Permalänk
Medlem
Skrivet av Benham20:

Ok gubbs, 60 tums TV verkar ju sjukt stort! Jag menar det vore ju inte fel men nu sitter jag på en 42'. Antar att man får backa soffan om man ska köra på en 60' eller? Och ja , kommer mest bli för tv/film. Äger ingen ps3/xbox men kanske köper det senare, får se helt enkelt.

Jo, alltså jag har ju funderat på denna. Vad tror ni, den tvn som jag länkade eller 60' skärmen ovanför som Lifooz snackade om? Båda ligger ju runt samma pris fast den ena är 42' och den andra 60'.

42' = http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2534247
60' = https://www.komplett.se/lg-60-plasma-tv-60pb560v/817586?cks=A...

Förstår dock inte varför 60' är billigare.

Kan bara säga att 60" är sjukt stort, men efter 1 vecka så blev jag van. Jag gick själv från en 42" och nu kan jag aldrig ha en mindre tv

Priset är billigare för att plasmor tillverkas inte längre samt att den har bara 1 hdmi, dock så gav jag 5555:- när jag köpte den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benham20:

Ok gubbs, 60 tums TV verkar ju sjukt stort! Jag menar det vore ju inte fel men nu sitter jag på en 42'. Antar att man får backa soffan om man ska köra på en 60' eller? Och ja , kommer mest bli för tv/film. Äger ingen ps3/xbox men kanske köper det senare, får se helt enkelt.

Jo, alltså jag har ju funderat på denna. Vad tror ni, den tvn som jag länkade eller 60' skärmen ovanför som Lifooz snackade om? Båda ligger ju runt samma pris fast den ena är 42' och den andra 60'.

42' = http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2534247
60' = https://www.komplett.se/lg-60-plasma-tv-60pb560v/817586?cks=A...

Förstår dock inte varför 60' är billigare.

Dold text

Jag skulle lätt köra på 60". Det kanske verkar stort nu, men man vänjer sig och blir kräsen.
I dagens läge skulle jag gärna skaffa en 80-100" TV.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kelzzor:

Kan bara säga att 60" är sjukt stort, men efter 1 vecka så blev jag van. Jag gick själv från en 42" och nu kan jag aldrig ha en mindre tv

Priset är billigare för att plasmor tillverkas inte längre samt att den har bara 1 hdmi, dock så gav jag 5555:- när jag köpte den.

Skrivet av Lifooz:
Dold text

Jag skulle lätt köra på 60". Det kanske verkar stort nu, men man vänjer sig och blir kräsen.
I dagens läge skulle jag gärna skaffa en 80-100" TV.
/Lifooz

Ok det lutar mot att jag köper den TVn. Har dock några frågor till innan jag köper den:

1. Vad är det som gör att många säger att man ska köpa plasma tv nu innan de försvinner? Är det mer värt o satsa på den tvn än en LED tv t.ex? Jag tänker liksom i framtiden. Kommer denna tvn hålla ett par år?

2. Jag tänkte på det här med att den endast har 1 hdmi uttag. Jag funderar på att köpa en mediaspelare (typ Apple TV/Google Chromecast), då behöver man väl 1 ytterligare hdmi uttag? Hur gör man i det läget?

3. Är det några inställningar ni rekommenderar att ändra när jag väl fått tvn? För färger etc?

Permalänk
Avstängd

Du får köpa en hdmi switch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benham20:

Ok det lutar mot att jag köper den TVn. Har dock några frågor till innan jag köper den:

1. Vad är det som gör att många säger att man ska köpa plasma tv nu innan de försvinner? Är det mer värt o satsa på den tvn än en LED tv t.ex? Jag tänker liksom i framtiden. Kommer denna tvn hålla ett par år?

2. Jag tänkte på det här med att den endast har 1 hdmi uttag. Jag funderar på att köpa en mediaspelare (typ Apple TV/Google Chromecast), då behöver man väl 1 ytterligare hdmi uttag? Hur gör man i det läget?

