Permalänk
Medlem

Tips på nytt chassi?

Hej

Tanken var att jag skulle köpa ett Antec P380, men efter SweClockers recensionen så blir att köpa ett annat... Dock så vet jag inte vilket jag skall köpa istället.

Idag har jag ett Antec P190, men efter att uppdaterat resten av datorn, så är det dags för att köpa nytt chassi. Det enda kravet jag har är att det skall vara stilrent.

Nu har jag tittat på P280, Fractal Design R5, men undrar om det finns några andra med samma design.

/ S2

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z490-F GAMING | CPU: Intel Core i7-10700K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15 | Memory: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 32GB | GPU: ASUS ROG Strix GeForce RTX 2070 SUPER OC 8GB GDDR6 | SDD: Samsung 980 1 TB GB M.2 PCIe Gen3 x4 NVMe | HDD: 2 x WD Blue WD10EZEX 64MB 1TB | Audio: Sound Blaster X-Fi Titanium | Case: Corsair 7000D AIRFLOW | PSU: EVGA SuperNOVA 850 G2 | Monitor: ASUS TUF Gaming VG27BQ | OS: Windows 11 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

jag ger fractical design r5 tummen upp. köpte mitt för 1000 kr. först ville jag ha ett chassi som såg '' coolt '' ut men sen ivlle jag ha ett stilrent.

det enda negativa med det är att den inte har dammfilter på toppen vid fläktarna. dvs när datorn är av är det ju bara för allt damm att flyga ner om du då inte väljer att lägga på de panelerna varje gång

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

jag ger fractical design r5 tummen upp. köpte mitt för 1000 kr. först ville jag ha ett chassi som såg '' coolt '' ut men sen ivlle jag ha ett stilrent.

det enda negativa med det är att den inte har dammfilter på toppen vid fläktarna. dvs när datorn är av är det ju bara för allt damm att flyga ner om du då inte väljer att lägga på de panelerna varje gång

Går att lägga på dammfilter annars (inte lika snyggt dock).

Detta https://www.komplett.se/silverstone-sst-ff141b-140mm-damm-fil... (har det till annat chassi och det funkar bra):) Magneterna fäster riktigt bra.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av S2:

Hej

Tanken var att jag skulle köpa ett Antec P380, men efter SweClockers recensionen så blir att köpa ett annat... Dock så vet jag inte vilket jag skall köpa istället.

Idag har jag ett Antec P190, men efter att uppdaterat resten av datorn, så är det dags för att köpa nytt chassi. Det enda kravet jag har är att det skall vara stilrent.

Nu har jag tittat på P280, Fractal Design R5, men undrar om det finns några andra med samma design.

/ S2

Annars kan du skriva in dina krav här http://www.prisjakt.nu/kategori.php?&lb=335#prodlista och sen se vilket du tycker är snyggast.

Jag kör R4 och är helt okej chassi, nackdelen är platserna bakom moderkortsplåten (SSd enheterna sitter på, man måste plocka ner moderkortet i R5 är det fixat).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Kolla in Phanteks chassin! De är riktigt bra i mitt tycke, har även fått väldigt bra recensioner här på sweclockers: http://www.sweclockers.com/recension/18767-phanteks-enthoo-pr...
http://www.sweclockers.com/nyhet/19873-phanteks-tar-kassaskap...

Permalänk
Avstängd

Byggde själv i ett Phanteks Enthoo Pro igår och är väldigt nöjd. Fractal Design R5 ser likvärdigt ut men har några minus om man jämför. Inget dammfilter i toppen och en 140mm fläkt i framsidan. Enthoo Pro har dammfilter i toppen och 200mm fläkt i framsidan som flyttar bra med luft. Dessutom är det lite billigare.

Ingen jobbig svängpanel på framsidan heller.

Jag röstar på Phanteks.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

Tycker du ska satsa på ett Nzxt H440. Snyggt, bra kvalite och ganska tyst.

Visa signatur

Jag är ingen AMD, Intel eller Nvidia fanboy! Vid köpråd rekommenderar jag det som är mest prisvärt vid tillfället!

