Permalänk
Medlem

Jag har kört nvidia många år och innan dess kört både amd och nvidia. Aldrig varit någon märkesnörd. Men en sak som gett mig respekt för AMD är deras uppenbart mer öppna sinne och vilja att komma på saker som de släpper fritt så alla gamers skall kunna få dra nytta av det. nvidia stänger oftare ner sina saker, kräver stora licenssummor osv. Om amd's graffikkort till slut går i graven så tror jag det skulle vara mycket olyckligt för konsumenterna. Utan något som tvingar nvidia att komma med nyheter så hade de krämat ur vart enda öre av en produkt innan de släppte något nytt.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Hmmm, hoppas verkligen att det går lite åt andra hållet när AMD kommer med sin 300-serie...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Nvidia + GSYNC = WIN WIN

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Diagram...

Drivrutinerna har inte varit efter sedan 2011 och AMD:s grafikkort är fortfarand mycket "bang for the buck" så jag vet inte riktigt vart du vill komma?

290X är runt 400kr dyrare än t.ex. 970 och även om det med nöd och näppe ger lite mer prestanda så får man ett väldigt, väldigt varmt kort. Jag hade aldrig köpt 290X före 970 även efter att det visat sig att Nivida fuskat lite med minnet och det är inte ingenting som direkt påverkat försäljningssiffrorna förra kvartalet.

Vill man väga in strömförsörjning och värmeutveckling så är tyvärr inte AMD lika roliga längre. Detta är ju något som är högst subjektivt men det kan även påverkar valet av komponenter hos de som levererar färdiga datorer.

Jag har haft 280X och tyckte att det var ett riktigt bra kort men det kostar ju lika mycket idag som för ett år sedan, kanske t.o.m. mer!? De var mycket roligare när de kom, vilket var oktober 2013.

AMD behöver en ny serie och den ska helst kunna konkurrera med Nivida på prestanda, watt & pris.

Edit: Kul kuriosa: är att med 4 timmars spelande om dagen så har man lågt räknat sparat 400 kr i elkostnader efter 2 år om man belastar grafikkortet nära maximalt och valde GTX 970 framför 290X. Däremot har du förbränt mindre kalorier för att kroppen slipper kyla ner sig med svett lika mycket

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC