Ny skärm (Philips BDM4065UC) 40 tum 3840x2160

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olofson:

Testade ett tag med en 20" jämte min 30" Apple, och sitter just nu med en 27" + 12.5". (Laptop med dockningsstation + en hyfsad Eizo.) I båda fallen skiljer det en hel del i dot pitch, kontrast, färgåtergivning mm.

Ah, du skulle grävt fram en 21 tums (1600x1200) skärm istället. De är i praktiken typ 21,4 tum och har så gott som exakt samma dpi som en 30 tummare om jag minns rätt. Klockrent i pivot!

(ursäkta sidospåret)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matheeeew:

Jag antar att det var mitt inlägg du svarade på så jag tackar ödmjukast.

Mjo, jag blir lite slapp med citaten när det är låg aktivitet...

Citat:

Jag gjorde lite beräkningar och fick fram att arbetsytan på 4k-skärmen är ungefär dubbelt så stor jämfört med min nuvarande setup (2560x1080 + 1920x1080), kan någon som är en fena på detta kontrollera att jag räknat rätt?

Stämmer ganska bra. 4.8 Mpixel totalt på din setup, och 40"aren ligger på 8.3 Mpixel.

Citat:

Det jag var lite fundersam över ang. att köra flera skärmar är utifall fönster och text på 4k-skärmen skulle bli för små och att man skulle bli tvungen att öka storleken på dessa, vilket då i sin tur ger komplikationer på de övriga skärmarna.

Det är ju ca 112 dpi (om jag minns rätt) istället för det vanliga 100 (eller ännu lägre på de flesta TV och en del skärmar), så aningen mindre blir det ju. Jag kör allt i normal skala, men det hänger ju på synskärpa och avstånd om det funkar. Tycker dock att den extrema kontrasten och blanka ytan på BDM4065UC gör texten märkbart skarpare, så det går nästan på ett ut mot 100 dpi på de flesta andra skärmar.

Citat:

Har ni med skärmen gjort denna inställning? Är detta något som kan bli en komplikation i en flerskärmslösning?

Vet faktiskt inte om något OS/desktopmiljö hanterar skärmar med olika DPI korrekt, så där skulle kunna bli problem. (Jag tror det ställs in per skärm i de flesta system, men om det verkligen funkar är en annan femma...) Om inte annat så ser jag (som utvecklare) en massa potentiella problem med GUI-toolkits som skulle behöva initialisera om fonter mm så fort man flyttar ett fönster mellan skärmarna, så jag gissar att det kan bli lite blandade resultat.

Visa signatur

Tetradeca: i9-7940X @ 4 GHz H₂O | ASUS Rampage VI Extreme | 128 GB DDR4-3600 MHz | RTX 3070 Ti | GTX 1070 | LG OLED55CX | LG OLED48C1 | 2 x Acer XB271HU
Hex (server): i7-4930K @ 3.4 GHz H₂O | ASUS P9X79 | 64 GB DDR3 1866 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Ah, du skulle grävt fram en 21 tums (1600x1200) skärm istället. De är i praktiken typ 21,4 tum och har så gott som exakt samma dpi som en 30 tummare om jag minns rätt. Klockrent i pivot!

Mjo, det hade ju så klart gått att lösa, men nu hade den där skärmen blivit över, så jag hängde på den för att se om det tillförde något.

Ett större problem är dock att det står en 8" monitorhögtalare på var sida om 30"aren (numera 40"aren), så det funkar inte riktigt att köra flera skärmar i bredd ändå. Mycket därför jag ville ha 40" istället - för att få maximal skärmyta på minimalt (ehm... nåja) utrymme.

