Radiotjänst betalar tillbaka tv-avgift till datorägare

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Så hela planeten ska finansiera Sveriges public service?

Hehe, lol. kan se snubben från Radiotjänst stå framför hövdingen i en Masai-by i Kenya och försöka förklara varför han ska betala tv-avgift.

Njaeh. Får nog sälla mig till antalet personer här som inte tycker att skattsedeln ska finansiera svt, sr heller. Har lite svårt att se en modern lösning på problemet förutom att svt faktiskt får börja göra som netflix eller viaplay. månadsavgifter för dom som vill titta, men då är det inte public-service längre så ja.

Permalänk
Skrivet av Doodles:

Hehe, lol. kan se snubben från Radiotjänst stå framför hövdingen i en Masai-by i Kenya och försöka förklara varför han ska betala tv-avgift.

Njaeh. Får nog sälla mig till antalet personer här som inte tycker att skattsedeln ska finansiera svt, sr heller. Har lite svårt att se en modern lösning på problemet förutom att svt faktiskt får börja göra som netflix eller viaplay. månadsavgifter för dom som vill titta, men då är det inte public-service längre så ja.

Bah. Dom behöver inte förklara, bara att skicka en faktura ändå, sen är dom safe tills det tas upp i rätten

jag tycker skattefinansiering är en bra lösning. Det är som sagt public service det handlar om, och liksom dagis, parker, bibliotek mm, så är det sådant som ska finnas, även om inte alla väljer att använda det.

Däremot kan man skippa sådan som inte är Public Servie. Tex sport, dokusåpor, slagerfestivalen, inköp av utländska långfilmer och TV-serier, osv. Och först av allt, börja publicera programbudgeten. FFS. Vi har all rätt i världen att få reda på vart pengarna egentligen går.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Är det själva TV-apparaten eller TV-antennen som räknas som mottagaren enligt Radiotjänst om man bor i villa? Om jag slänger bort antennen men fortfarande äger en TV som jag har kopplad till en dator, behöver jag inte betala licensen längre då?

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Skrivet av valiant:

Är det själva TV-apparaten eller TV-antennen som räknas som mottagaren enligt Radiotjänst om man bor i villa? Om jag slänger bort antennen men fortfarande äger en TV som jag har kopplad till en dator, behöver jag inte betala licensen längre då?

Jo, det spelar ingen roll om din TV i fråga är trasig och begravd under 3 meter betong, har du en TV så är den licenspliktig, oavsett skick och vilka möjligheter du har att använda den.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av n_sandstrom:

Jo, det spelar ingen roll om din TV i fråga är trasig och begravd under 3 meter betong, har du en TV så är den licenspliktig, oavsett skick och vilka möjligheter du har att använda den.

Det som är licenspliktigt är tv-mottagaren inte tv:n.

Så har du en tv men har tagit bort tv-mottagaren i den och har ett papper på det så behöver du inte betala, då det bara är en stor bildskärm kvar. Visst du måste via upp pappret för radiotjänst varje gång dem kommer, men du behöver inte betala...

Permalänk
Geeks Gaming

En sak fattar inte jag, varför kan inte public service bara göra det till en betaltjänst, som typ HBO har. Dem som vill se betalar, resten gör det inte. kinda simple. Visst dem blir tvungna o fixa ett användarsystem för svt men det är kan ju inte vara så svårt...

Permalänk
Skrivet av AlvarBerglind:

Det som är licenspliktigt är tv-mottagaren inte tv:n.

Så har du en tv men har tagit bort tv-mottagaren i den och har ett papper på det så behöver du inte betala, då det bara är en stor bildskärm kvar. Visst du måste via upp pappret för radiotjänst varje gång dem kommer, men du behöver inte betala...

Nej, det där är också fel. En TV är en mottagare enligt radiotjänst, alltså inte en skärm + en mottagare. Tar du bort nödvändiga komponenter ur den, så räknas den fortfarande som mottagare. om du inte är ett företag, då får du konvertera en TV till "mottagarfri".

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Vi är runt 7 miljarder och 2 öre st skulle ge 140 miljoner. Idag drar de in ca 7 miljarder så om var och en betalade 1 kr var så skulle det gå runt.

