Grand Theft Auto V årets mest förbokade PC-spel på Webhallen

Permalänk
Medlem
Skrivet av xXBaconXx:

Lycka till att få tag på GTA V på releasedagen utan att förboka.

Digitalt. Varför skulle det inte gå menar du?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Ingen chock alls. Klart man förhandsbokar. Det är ju GTA och R* vi pratar om. Sen hur folk kan vilja förhandsboka en fysiskt kopia kan jag inte förstå när det finns digital kopia via Steam Men kan ju ändå förstå hur folk vill ha den i bokhyllan hemma

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Skrivet av spel565:
Skrivet av NodCommander:

Digitalt. Varför skulle det inte gå menar du?

De som har förbokat på Webhallen vill ju uppenbarligen ha spelet på skiva. Plus att det är dyrare på Steam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Ingen chock alls. Klart man förhandsbokar. Det är ju GTA och R* vi pratar om. Sen hur folk kan vilja förhandsboka en fysiskt kopia kan jag inte förstå när det finns digital kopia via Steam Men kan ju ändå förstå hur folk vill ha den i bokhyllan hemma

Det är någonting med att gå och köpa ett spel i butik som jag uppskattar, kanske lite fyrkantigt men vi människor är ju trots allt väldigt irrationella

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Men, sluta förhandsboka! Det finns verkligen ingen fördel med att köpa grisen i säcken om du ändå inte får öppna säcken innan de som köper på släppdatumet!

https://www.youtube.com/watch?v=mf5Uj4XIT1Y

Jo, man får extramaterial och man har spelet redo. Dessutom är det ofta bra priser vid förbokning och priset brukar stiga vid släppet och ett tag efter.

Är mer kritisk mot alla de halvfärdiga spel som säljs på Steam aldrig blir färdiga när spelskaparna dragit in massor av pengar.

Permalänk
Medlem

Hmm. Så jag inte haft en skiva media läsare i någon av mina datorer utom htpcn se senaste åren blir det download för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njure:

Det är någonting med att gå och köpa ett spel i butik som jag uppskattar, kanske lite fyrkantigt men vi människor är ju trots allt väldigt irrationella

Det är sant, men just i detta fall då spelet är 65GB och om man vill kunna spela direkt efter release så är steam väldigt praktiskt

Skrivet av RobCar:

Är mer kritisk mot alla de halvfärdiga spel som säljs på Steam aldrig blir färdiga när spelskaparna dragit in massor av pengar.

Jag tänker tvärtom, jag köper gärna för högre pris och förhandsbokar gärna. = Mer pengar till skaparna = Mer patchar och fixar till spelen.
Exempelvis CS:GO, bara växer och växer och drar in mer och mer pengar. Ändå får spelet fortfarande updates varje vecka.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Det är sant, men just i detta fall då spelet är 65GB och om man vill kunna spela direkt efter release så är steam väldigt praktiskt

Hm... Jag har 1000/1000 så det brukar inte vara så farligt att tanka spel genom att mata in serienyckeln från den fysiska kopian. Brukar oftast gå mycket fortare än att mata med DVD-skivor. Frågan är om det går att tanka spelet så som jag har tänkt mig med hjälp av serienyckeln. Kan man mata in serienyckeln i Steam, månntro?

Det finns en annan fördel med att boka på Webhallen, och det är prisgarantin. De garanterar att de säljer till det pris som var aktuellt när jag förhandsbokade.

T.ex. sparade det mig 500 kr på PS4 när det kom. Fick köpa det för 3790 kr vid release eftersom jag bokade 1 år innan det kom och då var priset 3790 kr. Aktuellt pris vid release var däremot 4290 kr.

Nu brukar det ju inte vara någon drastisk skillnad när det kommer till spel dock..

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Skrivet av Njure:

Frågan är om det går att tanka spelet så som jag har tänkt mig med hjälp av serienyckeln. Kan man mata in serienyckeln i Steam, månntro?

Icke i Steam. Men jag blir inte förvånad om du kan mata in den i Rockstar Social Club och ladda ner det därifrån.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Det är sant, men just i detta fall då spelet är 65GB och om man vill kunna spela direkt efter release så är steam väldigt praktiskt

Jag tänker tvärtom, jag köper gärna för högre pris och förhandsbokar gärna. = Mer pengar till skaparna = Mer patchar och fixar till spelen.
Exempelvis CS:GO, bara växer och växer och drar in mer och mer pengar. Ändå får spelet fortfarande updates varje vecka.