Visa signatur

Tetradeca: i9-7940X @ 4 GHz H₂O | ASUS Rampage VI Extreme | 128 GB DDR4-3600 MHz | RTX 3070 Ti | GTX 1070 | LG OLED55CX | LG OLED48C1 | 2 x Acer XB271HU
Hex (server): i7-4930K @ 3.4 GHz H₂O | ASUS P9X79 | 64 GB DDR3 1866 MHz

Permalänk
Medlem

Tusen tack för svaret Olofson! Jag har inte bestämt mig om jag ska slå till på skärmen än då den egentligen ligger över min budget, men om jag införskaffar mig den så kan jag helt enkelt testa hur det fungerar med 21:9-skärmen och om problemen är för stora så får jag väl sälja den sistnämnda skärmen, de verkar dock vara rätt svårsålda vad jag har sett.

Permalänk
Medlem

Tänkt att beställa nu i veckan men har ett par frågor ang ställ till denna.

Jag vill ha ett bordsställ till den och tänkte på följande:
AX bordfäste AX2000 med ett 75x75 & 100x100 till 200x200 omvandlare.

Det jag undrar är Fungerar det stället? Det står att det klarar 10kg och skärmen är 8.5kg enligt manualen. För på stället står det 13"-27"? Finns det någon annan begränsning än vikt?
Har alldrig använt någon annan typ av fäste än de som kommit med skärmar innan så om ni ser någon annan anledning till att det fästet med den omvandlaren inte skulle fungera så skriva det.

EDIT:
Ahh fuck it. Beställde, Funkar det så funkar det hehe=)

Visa signatur

//Matte

Permalänk
Avstängd

ÄNTLIGEN..!!

Fick min idag via Netonnet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jomeel:

Det jag undrar är Fungerar det stället? Det står att det klarar 10kg och skärmen är 8.5kg enligt manualen. För på stället står det 13"-27"? Finns det någon annan begränsning än vikt?

Höjden?
Fast det borde inte vara några problem misstänker jag. Man vill ju inte få upp skärmen speciellt högt i alla fall om det ska bli ergonomiskt. Hur gick det förresten?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Om man kollar en bit ner på den sidan hoss komplett så står det att det går att justera i höjdled.

AX2000 Bordfäste

Rekommenderad skärmstorlek: 13" - 27"
Vesa: Upp till 100x100
Maks vikt: 10 kg
Färg: Svart
Kabeldöljningssystem
Lutning, vridning och höjdjustering

Jag har inte hämtat skärmen än. skall göra det imorgon.

Visa signatur

//Matte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jomeel:

Om man kollar en bit ner på den sidan hoss komplett så står det att det går att justera i höjdled.

Absolut, men om fästet är gjort för mindre skärmar så kanske det inte ens går att justera tillräckligt högt för att skärmen inte ska slå i bordet
(men jag tror inte det är någon större risk då skjutmånen ska vara 40cm eller vad det nu stod)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jag upplever massa input lag. Är detta pga att jag kör över HDMI?

Framförallt musrörelserna som släpar efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Jag upplever massa input lag. Är detta pga att jag kör över HDMI?

Framförallt musrörelserna som släpar efter.

Nej, såvida du inte kör lägre upplösning än native, så beror det helt enkelt på att du kör 30 Hz.

Det går helt enkelt inte att köra 3840x2160 i 60 Hz över HDMI (bandbredden räcker inte), utan det krävs DisplayPort. Dessutom är det inte alla datorer/grafikkort med DisplayPort som klarar det heller, eftersom det är "nytt och hett", samt precis på gränsen för vad även DisplayPort orkar med.

Visa signatur

Tetradeca: i9-7940X @ 4 GHz H₂O | ASUS Rampage VI Extreme | 128 GB DDR4-3600 MHz | RTX 3070 Ti | GTX 1070 | LG OLED55CX | LG OLED48C1 | 2 x Acer XB271HU
Hex (server): i7-4930K @ 3.4 GHz H₂O | ASUS P9X79 | 64 GB DDR3 1866 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Absolut, men om fästet är gjort för mindre skärmar så kanske det inte ens går att justera tillräckligt högt för att skärmen inte ska slå i bordet
(men jag tror inte det är någon större risk då skjutmånen ska vara 40cm eller vad det nu stod)

Du har rätt. Jag var lite osäker på det ett tag men som du skriver så borde det inte vara längre än 40cm från nederkant till mitten av skärmen.

