Permalänk
Medlem

Vibrationer från fläkt?

Tjena, monterade en äldre fläkt som jag hade liggande till mitt nya bygge.
Saken är att den låter väldigt mycket och det verkar komma vibrationer från den.
Som det ser ut går det inte att reglera hastigheten heller, den ligger på ca 1200 rpm.
Dock så är det värt att nämna att min äldre dator hade samma fläkt på "sidoväggen" och den går inte heller på så lite varv.
Låter hursomhelst knappt något alls i jämförelse. Nya chassit är Fractal Design R5, gamla R2.

Ska man köpa en dämpare till den eller byta mot någon annan?
Är förresten ute efter åtminstone en till fläkt att montera i chassit, förslag?

Fläkten i fråga

Permalänk

Fläktar levereras ofta med gummifästen för att slippa stumma skruvar.
Fläkten bör dock inte vara skadad och i obalans. Du kan konstatera om
oljudet kommer från fläkten genom att stoppa den med fingret.

Moderkortets chassi fläktuttag brukar vara inställbara i BIOS i grova drag (40 - 100%).
I annat fall kan du använda förkopplingsmotstånd som minskar fläktspänningen
från 12V till 7.5V och halverar varvtalet.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Tyvärr kom det inte med några sådana gummifästen.
Har väl provat i BIOS angående fläkthastigheten, har inställningen på "silent" men ger inte desto mer skillnad.

Permalänk

Jag ser att ditt chassi har två 5½" platser överst i fronten... Kanske en NZXT Sentry Mesh skulle passa dig ?
Noctua brukar skicka med gummistroppar och ibland förkopplingsmotstånd.
Bara som exempel på innehåll...

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk

Liten fotnot* Jag tyckte det va väldigt svårt att få fast Noctua NF-A14 PWM 140mm med sådana gummi fästen i FDR5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Jag ser att ditt chassi har två 5½" platser överst i fronten... Kanske en NZXT Sentry Mesh skulle passa dig ?
Noctua brukar skicka med gummistroppar och ibland förkopplingsmotstånd.
Bara som exempel på innehåll...

Okej, blir väl tveksamt hur långt kablaget räcker tänker jag.
Sen vet jag inte om jag har det behovet av en sådan lösning.
Tack ändå dock!

Skrivet av StuntmanMike:

Liten fotnot* Jag tyckte det va väldigt svårt att få fast Noctua NF-A14 PWM 140mm med sådana gummi fästen i FDR5.

Det är värt att veta.

Permalänk
Skrivet av Phyrrus:

Okej, blir väl tveksamt hur långt kablaget räcker tänker jag.
Sen vet jag inte om jag har det behovet av en sådan lösning.
Tack ändå dock!

Det är värt att veta.

Kanske ska tillägga att vi tog och skruvade fast dem med skruvarna som medföljer istället, datorn är knäpptyst, inga vibrationer som uppstår..