Skillnaden är att Valve står bakom dessa spel, de uppdaterar för bövelen fortfarande HL1. Förhandsbokning är som en investering, du riskerar grisen i säcken, spelet aldrig lanseras eller inte blir som det var lovat, vilket har hänt ganska ofta på Steams greenlight som exempel. Problemet är att du inte vinner något utav din investering förutom någon rabatt på 10% och en koolt pixel klistermärke.

Sedan att de får mer pengar på launch tid spelar ingen roll alls hur många patchar utvecklaren skickar ut.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

Wall of text:

Det är stor skillnad på att förhandsboka/köpa vilket spel som helst och att förhandsboka GTA V.

Man köper inte grisen i säcken när man köper GTA V! Man köper en färdigslaktad produkt från en leverantör man handlat med tidigare, produkten är inte exakt samma som tidigare, men leverantören lovar att den är bra. Nog skulle jag våga köpa en gris då.

Dessutom så finns det inget bättre i horisonten som kommer i närheten av GTA V. Om man överhuvudtaget kan förbättra och förstora dom digitala världar vi kan vara i, såklart att jag vill ge dom pengar.

Om man tar Cube World som exempel. Där kan man snacka köpa grisen i säcken. Nån random kille med fru som söker snabb peng. Hoppas pizzan smakade gott din jävel..! Borde laddat ner det olagligt istället. Han kommer ju fan inte tjäna nå mer pengar på mig iallafall. Stöld är vad det är, bedrägeri! Dom som inte skapar bra produkter skjuter sig själva i foten. Ubisoft kommer aldrig att få mina pengar.

Tacka vet jag Humble Bundle där man kan välja att ge pengarna till välgörenhet istället, om en produkt skulle råka vara Ubisoft, eller EA games..

Dold text

MVH en som inte köpte GTA4 PC vid release (lol)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Förbokning av spel har gått så länge spel har gått att köpa. När jag började spela i slutet av 80-talet/början av 90-talet gick det också.

Vad som istället är dåligt är kickstarter, Steam early access och liknande där utvecklarna tar pengarna och inte nödvändigtvis gör sitt jobb.

Idag är spelmarknaden så stor att man troligen inte behöver förboka. Även på lanseringsdagen bör man kunna hitta ett exemplar i butik om man är otålig men av någon anledning inte vill förboka.

Kickstarter och early access är inget dåligt utan det som är dåligt är dom som tror att dom får färdiga spel direkt.

Man betalar för att stödja utvecklingen.
Det är bara att skita i de om man inte vill vara med, vad är problemet?

Det framgår också klart och tydligt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Skrivet av makerspace:

Wall of text:

Det är stor skillnad på att förhandsboka/köpa vilket spel som helst och att förhandsboka GTA V.

Man köper inte grisen i säcken när man köper GTA V! Man köper en färdigslaktad produkt från en leverantör man handlat med tidigare, produkten är inte exakt samma som tidigare, men leverantören lovar att den är bra. Nog skulle jag våga köpa en gris då.

Dessutom så finns det inget bättre i horisonten som kommer i närheten av GTA V. Om man överhuvudtaget kan förbättra och förstora dom digitala världar vi kan vara i, såklart att jag vill ge dom pengar.

Om man tar Cube World som exempel. Där kan man snacka köpa grisen i säcken. Nån random kille med fru som söker snabb peng. Hoppas pizzan smakade gott din jävel..! Borde laddat ner det olagligt istället. Han kommer ju fan inte tjäna nå mer pengar på mig iallafall. Dom som inte skapar bra produkter skjuter sig själva i foten. Ubisoft kommer aldrig att få mina pengar.

Tacka vet jag Humble Bundle där man kan välja att ge pengarna till välgörenhet istället, om en produkt skulle råka vara Ubisoft, eller EA games..

Dold text

Jag tror du glömde signera din wall of text med "MVH en som inte köpte GTA4 PC vid release"

Det var verkligen verkligen färdigslaktat när det kom. I allt annat än positiv bemärkelse

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Orderdatum 2011-11-21 09:11

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Skrivet av n_sandstrom:

Jag tror du glömde signera din wall of text med "MVH en som inte köpte GTA4 PC vid release"

Det var verkligen verkligen färdigslaktat när det kom. I allt annat än positiv bemärkelse

Hahahaha. Jag vet. Jag ska nog signera den så. Men såhär blir det, om dom nu inte levererar en rolig produkt.
Då kan dom inte få mer av mig i framtiden.