Jag kan upplysa min herre om, att vi är ca: 9,7 miljoner invånare i Sverige, inte hela världens befolkning.
Källa:http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Be...

Men alla har inte eget boende, många är barn, många är gifta med barn, osv. och tv-avgift tas ut per hushåll, så ska vi räkna hushåll kanske vi hamnar
på ca: 5 miljoner.
källa: http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Hu...

Om nu alla hushållen skulle betala 2076kr gånger 5 miljoner, = 103 8000 0000kr per år.
så ser inte vart dina 7 miljarder är. men vist inte alla hushåll som betalar. men många.
Skulle vi betala 1kr per person, hade det bara blivit 9,7 miljoner, vilket är en enorm skillnad. men helt klart hade det varit ett mer rimligt pris.

Grattis till alla bosatta i Sverige, för ett slag mot friheten iaf.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

...
Om nu alla hushållen skulle betala 2076kr gånger 5 miljoner, = 103 8000 0000kr per år.
så ser inte vart dina 7 miljarder är. men vist inte alla hushåll som betalar. men många.
...

Konstig sifferuppdelning. Jag hade skrivit det som 10 380 000 000kr, vilket gör det ganska tydligt att det är 10 miljarder. Inte helt orimligt att de skulle dra in 7 miljarder idag (även om jag inte sett siffror på det).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robin2:

Men SVTs utbud hur ju endast betydelse för de som faktiskt glor på TV för public service ändamål dagarna i ända. Känner ni någon förutom era far- och mor-föräldrar som gör detta nu för tiden? Läs nyheter på telefonen istället så sparar ni båda tid och pengar. Jag har inte sett på TV hemma på tio år och har både vänner och familj som endast använder sina TV-apparater för att se på film eller spela. De som jag vet ser på TV mycket gör det endast för hjärndött "nöje", varav SVT knappast kommer på fråga.

Jag har ingenting direkt emot det SVT sänder, men även public service är ju en stor blandning av många program varav ni knappast är intresserade utav allt de sänder. Bara för att det är public service betyder det inte att allt de sänder är viktigt eller intressant. Faktum är att detta är en av anledningarna till varför jag slutade se på SVT; det är överskattat. Det finns väl knappast tillräckligt många program som sänds på SVT som intresserar er till ett värde av 2000 spänn om året? Man behöver inte vara klistrad framför TV:n i veckor för att t.ex. följa OS. Man kan faktiskt se och/eller läsa om allt om SVT sänder i efterhand utan att behöva känna sig pressad av giriga intressens "hot" mot demokratin. Dessa fanatiker behöver i allmänhet hitta något mer meningsfullt än att se på TV, oavsett vad som sänds.

Det skulle vara intressant att spendera en dag med de som faktiskt brinner för public service och som försvarar SVT så gott det kan. Vem behöver sci-fi när man kan träffa utomjordingar här i hemlandet?

MÅNGA som kollar, inte bara mormor å farfar osv. Om du börjar kolla på tex Rapport eller olika granskande dokumentärer på SVT så ska du se att de håller mkt hägre klass än någon annan nyhetskälla jag vet om iaf. Kan inte kolla på nyheter på någon annan kanal :). Jag kommer fortästta betala TV-avgift, men tycker samtidigt att denna domen är rätt, datorer ska va datorer. Sen är det på tiden att avgiften bara läggs på skatten så man slipper se den.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Jag kan upplysa min herre om, att vi är ca: 9,7 miljoner invånare i Sverige, inte hela världens befolkning.
Källa:http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Be...

Men alla har inte eget boende, många är barn, många är gifta med barn, osv. och tv-avgift tas ut per hushåll, så ska vi räkna hushåll kanske vi hamnar
på ca: 5 miljoner.
källa: http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Hu...

Om nu alla hushållen skulle betala 2076kr gånger 5 miljoner, = 103 8000 0000kr per år.
så ser inte vart dina 7 miljarder är. men vist inte alla hushåll som betalar. men många.
Skulle vi betala 1kr per person, hade det bara blivit 9,7 miljoner, vilket är en enorm skillnad. men helt klart hade det varit ett mer rimligt pris.

