Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Problem med 2133Mhz minnen

Hej allihopa

Jag införskaffade 1par Corsair Vengeance Pro Red 8GB 2133MHz för några månader sedan. Allting fungerar perfekt förutom att jag aldrig får upp minnena i den hastighet som ligger printad på förpackningen (2133Mhz). När jag går in i aktivitetshanteraren och under prestanda så säger Windows att minnenas hastighet är 1600Mhz. Hur kan det vara möjligt och hur ändrar jag så att Windows säger att hastigheten är 2133.

Provade ändra i BIOS men fortfarande så står det samma sak.

Tack på förhand

Minnena:
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/internminne/ddr3/corsair-vengeanceprored8gb/203957.7060/

Moderkortet:
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/177618-msi_z87-g43-atx-intel_z87&atcl=external:ref

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | ASUS RTX 3060Ti Dual OC 8GB
NZXT H510i Flow White/Black | Corsair Vengeance Pro Led 3200Mhz 16GB DDR4 |
Samsung 980 PRO 500GB | Corsair H100i Elite Capellix |
Corsair RM750 V2 750W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GraffeT:

Hej allihopa

Jag införskaffade 1par Corsair Vengeance Pro Red 8GB 2133MHz för några månader sedan. Allting fungerar perfekt förutom att jag aldrig får upp minnena i den hastighet som ligger printad på förpackningen (2133Mhz). När jag går in i aktivitetshanteraren och under prestanda så säger Windows att minnenas hastighet är 1600Mhz. Hur kan det vara möjligt och hur ändrar jag så att Windows säger att hastigheten är 2133.

Provade ändra i BIOS men fortfarande så står det samma sak.

Tack på förhand

Minnena:
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/internminne/ddr3/corsair-vengeanceprored8gb/203957.7060/

Moderkortet:
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/177618-msi_z87-g43-atx-intel_z87&atcl=external:ref

har du aktiverat XMP i bios?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GraffeT:

Hej allihopa

Jag införskaffade 1par Corsair Vengeance Pro Red 8GB 2133MHz för några månader sedan. Allting fungerar perfekt förutom att jag aldrig får upp minnena i den hastighet som ligger printad på förpackningen (2133Mhz). När jag går in i aktivitetshanteraren och under prestanda så säger Windows att minnenas hastighet är 1600Mhz. Hur kan det vara möjligt och hur ändrar jag så att Windows säger att hastigheten är 2133.

Provade ändra i BIOS men fortfarande så står det samma sak.

Tack på förhand

Minnena:
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/internminne/ddr3/corsair-vengeanceprored8gb/203957.7060/

Moderkortet:
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/177618-msi_z87-g43-atx-intel_z87&atcl=external:ref

Vad står det i CPU-Z, fliken Memory, fältet DRAM Frequency?

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Skrivet av makn:

har du aktiverat XMP i bios?

Hear hear...

Har samma minnen till mitt mitt Asus Z97-A.
Det är först vid aktivering av XMP i BIOS som de kickar upp i 2133MHz.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GraffeT:

Hej allihopa

Jag införskaffade 1par Corsair Vengeance Pro Red 8GB 2133MHz för några månader sedan. Allting fungerar perfekt förutom att jag aldrig får upp minnena i den hastighet som ligger printad på förpackningen (2133Mhz). När jag går in i aktivitetshanteraren och under prestanda så säger Windows att minnenas hastighet är 1600Mhz. Hur kan det vara möjligt och hur ändrar jag så att Windows säger att hastigheten är 2133.

Provade ändra i BIOS men fortfarande så står det samma sak.

Tack på förhand

Minnena:
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/internminne/ddr3/corsair-vengeanceprored8gb/203957.7060/

Moderkortet:
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/177618-msi_z87-g43-atx-intel_z87&atcl=external:ref

Ja kolla i CPU-z. Det bör stå 1066.5mhz där

Permalänk
Medlem

Som ovan skrivit tidigare. Bli dock inte shockad om processorn eller ram minnena körs i ~10mhz lägre hastighet när du öppnar cpu-z. Detta för att spread spectrum är påslaget per default. Vilket sätter bclk på 99.8mhz istället för 100.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Har också Venegance och de minnena går om man inte gör något i 1333 Mhz men ska gå i 1866 Mhz.
Har Gigabyte moderkort och gjorde ett supportärende där tillsammans med en del annat. När vi kom till minnena så fick jag en instruktion om hur man gör för att få minnena att gå i 1866. Innehöll ingen enkel eller lättbegripliga åtgärder men de fungerade. Så om ingen här har gjort det så försök med moderkortstillverkarens support så går det nog att få igång dom. Sen ska vissa saker återställas.
(Det händer att man gör andra ändringar i BIOS och då kan inställningen för minnena behöva göras om)

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

har du aktiverat XMP i bios?

Ja nu har jag aktiverat den, nu står det 2133 istället för 1333 i Bios men problemet är fortfarande att det står i aktivitetshanteraren samma som innan.

Skrivet av SirMacke:

Vad står det i CPU-Z, fliken Memory, fältet DRAM Frequency?