Okej om den inte funkar 100% i början. När det gäller GTA bryr jag mig inte. Inte heller CS GO, inget spel är så jäkla viktigt att det funkar felfritt. Men om dom ger mig en tidig alpha utan stöd för directx11 eller nåt sånt vansinnigt..! då!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av '[Molotov:

;15342156']Kickstarter och early access är inget dåligt utan det som är dåligt är dom som tror att dom får färdiga spel direkt.

Man betalar för att stödja utvecklingen.
Det är bara att skita i de om man inte vill vara med, vad är problemet?

Det framgår också klart och tydligt

Skickades från m.sweclockers.com

Det är visst dåligt när dessa lösningar svämmar över branschen. När till och med etablerade personer och studior väljer att tigga pengar istället för att leta publishers så har något ganska farligt hänt med marknaden.

Nog finns det exempel på lyckade satsningar, Pillar of Eternity nu senast, men ofta är det bara ett sätt att få pengar för att sedan inte behöva göra klart jobbet.

Helt klart kan man välja att inte stödja dessa projekt likasom att låta bli att förboka spel från butik. När du flrbokar ditt spel i butik så kommer du dock att få produkten. Ger du bort pengarna på kickstarter/Steam är de borta för all framtid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag håller med, och vem köper pc spel på skiva? Läste att GTA V skulle ligga på 7 skivor, palla den installationen.

Varför har vi inte börjat sälja spel på usb stickor än?

Visa signatur

Speldator: Cooler Master Centurion 5 | Core i5-2500K@4.2Ghz | 12GB DDR3@1600MHz | Kingston SSDNow 120gb SSD + 2x 250 HDD | GTX 770@1085/1753/7010MHz
LAN/Miner: HP Pavillion a6140.sc | Core i5-3330@3.6GHz | 4GB DDR3@1600MHz | 250gb HDD | RHD 5870@1098/1098/6008
Konsol: Xbox 360 | N64 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av noobunge:

Varför har vi inte börjat sälja spel på usb stickor än?

För dyrt. Det har funnits en del försök tidigare med att få ner kostnaden men ännu finns det ingen lösning som skulle kunna ta över.

Optiskt media är typ gratis om man jämför. Egentligen vore det bra om PC spelbranschen överväger att gå över till Bluray istället. Jag minns inte priser på mediat men har för mig att en BD skiva kostade lika mycket som en DVD skiva vid tillverkning.

GTA V hade ju varit ett bra tillfälle annars att sälja spelet på Bluray istället. Sammarbeta med någon lämplig aktör och även sälja vindlingar med en extern Bluray läsare med GTA V tema kanske.

Permalänk
Avstängd

Suck.

Folk borde ge fan i att förboka spel...

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av anon5930:

Det är visst dåligt när dessa lösningar svämmar över branschen. När till och med etablerade personer och studior väljer att tigga pengar istället för att leta publishers så har något ganska farligt hänt med marknaden.

Nog finns det exempel på lyckade satsningar, Pillar of Eternity nu senast, men ofta är det bara ett sätt att få pengar för att sedan inte behöva göra klart jobbet.

Helt klart kan man välja att inte stödja dessa projekt likasom att låta bli att förboka spel från butik. När du flrbokar ditt spel i butik så kommer du dock att få produkten. Ger du bort pengarna på kickstarter/Steam är de borta för all framtid.

Dåligt är det ju knappast när det gett oss några av de klart bästa spelen de senaste åren, spel som aldrig hade blivit av annars. Sen kan man ju fundera på om det inte borde ändras i regelverken eller liknande, för att försöka minska de problemen du nämner.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av ParasiteX:

Sååå... Vad var det där om att PC-gaming är döende igen?

Det pratade man om för ca 4-5 år sedan Du får nog ta och uppdatera dig lite.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11
Skärm: Acer 27" Nitro XV272UP QHD IPS 144 Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dunder:

Dåligt är det ju knappast när det gett oss några av de klart bästa spelen de senaste åren, spel som aldrig hade blivit av annars. Sen kan man ju fundera på om det inte borde ändras i regelverken eller liknande, för att försöka minska de problemen du nämner.

Hade de verkligen velat göra dessa spel ändå så hade de klarat av att hitta utgivare. Det är ju i många fall inga okända personer som ligger bakom spelen utan sådanna som rimligtvis bör ha kontakter i branschen redan.

Sedan finns det ju också helt nya aktörer som lyckas få ut något som någon gillar och det är ju där denna finansieringslösning faktiskt är rimlig i mitt tycke.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av anon5930:

Hade de verkligen velat göra dessa spel ändå så hade de klarat av att hitta utgivare. Det är ju i många fall inga okända personer som ligger bakom spelen utan sådanna som rimligtvis bör ha kontakter i branschen redan.