NZXT H440 | i7 5820K @ 3,8 GHz | EVGA GTX 980 SC | Crucial 16GB DDR4

EVGA G2 750W | MSI X99S SLI Plus | NZXT Kraken X41 | 256GB Samsung 850 Pro

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

jag ger fractical design r5 tummen upp. köpte mitt för 1000 kr. först ville jag ha ett chassi som såg '' coolt '' ut men sen ivlle jag ha ett stilrent.

det enda negativa med det är att den inte har dammfilter på toppen vid fläktarna. dvs när datorn är av är det ju bara för allt damm att flyga ner om du då inte väljer att lägga på de panelerna varje gång

Praxis är ju att bygga med positivt tryck i lådan.
D.v.s. mer luftflöde in än ut, då blir allt dammfritt och bra.
Plus att du kan täcka för ventilationen då luften bör gå förbi CPU flänsen istället för att hitta andra vägar där den inte gör någon nytta

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Byggde själv i ett Phanteks Enthoo Pro igår och är väldigt nöjd. Fractal Design R5 ser likvärdigt ut men har några minus om man jämför. Inget dammfilter i toppen och en 140mm fläkt i framsidan. Enthoo Pro har dammfilter i toppen och 200mm fläkt i framsidan som flyttar bra med luft. Dessutom är det lite billigare.

Ingen jobbig svängpanel på framsidan heller.

Jag röstar på Phanteks.

Man kan ju ta bort luckan i fronten om man nu vill använda sin DVD/bluray/whatever ofta.
För någon annan anledning att inte täcka fronten (och få en tystare dator) kan jag inte komma på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svensktiger:

Man kan ju ta bort luckan i fronten om man nu vill använda sin DVD/bluray/whatever ofta.
För någon annan anledning att inte täcka fronten (och få en tystare dator) kan jag inte komma på.

Jo, Fractal R5 är antagligen lite tystare. Är nog smaksak vad man gillar. 200mm fläkten fram på Phanteks chassi låter nästan ingenting men flyttar bra med luft på grund av sin storlek.

Det är nog den bakre 140mm som låter mest när jag lyssnar efter. På andraplats är nog min Noctua CPU-kylarfläkt.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Praxis är ju att bygga med positivt tryck i lådan.
D.v.s. mer luftflöde in än ut, då blir allt dammfritt och bra.
Plus att du kan täcka för ventilationen då luften bör gå förbi CPU flänsen istället för att hitta andra vägar där den inte gör någon nytta

I min burk hjälper inte det 2 in och en ut Är dam på varenda fläkt i datorn (ja jag har damfilter) Ingen större fara bara få tummen ur och blåsa rent.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

I min burk hjälper inte det 2 in och en ut Är dam på varenda fläkt i datorn (ja jag har damfilter) Ingen större fara bara få tummen ur och blåsa rent.

Synd att dammet på fläktarna att det är sånt damm som sitter där och inte försvinner med tryckluft. Man får ta tops eller liknande för att få bort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Synd att dammet på fläktarna att det är sånt damm som sitter där och inte försvinner med tryckluft. Man får ta tops eller liknande för att få bort

Ja, det sitter precis på toppen av bladen Borde ju egentligen doppa dom i teflon ju

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Jag skall kolla på alla chassin ni har rekommenderat!

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z490-F GAMING | CPU: Intel Core i7-10700K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15 | Memory: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 32GB | GPU: ASUS ROG Strix GeForce RTX 2070 SUPER OC 8GB GDDR6 | SDD: Samsung 980 1 TB GB M.2 PCIe Gen3 x4 NVMe | HDD: 2 x WD Blue WD10EZEX 64MB 1TB | Audio: Sound Blaster X-Fi Titanium | Case: Corsair 7000D AIRFLOW | PSU: EVGA SuperNOVA 850 G2 | Monitor: ASUS TUF Gaming VG27BQ | OS: Windows 11 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Hej,

Ett alternativ är ju annars att titta efter R4:an - nästan lika bra som R5:an, och kan fås för liten peng. Själv köpte jag ett i förra veckan från NetOnNet för 599 kr. Med lite is i magen, och prisbevakning på Prisjakt, kan man säkert göra fler liknande eller bättre fynd.

