Ny skärm (Philips BDM4065UC) 40 tum 3840x2160

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sifear:

För du pratar om de fysiska begränsningar som finns i panelerna som sätter stopp?

Jepp
... ja, vad som är "rätt" term är ju en bra fråga ibland.. Osäker själv.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Vad det gäller alternativt fäste till skärmen så köpte jag en Ergotron LX Wall Mount LCD Arm och en Deltaco VESA-Converter 75X75/100X100 - 200X200. Allt fungerar helt perfekt. Hade sådan tur att jag fick tag på ett DEMO-ex för 860kr.

Bra video för att se funktion samt installationsanvisning.

Bild på hur det såg ut under installation. Behöver lite längre kablar innan jag är klar.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS HERO Z690 | Core i9 12900K | Corsair iCUE H150i ELITE LCD | Corsair 64GB (4x16GB) DDR5 5600MHz CL36 Dominator Platinum RGB | Samsung 980 Pro 2TB, Crucial P5 Plus 2TB, Kingston NV1 2TB M.2 NVMe, Samsung 870 QVO 4TB | MSI Geforce RTX 4090 SUPRIM Liquid X | Sound Blaster AE-9 | Corsair HX1500i | Logitech Z906 | DeepCool Quadstellar Infinity | Aorus FV43U + Ergotron LX | LG OLED42C2 + Ergotron LX | ACER Predator XB323U | LG UltraGear 27GP850 | Asus PG279Q | LG32GK850G-B | AOC U3277FWQ | 3xAOCQ3279VWF | Philips BDM4065UC

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Blade@LCD:

Vad det gäller alternativt fäste till skärmen så köpte jag en Ergotron LX Wall Mount LCD Arm och en Deltaco VESA-Converter 75X75/100X100 - 200X200. Allt fungerar helt perfekt. Hade sådan tur att jag fick tag på ett DEMO-ex för 860kr.

https://media.dustin.eu/image/31883/400/320/ergotron-lx-wall-...

https://media.dustin.eu/image/83164/400/320/deltaco-vesa-conv...

https://www.youtube.com/watch?v=vvK_RbLfQfg

Har ett liknande fäste, och ungefär samma prispunkt ny som du gav beg - och det är KANON.
Har en LG 34UM95 och den "hänger i luften", riktigt fräscht faktiskt.

Men ser som sagt på möjligheten att sälja denna och byta till en Phlilips BDM4065UC, som alla i denna tråden pratar om Mitt fäste klarar 15kg, så behöver bara köpa en VESA 100->200 plåt, eller tillverka en själv på jobbet, så är jag färdig att hänga upp BDM40'n också!

Kommer såleds aldrig att packa upp foten ur dess emballage eller montera den.

Väntar bara på ett bättre pris nu..

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎

På tal om pris...

Vad fick alla ni som faktiskt äger ett exemplar (och inte bara suktar) betala för just er leverans ?

Pris + frakt = totalkostnad

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olofson:

Det är nog samma sak, ja; dvs skärmens refresh rate går inte högre.

Jag har dock lyckats få strax över 70 Hz i lägre upplösningar under Linux, så det *går*, vilket även rimmar med specarna i manualen. Har för mig max är 85 Hz i någon upplösning, men jag är inte säker på den siffran...

Har du kört ufotestet?

http://www.testufo.com/#test=framerates

Får du samma mjuka rörelse på 70Hz som du får på 60Hz, så kan man anta att det fungerar bra. Man kan också göra en mer detaljerad undersökning om man använder en kamera med lång slutartid:

http://www.testufo.com/#test=frameskipping

Då ser man ganska tydligt om skärmen hoppar över vissa uppdateringar, som gör att resultatet blir sämre än om du kör vidare på 60Hz..

Alltså, bara för att skärmen ser ut att kunna hantera 70hz betyder INGENTING...

Väldigt få skärmar som klarar överklockning utan "frameskipping" ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

På tal om pris...

Vad fick alla ni som faktiskt äger ett exemplar (och inte bara suktar) betala för just er leverans ?

