Tips! Kör Synology "DiskStation Manager" på din x86-server (även ESXi)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eawo:

https://www.dropbox.com/s/mx4pc2e05tys5fm/XPEnoboot_DS3615xs_...
Nu ska det vara rätt fil postade fel först så du vet!

Snabba puckar Tack som fan... dags att migrera över data till den nya maskinen strax då...

Visa signatur

| Bygger för fullt på nya burken |

Permalänk
Medlem

Ligger xpenology.com nere??

Visa signatur

ASUS UX-32VD
ESXI-server med 3 "fasta" VM + ett antal test-VMs
HP EX-470 MOD(2Gb RAM, AMD LE-1640, 1Tb WD Green 32Mb) Krashad...
Mini-ITX-server(LAMP+filserver) Egen design

Permalänk
Skrivet av kulan_78:

Ligger xpenology.com nere??

https://translate.google.se/translate?hl=sv&sl=ru&tl=sv&u=htt...

Alternativ
1: Ej betalat månadsräkningen
2: Avstängd konto
3: Överbelastad server

Är nog bara att avvakta. xpenology.nl fungerar ju fint annars. Där står även lite om att xpenology.com inte går att nå.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av kulan_78:

Ligger xpenology.com nere??

Skrivet av marmeladov:

https://translate.google.se/translate?hl=sv&sl=ru&tl=sv&u=htt...

Alternativ
1: Ej betalat månadsräkningen
2: Avstängd konto
3: Överbelastad server

Är nog bara att avvakta. xpenology.nl fungerar ju fint annars. Där står även lite om att xpenology.com inte går att nå.

It seems that the forum on xpenology.com is down. The following message is being displayed.

You are on a company server Provisov.net likely you would get to the site of our client, but you could not because this account is suspended !!! May be several reasons: 1. No payment for the current month. 2. Hosting violated the rules. 3. An unacceptable load on the server. If you are the owner of this account, you must immediately contact customer support service company Provisov.net to clarify the situation. Provisov.net hosting provider provides services of cheap web hosting and dedicated servers since 2004. If you are interested in our services, please go to our website.
XPEnology.nl is not the owner of this domain and we have no contact information of the owner of xpenology.com. We know as much as you do.

Let’s give it a couple of days and see what happens.

Permalänk

Testar xpenology på min hyper-v maskin. Försöker få till quickconnect men får ett generellt fel när jag anger inloggningen till det befintliga konto jag skapat. Har också svårigheter att ansluta via de officiella appar som finns med portarna öppnade manuellt i routern. Just nu är det lite svårt att hitta info när xpenology.com ligger nere.
Ska det fungera med quickconnect och officeiella appar i xpenology? Kör DSM 5.1-5022 Update 3

Permalänk
Skrivet av danielsan123:

Testar xpenology på min hyper-v maskin. Försöker få till quickconnect men får ett generellt fel när jag anger inloggningen till det befintliga konto jag skapat. Har också svårigheter att ansluta via de officiella appar som finns med portarna öppnade manuellt i routern. Just nu är det lite svårt att hitta info när xpenology.com ligger nere.
Ska det fungera med quickconnect och officeiella appar i xpenology? Kör DSM 5.1-5022 Update 3

Officiella appar har jag aldrig någonsin haft problem med, fungerar klockrent.
Däremot quickconnect har jag för mig går lite smdåligt. Inbillar mig att jag har fått det att fungera, men använder det inte längre. Kan ha fel dock. Om det går på serienumret (som i regel är fake med xpenology), så är det ju inte så konstigt om synology satt lite käppar i hjulen där.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk

Nu fungerar det bättre. Den ville ta no-ipadressen men inte en annan jag har hos loopia (fungerar i andra avseenden). Nåväl. Tack!

Permalänk

Ingen som vågat testa 5.2 betan?

-

Fick svar nu när xpenology.com kom upp igen, funkar inte

Visa signatur

31337

Permalänk
Avstängd

Tänkte prova i Hyper V. Läst med inte riktigt fattat hur man ska göra men får läsa en gång till. Vi får väl se om jag ger upp

Nej, gav upp då när man följde guiden i guiden länkarna kan man få in lite suspekta saker i webläsaren.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Tänkte prova i Hyper V. Läst med inte riktigt fattat hur man ska göra men får läsa en gång till. Vi får väl se om jag ger upp

Nej, gav upp då när man följde guiden i guiden länkarna kan man få in lite suspekta saker i webläsaren.