3. Är det några inställningar ni rekommenderar att ändra när jag väl fått tvn? För färger etc?

Skulle gärna får svar på detta innan jag lägger en beställning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Du får köpa en hdmi switch.

Ok jag har läst att vissa kör HTPC + Apple TV t.ex så då kommer man inte ha problem med HDMI uttag eller? Annars får det väl bli en HDMI switch.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Benham20:

Ok det lutar mot att jag köper den TVn. Har dock några frågor till innan jag köper den:

1. Vad är det som gör att många säger att man ska köpa plasma tv nu innan de försvinner? Är det mer värt o satsa på den tvn än en LED tv t.ex? Jag tänker liksom i framtiden. Kommer denna tvn hålla ett par år?

3. Är det några inställningar ni rekommenderar att ändra när jag väl fått tvn? För färger etc?

Du ska titta i butik.. Annars kommer du inte kunna förstå skillnaden på plasma osv.

Ja det är det alltid. Det spelar ingen roll om du köper en för 2000miljoner, man vill alltid ha bästa möjliga ;). Hur mycket du behöver ändra är en helt annan fråga. Jag tror att du blir rätt nöjd med de färdiga profilerna, och sen brukar väl folk rekommendera att stänga av bildbehandligen. Det beror däremot på vilken TV då alla är inställda annorlunda och har annan färgåtergivning osv.. Jag är tyvärr inte så pass kunnig att jag kan guida dig, men nu har du väl fått någon förklaring på det hela i alla fall..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Du ska titta i butik.. Annars kommer du inte kunna förstå skillnaden på plasma osv.

Ja det är det alltid. Det spelar ingen roll om du köper en för 2000miljoner, man vill alltid ha bästa möjliga ;). Hur mycket du behöver ändra är en helt annan fråga. Jag tror att du blir rätt nöjd med de färdiga profilerna, och sen brukar väl folk rekommendera att stänga av bildbehandligen. Det beror däremot på vilken TV då alla är inställda annorlunda och har annan färgåtergivning osv.. Jag är tyvärr inte så pass kunnig att jag kan guida dig, men nu har du väl fått någon förklaring på det hela i alla fall..

Ok tack!

Fast jag har läst mycket om det där med Plasma vs LED vs LCD etc etc. Och vad jag har förstått så har plasma mycket bättre färger och skärpa för vanlig tv och film vilket jag mest kommer använda min tv till.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Benham20:

Ok tack!

Fast jag har läst mycket om det där med Plasma vs LED vs LCD etc etc. Och vad jag har förstått så har plasma mycket bättre färger och skärpa för vanlig tv och film vilket jag mest kommer använda min tv till.

Jo, ungefär, det är väl färgerna som ger dag och natt känslan enligt mig. Det beror dock på modell även här, så som sagt, måste du, gå och titta, för att se, om just den, är vad du söker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Jo, ungefär, det är väl färgerna som ger dag och natt känslan enligt mig. Det beror dock på modell även här, så som sagt, måste du, gå och titta, för att se, om just den, är vad du söker.

Ok ,ska fundera på det. Men den tvn jag tittat på är begränsad och kommer ej tas in fler av (enligt komplett). Kanske bara är den butiken. Men ser bara att den tvn dyker upp hos Komplett och jag vill inte missa chansen

Permalänk
Medlem

Lutar nog mot att jag kommer köpa den tvn trots allt. 60'. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2636525

Men så tänker jag, tänk så finns de bättre plasma som kostar lite mer och kanske värt o lägga lite mer pengar på? Eller är det denna plasman man ska köpa i nuläget?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Benham20:

Lutar nog mot att jag kommer köpa den tvn trots allt. 60'. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2636525

Men så tänker jag, tänk så finns de bättre plasma som kostar lite mer och kanske värt o lägga lite mer pengar på? Eller är det denna plasman man ska köpa i nuläget?