Pris + frakt = totalkostnad

Jag gav 6490kr hos NetOnNet, beställde den i mellandagarna fick den i mitten av mars.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS HERO Z690 | Core i9 12900K | Corsair iCUE H150i ELITE LCD | Corsair 64GB (4x16GB) DDR5 5600MHz CL36 Dominator Platinum RGB | Samsung 980 Pro 2TB, Crucial P5 Plus 2TB, Kingston NV1 2TB M.2 NVMe, Samsung 870 QVO 4TB | MSI Geforce RTX 4090 SUPRIM Liquid X | Sound Blaster AE-9 | Corsair HX1500i | Logitech Z906 | DeepCool Quadstellar Infinity | Aorus FV43U + Ergotron LX | LG OLED42C2 + Ergotron LX | ACER Predator XB323U | LG UltraGear 27GP850 | Asus PG279Q | LG32GK850G-B | AOC U3277FWQ | 3xAOCQ3279VWF | Philips BDM4065UC

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Blade@LCD:

Jag gav 6490kr hos NetOnNet, beställde den i mellandagarna fick den i mitten av mars.

Dvs här

Inte dåligt... hade kunnat gå över något lik för att få det priset just nu...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Var så sugen sedan första gången jag såg information om skärmen. Hade provat ett par 28" 4K UHD skärmar men var inte nöjd. Var nära några gånger och så kom prissänkningen till 6490kr och jag kunde inte låta bli.

Väldigt nöjd med priset och vad jag fått för pengarna!
Beställde just 3m DisplayPort-kabel och 3m strömkabel till den.
Fästet har gjort att jag behöver längre kablar.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS HERO Z690 | Core i9 12900K | Corsair iCUE H150i ELITE LCD | Corsair 64GB (4x16GB) DDR5 5600MHz CL36 Dominator Platinum RGB | Samsung 980 Pro 2TB, Crucial P5 Plus 2TB, Kingston NV1 2TB M.2 NVMe, Samsung 870 QVO 4TB | MSI Geforce RTX 4090 SUPRIM Liquid X | Sound Blaster AE-9 | Corsair HX1500i | Logitech Z906 | DeepCool Quadstellar Infinity | Aorus FV43U + Ergotron LX | LG OLED42C2 + Ergotron LX | ACER Predator XB323U | LG UltraGear 27GP850 | Asus PG279Q | LG32GK850G-B | AOC U3277FWQ | 3xAOCQ3279VWF | Philips BDM4065UC

Permalänk
Medlem

Funderar på denna för att ersätta min "tv", någon som har erfarenhet av att titta på sport med den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blk:

Funderar på denna för att ersätta min "tv", någon som har erfarenhet av att titta på sport med den?

Har inte sett eller kört så mycket annat än spel (HL2, CS:GO, Wolf09, GTA V mm), men där hänger den med över förväntan, nästan så att man får känslan att det är mer än 60 Hz refresh rate. De flesta 60 Hz-skärmar ger mer ghosting och sudd än de "borde", med resultat att allt ser dimmigt ut när det rör sig fort, men det ser jag inget av här.

Det blir så klart aldrig riktigt som en gamingskärm på 144 Hz (har en sådan också) i ren responstid och "mjukhet" - men jag tror inte du hittar något sportmaterial i mer än 60 Hz i dagens läge ändå.

Visa signatur

Tetradeca: i9-7940X @ 4 GHz H₂O | ASUS Rampage VI Extreme | 128 GB DDR4-3600 MHz | RTX 3070 Ti | GTX 1070 | LG OLED55CX | LG OLED48C1 | 2 x Acer XB271HU
Hex (server): i7-4930K @ 3.4 GHz H₂O | ASUS P9X79 | 64 GB DDR3 1866 MHz

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Blk:

Funderar på denna för att ersätta min "tv", någon som har erfarenhet av att titta på sport med den?

Upplevelesen av sport hänger i första hand på kvaliteten på din insignal, inte på själva skärmen. Det som möjligen talar emot BDM4065UC som "TV" är att den inte har någon vettig scaler eller de-interlace så du måste mata den med källor som själva matar ut 3840x2160. Kör du 1080p kommer skärmen att i praktiken vara en 1920x1080-skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olofson:

Har inte sett eller kört så mycket annat än spel (HL2, CS:GO, Wolf09, GTA V mm), men där hänger den med över förväntan, nästan så att man får känslan att det är mer än 60 Hz refresh rate. De flesta 60 Hz-skärmar ger mer ghosting och sudd än de "borde", med resultat att allt ser dimmigt ut när det rör sig fort, men det ser jag inget av här.

Det blir så klart aldrig riktigt som en gamingskärm på 144 Hz (har en sådan också) i ren responstid och "mjukhet" - men jag tror inte du hittar något sportmaterial i mer än 60 Hz i dagens läge ändå.

Låter ju positivt..