Det står 1066,9 MHz

Skrivet av Surgubben:

Hear hear...

Har samma minnen till mitt mitt Asus Z97-A.
Det är först vid aktivering av XMP i BIOS som de kickar upp i 2133MHz.

Nu har jag aktiverat XMP

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | ASUS RTX 3060Ti Dual OC 8GB
NZXT H510i Flow White/Black | Corsair Vengeance Pro Led 3200Mhz 16GB DDR4 |
Samsung 980 PRO 500GB | Corsair H100i Elite Capellix |
Corsair RM750 V2 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av GraffeT:

Ja nu har jag aktiverat den, nu står det 2133 istället för 1333 i Bios men problemet är fortfarande att det står i aktivitetshanteraren samma som innan.

http://i.imgur.com/kYtIOpN.png

Det står 1066,9 MHz

Nu har jag aktiverat XMP

Det är fel i Windows, står 1333 på mina, men de körs i 1600

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Det är fel i Windows, står 1333 på mina, men de körs i 1600

Hej

Ok då förstår jag. Sitter och undrar bara om den här XMP profilen. Eftersom jag aldrig använt det innan så blir man ju fundersam över vad det är och varför det är bra att aktivera den funktionen. För att när jag aktiverar den så hoppar den ju igång och körs på sådan hastighet som står på förpackningen. Varför skulle man inte vilja ha det igång by default? Är det på något sätt dåligt för minnena?

Tänkte bara lägga till att jag inte vill överklocka mina minnen utan vill att de ska max köras i den hastighet som reklameras på förpackningen.

Tack på förhand

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | ASUS RTX 3060Ti Dual OC 8GB
NZXT H510i Flow White/Black | Corsair Vengeance Pro Led 3200Mhz 16GB DDR4 |
Samsung 980 PRO 500GB | Corsair H100i Elite Capellix |
Corsair RM750 V2 750W

Permalänk
Medlem

Core i5 4670K specas till max 1600 MHz, allt över det klassas som överklockning. För att få högre frekvens än det så krävs alltså att du aktiverar XMP-profilen (eller överklockar manuellt), eftersom moderkort vanligtvis inte överklockar någonting såvida man inte talar om att man vill göra det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GraffeT:

Hej

Ok då förstår jag. Sitter och undrar bara om den här XMP profilen. Eftersom jag aldrig använt det innan så blir man ju fundersam över vad det är och varför det är bra att aktivera den funktionen. För att när jag aktiverar den så hoppar den ju igång och körs på sådan hastighet som står på förpackningen. Varför skulle man inte vilja ha det igång by default? Är det på något sätt dåligt för minnena?

Tänkte bara lägga till att jag inte vill överklocka mina minnen utan vill att de ska max köras i den hastighet som reklameras på förpackningen.

Tack på förhand

Dom är ju redan överklockade från fabrik. Precis som grafikkort !
Därför allt över 1600mhz räknas som överklockning. Inget du behöver oroa dig över lilla gubben.
Antingen gör du som vi säger eller så kan vi avsluta denna tråden

Permalänk
Entusiast

"Felet" i aktivitetshanteraren är att den läser vad SPD-chippen på RAM-minnena säger, och inte vad inställningen faktiskt är inställd på.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av makn:

Inget du behöver oroa dig över lilla gubben.
Antingen gör du som vi säger eller så kan vi avsluta denna tråden

Tråkig ton. Fröken.

Permalänk
Medlem

Tack allihopa för era svar

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | ASUS RTX 3060Ti Dual OC 8GB
NZXT H510i Flow White/Black | Corsair Vengeance Pro Led 3200Mhz 16GB DDR4 |
Samsung 980 PRO 500GB | Corsair H100i Elite Capellix |
Corsair RM750 V2 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Core i5 4670K specas till max 1600 MHz, allt över det klassas som överklockning. För att få högre frekvens än det så krävs alltså att du aktiverar XMP-profilen (eller överklockar manuellt), eftersom moderkort vanligtvis inte överklockar någonting såvida man inte talar om att man vill göra det.

Nja nästan rätt!
DDR3´s "standard hastighet" enligt den officiella speccen är 1333mhz (dom övriga är utanför men det finns då "XMP" spec för dessa) och därmed sätts hastigheten av alla moderkort på just 1333mhz och XMP krävs för att få nåt annat.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

"Felet" i aktivitetshanteraren är att den läser vad SPD-chippen på RAM-minnena säger, och inte vad inställningen faktiskt är inställd på.

Såhär ser det ut för mig och där visar den 2133Mhz i aktivitetshanteraren.

Visa signatur

Cooler Master 690 II Advanced | Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5 | Intel Core i5 4690K 3,5 GHz | Asus R9 290 4GB GDDR5 | AMD Radeon 8GB 2X4GB 2133MHz | Samsung 840 EVO 256GB | 2TB Western Digital Black | Corsair HX 850W 80+ | 3TB Western Digital MyBook | Mionix NAOS 5000 | Qpad MK-85

Permalänk
Medlem
Skrivet av DexTroN:

Såhär ser det ut för mig och där visar den 2133Mhz i aktivitetshanteraren.
http://puu.sh/huRSo/28e945908e.png

Hur kan det stå 2133 för dig? Kanske något med Windows, kör du Windows 8.1?

