Permalänk
Medlem
Skrivet av Stacks:

Fråga:

Flyttar in i ny lgh på onsdag. Jag vill inte använda mig utav Telia's modem/router till Internet om möjligt, utan vill hellre köpa en egen. Jag har en Asus RT-AC68U idag som jag köpte tidigare, men kommer lämna den hos svärföräldrarna och köper mig en ny.

Vad bör jag köpa? En likadan?
Hur fungerar själva kopplingarna? Kan man köra inkommande kabel direkt in i min router eller måste det bryggas via Telia modem/routern? Och med brygga, innebär det bara en inställning i mjukvaran?

Det är Telia Triple Play och kommer köra 250/100mbit fiber.

Jag vill kunna administrera mitt internet på min router och inte via telias router. Så behöver jag öppna portar etc så vill jag göra det på min egenköpta router.

Möjligt? Många frågor! Tack på förhand!

http://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/3223... skulle ta den som är billigaste av dessa två. ASus:en har problem med USB 3 porten och kortare signal (men inget som stört dig på den nu har kanske).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Menar du 51:an eller 56?

Pratar om 56an. 51an har jag inte läst någonting alls om

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Skrivet av SYRE:

Pratar om 56an. 51an har jag inte läst någonting alls om

Har haft 56:an i 3år, still going strong.
(http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=765738)

Testat lite olika firmware men nu är det Asus org.
Pendlar mellan 240-300 Mbit/s.
Har Telia 12-30 så jag har så jag klarar mig.
Bor i egen villa med 3 våningar och det är inga problem
varken i källaren eller på övervåningen.

5Ghz är inte så bra dock men det verkar det inte vara oavsett router eller märke.
Någon vägg emellan så är hastigheten långt under tillverkarens spec.
Enligt min erfarenhet.

Bryggat modem thomson tg799 v2, fungerar kanon.

Visa signatur

Laptop Asus K56CB

Permalänk
Medlem
Skrivet av rockabilly65:

Har haft 56:an i 3år, still going strong.
(http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=765738)

Testat lite olika firmware men nu är det Asus org.
Pendlar mellan 240-300 Mbit/s.
Har Telia 12-30 så jag har så jag klarar mig.
Bor i egen villa med 3 våningar och det är inga problem
varken i källaren eller på övervåningen.

5Ghz är inte så bra dock men det verkar det inte vara oavsett router eller märke.
Någon vägg emellan så är hastigheten långt under tillverkarens spec.
Enligt min erfarenhet.

Bryggat modem thomson tg799 v2, fungerar kanon.

Jag känner också folk som haft den och att den fungerar bra. Däremot gjorde sökningen här på forumet efter just den routern mig lite fundersam. Av någon konstig anledning gick inte routern att avbeställa så den är på väg hit. Har inte riktigt bestämt mig för hur jag ska göra, kan skicka tillbaka den gratis också.

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk

Vill bara tipsa om att Inet just nu säljer D-link dir 868L för 899kr. Har själv en sådan och kan inget annat säga att det är absolut den bästa routern jag någonsin ägt.

Totalt outstandning är den. För det priset som är på kampanjen just nu är oslagbart, annars kostar den uppåt 1500. Den har även AC standard.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av julgranen:

Vill bara tipsa om att Inet just nu säljer D-link dir 868L för 899kr. Har själv en sådan och kan inget annat säga att det är absolut den bästa routern jag någonsin ägt.

Totalt outstandning är den. För det priset som är på kampanjen just nu är oslagbart, annars kostar den uppåt 1500. Den har även AC standard.

Den kostar 1200 hos dom flesta och jag hade hellre laft till och köpt en asus istället för något skräp från d-link.

Permalänk
Skrivet av trollhattan:

Den kostar 1200 hos dom flesta och jag hade hellre laft till och köpt en asus istället för något skräp från d-link.