Och i värsta fall så har jag en användning för bordsfästet till en annan skärm men hoppas att det funkar.

Edit:
Kollade manualen och enligt den så är panelen WxHxD 904 x 512 x 88 mm så eftersom fästet borde sitta centrerat så blir det nog 51.2 cm*0.5 = 25.6 vilket ger ca 14cm att röra sig med. Jag kommer ju aldrig kunna ha den vertikalt men det har inte varit tanken.

Visa signatur

//Matte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olofson:

Nej, såvida du inte kör lägre upplösning än native, så beror det helt enkelt på att du kör 30 Hz.

Det går helt enkelt inte att köra 3840x2160 i 60 Hz över HDMI (bandbredden räcker inte), utan det krävs DisplayPort. Dessutom är det inte alla datorer/grafikkort med DisplayPort som klarar det heller, eftersom det är "nytt och hett", samt precis på gränsen för vad även DisplayPort orkar med.

Så detta input lag försvinner om man kör DP 1.2 i 60 Hz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Så detta input lag försvinner om man kör DP 1.2 i 60 Hz?

Japp! Det är enda konfigurationen som löser det på denna skärmen. Allt annat ger ju max 30 Hz i full upplösning, och det är inte kul...

(Jag begriper inte hur folk orkar jobba med de där äldre 4K-skärmarna som bara klarar 24-30 Hz. För mig var det verkligen en plåga innan jag lyckades övertyga min förvirrade Xorg-server att skärmen faktiskt klarar 60 Hz.)

Visa signatur

Tetradeca: i9-7940X @ 4 GHz H₂O | ASUS Rampage VI Extreme | 128 GB DDR4-3600 MHz | RTX 3070 Ti | GTX 1070 | LG OLED55CX | LG OLED48C1 | 2 x Acer XB271HU
Hex (server): i7-4930K @ 3.4 GHz H₂O | ASUS P9X79 | 64 GB DDR3 1866 MHz

Permalänk
Medlem

Tjo boys! Jag ställer mig i ledet som ägare av en BDM4065UC nu Beställde från SIBA igår och fick den idag, f-in gigantisk skärm.

Edit:
Har ni andra någon overscan på skärmen i överkant? Drar man musmarkören längst upp så går den några millimeter under ramen. Väldigt synligt i Chrome där tabbarnas text är nästan precis vid skärmkanten.. :S

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Skrivet av Olofson:

Japp! Det är enda konfigurationen som löser det på denna skärmen. Allt annat ger ju max 30 Hz i full upplösning, och det är inte kul...

(Jag begriper inte hur folk orkar jobba med de där äldre 4K-skärmarna som bara klarar 24-30 Hz. För mig var det verkligen en plåga innan jag lyckades övertyga min förvirrade Xorg-server att skärmen faktiskt klarar 60 Hz.)

Sitter själv fast på 30hz i manjaro linux, /etc/X11/xorg.conf.d/90-mhwd.conf

# nvidia-xconfig: X configuration file generated by nvidia-xconfig
# nvidia-xconfig: version 346.47 (buildmeister@swio-display-x86-rhel47-01) Thu Feb 19 19:19:45 PST 2015

Section "ServerLayout"
Identifier "Layout0"
Screen 0 "Screen0"
InputDevice "Keyboard0" "CoreKeyboard"
InputDevice "Mouse0" "CorePointer"
EndSection

Section "Files"
EndSection

Section "InputDevice"
# generated from default
Identifier "Mouse0"
Driver "mouse"
Option "Protocol" "auto"
Option "Device" "/dev/psaux"
Option "Emulate3Buttons" "no"
Option "ZAxisMapping" "4 5"
EndSection

Section "InputDevice"
# generated from default
Identifier "Keyboard0"
Driver "kbd"
EndSection