Det är ju lite därför jag tycker att du ska titta först, men andra verkar ju tycka att den är väldigt prisvärd så jag antar att det ligger något i det. Jag själv jämförde ett 20-30tal tv apparater innan jag bestämde mig.

Permalänk
Medlem

För att det är en sämre panel = sämre bildkvalite. det är en plastig koreansk produkt.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av LSD:

För att det är en sämre panel = sämre bildkvalite. det är en plastig koreansk produkt.

Alltså LGs Plasma har lättare att få inbränningar så var väldigt försiktig de första 200 timmarna.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LSD:

Alltså LGs Plasma har lättare att få inbränningar så var väldigt försiktig de första 200 timmarna.

Redigera inlägg är en bra funktion, inte sant?

Permalänk
Medlem

Hade jag köpt en TV denna vecka så hade det utan tvekan blivit Sony KDL-55W805, prisdroppad till 6990:- till 1 mars.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2585287

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Köpte själv en LG plasma förra veckan. 50 tummaren LG 50PB660V.
Tror det är typ samma panel som på LG 60PB560V

Är hittills väldigt nöjd, det är kanske inte den bästa teven men väldigt prisvärd.
Tänk på att Plasman har en glasskiva framför skärmen och kan vara relativt reflektiv, så har du många fönster kan det bli irriterande.
Sedan tyckte jag att foten på min teve var lite plastig och inte så stabil. Men det kanske är en annan typ av fot på den andra modellen.

/mvh J.w

Permalänk
Medlem
Skrivet av J.w:

Köpte själv en LG plasma förra veckan. 50 tummaren LG 50PB660V.
Tror det är typ samma panel som på LG 60PB560V

Är hittills väldigt nöjd, det är kanske inte den bästa teven men väldigt prisvärd.
Tänk på att Plasman har en glasskiva framför skärmen och kan vara relativt reflektiv, så har du många fönster kan det bli irriterande.
Sedan tyckte jag att foten på min teve var lite plastig och inte så stabil. Men det kanske är en annan typ av fot på den andra modellen.

/mvh J.w

Samma fot på alla LG plasmor, samma problem som hos Samsung att de ibland står snett och gungar.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk

Ursäkta om jag lånar tråden och frågar en sak. Är Led eller Plasma att föredra om man tänkt att använda TV'n till mycket Data, Minix och TV-Spel?
Idag har jag en HD-Ready 42" Panasonic Plasma och där blir dator och Minix bild sådär. PS3an är väl helt ok bild på tycker jag.
MvH Banditen

Visa signatur

No Easy Way To Heaven Unless You Use The Shortcut Through Hell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr:Bandit:

Ursäkta om jag lånar tråden och frågar en sak. Är Led eller Plasma att föredra om man tänkt att använda TV'n till mycket Data, Minix och TV-Spel?
Idag har jag en HD-Ready 42" Panasonic Plasma och där blir dator och Minix bild sådär. PS3an är väl helt ok bild på tycker jag.
MvH Banditen

Till tv spel ska du ha sony jag tipsade om ovan. Sony har lågt inputlag . Har en 55 tum w905 (flaggskeppet 2013).. Bilden är underbar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Hade jag köpt en TV denna vecka så hade det utan tvekan blivit Sony KDL-55W805, prisdroppad till 6990:- till 1 mars.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2585287

Tyvärr är det plasma jag kollar på och inte LED/LCD pga att plasma är så mycket bättre än dom när man tänker på film osv. med färger etc. har hört att man måste betala nästan det dubbla som en plasma kostar för att ens komma i närheten. Så tyvärr men tack ändå

Skrivet av J.w:

Köpte själv en LG plasma förra veckan. 50 tummaren LG 50PB660V.
Tror det är typ samma panel som på LG 60PB560V

Är hittills väldigt nöjd, det är kanske inte den bästa teven men väldigt prisvärd.
Tänk på att Plasman har en glasskiva framför skärmen och kan vara relativt reflektiv, så har du många fönster kan det bli irriterande.
Sedan tyckte jag att foten på min teve var lite plastig och inte så stabil. Men det kanske är en annan typ av fot på den andra modellen.

