Permalänk

Billig sladd till egen 24pin kabel

Hej,
beställde delar för ett par dagar sedan för att tillverka en egen 24 pin kabel till mitt bygge. Smart som jag är kom jag på att jag nog behöver mer än de 3 meter jag beställt. Jag har hittat diverse sidor som säljer datakablar men det blir onödigt dyrt med frakt, så undrar om någon har koll på lämplig sladd om det finns på clas ohlson eller liknande billigt. Jag bor i Stockholm om det spelar någon roll.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Köp enledare (flertrådig) av lämplig area på valfritt ställe, biltema kan ha t ex..

Eller hos en firma som säljer elmaterial.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Rekommendationen är minst 18 AWG (0.8 mm²).
Över 300W så rekommenderas 16 AWG.

EDIT
Hittade referensen: 4.5.1 (sida 37)

Permalänk
Medlem

Det viktiga är att välja en area som passar med de stift han skall pressa dit, inte gör grov ( dålig montering ) eller klen ( spänningsfall och värmeutveckling ).

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Det viktiga är att välja en area som passar med de stift han skall pressa dit, inte gör grov ( dålig montering ) eller klen ( spänningsfall och värmeutveckling ).

Då kan man ju förslagsvis välja den dimension som specifikationen för ATX säger att det skall vara för 24-pols kontakten, eller?

(Stiften är anpassade för denna dimension och dimensionen är vald för att inte ge för stor spänningsfall/värmeutveckling...)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

I5 4670K - Asus Maximus VII Gene - 16Gig Corsair Vengeance - Asus GTX 780 DCII OC - Jonsbo/Cooltek W2[spoiler][/spoiler]

Permalänk

Tack, den på kjell ser bra ut! Får nog bli sådan. Jag har 450W nätagg, men lär inte dra mer än 300 på mitt system. Så hoppas det funkar bra. Någon som tror att det är för klen tråd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklump87:

Tack, den på kjell ser bra ut! Får nog bli sådan. Jag har 450W nätagg, men lär inte dra mer än 300 på mitt system. Så hoppas det funkar bra. Någon som tror att det är för klen tråd?

Gör som Cybertsen skriver och kör på 16 AWG (1,31 mm²).

Skrivet av Cybertsen:

Rekommendationen är minst 18 AWG (0.8 mm²).
Över 300W så rekommenderas 16 AWG.

EDIT
Hittade referensen: 4.5.1 (sida 37)

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Ok, kanske smartare att ta lite grövre, så AWG 16 får det bli. Jag har lite trubbel att hitta affärer som har det inne dock, elfa har fast då måste jag beställa och vänta över helgen.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=55-744-99&t...

Såg att kjell hade en tjockare variant på 1.5 mm2, tror ni det funkar bra att få fast i stiften eller kommer det bli svårt att få en bra montering? Tacksam för snabba svar, tänkte åka och handla rätt snart om Kjells duger bra.
http://www.kjell.com/sortiment/el/el-produkter/svagstrom/inst...