Skrivet av Laxpudding:

Upplevelesen av sport hänger i första hand på kvaliteten på din insignal, inte på själva skärmen. Det som möjligen talar emot BDM4065UC som "TV" är att den inte har någon vettig scaler eller de-interlace så du måste mata den med källor som själva matar ut 3840x2160. Kör du 1080p kommer skärmen att i praktiken vara en 1920x1080-skärm.

Har inte tittat på vanlig tv på flera månader och då tänkte jag att jag skulle köpa en ny "tv", men vill gärna slippa betala tv-avgift då jag inte tittar på tv. (enligt det radiotjänst definierar iaf.)
För att slippa tv-avgift så får den inte ha tv-mottagare, gör mig inget, eftersom jag inte har någon användning för en sådan.
Men jag streamar sport filmer/serier, och spelar ibland lite spel (inget som ställer krav på någon kvalitet).
Allt kommer vara i 1080p, men jag hittar ingen skärm motsvarande denna i hd, så 4k är mer som en bra och ha grej inför framtiden.
Så jag tar gärna feedback på era upplevelser och råd.

EDIT: Om jag fattat allt rätt så är nuvarande finanseringsavtal med radiotjänst skrivet till 2020, dvs. ingen ändring av systemet kommer ske innan det.
2000kr per år till 2020 betalar denna skärmen rakt av, så gratis kan man nästan säga att den blir...

Permalänk
Medlem

Ingick USB-Hubb kabel

Fick någon med USB-Hubb kabel med i kartongen?

Permalänk
Skrivet av mullsjo:

Fick någon med USB-Hubb kabel med i kartongen?

Jag har köpt två, och ingen av förpackningarna innehöll USB-kabel.
I recensionerna är det ett återkommande klagomål att vissa logiska kablar inte sänds med.

Permalänk

Exakt hur lång är DP-kabeln som följer med i Sverige?

Permalänk
Medlem

Bra pris just nu för den som har studentkonto på dustin.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blk:

Bra pris just nu för den som har studentkonto på dustin.

Ok, studerar inte men är intresserad av vad priset ligger på med studentkonto.

Skrivet av MatsSvensson:

Exakt hur lång är DP-kabeln som följer med i Sverige?

Också intresserad av svar på den frågan.

Skrivet av Blade@LCD:

Vad det gäller alternativt fäste till skärmen så köpte jag en Ergotron LX Wall Mount LCD Arm och en Deltaco VESA-Converter 75X75/100X100 - 200X200. Allt fungerar helt perfekt. Hade sådan tur att jag fick tag på ett DEMO-ex för 860kr.

Följer alla skruvar med som behövs till konvertern eller behövs det skaffas något extra för att fästa skärmen i deltaco armen med convertern? Funderar på den här som är "desk mount" annars är det väl samma. https://www.dustinhome.se/product/5010621803/lx-desk-mount-lc...

Permalänk
Bildexpert 📺

Kartongen är igentejpad och redo för upphämtning men vill minnas att kabeln som följer är med är en 1,5 meters eller därikring. När jag höll den på raka armar nådde den precis ned till golvet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatsSvensson:

Exakt hur lång är DP-kabeln som följer med i Sverige?

Den är av standard längd, det vill säga 1,8m(180cm).

Skrivet av retro123:

Ok, studerar inte men är intresserad av vad priset ligger på med studentkonto.

Också intresserad av svar på den frågan.
Följer alla skruvar med som behövs till konvertern eller behövs det skaffas något extra för att fästa skärmen i deltaco armen med convertern? Funderar på den här som är "desk mount" annars är det väl samma. https://www.dustinhome.se/product/5010621803/lx-desk-mount-lc...

Du får alla skruvar med, var själv osäker på det men blev glatt överraskad att alla skruva och lite till följde med.
Du kommer med andra ord få ett tiotal skruvar över.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS HERO Z690 | Core i9 12900K | Corsair iCUE H150i ELITE LCD | Corsair 64GB (4x16GB) DDR5 5600MHz CL36 Dominator Platinum RGB | Samsung 980 Pro 2TB, Crucial P5 Plus 2TB, Kingston NV1 2TB M.2 NVMe, Samsung 870 QVO 4TB | MSI Geforce RTX 4090 SUPRIM Liquid X | Sound Blaster AE-9 | Corsair HX1500i | Logitech Z906 | DeepCool Quadstellar Infinity | Aorus FV43U + Ergotron LX | LG OLED42C2 + Ergotron LX | ACER Predator XB323U | LG UltraGear 27GP850 | Asus PG279Q | LG32GK850G-B | AOC U3277FWQ | 3xAOCQ3279VWF | Philips BDM4065UC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

Kartongen är igentejpad och redo för upphämtning men vill minnas att kabeln som följer är med är en 1,5 meters eller därikring. När jag höll den på raka armar nådde den precis ned till golvet.