Skräp för du stå för själv. Jag har både haft asus och netgear m.fl. Fast denna är slår totalt de övriga. Bara det att du kan lägga till användare med olika behörigheter när du delar ut media internt eller över internet är oslagbart. På en asus är detta inte möjligt utan de får admin rättigheter när du använder aicloud och kommer åt precis allt. Det om något är katastrofalt dåligt.

Har haft inte behövt starta om den en enda gång heller på flera månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Skräp för du stå för själv. Jag har både haft asus och netgear m.fl. Fast denna är slår totalt de övriga. Bara det att du kan lägga till användare med olika behörigheter när du delar ut media internt eller över internet är oslagbart. På en asus är detta inte möjligt utan de får admin rättigheter när du använder aicloud och kommer åt precis allt. Det om något är katastrofalt dåligt.

Har haft inte behövt starta om den en enda gång heller på flera månader.

Har du hört om deras 600 serie? Förstår varför dom flesta undviker D-link.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Har du hört om deras 600 serie? Förstår varför dom flesta undviker D-link.

Alla tillverkare har mindre lyckade modeller. Har även en 636 som jag köpte för 100kr. Den funkar men inget jag skulle rekommendera för över den summan. Däremot 868L är outstanding. Den rekommenderar jag starkt. S bara alla utmärkelser den fått av olika siter/tidningar. Toppbetyg av alla.

För 899kr är det ett kap.

Permalänk
Avstängd

Ingen som provat Asus RT-AC51U tänkte ersätta min 12C med den som rapeater.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Vill bara tipsa om att Inet just nu säljer D-link dir 868L för 899kr. Har själv en sådan och kan inget annat säga att det är absolut den bästa routern jag någonsin ägt.

Totalt outstandning är den. För det priset som är på kampanjen just nu är oslagbart, annars kostar den uppåt 1500. Den har även AC standard.

Jag blev fundersam på den först att ge D-Link ett nytt försök men sen ser jag att Shareport på USB inte verkar fungera i Linux.

Kollar själv något nytt då min nuvarande har börjat droppa det trådlösa titt som tätt vilket slutar med omstart av routern.
Det trådade fortsätter fungera bra. Routern i fråga är en TP-Link WDR3600 som jag är väldigt nöjd med förutom just den trådlösa biten nu.

Kollar lite på Asus RT-N56U har mobiltele samt surfplatta som skall kopplas trådlöst med god signal på 36Kvm.
Stabilitet är A och O Funderar även på en TP-Link Archer C8 Tips på routrar gärna under 1500:-

Köpte precis en Netgear R6300 V2 den 24: april
Det trådlösa på den var jue ingen höjdare direkt.
Ca 5m från router mäter jag upp ca 3Mbit med min surfplatta. Hade vänta mig iaf 15-20Mbit.
Ca 3m från routern med min dator 46Mbit
edit trådat verkar det inte vara nått problem klarar min 250Mbit lina utan problem.

Min gamla TP-Link WDR3600 gav:
Ca 5m från routern 1,5Mbit
Ca 3m från routern 96Mbit.

Dock får jag väl tillägga att mina enheter bara stödjer N standarden samt enbart 2,4Ghz.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Hej, jag flyttar nu i veckan. Det är ett radhus på 3 våningar 105 kvadrat. Jag kommer ha comhem som ISP (200/10) jag har nätverksuttag på markplan samt övervåning. Jag vill helst ha modem / router på övervåningen pga estetiska skäl.

I källaren kommer jag ja min stationära där jag främst laddar ned / upp torrents samt mitt PS4. På övervåningen kommer jag ha min htpc där det främst är stream (viaplay, SVTplay osv) men en del torrents där med.

Källardatorn har jag bara kört trådad tidigare så där behöver jag trådlöst nätverk, vad ska jag köpa för kort / USB nätverk där?

Samt vilken router rekommenderas? Har tänkt mig runt 3000kr för detta och vill såklart ha ut så mycket av mina lina som möjligt.