Section "Monitor"
Identifier "Monitor0"
Option "DPMS"
EndSection

Section "Device"
Identifier "Device0"
Driver "nvidia"
Option "ModeValidation" "AllowNon60hzmodesDFPModes, NoEDIDDFPMaxSizeCheck, NoVertRefreshCheck, NoHorizSyncCheck, NoDFPNativeResolutionCheck, NoMaxSizeCheck, NoMaxPClkCheck, AllowNonEdidModes, NoEdidMaxPClkCheck"
EndSection

Section "Screen"
Identifier "Screen0"
Device "Device0"
Monitor "Monitor0"
DefaultDepth 24
SubSection "Display"
Depth 24
EndSubSection
EndSection

Section "Extensions"
Option "Composite" "Enable"
EndSection

Section "InputClass"
Identifier "Keyboard Defaults"
MatchIsKeyboard "yes"
Option "XkbOptions" "terminate:ctrl_alt_bksp"
EndSection

Dold text

Skulle ni kunna klistra in era xorg.conf så är ni snälla. :]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Har ni andra någon overscan på skärmen i överkant? Drar man musmarkören längst upp så går den några millimeter under ramen. Väldigt synligt i Chrome där tabbarnas text är nästan precis vid skärmkanten.. :S

Japp, jag har det på den ena, men inte på den andra. Det verkar inte vara någon overscan egentligen, utan ett fel i belysningen, som om något ligger lite snett. Det är inget fast antal pixels heller, utan "kanten" är lite ojämn, och hur många pixlar som saknas beror på betraktningsvinkeln. Den lysande ytan ligger alltså en bit bakom själva LCDn, och den är aningen för liten och/eller felplacerad.

Skrivet av Hieronymus:

Sitter själv fast på 30hz i manjaro linux, /etc/X11/xorg.conf.d/90-mhwd.conf
[...]
Skulle ni kunna klistra in era xorg.conf så är ni snälla. :]

Så här ser min xorg.conf ut:

Section "ServerLayout"
Identifier "Layout0"
Screen 0 "Screen0" 0 0
InputDevice "Keyboard0" "CoreKeyboard"
InputDevice "Mouse0" "CorePointer"
Option "Xinerama" "0"
EndSection

Section "Files"
EndSection

Section "InputDevice"

# generated from default
Identifier "Mouse0"
Driver "mouse"
Option "Protocol" "auto"
Option "Device" "/dev/psaux"
Option "Emulate3Buttons" "no"
Option "ZAxisMapping" "4 5"
EndSection

Section "InputDevice"

# generated from default
Identifier "Keyboard0"
Driver "kbd"
EndSection

Section "Monitor"
Identifier "Monitor0"
VendorName "Unknown"
ModelName "Philips PHL BDM4065"
DisplaySize 878 485
HorizSync 30.0 - 160.0
VertRefresh 23.0 - 80.0
Option "DPMS"
Gamma 0.9
EndSection

Section "Device"
Identifier "Device0"
Driver "nvidia"
VendorName "NVIDIA Corporation"
BoardName "GeForce GTX 660"
BusID "PCI:1:0:0"
Option "RegistryDwords" "PerfLevelSrc=0x2222"
EndSection

Section "Device"
Identifier "Device1"
Driver "nvidia"
VendorName "NVIDIA Corporation"
BoardName "GeForce GTX 660"
BusID "PCI:2:0:0"
Option "RegistryDwords" "PerfLevelSrc=0x2222"
EndSection

Section "Screen"
Identifier "Screen0"
Device "Device0"
Monitor "Monitor0"
DefaultDepth 24
Option "UseEdidDpi" "False"
Option "DPI" "111 x 113"
Option "ModeValidation" "AllowNon60hzmodesDFPModes, NoEDIDDFPMaxSizeCheck, NoVertRefreshCheck, NoHorizSyncCheck, NoDFPNativeResolutionCheck, NoMaxSizeCheck, NoMaxPClkCheck, AllowNonEdidModes, NoEdidMaxPClkCheck"
Option "ModeDebug" "True"
Option "Stereo" "0"
Option "metamodes" "GPU-6cee63cd-e947-b0ce-18ae-0455f4391784.DP-1: 3840x2160_60 +0+0"
Option "MultiGPU" "Off"
Option "SLI" "SFR"
SubSection "Display"
Depth 24
EndSubSection
EndSection

Dold text

Detta är för nVidia-driver 346.47 på Ubuntu Studio 64 bit, kernel 3.13.0-48-lowlatency, med två kort i SLI.

