Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Processor Intel Core i5-3570K hjälp

Hejhej tänkte kolla om det finns nån kunnig och hjälpsam person på detta forum, jag är rätt så okunnig och skulle vilja ha lite hjälp med min processor körde CPU-Z http://valid.canardpc.com/3fg06z
Känns som ett rätt kasst score? Kan jag överklocka processorn eller är det bara köpa ny?
Vad borde jag uppdatera för att på bättre prestanda osv?
Tack på förhand

Visa signatur

ASUS AP201 - AsRock B650i Light Wifi - AMD R7 7700 - 4080 Super - 32gb Kingston Fury 6000Mhz - Kingston Renegade 2TB x2 - Corsair SF750 -

Permalänk
Avstängd

Den klockar ju ner sig vid låg belastning. Om du tittar på Clocks och Multiplier i CPU-Z så står det ju 16 - 38. Lägsta clocken är 16 * 100 = 1600MHz och högsta 38 * 100 = 3800MHz.

Har 8 - 45 på min CPU. 800MHz lägsta och 4500MHz högsta.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

Jag sitter också på en 3570k processor.
Har variabel multipel upp till x42 men kommer inte ihåg vad lägsta är.
Utöver den så har jag 8gb ddr 3 ram 1600mhz samt ett gtx 970..
Har inga problem med några spel än så länge.

Skulle dock inte rekommendera att överklocka något nämnvärt om du har std kylare.

Min ligger på runt 65-70 grader full load under spel men då har jag en eftermarknadskylare på.

Visa signatur

Den ända kampen man förlorar är den man ger upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svampen:

Jag sitter också på en 3570k processor.
Har variabel multipel upp till x42 men kommer inte ihåg vad lägsta är.
Utöver den så har jag 8gb ddr 3 ram 1600mhz samt ett gtx 970..
Har inga problem med några spel än så länge.

Skulle dock inte rekommendera att överklocka något nämnvärt om du har std kylare.

Min ligger på runt 65-70 grader full load under spel men då har jag en eftermarknadskylare på.

Skrivet av chipw00t:

Den klockar ju ner sig vid låg belastning. Om du tittar på Clocks och Multiplier i CPU-Z så står det ju 16 - 38. Lägsta clocken är 16 * 100 = 1600MHz och högsta 38 * 100 = 3800MHz.

Har 8 - 45 på min CPU. 800MHz lägsta och 4500MHz högsta.

Tacksam för svar... som sagt rätt så okunnig men hur vet jag att min CPU fungerar som den ska? Känns ibland som prestandan "svänger" upp och ner ska jag hålla koll på CPU temp eller Grafikkorts temp?

Visa signatur

ASUS AP201 - AsRock B650i Light Wifi - AMD R7 7700 - 4080 Super - 32gb Kingston Fury 6000Mhz - Kingston Renegade 2TB x2 - Corsair SF750 -

Permalänk
Avstängd
Skrivet av drellarn:

Tacksam för svar... som sagt rätt så okunnig men hur vet jag att min CPU fungerar som den ska? Känns ibland som prestandan "svänger" upp och ner ska jag hålla koll på CPU temp eller Grafikkorts temp?

Kan vara att du lägger märke till när den klockar ner eller upp sig. Går att ha datorn i performance läge så att den går på max jämt. Brukar göra så i spel själv så att CPUn inte hoppar omkring i olika frekvenser. Annars gillar jag balanced läget med strömsparfunktioner.

Så funkar det i Win 7 i alla fall. Vet inte vad för OS du har.

Vad är dina övriga komponenter? Moderkort, grafikkort, minnen osv? 3570k är en bra processor fortfarande. Går nog att överklocka en del om du har ett okej moderkort och en bra CPU-kylare.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Kan vara att du lägger märke till när den klockar ner eller upp sig. Går att ha datorn i performance läge så att den går på max jämt. Brukar göra så i spel själv så att CPUn inte hoppar omkring i olika frekvenser. Annars gillar jag balanced läget med strömsparfunktioner.

Så funkar det i Win 7 i alla fall. Vet inte vad för OS du har.

Vad är dina övriga komponenter? Moderkort, grafikkort, minnen osv? 3570k är en bra processor fortfarande. Går nog att överklocka en del om du har ett okej moderkort och en bra CPU-kylare.