Jag har 2 ganska stora fönster bakom där som tvn kommer vara. Alltså det är ett fönster bakom tvn kan man säga. Kommer det påverka tror du? Jag har även ett fönster snett vänster där man går ut till balkongen. men inget fönster framför tvn så att säga.

/mvh J.w

Skrivet av LSD:

Samma fot på alla LG plasmor, samma problem som hos Samsung att de ibland står snett och gungar.

Jo har hört om detta.

Alltså blev osäker igen. Jag var så säker på att köpa den 60' men nu blev jag osäker pga de negativa sakerna som dök upp men får väl tänka lite till.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mr:Bandit:

Ursäkta om jag lånar tråden och frågar en sak. Är Led eller Plasma att föredra om man tänkt att använda TV'n till mycket Data, Minix och TV-Spel?
Idag har jag en HD-Ready 42" Panasonic Plasma och där blir dator och Minix bild sådär. PS3an är väl helt ok bild på tycker jag.
MvH Banditen

Bilden blir troligen "sådär" pga att du har hd ready, blir ju direkt bättre med full hd. Jag kan även tänka mig att bilden inte blir så bra pga att du inte tittar på bra material.. TV'n spelar liksom ingen roll om du tittar på 240p, om den inte har riktigt bra bildförbättringsfunktion..Min w905 vill jag faktisk inte stänga av detta på, just för att jag tycker att den gör ett väldigt bra jobb, men den är ju i toppklass också. Utveckla gärna vad du menar med "sådär", t ex om det är ghosting eller nått annat jobbigt problem.
Men för att svara på frågan så ger plasma generellt sett bättre upplevelse utom när det gäller spel, framförallt pga att man vill ha lågt input lag.

Permalänk

Ja om jag tar min Minix tex, spelar jag upp film eller kanske klipp på Youtube så kan jag få riktigt bra bild. Dock saknas den där skärpan. Medans ikoner kan se lite kantiga ut och likaså så saknas skärpan I bakgrundsbilder. PS3ans upplever jag på ett ungefärligt sätt. Men jag ska säga att jag upplever inte grafiken som dålig eller släpig i spel. Det är väl mest skärpan där med jag saknar. Bilden är bra men kan ibland upplevas som suddig på vissa mindre detaljer.

Visa signatur

No Easy Way To Heaven Unless You Use The Shortcut Through Hell

Permalänk

Jag kommer att få en "Bild Orgasm" när jag skaffar HD-TV!

Visa signatur

No Easy Way To Heaven Unless You Use The Shortcut Through Hell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benham20:

Jag har 2 ganska stora fönster bakom där som tvn kommer vara. Alltså det är ett fönster bakom tvn kan man säga. Kommer det påverka tror du? Jag har även ett fönster snett vänster där man går ut till balkongen. men inget fönster framför tvn så att säga.

Det är bara ljus källor framför som speglas, eventuellt kommer du se reflektioner av fönstret på sidan.
Har själv ett fönster framför, ska jag se på film brukar jag dra igen persiennerna och mörka ner litegrann, då märker jag det inte.

Sedan vad det gäller fotens stabilitet på teven är det inte världens problem,se bara till att du fäster den ordentligt med de medföljande skruvarna. Och slå/gunga inte på teven så ofta

Permalänk
Medlem
Skrivet av J.w:

Det är bara ljus källor framför som speglas, eventuellt kommer du se reflektioner av fönstret på sidan.
Har själv ett fönster framför, ska jag se på film brukar jag dra igen persiennerna och mörka ner litegrann, då märker jag det inte.