Ja, jag fick faktiskt SLI att "funka", men prestandan är bara aningen bättre än med ett kort, medan det i de flesta spel mm blir dubbelt rakt av i Windows. SLI funkar helt enkelt inte som det ska på Linux, och det är ett gammalt, känt problem.

Visa signatur

Tetradeca: i9-7940X @ 4 GHz H₂O | ASUS Rampage VI Extreme | 128 GB DDR4-3600 MHz | RTX 3070 Ti | GTX 1070 | LG OLED55CX | LG OLED48C1 | 2 x Acer XB271HU
Hex (server): i7-4930K @ 3.4 GHz H₂O | ASUS P9X79 | 64 GB DDR3 1866 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olofson:

Nej, såvida du inte kör lägre upplösning än native, så beror det helt enkelt på att du kör 30 Hz.

Det går helt enkelt inte att köra 3840x2160 i 60 Hz över HDMI (bandbredden räcker inte), utan det krävs DisplayPort. Dessutom är det inte alla datorer/grafikkort med DisplayPort som klarar det heller, eftersom det är "nytt och hett", samt precis på gränsen för vad även DisplayPort orkar med.

Jo det går att köra 4096x2160P@60Hz med HDMI v2.0
Sedan får man kontrollera så att GPU´n har v2.0, och att även monitorn och kabeln har det.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Jo det går att köra 4096x2160P@60Hz med HDMI v2.0
Sedan får man kontrollera så att GPU´n har v2.0, och att även monitorn och kabeln har det.
/Lifooz

Jo, jag vet - men denna skärmen har inte HDMI 2.0, så det hjälper inte...

Visa signatur

Tetradeca: i9-7940X @ 4 GHz H₂O | ASUS Rampage VI Extreme | 128 GB DDR4-3600 MHz | RTX 3070 Ti | GTX 1070 | LG OLED55CX | LG OLED48C1 | 2 x Acer XB271HU
Hex (server): i7-4930K @ 3.4 GHz H₂O | ASUS P9X79 | 64 GB DDR3 1866 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olofson:

Jo, jag vet - men denna skärmen har inte HDMI 2.0, så det hjälper inte...

VAD? Jävel va B för en så pass påkostad skärm ändå. Det låter ungefär som en modell från Mercedes-Benz med Skoda interiör.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Höjden?
Fast det borde inte vara några problem misstänker jag. Man vill ju inte få upp skärmen speciellt högt i alla fall om det ska bli ergonomiskt. Hur gick det förresten?

Nu sitter den uppe. Och stödet fungerar bra.

Efter att ha läst lite i denna tråden så såg jag att man behövde ändra till Displayport 1.2 för att få 60Hz. Men för mig var det inte allt. Det var fortfarande kvar på 30. Utan jag fick rota i nvidias kontrollpanel där den defaultat till "4k x 2k, 3840 x 2160" under "Ultra HD, HD, SD" och där kunde man inte välja 60Hz utan bara 30Hz. Fick gå en bit ner i den listan där jag hittade ytterligare en 3840 x 2160 upplösning under PC och valde jag den så löste det sig. Kan bero på att jag kör win 7 att den defaultar till den andra eller vad vet jag.
Tänkte bara att om någon hade samma problem så kan de kika där.

Visa signatur

//Matte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jomeel:

Nu sitter den uppe. Och stödet fungerar bra.