Lycka till!
/M

Permalänk

Cooltek w2

Permalänk
Medlem

Kände jag blev tvungen att skriva här när jag såg alla R4/R5-rekommendationerna. Själv är jag nöjd med mitt R4 chassi som jag köpte förra året MEN det är jäkligt stort. Visst, det ger uppgraderingsmöjligheter (som jag uppskattar) men om man inte har behov utav detta så kan det vara värt att titta på de mindre modellerna.

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Avstängd

Kan inte annat att rekommendera chassiet jag själv har - nzxt s340. Mer avskalat och stilrent är nog svårt att hitta, omöjligt att misslyckas med kabeldragning, riktigt bra luftgenomflöde då inga hdd-vaggor eller 3,5 tumsplatser sitter i vägen. Väldigt liten yttre storlek trots det riktigt gott om plats för komponenter. Billigt. Helt i stål.
Minus skulle väl vara att den bara sväljer luftkylare på max 159mm och ska du ha radiator i fronten så måste det vara en tunn modell såsom Kraken X61. Inga radiatorer får plats i 140mm platsen i taket. Mekaniska hårddiskar hörs tydligt då det inte finns några gummibussningar.
Så om du endast kör SSD och inte har några 3.5-tums enheter så rekommenderas det starkt.

Permalänk
Medlem

Har NZXT H630 Silent Ultra, Vit rymlig sak har stort vatten kylnings kitt i den 4 st 200 mm fläktar ok en bred och stor låda men dom har fler mindre.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk

Jag måste nog rösta på H440, riktigt stilrent och snyggt chassi, har funkat grymt för mig iallafall!

Permalänk
Medlem

Jag gillar mitt Air 540, innovativ lösning och kyler exceptionellt bra. Hyfsat tyst bara man byter ut de medföljande fläktarna.

Annars tror jag som många andra på H440 då det är galet snyggt. Dock skall man inte ha hårdvara som kräver mycket kylning då det inte verkar kyla speciellt bra. Men standardkomponenter löser den nog galant.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Stilrent är ju högst personligt. Jag gillar stuket på Corsairs chassi. Sitter själv med ett Obsidian 750D och sambon har ett Obsidian 550D. Rent estetiskt tilltalar 750D mig mer än 550D, men 550D känns mer robust och mer i stil med Antec P280 och FD Define-lådorna. Har byggt i FDs Arc, Core 1000 och Node 605 samt Corsairs Carbide 330D och Obsidian 750D och Corsair-lådorna är överlag trevligare att bygga i och de känns mer genomarbetade än FDs lådor.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Kan inte annat att rekommendera chassiet jag själv har - nzxt s340. Mer avskalat och stilrent är nog svårt att hitta, omöjligt att misslyckas med kabeldragning, riktigt bra luftgenomflöde då inga hdd-vaggor eller 3,5 tumsplatser sitter i vägen. Väldigt liten yttre storlek trots det riktigt gott om plats för komponenter. Billigt. Helt i stål.
Minus skulle väl vara att den bara sväljer luftkylare på max 159mm och ska du ha radiator i fronten så måste det vara en tunn modell såsom Kraken X61. Inga radiatorer får plats i 140mm platsen i taket. Mekaniska hårddiskar hörs tydligt då det inte finns några gummibussningar.
Så om du endast kör SSD och inte har några 3.5-tums enheter så rekommenderas det starkt.

Finns det chassit utan fönster?
Jag letar efter ett väldigt stilrent chassi, men det får absolut inte finnas nått fönster :-).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nesvop:

Finns det chassit utan fönster?
Jag letar efter ett väldigt stilrent chassi, men det får absolut inte finnas nått fönster :-).

Nej, tyvärr inte.

Permalänk

Cooltek w2. Dual chamber full atx

Permalänk
Medlem

Rekommenderar varmt Define R5. Extremt tyst, cleant, lätt att montera i, lätt att städa, billigt (fick mitt för typ 800 kr). Kolla Sweclockers recension om du inte är övertygad.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | MSI Z97-GD65 Gaming | MSI Geforce GTX 970 Gaming 4G | Intel i5 4690k | Cooler Master Hyper 212 EVO | EVGA Supernova G2 750W | 2x8GB Corsair Vengeance Low Profile DDR3 1600Mhz | Samsung 850 EVO | Seagate 1TB SATA3.5