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | ASUS RTX 3060Ti Dual OC 8GB
NZXT H510i Flow White/Black | Corsair Vengeance Pro Led 3200Mhz 16GB DDR4 |
Samsung 980 PRO 500GB | Corsair H100i Elite Capellix |
Corsair RM750 V2 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av GraffeT:

Hur kan det stå 2133 för dig? Kanske något med Windows, kör du Windows 8.1?

Ja jag kör windows 8.1

Visa signatur

Cooler Master 690 II Advanced | Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5 | Intel Core i5 4690K 3,5 GHz | Asus R9 290 4GB GDDR5 | AMD Radeon 8GB 2X4GB 2133MHz | Samsung 840 EVO 256GB | 2TB Western Digital Black | Corsair HX 850W 80+ | 3TB Western Digital MyBook | Mionix NAOS 5000 | Qpad MK-85

Permalänk
Entusiast
Skrivet av DexTroN:

Såhär ser det ut för mig och där visar den 2133Mhz i aktivitetshanteraren.
http://puu.sh/huRSo/28e945908e.png

Skillnaden mellan olika system och hur de rapporterar SPD-värdena från minnesmodulerna ligger i att olika fabrikat har olika "standarder". Detta gör att moderkortstillverkarna måste hushålla med flera olika SPD-standarder för att hålla en så bred kompatibilitet som möjligt. Resultatet har blivit att moderkortsmakarna får skapa kompatibilitetslistor, som inte de heller är kompletta.

Om SPD-värdena hade följd en enda och gemensam standard, så hade man inte behövt dessa kompatibilitetslistor.

SPD-chippet på minneskretsarna huserar dessutom flera olika värden utifrån de klockfrekvenser som används, och i vilken ordning dessa skall komma i finns det heller ingen standard i.
Därför rapporterar Windows "fel" hastighet i vissa fall, och "rätt" hastighet i andra. I själva verket så tar Windows bara och läser in det första värdet i listan oavsett om det är det som används eller inte. Lite som ett lotteri.

Sedan har det med maskinmjukvaran (Firmware) till moderkortet att göra med också. Vissa moderkortsmakare tar extra steg för att se till att alla busshastigheterna rapporteras in efter en standard, och listordning de tror är rätt. (Ser bl.a. til att den aktiva inställningen är den som rapporteras in först i listorna). Andra struntar fullständigt i detta. Och en del går medelvägar och hoppas att det blir rätt.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Skillnaden mellan olika system och hur de rapporterar SPD-värdena från minnesmodulerna ligger i att olika fabrikat har olika "standarder". Detta gör att moderkortstillverkarna måste hushålla med flera olika SPD-standarder för att hålla en så bred kompatibilitet som möjligt. Resultatet har blivit att moderkortsmakarna får skapa kompatibilitetslistor, som inte de heller är kompletta.

Om SPD-värdena hade följd en enda och gemensam standard, så hade man inte behövt dessa kompatibilitetslistor.

SPD-chippet på minneskretsarna huserar dessutom flera olika värden utifrån de klockfrekvenser som används, och i vilken ordning dessa skall komma i finns det heller ingen standard i.
Därför rapporterar Windows "fel" hastighet i vissa fall, och "rätt" hastighet i andra. I själva verket så tar Windows bara och läser in det första värdet i listan oavsett om det är det som används eller inte. Lite som ett lotteri.

Sedan har det med maskinmjukvaran (Firmware) till moderkortet att göra med också. Vissa moderkortsmakare tar extra steg för att se till att alla busshastigheterna rapporteras in efter en standard, och listordning de tror är rätt. (Ser bl.a. til att den aktiva inställningen är den som rapporteras in först i listorna). Andra struntar fullständigt i detta. Och en del går medelvägar och hoppas att det blir rätt.

Du råkar inte ha en källa där man skulle kunna läsa sig till om just det här?

Visa signatur

Cooler Master 690 II Advanced | Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5 | Intel Core i5 4690K 3,5 GHz | Asus R9 290 4GB GDDR5 | AMD Radeon 8GB 2X4GB 2133MHz | Samsung 840 EVO 256GB | 2TB Western Digital Black | Corsair HX 850W 80+ | 3TB Western Digital MyBook | Mionix NAOS 5000 | Qpad MK-85

Permalänk
Medlem
Skrivet av DexTroN:

Du råkar inte ha en källa där man skulle kunna läsa sig till om just det här?

Det brukar finnas tester för varje moderkort som visar vilka minnen som går att använda. Det säger inget om att de går fullt ut men de går i vart fall att köra. Har haft minnen där de gick i 90% men var med på listan. Varje tillverkare har en test upplagd (tror inte någon hoppar över den delen).
Sen är det fritt att prova andra minnen också om man vill. Ofta går det också bra men inte alltid.