Grattis till alla bosatta i Sverige, för ett slag mot friheten iaf.

fick mig ett gott skratt ))

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlvarBerglind:

En sak fattar inte jag, varför kan inte public service bara göra det till en betaltjänst, som typ HBO har. Dem som vill se betalar, resten gör det inte. kinda simple. Visst dem blir tvungna o fixa ett användarsystem för svt men det är kan ju inte vara så svårt...

Alltså...har ni missat grundskolan?

Om de gör som du säger, så ÄR det inte public service längre.

läs här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Public_service

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Alltså...har ni missat grundskolan?

Om de gör som du säger, så ÄR det inte public service längre.

läs här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Public_service

Fast om man lägger den på skatten så är det ju inte en helt ren public service då politiker kan ändra hur mycket pengar dem ska få.
Tycker fortfarande att dem som vill kan betala om det är nu något dem vill ha. Jag bryr mig inte så varför ska jag betala? Det är ju inte direkt livsavgörande att kunna se på SVT...

Och varför är det inte public service om dem som vill ha det betalar för det? Ser inte riktigt din poäng...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlvarBerglind:

Fast om man lägger den på skatten så är det ju inte en helt ren public service då politiker kan ändra hur mycket pengar dem ska få.
Tycker fortfarande att dem som vill kan betala om det är nu något dem vill ha. Jag bryr mig inte så varför ska jag betala? Det är ju inte direkt livsavgörande att kunna se på SVT...

Och varför är det inte public service om dem som vill ha det betalar för det? Ser inte riktigt din poäng...

För att då ska det göra otillgängligt för de som inte betalar och är således inte till för "allmänheten" längre utan för betalande kunder. Eller menar du att alla som vill bara ska kunna sluta betala i god tro ? (det kanske ifs skulle funka, men skulle inte heller va rättvist)

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

För att då ska det göra otillgängligt för de som inte betalar och är således inte till för "allmänheten" längre utan för betalande kunder. Eller menar du att alla som vill bara ska kunna sluta betala i god tro ? (det kanske ifs skulle funka, men skulle inte heller va rättvist)

Det är ju redan endast tillgängligt för betalande "kunder", då det är meningen att alla som kan se på utsändingarna (samt i vissa fall även folk som i praktiken inte kan se på utsändingarna) ska betala.

TV-avgiftens utformning idag är alltså inte på något sätt fundamental för att kalla SVTs utbud "public service", utan bara ett sätt att tvinga folk som inte vill betala för SVT att inte se på någon utsänd TV alls.

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlvarBerglind:

En sak fattar inte jag, varför kan inte public service bara göra det till en betaltjänst, som typ HBO har. Dem som vill se betalar, resten gör det inte. kinda simple. Visst dem blir tvungna o fixa ett användarsystem för svt men det är kan ju inte vara så svårt...

Skrivet av Da´Russian Stallion:

Alltså...har ni missat grundskolan?

Om de gör som du säger, så ÄR det inte public service längre.

läs här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Public_service

Skrivet av AlvarBerglind:

Fast om man lägger den på skatten så är det ju inte en helt ren public service då politiker kan ändra hur mycket pengar dem ska få.
Tycker fortfarande att dem som vill kan betala om det är nu något dem vill ha. Jag bryr mig inte så varför ska jag betala? Det är ju inte direkt livsavgörande att kunna se på SVT...

Och varför är det inte public service om dem som vill ha det betalar för det? Ser inte riktigt din poäng...

Problemet är egentligen inte hur SVT skulle finansieras eller definitionen av Public Service. Hur betalningen går till skulle inte påverka innehållet i SVT.

Om vi fortsätter som gör i dag så tar Radiotjänst emot pengarna och styr SVT budget.
Om SVT blir en betalkanal tar Radiotjänst emot pengarna och delar ut licenser till betalande tittare och styr SVT:s budget.
Om SVT finansieras med skattemedel så tar skatteverket emot pengarna och ger dom till Radiotjänst som styr SVT:s budget.

I all dessa fall är SVT precis lika transparant som innan. Den största faran är konkurrenterna som när SVT är en prenumeration kan få för lite pengar för att kunna producera något av kvalité.