Kan tillägga att det inte är några betongväggar förutom i källaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindson:

Hej, jag flyttar nu i veckan. Det är ett radhus på 3 våningar 105 kvadrat. Jag kommer ha comhem som ISP (200/10) jag har nätverksuttag på markplan samt övervåning. Jag vill helst ha modem / router på övervåningen pga estetiska skäl.

I källaren kommer jag ja min stationära där jag främst laddar ned / upp torrents samt mitt PS4. På övervåningen kommer jag ha min htpc där det främst är stream (viaplay, SVTplay osv) men en del torrents där med.

Källardatorn har jag bara kört trådad tidigare så där behöver jag trådlöst nätverk, vad ska jag köpa för kort / USB nätverk där?

Samt vilken router rekommenderas? Har tänkt mig runt 3000kr för detta och vill såklart ha ut så mycket av mina lina som möjligt.

Kan tillägga att det inte är några betongväggar förutom i källaren.

Skulle se till att dra kabel där om möjligt, om du vill använda allt du får från bredbandet. WIFI är inte lika stabilt och når kortare.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Skulle se till att dra kabel där om möjligt, om du vill använda allt du får från bredbandet. WIFI är inte lika stabilt och når kortare.

Har undersökt den möjligheten och det är dessvärre inte möjligt, frugan är inte okej med kabeldragning ..

Har kikat på ASUS RT-AC68U samt ASUS USB AC56, åsikter om dessa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindson:

Har undersökt den möjligheten och det är dessvärre inte möjligt, frugan är inte okej med kabeldragning ..

Har kikat på ASUS RT-AC68U samt ASUS USB AC56, åsikter om dessa?

Kör på en ac68, räckvidden är inte nämnvärt bättre på de dyrare modellerna av vad jag har läst . har en ac68 till ett 200 kvm hus med gipsväggar. Har en stabil och trevlig upplevelse av ac68.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindson:

Har undersökt den möjligheten och det är dessvärre inte möjligt, frugan är inte okej med kabeldragning ..

Har kikat på ASUS RT-AC68U samt ASUS USB AC56, åsikter om dessa?

Funderar du på ASUS RT-AC68U så skulle jag titta på http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2281571, test http://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/3223..., stabilare USB och når lite längre på wifi.

Men en källare kommer bli tuft, borde ju stå ut med en spikad kabel eller (även kabellist är ju en idé)?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Ingen lust att köpa ny router då min 3500L-Tomato fungerar så bra men fick 100mbit bara sådär och så är både min laptop/telefon AC och får bara 65mbit throughtput. Kommer inte inom när framtid uppgradera till mer än 100mbit men vill gärna ta det jag betalar för Någon som kan tipsa om en sjukt prisvärd krångelfri? 1000kr däromrking. Tips?

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindson:

Har undersökt den möjligheten och det är dessvärre inte möjligt, frugan är inte okej med kabeldragning ..

Har kikat på ASUS RT-AC68U samt ASUS USB AC56, åsikter om dessa?

Gick på ovan lösning. Har kört nu 1 dag utan komplikationer. Får ut 174 / 11 (via ookla/speedtest) på 5 Ghz bandet. Så jag är mycket nöjd, med tanke på att det är 2 golv mellan router / PC.

Anslutit, 3 iphones / 2 ipads / ps4 / smart TV.

Permalänk
Medlem

Blir fan galen letat runt och kollat alla reviews, olika i varje test på vilken som presterar bäst. ASUS RT-AC68U eller Netgear r7500?

Viktigast för mig är 2.4Ghz räckvidden samt såklart hastighet.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Blir fan galen letat runt och kollat alla reviews, olika i varje test på vilken som presterar bäst. ASUS RT-AC68U eller Netgear r7500?

Viktigast för mig är 2.4Ghz räckvidden samt såklart hastighet.

Titta inte i topsegmentet, R7000 är stabilare FW på.

http://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/3223...

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Titta inte i topsegmentet, R7000 är stabilare FW på.

http://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/3223...