Tror mina Komponenter finns i länken från ovanstående tråd. Har nog standard kylare till CPU

Windows 7 Home Premium Edition 64-bit

Motherboard
ModelGigabyte Z77P-D3
BIOS American Megatrends Inc. - F6 - 05/31/2012
CPU Socket Socket 1155 LGA
North Bridge Intel Ivy Bridge rev 09
South Bridge Intel Z77 rev 04

Memory (RAM)
Size8192 MB
Type DDR3-1601 - Single Channel
Frequency 800.7 MHz (1:6)
Timings 10-10-10-27
Slot #1 ModuleCorsair - 8192 MB (12800)

Graphic Card (GPU)
GPU TypeNVIDIA GeForce GTX 660 (549 MHz)
VRAM Size 2048 MB (3004 MHz)

Visa signatur

ASUS AP201 - AsRock B650i Light Wifi - AMD R7 7700 - 4080 Super - 32gb Kingston Fury 6000Mhz - Kingston Renegade 2TB x2 - Corsair SF750 -

Permalänk
Medlem

Du törs lita på att din Cpu körs i max klock när behovet uppstår för max load, eventuell "speedstep" växling mellan mhz lär du inte märka av annat än vid jäkligt petig benchmarking.

Din 3570k är högst releveant prestandamässigt varpå den fortfarande är så populär här bland användare på forumet, och skulle den fortfarande inte räcka till så kan du kika på denna guide http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-....

Ett byta till haswell i dag från en Ivy i spel skulle ge dej en skillnad på högst några %.
Exempelvis en 4,4ghz Haswell motsvarar en Ivy på ca 4,6ghz i runda slängar.

I vilken sorts aplikation är det du känner att din Cpu inte räcker till? Spel/program I fall det känns segt i spel är det nog din gpu du skall lägga krutet på rent spontant.

Stavning
Visa signatur

Dator: | Chassi: Fractal Design Define R4 | CPU: Intel i7 8700K | MB: ASUS PRIME Z370-A | RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz DDR4 | GPU: Gigabyte GeForce Zotac RTX 3080 Trinity OC 10gb | Ljudkort: M-TRACK HUB/Asus Xonar Essence STX II | OS: Windows 10 64-bit | Bootdrive: Samsung 970 EVO Plus 500GB M.2 | PSU: EVGA Supernova G2 1300W | CPU kylning:Noctua NH-D15 chromax.black | Monitor: samsung c49rg90 | Hörlurar: HIFIMAN HE-400I/STAX SR-L300 | Högtalare: ADAM AUDIO T7V

Permalänk
Medlem
Skrivet av drellarn:

Har nog standard kylare till CPU

Den kylaren orkar väl knappt att kyla en 3570k bra...
Skulle tro att den överhettar och klockar ner ibland. Men det beror ju på chassits kylning och om du kör stock klock. Jag hade kollat temps i max load iaf, samt hastighet i max.

För en "K" cpu tycker jag man bör ha en bra luftkylare (400-800kr) eller vätskekylare (300-500kr) på iaf. Men nästan vilken eftermarknads kylare som helst är bättre än den stock kylaren. Känns så bortkastat med "K" delen annars.

Permalänk
Medlem

Stavning

Skrivet av Paddanx:

Den kylaren orkar väl knappt att kyla en 3570k bra...
Skulle tro att den överhettar och klockar ner ibland. Men det beror ju på chassits kylning och om du kör stock klock. Jag hade kollat temps i max load iaf, samt hastighet i max.

För en "K" cpu tycker jag man bör ha en bra luftkylare (400-800kr) eller vätskekylare (300-500kr) på iaf. Men nästan vilken eftermarknads kylare som helst är bättre än den stock kylaren. Känns så bortkastat med "K" delen annars.

Missade helt att du hade en stock kylare.

Ja det är inte alls otänkbart att den throttlar i fall den blir för varm, men det är ju lätt att utröna igenom att kolla temps i ex, http://www.techpowerup.com/realtemp/.
Inte den mest korrekta men nära nog för det ändamålet.

Har du cpu temps över 90+ ~ 100c vid 100% användning så vet vi med säkerhet att
den throttlar "överhettar".
I fall den gör det så klockar Cpu,n ner sej för att skydda sej själv vilket kan förklara att du upplever den seg?

Notera dock att det är föga sanolikt "i fall kylaren är funktionell dvs" med stock kylaren såvida du inte klockat.
Det dock mer sanolikt att orginal kylpastan torkat ut och måste bytas.. Även om så inte är fallet så kan det vara på tapeten att byta i vilket då den medföljande pastan inte är mkt att hänga i julgranen.

Skall du ge dej på att klocka bör du precis som Paddanx skriver sikta på en bättre kylare, vad sorts kylare beror helt på vilken klock och ljudnivå du siktar på.