Efter att ha läst lite i denna tråden så såg jag att man behövde ändra till Displayport 1.2 för att få 60Hz. Men för mig var det inte allt. Det var fortfarande kvar på 30. Utan jag fick rota i nvidias kontrollpanel där den defaultat till "4k x 2k, 3840 x 2160" under "Ultra HD, HD, SD" och där kunde man inte välja 60Hz utan bara 30Hz. Fick gå en bit ner i den listan där jag hittade ytterligare en 3840 x 2160 upplösning under PC och valde jag den så löste det sig. Kan bero på att jag kör win 7 att den defaultar till den andra eller vad vet jag.
Tänkte bara att om någon hade samma problem så kan de kika där.

Yes, fick göra samma sak igår och jag kör Win 8.1. Det har ingenting med Windows-version att göra då det är default-valt i Nvidias KP (för jag antar du kör Nvidia).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jomeel:

Efter att ha läst lite i denna tråden så såg jag att man behövde ändra till Displayport 1.2 för att få 60Hz. Men för mig var det inte allt. Det var fortfarande kvar på 30. Utan jag fick rota i nvidias kontrollpanel där den defaultat till "4k x 2k, 3840 x 2160" under "Ultra HD, HD, SD" och där kunde man inte välja 60Hz utan bara 30Hz. Fick gå en bit ner i den listan där jag hittade ytterligare en 3840 x 2160 upplösning under PC och valde jag den så löste det sig. Kan bero på att jag kör win 7 att den defaultar till den andra eller vad vet jag.
Tänkte bara att om någon hade samma problem så kan de kika där.

För mig blev allt rätt helt automatiskt under Win7. Fick dock den ljusa idén att installera rätt "driver" (ett gäng modelines, i praktiken) för skärmen, istället för "Plug and play monitor" eller vad standard heter - men då försvann 60 Hz i UHD...! Bråkade inte med det, utan tog bort den "drivern" igen - men det kan hända att det var samma sak; att det finns något obskyrt 60-Hz-mode som jag missade, och som Win7 inte vågar välja automatiskt.

Skrivet av Electrix:

Yes, fick göra samma sak igår och jag kör Win 8.1. Det har ingenting med Windows-version att göra då det är default-valt i Nvidias KP (för jag antar du kör Nvidia).

Win 8.1 på min gaminglaptop fick för sig att skala upp fonter, fönster och allt, som om den trodde det var en skärm med 400+ dpi... Upplösning och frekvens blev dock rätt helt automatiskt där också.

Visa signatur

Tetradeca: i9-7940X @ 4 GHz H₂O | ASUS Rampage VI Extreme | 128 GB DDR4-3600 MHz | RTX 3070 Ti | GTX 1070 | LG OLED55CX | LG OLED48C1 | 2 x Acer XB271HU
Hex (server): i7-4930K @ 3.4 GHz H₂O | ASUS P9X79 | 64 GB DDR3 1866 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olofson:

Win 8.1 på min gaminglaptop fick för sig att skala upp fonter, fönster och allt, som om den trodde det var en skärm med 400+ dpi... Upplösning och frekvens blev dock rätt helt automatiskt där också.

Hände mig också, fick dra ner "Förstoring" tre steg har jag för mig. Tror det är en sak MS gjort medvetet då W8 antagligen tror man använder en TV och då alltså sitter många meter ifrån i en soffa (och behöver förstorade fönster).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Avstängd

Tjena..!

Någon mer som har problem med att välja 4K i 60 Hz..?

Jag köpte en DP kabel idag och kopplat in den. Såg i en recension att man skulle skulle ställa in på skärmen att man hade 1.2 i version av DP så det är fixat.

Har försökt ändrat i Nvida kontrollpanel och valt att jag vill ha 3840*2160 i 60 hz men skärmen blir bara svart och går sedan bara tillbaka till 30 Hz

Har ett GTX 770 kort.

Någon som kan hjälpa mig ?

Permalänk
Skrivet av Babianus:

Tjena..!

Någon mer som har problem med att välja 4K i 60 Hz..?