Ja, hoppas Netgear bättrat sig. Länk till produkten på prisjakt: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2281571

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Ja, hoppas Netgear bättrat sig. Länk till produkten på prisjakt: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2281571

ASUS är inte fri från buggar heller deras AC68U går inte köra USB i rätt hastighet utan i usb 2 hastigheter för det ska vara stabilt, även AC87U/R är inte helt fri från buggar har jag sett (men vet inte hur buggarna idag ser ut).

Så båda har sina för och nackdelar.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

God kväll,

Beställde precis en TP-LINK Archer C7. Någon som har någon erfarenhet av den vs Asus RT-AC56U?

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gauz:

God kväll,

Beställde precis en TP-LINK Archer C7. Någon som har någon erfarenhet av den vs Asus RT-AC56U?

Har själv en RT-AC56U men funderade på TP-LINK Archer C7 till jag läste omdömen om svajigt trådlöst nätverk som stannar av för en del. Kör RT-AC56U som router och RT-AC66U som reapeater.

Ytterligare en Asus C12 som Accespunkt (från AC66) en byggnad längre bort och med två 200kr antenner funkar det så jag är nöjd.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Har själv en RT-AC56U men funderade på TP-LINK Archer C7 till jag läste omdömen om svajigt trådlöst nätverk som stannar av för en del. Kör RT-AC56U som router och RT-AC66U som reapeater.
http://s26.postimg.org/rqsrix5tx/ac66.jpg
Ytterligare en Asus C12 som Accespunkt (från AC66) en byggnad längre bort och med två 200kr antenner funkar det så jag är nöjd.
http://s26.postimg.org/ihql8swxx/c12.jpg

Jag har fått hem min Archer C7 nu och satt upp den. Ingen som har klagat hittils. Jag är inneboende men verkar funka bra i en vanlig 3a plus att det räcker till uthyrningsdelen av lägenheten.

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gauz:

Jag har fått hem min Archer C7 nu och satt upp den. Ingen som har klagat hittils. Jag är inneboende men verkar funka bra i en vanlig 3a plus att det räcker till uthyrningsdelen av lägenheten.

Kanske skulle slå till på en ändå och ersätta min Asus RT C12.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Kanske skulle slå till på en ändå och ersätta min Asus RT C12.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag verkar ha lite problem med upload, eller "problem" kanske man ska säga, via kabel går inte upload mot speedtest över 60Mbit/s medans via Wi-fi topppar den. Ner når den 110Mbit/s. Misstänker något skumt med BBB dock. Ska testa att flytta filer internt.

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk
Medlem

Hej, har precis sagt upp mitt Comhem bredbands abonnemang och behöver nu en bra router som klarar av hastigheterna 100/100 Mbps, är det fortfarande (ser att tråden startades 2009) "D-Link DIR-655" som gäller i 500 krs klassen?

Tack på förhand
Isak

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Hej, har precis sagt upp mitt Comhem bredbands abonnemang och behöver nu en bra router som klarar av hastigheterna 100/100 Mbps, är det fortfarande (ser att tråden startades 2009) "D-Link DIR-655" som gäller i 500 krs klassen?

Tack på förhand
Isak

Nej, om du inte gillar lotto För antingen får du ett bra ex eller en som bara jävlas med dig. Så nej inget vidare köp längre eller snarare aldrig varit det

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Izak80:

Hej, har precis sagt upp mitt Comhem bredbands abonnemang och behöver nu en bra router som klarar av hastigheterna 100/100 Mbps, är det fortfarande (ser att tråden startades 2009) "D-Link DIR-655" som gäller i 500 krs klassen?

Tack på förhand
Isak

Både D-Link DIR-655 och D-Link DIR-855 är gammal teknik. Har själv en gammal D-Link DIR-855 kopplad som AP från Homeplugh men behöver inte mer än 15-35 Mbps WiFi från den. Annars har min D-Link DIR-855 tuffat på i 6 år så skräp tycker jag inte just den routern är men snabb är den inte heller.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)