Visa signatur

Dator: | Chassi: Fractal Design Define R4 | CPU: Intel i7 8700K | MB: ASUS PRIME Z370-A | RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz DDR4 | GPU: Gigabyte GeForce Zotac RTX 3080 Trinity OC 10gb | Ljudkort: M-TRACK HUB/Asus Xonar Essence STX II | OS: Windows 10 64-bit | Bootdrive: Samsung 970 EVO Plus 500GB M.2 | PSU: EVGA Supernova G2 1300W | CPU kylning:Noctua NH-D15 chromax.black | Monitor: samsung c49rg90 | Hörlurar: HIFIMAN HE-400I/STAX SR-L300 | Högtalare: ADAM AUDIO T7V

Permalänk
Medlem
Skrivet av J.son:

Missade helt att du hade en stock kylare.

Ja det är inte alls otänkbart att den throttlar i fall den blir för varm, men det är ju lätt att utröna igenom att kolla temps i ex, http://www.techpowerup.com/realtemp/.
Inte den mest korrekta men nära nog för det ändamålet.

Har du cpu temps över 90+ ~ 100c vid 100% användning så vet vi med säkerhet att
den throttlar "överhettar".
I fall den gör det så klockar Cpu,n ner sej för att skydda sej själv vilket kan förklara att du upplever den seg?

Notera dock att det är föga sanolikt "i fall kylaren är funktionell dvs" med stock kylaren såvida du inte klockat.
Det dock mer sanolikt att orginal kylpastan torkat ut och måste bytas.. Även om så inte är fallet så kan det vara på tapeten att byta i vilket då den medföljande pastan inte är mkt att hänga i julgranen.

Skall du ge dej på att klocka bör du precis som Paddanx skriver sikta på en bättre kylare, vad sorts kylare beror helt på vilken klock och ljudnivå du siktar på.

Jag ligger på 70-80 grader 3.6MHz på prime95 > FFTs
Skulle vilja Klocka 4.2>4.4? Vad behöver jag då för fläkt medium ljudnivå är okej, nå tips på kylare o pasta?
Jag fattar inte Guiden som är länkad i tråden på klockning, gjorde ett hobby försök och satte turbo på 42 då ville windows ej starta?

Visa signatur

ASUS AP201 - AsRock B650i Light Wifi - AMD R7 7700 - 4080 Super - 32gb Kingston Fury 6000Mhz - Kingston Renegade 2TB x2 - Corsair SF750 -

Permalänk
Medlem

Precis som Paddanx var inne på så bör du absolut inte göra några som helst försök på att klocka med din nuvarande orginal kylare. Den är i klartext på tok för klen då den aldrig var avsed för sådana temperaturer när de byggde dem.

Tips: Ge dej inte på klockning förens du läst igenom och faktiskt förstår exact vad du gör, att du inte förstår är ett tecken på att du tagit dej vatten över huvudet.

Jag vill även vara tydlig med att det finns verkliga risker med klockning i fall du gör fel, risker som betyder att du kan förstöra din cpu i fall du är oförsiktig och inte vet vad du gör, varpå jag ger dej tipset ovan.

Sedan har du inte beskrivit ditt problem som jag efterfrågade ovan, i vad för slags program/spel tycker du att det går för segt?

Visa signatur

Dator: | Chassi: Fractal Design Define R4 | CPU: Intel i7 8700K | MB: ASUS PRIME Z370-A | RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz DDR4 | GPU: Gigabyte GeForce Zotac RTX 3080 Trinity OC 10gb | Ljudkort: M-TRACK HUB/Asus Xonar Essence STX II | OS: Windows 10 64-bit | Bootdrive: Samsung 970 EVO Plus 500GB M.2 | PSU: EVGA Supernova G2 1300W | CPU kylning:Noctua NH-D15 chromax.black | Monitor: samsung c49rg90 | Hörlurar: HIFIMAN HE-400I/STAX SR-L300 | Högtalare: ADAM AUDIO T7V

Permalänk
Medlem

I fall det går segt i spel så tacklar du fel problem, även i fall du kanske får ut några fps med en klockad processor så kommer du få ut betydligt mer av ett nytt grafikort. I fall det fortfarande inte räcker till så kan vi börja kika på klockning och vilken kylare du skall ha, finns dock en miljard sådana poster.

Visa signatur

Dator: | Chassi: Fractal Design Define R4 | CPU: Intel i7 8700K | MB: ASUS PRIME Z370-A | RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz DDR4 | GPU: Gigabyte GeForce Zotac RTX 3080 Trinity OC 10gb | Ljudkort: M-TRACK HUB/Asus Xonar Essence STX II | OS: Windows 10 64-bit | Bootdrive: Samsung 970 EVO Plus 500GB M.2 | PSU: EVGA Supernova G2 1300W | CPU kylning:Noctua NH-D15 chromax.black | Monitor: samsung c49rg90 | Hörlurar: HIFIMAN HE-400I/STAX SR-L300 | Högtalare: ADAM AUDIO T7V