Sedan finns det ju också helt nya aktörer som lyckas få ut något som någon gillar och det är ju där denna finansieringslösning faktiskt är rimlig i mitt tycke.

Det är inte alls säkert. Och det är inte säkert att man alls hade fått samma resultat, om man tvingats följa en utgivares krav och tidsramar istället för att helt gå sitt eget spår.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Inte en chans att jag förbokar ett spel som GTA, det kommer ju vara fullt av buggar som den första vågen spelare får tvingas agera betatestare för...

Man vill ha det dag 1 när det släpps, en förbokning betyder ju att du får en reserverad så att man inte kommer dit och så är det slutsålt. Dock så förbokar jag aldrig annars utan detta är enda gången jag gjort det och det gjorde jag när datumet var bekräftat (trailern kom, preload kom osv). Ska man förboka borde man göra det max 1-2 veckor innan tycker jag i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Förbokning av spel har gått så länge spel har gått att köpa. När jag började spela i slutet av 80-talet/början av 90-talet gick det också.

Vad som istället är dåligt är kickstarter, Steam early access och liknande där utvecklarna tar pengarna och inte nödvändigtvis gör sitt jobb.

Idag är spelmarknaden så stor att man troligen inte behöver förboka. Även på lanseringsdagen bör man kunna hitta ett exemplar i butik om man är otålig men av någon anledning inte vill förboka.

Det har säkert alltid gått ja.
Men nu på senare tid har det växt och gjort att fler och fler spel kommit ut halvklara.
Många tjänar in produktions kostnaden med bara förbokningar. Säger en hel del kan man säga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag håller med, och vem köper pc spel på skiva? Läste att GTA V skulle ligga på 7 skivor, palla den installationen.

Verkar som att man kan aktivera spelet i Social Club (måste göras hur eller hur?) och ladda ned det istället för att installera med DVD.

http://socialclub.rockstargames.com/activate

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk

Lär inte förhandsboka utan kommer läsa recensioner och vad de som köpt spelet har att säga om det. Kul däremot att det toppar listorna till PC trots att det har funnits ute till konsolerna ganska länge nu.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Hade de verkligen velat göra dessa spel ändå så hade de klarat av att hitta utgivare. Det är ju i många fall inga okända personer som ligger bakom spelen utan sådanna som rimligtvis bör ha kontakter i branschen redan.

Sedan finns det ju också helt nya aktörer som lyckas få ut något som någon gillar och det är ju där denna finansieringslösning faktiskt är rimlig i mitt tycke.

Nja. det räcker inte med att vilja själv. Om inga utgivare vill, så är man körd.

jag läste en intervju med Obsidian om just Pillars för ett tag sedan, och som dom uttryckte sig så skulle det inte gått att göra samma spel utan att säkra budgeten via kickstarter.

Dels för att utgivare helt enkelt inte tror på sådana "avancerade" gamla spelkoncept, dels för att dom vill in och pilla och ställa motkrav och så. Spelen ska funka för en bred publik, man får inte ha så mycket knark, sex och religion i konflitker, osv.

man ser ju hur det gått för andra serier, när tex EA sitter på plånboken.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Friterad:

Man vill ha det dag 1 när det släpps, en förbokning betyder ju att du får en reserverad så att man inte kommer dit och så är det slutsålt. Dock så förbokar jag aldrig annars utan detta är enda gången jag gjort det och det gjorde jag när datumet var bekräftat (trailern kom, preload kom osv). Ska man förboka borde man göra det max 1-2 veckor innan tycker jag i alla fall

Njae, jag väntar hellre ett tag och låter förhandsbokarna betatesta det först, särskilt med tanke på hur stort det är och hur deras tidigare släpp till PC varit.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Det lär ju vara nästa års mest förhandsbokade spel också, eftersom att Rockstar skjuter på lanseringen hela tiden! Tagga GTA V 2018*!

*Preliminärt datum

Visa signatur

GamingLaptopen (MSI GE70 2PE Apache Pro): i7-4710HQ @ 2.5GHz (3.7 Turbo) - GTX860M 2GB - 128GB SSD - 1TB HDD - 16GB DDR3

Övrigt: Razer Naga 2014 - CM Storm TK QuickFire (MX Blue) - Steelseries Siberia V2 - Logitech G27 - Galaxy Note III

Finns även på Garaget.org som VolvoFabbe98!