Sedan vad det gäller fotens stabilitet på teven är det inte världens problem,se bara till att du fäster den ordentligt med de medföljande skruvarna. Och slå/gunga inte på teven så ofta

Haha ok, ska tänka på de Inte gungande här inte.

Men alltså, jag har ju velat köpa denna tvn, och tycker många har sagt att den är prisvärd och att man ska köpa den/dom inte de slutas att göra (plasma-tv). Just när man kollar film/serie och sånt så sägs de ju att plasma är överlägset där jämfört med dagens LED-TV som kanske är bättre för xbox/ps3 osv. Vad tror du? Kommer förmodligen lägga en beställning imorgon på TVn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benham20:

Haha ok, ska tänka på de Inte gungande här inte.

Men alltså, jag har ju velat köpa denna tvn, och tycker många har sagt att den är prisvärd och att man ska köpa den/dom inte de slutas att göra (plasma-tv). Just när man kollar film/serie och sånt så sägs de ju att plasma är överlägset där jämfört med dagens LED-TV som kanske är bättre för xbox/ps3 osv. Vad tror du? Kommer förmodligen lägga en beställning imorgon på TVn.

Är inte någon tv expert eller något sådant, men precis som du skriver så har jag fått höra samma sak, att plasma är bra för film och serier, och att LCD/led är ett bättre alternativ för att spela med, mest på grund av att det är mindre fördröjning på Lcd/led.

Själv så köpte jag min plasma mest för att jag ville pröva något nytt, har aldrig haft en plasmaskärm förrut, och nu när plasman kommer att försvinna kunde jag inte låta bli.

Sen att denna teve jag köpte är mer av ett mellansteg tills Oled skärmar blir billigare. OLED tror jag är framtiden.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mr:Bandit:

Ja om jag tar min Minix tex, spelar jag upp film eller kanske klipp på Youtube så kan jag få riktigt bra bild. Dock saknas den där skärpan. Medans ikoner kan se lite kantiga ut och likaså så saknas skärpan I bakgrundsbilder. PS3ans upplever jag på ett ungefärligt sätt. Men jag ska säga att jag upplever inte grafiken som dålig eller släpig i spel. Det är väl mest skärpan där med jag saknar. Bilden är bra men kan ibland upplevas som suddig på vissa mindre detaljer.

Blir det bättre om du sitter lite längre ifrån tvn så är det hd ready som spökar, och det är även vad jag tycker att det låter som. Vad jag menar med detta är då att du har för stor skärm för avståndet, jag tycker att full hd blir suddigt på 50" och uppåt om man sitter typ 2-3 meter ifrån (kommer inte ihåg exakta måtten). Därför nöjde jag mig med en 46" då den vart perfekt för avståndet jag har.
Alternativt så kan jag tänka mig att det har med dess bildbehandling att göra då det kan göra bilden värre och bättre.. Den funktionen är verkligen helt annorlunda på olika apparater. Min klarar det som sagt rätt bra, det blir ju lite halv taskig kvalité om man skalar upp 480p, eller lägre, men det ser fortfarande bättre ut, enligt mig. Är den däremot inte så bra på detta så kan det se helt överjävligt ut. Rekommenderar att stänga av bildbehandlingsfunktioner och se om det gör någon nytta.

Permalänk
Medlem

Blir en beställning imorgon på denna tv! Jag hoppas jag kommer bli nöjd

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2636525

edit: btw behöver jag beställa en hdmi kabel med? typ en sån här? > https://www.komplett.se/high-speed-hdmi-kabel-2m/590340

Eller kommer det med tvn?

Permalänk
Medlem

plasma är något som dom flesta slutat tillverka så nu fasar man ut dom för att göra plats för lcd, oled, led etc. plasma säljer inte lika bra som de gjorde för ~5-6 år sen. vilket gör att dom blir billigare

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!