Skrivet av Blade@LCD:

Den är av standard längd, det vill säga 1,8m(180cm) OK, inte speciellt lång med andra ord.

Du får alla skruvar med, var själv osäker på det men blev glatt överraskad att alla skruva och lite till följde med.
Du kommer med andra ord få ett tiotal skruvar över.

Bra, tack för svaren! Behövs längre kabel m.a.o.

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Ok, studerar inte men är intresserad av vad priset ligger på med studentkonto.

6 818 kr + 399 kr frakt = tot 7 217kr

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Avstängd

Ok, kanske inte värt att återuppta studierna för att spara dryga tusenlappen..;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Ok, kanske inte värt att återuppta studierna för att spara dryga tusenlappen..;)

bättre "jobb" går inte att få sitta på arslet hela dagarna och i värsta fall lär man sig nått också

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jesusbarnet:

bättre "jobb" går inte att få sitta på arslet hela dagarna och i värsta fall lär man sig nått också

Visst, finns ju andra skäl för att studera men om enda orsaken är att få BDM4065UC en aningens billigare så går man nog över ån efter vatten som det heter..;)

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag la en order på skärmen i fråga nu.

Har ett avtalskonto hos Dustin (ej att förknippa med Student dock), och är därmed berättigad till priset vi talar om 6818kr.
Men frakten stör mig, samt att jag vill ha ett perfekt exemplar, så är det något jag inte trivs med - vill jag kunna retunera utan massa tjaffs, och i mina erfarenheter är Dustin bra på detta, men Komplett är bättre.

Så, jag frågade helt enkelt komplett om de kunde göra något på priset, då jag hade ~7200kr från Dustin (dock ej i lager - det har Komplett..) - sagt och gjort, sure thing.
Fick en offert med 500kr rabatt, så slutpriset blev 7490kr med fri frakt och har den på fredag skulle jag tro.

Dustin gick dock inte lottlösa från affären, då jag beställde allt extra kablage och fästplåt utav dem;
5010664415 Deltaco DISPLAYPORT - DISPLAYPORT 3M, Svart
5010411995 Deltaco VESA-Converter 75X75/100X100 - 200X200
5010373392 Deltaco USB3-130 3m Blå
5010639476 Deltaco Strömkabel Svart, 3m

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Dustin gick dock inte lottlösa från affären, då jag beställde allt extra kablage och fästplåt utav dem;
5010664415 Deltaco DISPLAYPORT - DISPLAYPORT 3M, Svart

Rapportera gärna om du har strul med kabeln. Jag gissar risken finns: 4k är mycket info att skicka, och jag misstänker alla billiga halvlånga kablar inte klarar det. (jag vill minnas folk på hardforum som haft problem med billiga kablar till den här skärmen)

Om du får strul med att få signal, testa originalkabeln också är mitt tips.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Roger W:

Rapportera gärna om du har strul med kabeln. Jag gissar risken finns: 4k är mycket info att skicka, och jag misstänker alla billiga halvlånga kablar inte klarar det. (jag vill minnas folk på hardforum som haft problem med billiga kablar till den här skärmen)

Om du får strul med att få signal, testa originalkabeln också är mitt tips.

Absolut, skall återkoppla!

Jag har bra priser på just Deltaco's sortiment, därav att jag valt dem.
Men om inte denna kabeln presterar efter vad den skall, kommer en retur/byte till Dustin ske kanske omgående...

Nu har jag redan en ~2m DP-kabel jag vet fungerar med 4K @ 60hz sedan tidigare, då jag ägt bla. Asus PQ321, men det är på håret att den kabeln räcker då DP på BDM4065UC sitter lite högre och på "fel" sida mot hur mitt kablage går till datorn.

Så helt lottlös blir jag inte, även om denna kabel strular, så kommer jag kunna nyttja skärmen.
Men jag skall återkoppla!, fungerar den felfritt är den en otroligt prisvärd kabel.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jag la en order på skärmen i fråga nu.