Jag testade länkarna för Hyper-V, bortsett från filerna som krävs för att få igång rasket så var det inget suspekt som ville installeras här.
Du kanske redan har fått något i ditt system eftersom du har problem?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Avstängd

Länk till fil gav mig detta. Råkade trött klicka en gång för länge sedan och sedan gick det inte surfa utan att bli hindrad av reklamblaffor i mängder... om man nu kom någon stans. Spred sig genom Google Sync till samtliga datorer så blev till slut att köra en del scanningsprogram och avinstallerade Google Chrome fast rätt glad att jag kör Firefox igen. Fast man vet inte. Kan var som du skriver att något skräp är kvar och har lurat i ett halvår.

Kan både vara i mitt system eller komma utifrån. Kan prova i en virtuell maskin. I alla fall läste jag vidare i annan guide att det inte är jättesmidigt att köra i HyperV. Stämmer det.

Testade i Virtuell maskin nu och kom istället till: freedomains4all.tk/?&_=1426954535 så sidan med filerna är borta. Ska prova en mirror istället.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Länk till fil gav mig detta. Råkade trött klicka en gång för länge sedan och sedan gick det inte surfa utan att bli hindrad av reklamblaffor i mängder... om man nu kom någon stans. Spred sig genom Google Sync till samtliga datorer så blev till slut att köra en del scanningsprogram och avinstallerade Google Chrome fast rätt glad att jag kör Firefox igen. Fast man vet inte. Kan var som du skriver att något skräp är kvar och har lurat i ett halvår.

9OMP2WJdg-E

Kan både vara i mitt system eller komma utifrån. Kan prova i en virtuell maskin. I alla fall läste jag vidare i annan guide att det inte är jättesmidigt att köra i HyperV. Stämmer det.

Testade i Virtuell maskin nu och kom istället till: freedomains4all.tk/?&_=1426954535 så sidan med filerna är borta. Ska prova en mirror istället.

http://www.xpenology.nl/hyper-v-installatie/

Vad händer om du följer den guiden istället?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backspace:

http://www.xpenology.nl/hyper-v-installatie/

Vad händer om du följer den guiden istället?

Har jag letat efter den länken i tråden. Ska göras. Står inget om det men chansade på att ladda ner VMD. Nope, skulle vara ISO.

Tyvärr, ingen LUCK, fick error och kom hit. Assistenten visar bara min riktiga Synology NAS

Sedan är min tyska för dålig för att fortsätta följa guiden

Kanske lättar att köra denna guide för Oracle VB: http://www.robvanhamersveld.nl/2013/01/21/install-and-test-sy... men har ingen lust att installera för mycket.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Nu är nya lilla servern färdig monterad. Har inget namn än. Det är altså DSM 5.1-5022 Update 4 gälleroch är stabil för x64 maskiner. Tänkte att det var lite starkt att börja med virtuell miljö i detta steget.

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge

Permalänk
Medlem

Någon som har en aning om hur man kan uppdatera DSM 5.0-4493 (DS3612xs) till DSM 5.1 ?
Kollat på xpenology.nl men hittade inget till hjälp.
Har DSM på ESXi.

Permalänk
Vila i frid

Jag kör med XPenology Booten från .NL sidan och den har uppdaterat min N54L med oem DSM-patchar till DSM 5.1-5022 Update 4.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backspace:

http://www.xpenology.nl/hyper-v-installatie/

Vad händer om du följer den guiden istället?

Fungerade fint med DSM 5.1-5022 Update 3 så är igång nu. Tänkte försöka lista ut om man kan mappa sina delade mappar. I alla fall går det enormt mycket snabbare än från min Synology Nas med ARM.

Lätt att i Hype-V skapa virtuella diskar som kan användas till lagring.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salleee:

Någon som har en aning om hur man kan uppdatera DSM 5.0-4493 (DS3612xs) till DSM 5.1 ?
Kollat på xpenology.nl men hittade inget till hjälp.
Har DSM på ESXi.

Jag uppdaterade bara självaste bootdisken på ESXihosten, uppdatera till den senaste VMDKn. Sedan när den bootar kommer den vilja migrera. Bara att följa stegen därefter.