Jag köpte en DP kabel idag och kopplat in den. Såg i en recension att man skulle skulle ställa in på skärmen att man hade 1.2 i version av DP så det är fixat.

Har försökt ändrat i Nvida kontrollpanel och valt att jag vill ha 3840*2160 i 60 hz men skärmen blir bara svart och går sedan bara tillbaka till 30 Hz

Har ett GTX 770 kort.

Någon som kan hjälpa mig ?

Varför använda du inte DP kabeln som kom med? Samt hur ställer man in skärmen till 1.2 DP version? Sitter själv fast på 2560x1440_60hz, höjer jag till 4k låser den sig i 30hz. Sitter under linux och har ett GTX 970. :/

Permalänk
Skrivet av Hieronymus:

Varför använda du inte DP kabeln som kom med? Samt hur ställer man in skärmen till 1.2 DP version? Sitter själv fast på 2560x1440_60hz, höjer jag till 4k låser den sig i 30hz. Sitter under linux och har ett GTX 970. :/

Wow hittade inställningen för DP 1.2 och det löste alla mina problem, så tack för hjälpen! ;D
Men jag undrar fortfarande varför alla verkar köpa en ny DP kabel när iaf jag fick med en till skärmen?

Permalänk
Avstängd

Kan det vara så att man köper en ny kabel då den man fick med är för kort..?

Skall ställa skärmen närmare datorn nu för test för att kunna köra kabeln jag fick till men svårt att tänka mig att det är kabeln det är fel på då den funkar i alla lägen förutom 4K @ 60 Hz. Men ska testa.

Har hållt på nu i 2 timmar och laborerat men den vägrar ta 4K 60 hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus:

Wow hittade inställningen för DP 1.2 och det löste alla mina problem, så tack för hjälpen! ;D
Men jag undrar fortfarande varför alla verkar köpa en ny DP kabel när iaf jag fick med en till skärmen?

Folk har tydligen haft problem med "billiga" fusk-kablar, men vad jag förstår så ska en riktig DP-kabel klara full bandbredd för 1.2 iaf. (Vilket behövs här; det är bara några procent under gränsen.) Om inte annat så vore det ju väldigt märkligt om Philips skickar med en kabel som inte klarar skärmens specar...!

Längd? Fel kontakt? I laptopen har jag enbart mini-DP, så till den fick jag inhandla en kabel av den anledningen. (HDMI-utgången är fullstor, men det hjälper ju föga här.)

Visa signatur

Tetradeca: i9-7940X @ 4 GHz H₂O | ASUS Rampage VI Extreme | 128 GB DDR4-3600 MHz | RTX 3070 Ti | GTX 1070 | LG OLED55CX | LG OLED48C1 | 2 x Acer XB271HU
Hex (server): i7-4930K @ 3.4 GHz H₂O | ASUS P9X79 | 64 GB DDR3 1866 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Babianus:

Har hållt på nu i 2 timmar och laborerat men den vägrar ta 4K 60 hz.

Har du lyckats byta till DP 1.2? Det är alltså i skärmens menysystem du måste ändra det. Datorn/drivern har ingen kontroll över detta!

Förresten, det finns tydligen en del grafikkort, laptops mm med DP, som inte har 1.2. Mina GTX 660 har uppenbarligen 1.2 iaf, och laptopen - men jag är inte säker på om det är GTX880M eller Intel-tramset (båda har 3D, RAMDAC och allt) som sköter DP-utgången där. Jag är inte ens säker på att en viss GPU garanterar något, då det tydligen finns 880M-lösningar som inte klarar 1.2.

Visa signatur

Tetradeca: i9-7940X @ 4 GHz H₂O | ASUS Rampage VI Extreme | 128 GB DDR4-3600 MHz | RTX 3070 Ti | GTX 1070 | LG OLED55CX | LG OLED48C1 | 2 x Acer XB271HU
Hex (server): i7-4930K @ 3.4 GHz H₂O | ASUS P9X79 | 64 GB DDR3 1866 MHz