Har ett avtalskonto hos Dustin (ej att förknippa med Student dock), och är därmed berättigad till priset vi talar om 6818kr.
Men frakten stör mig, samt att jag vill ha ett perfekt exemplar, så är det något jag inte trivs med - vill jag kunna retunera utan massa tjaffs, och i mina erfarenheter är Dustin bra på detta, men Komplett är bättre.

Så, jag frågade helt enkelt komplett om de kunde göra något på priset, då jag hade ~7200kr från Dustin (dock ej i lager - det har Komplett..) - sagt och gjort, sure thing.
Fick en offert med 500kr rabatt, så slutpriset blev 7490kr med fri frakt och har den på fredag skulle jag tro.

Dustin gick dock inte lottlösa från affären, då jag beställde allt extra kablage och fästplåt utav dem;
5010664415 Deltaco DISPLAYPORT - DISPLAYPORT 3M, Svart
5010411995 Deltaco VESA-Converter 75X75/100X100 - 200X200
5010373392 Deltaco USB3-130 3m Blå
5010639476 Deltaco Strömkabel Svart, 3m

Tror tyvärr du kommer få problem med den där kabel att köra i 60hz, de jag tittade på var som var bekräftade att klara det kostade från 299kr och uppåt. Personligen så köpte jag "e-bay kabeln" som rekommenderades tidigare i tråden för 41-43kr inkl frakt från Kina. Fungerar kanon! Köpte två stycken, tänkte att det är billigare än frakten från Dustin så win win.

Billigaste 3m strömkabel hittade jag hos NetOnNet 69kr inkl frakt.

Enda smolken i bägaren för mig är att jag har en mörkare pixel 10cm in från vänster och 18cm upp från nedre kanten. Den syns mest när man surfar men inte i spel etc.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS HERO Z690 | Core i9 12900K | Corsair iCUE H150i ELITE LCD | Corsair 64GB (4x16GB) DDR5 5600MHz CL36 Dominator Platinum RGB | Samsung 980 Pro 2TB, Crucial P5 Plus 2TB, Kingston NV1 2TB M.2 NVMe, Samsung 870 QVO 4TB | MSI Geforce RTX 4090 SUPRIM Liquid X | Sound Blaster AE-9 | Corsair HX1500i | Logitech Z906 | DeepCool Quadstellar Infinity | Aorus FV43U + Ergotron LX | LG OLED42C2 + Ergotron LX | ACER Predator XB323U | LG UltraGear 27GP850 | Asus PG279Q | LG32GK850G-B | AOC U3277FWQ | 3xAOCQ3279VWF | Philips BDM4065UC

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Blade@LCD:

Tror tyvärr du kommer få problem med den där kabel att köra i 60hz, de jag tittade på var som var bekräftade att klara det kostade från 299kr och uppåt. Personligen så köpte jag "e-bay kabeln" som rekommenderades tidigare i tråden för 41-43kr inkl frakt från Kina. Fungerar kanon! Köpte två stycken, tänkte att det är billigare än frakten från Dustin så win win.

Billigaste 3m strömkabel hittade jag hos NetOnNet 69kr inkl frakt.

Enda smolken i bägaren för mig är att jag har en mörkare pixel 10cm in från vänster och 18cm upp från nedre kanten. Den syns mest när man surfar men inte i spel etc.

Som sagt, får jag problem blir det retur eller direkt urbyte utav kabeln, detta är något Dustin får fixa - jag köper en kabel och tittar på dess spec och det då skall fungera - gör det inte det, får de ersätta kabeln med en som gör det. Och ändra sin produktbeskrivning på den nuvarande.
Kan dalta lite med dem om det skall vara svårt... Det är iaf inte mitt problem, jag är ju kund

Jag betalade 44kr för min strömkabel, så jag är nöjd

Edit; tittar ännu djupare på spec'en utav denna kabel jag köpt, så kan man inte se teknisk bakgrund att den skulle strula;
http://www.deltaco.eu/se/product/%28DP-1030-K%29/DELTACO-Disp...

.. Vi får se

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Någon som råkat ut för pixelfel på denna skärm och kan berätta hur dom ser ut? Skälet till frågan är att jag först trodde mig ha 2 döda pixlar, men dom ser inte alls ut som dom brukar göra utan snarare små svarta streck som kanske är ett par millimeter långa och går från uppvänster och till nerhöger. Nästan så jag undrar om det kanske kan vara något skada på reflexfilter eller liknande. Båda sitter dessutom nära varandra. Har testat att rengöra så mkt som jag vågar och det är inte något skräp eller smuts på min sida glaset, däremot kan det så klart vara det på andra sidan glaset.