Visa signatur

Speldator:
Chassi: Corsair 900D | CPU: Intel i7 2600k | Kylning: Corsair H100 | Ram: Corsair Vengeance 16gb | Grafik: Sapphire Radeon HD 7970 3GB x 2
Laptop:
Modell: Lenovo Thinkpad Yoga | CPU: Intel i7 4600 | Lagring: 256gb SSD | Ram: 8gb | Grafik: Intel HD4400

Permalänk
Medlem

Så nu är jag igång i den nya servern. DSM 5.1-5022 Update 4 som jag bootar på ett nytt USB minne.
Till denna gång emuleras en Diskstation 3615sx i stället för en 3612sx.
Jag var lite lat så jag tog en av diskarna i gamla servern och flyttade in i den nya tillsammans med det nya USB minnet är alla inställningar med från gamla servern.
Det verkar vara fullt normalt att man tappar alla diskar eller USB minnet eller nätverkskortet någon av gångerna man håller på och uppgraderar/migrerar. Detta verkar vara fullt normalt och alla gånger har det hjälp att starta om burken.

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge

Permalänk
Medlem
Skrivet av WolfZap:

Jag uppdaterade bara självaste bootdisken på ESXihosten, uppdatera till den senaste VMDKn. Sedan när den bootar kommer den vilja migrera. Bara att följa stegen därefter.

Nu står det helt still, men hur byter jag bootdisken i esxi? När jag försöker klagar esxi på att disken redan IDE 0:0 redan används...

Visa signatur

ASUS UX-32VD
ESXI-server med 3 "fasta" VM + ett antal test-VMs
HP EX-470 MOD(2Gb RAM, AMD LE-1640, 1Tb WD Green 32Mb) Krashad...
Mini-ITX-server(LAMP+filserver) Egen design

Permalänk
Medlem
Skrivet av kulan_78:

Nu står det helt still, men hur byter jag bootdisken i esxi? När jag försöker klagar esxi på att disken redan IDE 0:0 redan används...

Plockar bort disken från VMen (via edit settings).
tar bort den gamla vmdk-filen och laddar upp det två nya vmdk och vmdk-flat filerna.
lägger till ny disk under VM settings | väljer att du redan har en existerande disk | pekar på du din nyuppladdade fil | spara och starta.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Sitter och trixar med WoL, har fått det till att man kan väcka den genom Assistanten, men inte genom nätverket om man säger. finns de nån kod el något?

mvh tobias

Visa signatur

.: Chassi: Phanteks Eclipse P300 | Moderkort: MSI Z77A-G43 GAMING | CPU: Intel Core i7 2600K (Sandy Bridge) @ 3,4GHz + Corsair H80i | Minne: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9| GPU: Asus GeForce GTX 1060 6Gb | OS Disk: Samsung 860 EVO 250GB | Nätagg: Fractal Design Integra R2 750W | Skärm: Philips 276E8VJSB 4K IPS | Server: HP Proliant N54L 5Tb :.

Permalänk
Medlem

Nu är jag uppdaterad och klar. Efter Mr_Lazy´s hjälp gick det snabbt och smidigt! Stort tack!

Visa signatur

ASUS UX-32VD
ESXI-server med 3 "fasta" VM + ett antal test-VMs
HP EX-470 MOD(2Gb RAM, AMD LE-1640, 1Tb WD Green 32Mb) Krashad...
Mini-ITX-server(LAMP+filserver) Egen design

Permalänk

Tänker flagga för ett litet problem jag haft sedan jag uppgraderade till DSM 5.1-5022 samt efterföljande uppdateringar. Då min mobil är kopplad till mitt hemnätverk och laddaren sätts i, så görs en backup av valda delar (bilder mm) från telefonen till min N54L Xpenology-server. Det har fungerat helt perfekt, fram till just DSM 5.1-5022 då telefonen haft väldiga problem att kopiera till och från servern. Har ägnat en del timmar åt felsökning i omgångar, men adrlig hittat något konstigt.

Installerade om servern helt nu och problemet är avhjälpt, nu fungerar allt som det ska igen och jag kör DSM 5.1-5022 Update 4. Ett jäkla meck att fixa alla inställningar och kopiera över all data men skam den som ger sig.

Ingen som märkt av något liknande problem?

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av marmeladov:

Tänker flagga för ett litet problem jag haft sedan jag uppgraderade till DSM 5.1-5022 samt efterföljande uppdateringar. Då min mobil är kopplad till mitt hemnätverk och laddaren sätts i, så görs en backup av valda delar (bilder mm) från telefonen till min N54L Xpenology-server. Det har fungerat helt perfekt, fram till just DSM 5.1-5022 då telefonen haft väldiga problem att kopiera till och från servern. Har ägnat en del timmar åt felsökning i omgångar, men adrlig hittat något konstigt.