Frågan om politiker kan påverka innehållet i SVT? Ja det kan dom, men DU och alla andra kan påverka den politiska situationen så en skattefinansierad TV är lika politiskt transparant som alla andra betalningar. Det är inte staten som kommer att påverka innehållet i TV det är kapitalet.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Däremot kan man skippa sådan som inte är Public Servie. Tex sport, dokusåpor, slagerfestivalen, inköp av utländska långfilmer och TV-serier, osv. Och först av allt, börja publicera programbudgeten. FFS. Vi har all rätt i världen att få reda på vart pengarna egentligen går.

Precis! Hade nog blivit bra mkt billigare om inte OS och andra sport-grejer skulle visas i SVT. Vill man verkligen se sport, som inte öht är en public service, så får man helt enkelt skaffa den kanal som har det man vill se.
Och man kan ju även undra hur mkt av det man betalar radiotjänst går till att hålla igång just radiotjänst, dvs löner osv. Och eftersom lägga på skatten inte är ett rimligt alternativ kanske man istället borde sänka avgiften med vad radiotjänst får (och dessutom ingen sport och utländska serier/film osv) och sen låta alla hushåll med arbetande människor i betala. Och eftersom det då borde bli fler betalande så borde den bli ännu lägre efter alla andra nedskärningar att man troligtvis inte skulle tycka den var speciellt hemsk att betala. Sålänge inte radiotjänst behöver jaga folk behövs nog inte många arbetare där. Skulle vara väldigt roligt att se vad saker och ting kostar hos SVT egentligen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kruppin:

Precis! Hade nog blivit bra mkt billigare om inte OS och andra sport-grejer skulle visas i SVT. Vill man verkligen se sport, som inte öht är en public service, så får man helt enkelt skaffa den kanal som har det man vill se.

Jag misstänker att åsikterna går isär på den frågan. Notera det oerhörda liv det blir när vissa betalkanaler har köpt in rättigheterna till mästerskap där Sverige deltar. En stor del av befolkningen tycks därför stå bakom att vissa sportevenemang är en del av landets public service. Jag är osäker, men hur många svenska kanaler har sänt E-sport?

SVT:s sportutbud är begränsat till evenemang som intresserar en bred publik. Ibland får jag också intrycket av att SVT används för att höja intresset för sporter där Sverige har chans att konkurrera (har det inte sänt ovanligt mycket alpina X-games tävlingar?).

På den här punkten skiljer sig sportutbudet en del ifrån kulturutbudet, där SVT istället kan vara den enda plattformen för film som intresserar en smal publik. Många av dem som deltar i diskussionen i den här tråden kanske inte värdesätter filmer av Ozu Yasujirō, men filmfantaster vet att vi nu talar om bland de bättre filmer som någon gjorts. Filmer av det här slaget är inte lätt att hitta via andra tjänster. Dessutom tror jag kostnaden långt underskrider det här utbudets värde.

Nu har jag inte ägt någon TV de senaste 10 åren, så jag är kanske inte den bäste att bedöma SVT:s utbud.

Permalänk
Medlem

De som säger att vi behöver en oberoende TV och syftar på svt, måste vara både blinda och döva.

Visa signatur

CPU:Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB Moderkort:MSI Z270 GAMING PRO CARBON GPU:MSI Radeon RX 480 8GB Gaming X Minne: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3000MHz Hdd: WD Black 2TB 7200rpm 64MB Chassi:Phanteks Enthoo Luxe Tempered Glass Svart OS:Windows 10 PRO Monitor:AOC G2770PF 27" PSU:Corsair RM750x 750W Mus:Corsair Gaming Scimitar PRO RGB Svart Keyboard:Corsair Gaming K95 RGB Platinum MX Speed DVD/Blu-ray:ASUS Intern BW-16D1HT Headset:Creative Fatal1ty Gaming SSD:Samsung 960 PRO 512GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Robin2:

Det är nästan svårt att förstå hur det i dagens Sverige finns ett bolag som utför en självutnämnt viktig samhällstjänst som så få Svenskar faktiskt tycker är viktig. Jag ser ärligt talat hellre att SVT finansieras med reklam än att alla ska betala för något som många inte använder. Internet i allmänhet erbjuder bättre public service än vad SVT någonsin kommer kunna erbjuda. Det är knappast så befolkningen skulle bli dummare av att SVT stängdes ner. Det behövs helt enkelt inte längre. De som är ute efter kunskap sätter sig inte framför TV:n utan letar upp detta på egen hand.