Installerade om servern helt nu och problemet är avhjälpt, nu fungerar allt som det ska igen och jag kör DSM 5.1-5022 Update 4. Ett jäkla meck att fixa alla inställningar och kopiera över all data men skam den som ger sig.

Ingen som märkt av något liknande problem?

Vad kör du för backuplösning? Har letat länge efter något bra som dumpar ner bilderna från luren till nasen på det viset. DS Cloud och DS File har jag inte lyckats konfa för automatisk dumpning.

Visa signatur

| Bygger för fullt på nya burken |

Permalänk
Skrivet av LoseMyMind:

Vad kör du för backuplösning? Har letat länge efter något bra som dumpar ner bilderna från luren till nasen på det viset. DS Cloud och DS File har jag inte lyckats konfa för automatisk dumpning.

Sweet home kör jag och har gjort ganska länge, fungerar finemang även om den är lite "ful". Men vad spelar det för roll då den bara jobbar i bakgrunden
Här är den iaf, jag har för mig att jag betalat en femma eller något sådant för fullversionen, men är osäker då det var länge sedan. https://play.google.com/store/apps/details?id=sweesoft.sweeth...

edit: Här är donate-versionen jag kör, vet inte det är ett måste dock https://play.google.com/store/apps/details?id=sweesoft.prohom...

Har du iphone har jag ingen aning dock, vägrar bekanta mig med sådant annat än då jag måste i jobbet

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoseMyMind:

Vad kör du för backuplösning? Har letat länge efter något bra som dumpar ner bilderna från luren till nasen på det viset. DS Cloud och DS File har jag inte lyckats konfa för automatisk dumpning.

Photostation appen har ju en funktion för att synka bilderna till NASen när du ansluter till ett wifi, eller när fotot tas. Jag använder det själv för att kopiera alla bilder från våra telefoner till servern.

Visa signatur

Speldator:
Chassi: Corsair 900D | CPU: Intel i7 2600k | Kylning: Corsair H100 | Ram: Corsair Vengeance 16gb | Grafik: Sapphire Radeon HD 7970 3GB x 2
Laptop:
Modell: Lenovo Thinkpad Yoga | CPU: Intel i7 4600 | Lagring: 256gb SSD | Ram: 8gb | Grafik: Intel HD4400

Permalänk
Medlem
Skrivet av marmeladov:

Sweet home kör jag och har gjort ganska länge, fungerar finemang även om den är lite "ful". Men vad spelar det för roll då den bara jobbar i bakgrunden
Här är den iaf, jag har för mig att jag betalat en femma eller något sådant för fullversionen, men är osäker då det var länge sedan. https://play.google.com/store/apps/details?id=sweesoft.sweeth...

edit: Här är donate-versionen jag kör, vet inte det är ett måste dock https://play.google.com/store/apps/details?id=sweesoft.prohom...

Har du iphone har jag ingen aning dock, vägrar bekanta mig med sådant annat än då jag måste i jobbet

Blir till att testa. Tack

Skrivet av WolfZap:

Photostation appen har ju en funktion för att synka bilderna till NASen när du ansluter till ett wifi, eller när fotot tas. Jag använder det själv för att kopiera alla bilder från våra telefoner till servern.

Dom gör en bra mjukvara. Men marknadsavdelningen är skräp på att informera om hur apparna kan användas. Har letat mängder med gånger och aldrig hittat information som pekar åt att det är DS Photo man ska använda för envägsdump...

Så stort tack för tipset. Får se vilket av alternativen som funkar bäst. Jag har inte Photostation aktivt då jag aldrig sett någon anledning, men det kanske det blir ändring på nu...

Visa signatur

| Bygger för fullt på nya burken |

Permalänk
Medlem

Vid en scanning med security advisor hittar den att systemfilerna har utsatts för förändringar.
Misstänker att detta har med modefieringarna i xpenology att göra? Hittar ingen info om detta och forumet är ju inte så fett längre.

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge

Permalänk
Medlem

Gjorde ett försök med att sätta upp en server men kom inte så långt.
Jag följde guiden på http://www.xpenology.nl/hardware-installatie/
Slängde in boot img filen XPEnoboot_DS3615xs_5.1-5022.3 på ett usb och starta upp från usb minnet.
Efter installationen så kommer där upp login och password, vad skriver man in där? Eller vad har jag missat?