Det finns fortfarande många äldre som inte har eller kan hantera internet, för deras skull betalar jag mer än gärna några hundralappar per kvartal. Det är ändå dom som betalade hela min skolgång bland annat, så jag ger gärna tillbaka till dom.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

Ska man inte få räkningen var 3e månad? Jag kollar på mina autogiron och radiotjänst har dragit 519kr varannan månad :S så jag har betalat 2076kr sedan december.

Du får väl höra av dig till dem?
2076kr är vad det kostar per 12 månader.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

Avanmälde licensen för några dagar sen, har bara haft dator/padda sen mitten/slutet av sommaren 2012, var osäker på regler så jag avanmälde inte. Idag fick jag svar på mitt mail att jag ville säga upp licensen samt få tillbaka pengarna från 2013 och fram till idag. 15/12-11 anmälde du licensen och därför ska du betala avgift, det var deras anledning, jag har haft tv-mottagare. Så alla ni som oxå kräver tillbaka pengarna och vill säga upp licensen, har ni någon gång haft tv så får ni ändå inte säga upp den eller kräva pengarna tillbaka. Vet inte hur dom tänker i Kiruna, dom borde ju kunna tänka klart med all friskluft.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

"– Vi har kommit fram till att vi är tvungna"

Radiotjänst och SVT; Sveriges mest kundvänliga företag. Har verkligen förstått det här med kundservice och att behandla sina kunder respektfullt.

Dags att avskaffa denna anakronism till monopol...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Avanmälde licensen för några dagar sen, har bara haft dator/padda sen mitten/slutet av sommaren 2012, var osäker på regler så jag avanmälde inte. Idag fick jag svar på mitt mail att jag ville säga upp licensen samt få tillbaka pengarna från 2013 och fram till idag. 15/12-11 anmälde du licensen och därför ska du betala avgift, det var deras anledning, jag har haft tv-mottagare. Så alla ni som oxå kräver tillbaka pengarna och vill säga upp licensen, har ni någon gång haft tv så får ni ändå inte säga upp den eller kräva pengarna tillbaka. Vet inte hur dom tänker i Kiruna, dom borde ju kunna tänka klart med all friskluft.

Har en vän som sitter i liknande sits. Köpte en TV i December 2012 och gjorde sig av med den några veckor senare eftersom den helt enkelt inte användes. På grund av osäkerhet gällande tv-licens och datorer + skräckhistorier om kronofgden har hon fortsatt betala in tills nu. Licensen är nu avslutad, men har hon rätt att få tillbaka pengarna för perioden Mars 2012 - Mars 2015 då hon inte hade någon licenspliktig utrustning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bachman:

Har en vän som sitter i liknande sits. Köpte en TV i December 2012 och gjorde sig av med den några veckor senare eftersom den helt enkelt inte användes. På grund av osäkerhet gällande tv-licens och datorer + skräckhistorier om kronofgden har hon fortsatt betala in tills nu. Licensen är nu avslutad, men har hon rätt att få tillbaka pengarna för perioden Mars 2012 - Mars 2015 då hon inte hade någon licenspliktig utrustning?

Minns inte källa nu, men jag läste nånstans att ett problem är att om man någon gång betalt TV-licens kan man inte säga upp den hur som helst och senare hävda man tittar på ett annat sätt nu. Personer som fått tillbaka pengar man hört talas om är endast situationer (om jag minns korrekt) där de aldrig någonsin i det hushållet haft något annat än en dator.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem

Tror att det finns lite info på radiotjänst hemsida. Är förmodligen skriven till deras fördel. Brukar vara problem att ha med typ myndigheter att göra. Har man betalt brukar det inte gå att få tillbaka om det inte skulle ha betalats, skulle man inte betalt alls så blir man troligen dragen inför rätta även om man inte var betalningsskyldig.