Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Bygga eller köpa NAS?

Permalänk
Medlem

Bygga eller köpa NAS?

Hej,

jag tänkte skaffa mig någon slags nätverkslagring med följande kriterier med prio i turordning.

  • Hållbarhet i 24/7 drift

  • Bra throughput på gigabit nätverk

  • Kan köra torrents utan att sega ner

  • Strömförbrukning/Ljudnivå

Nu har jag forskat och donat i flera dagar och inte riktigt kommit fram till vad som passa mig bäst. Det finns ju så mycket att välja mellan, allt ifrån enkortsdatorer, moderkort med eller utan integrerad CPU eller en helt färdig lösning.
Är ECC viktigt att få med eller klarar man sig bra utan?
Jag har spanat på en lite mindre formfaktor då detta ändå ska vara en NAS och ska se lite trevligt ut om den nu ska stå synligt någonstans. Något i stil med Fractal Design Node 304.

Ett lite mer specifikt krav är att den ska kunna köra en av följande torrentklienter (då detta krävs av trackern jag använder):

  • µTorrent 2.0.4 stable (not 21515), 2.2.1 stable, 3.0 stable, 3.1.2 stable, 3.1.3 stable, 3.2 beta, 3.3 stable, 3.4.0, 3.4.1, 3.4.2, 3.4.3.

  • µTorrent Mac 1.0.3 stable, 1.5.x, 1.6.x stable, 1.7.x stable, 1.8.x stable, 2.x

  • µTorrent Server 3.0 alpha

  • Azureus 4.6.x, 4.7.x, 5.x

  • BitTornado 0.3.17 & 0.3.18

  • BitTorrent 7.2.1 stable, 7.5 stable, 7.6 stable

  • BitTorrent Mac 7.0.2 stable, 7.2.2 stable

  • Deluge 1.2.3, 1.3.2, 1.3.3, 1.3.5 – 1.3.11

  • Hadouken

  • Halite 0.3.3.0, 0.4.0.1

  • KTorrent 4.x

  • qBittorent 3.0.5, 3.0.9, 3.0.10, 3.0.11, 3.1, 3.2

  • rtorrent 0.8.x

  • rtorrent 0.9.x

  • Tixati 1.99

  • Transmission 1.9.2+, 2.2.x, 2.3.x, 2.41, 2.42, 2.5, 2.6, 2.7, 2.8

Budgeten får gärna hållas under 5000kr utan diskar.

Permalänk
Medlem

Jag har även tittat på HP ProLiant MicroServer Gen8 Entry, det kanske räcker fullkomligt?

Permalänk

skulle nog bygga en http://www.nas4free.org/ du tar någon gammal dator och skapar ett nätverk med nas for free till datorn

Permalänk
Medlem

Själv körde jag på freenas, funkar riktigt stabilt och bra och ger bra diskprestanda så länge man inte kör ZFS (vilket sägs gå att få snabbt det också bara man har tillräckligt med RAM, jag har bara 8Gb i alla mina 3 burkar så det kan funka bättre med mer ). Mitt stora dilemma med den är att man inte kan göra något annat med den än det de själva gjort plugins för vilket stör mig. Det GÅR att köra annat också, men är ganska krångligt och är svårt att få att fungera snyggt. Ett exempel för min del är att jag inte diggade transmission utan ville ha deluge, men jag har nu gett upp och kör det på en annan debianmaskin i nätet istället. Förutom det rekommenderar jag freenas varmt, men hade jag byggt en ny själv i dagsläget hade jag lagt in debian på den alla dagar i veckan, trots att jag aldrig sysslat med diskhantering i linux förut. Friheten det ger att kunna pyssla och mecka med precis allting själv är för mig värt mer än all den smidiga "automagi" som freenas, nas4free och alla dem där ger, men smaken är som baken!
Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ganoliito:

skulle nog bygga en http://www.nas4free.org/ du tar någon gammal dator och skapar ett nätverk med nas for free till datorn

Jag tänkte köpa nytt då de gamla delar jag har liggandes slukar ström och låter mycket.

Permalänk

@Gilded:

Tycker du det är intressant och villig att lägga ner lite tid så säger jag bygg själv! Du får det exakt som du vill ha det, enklare att uppgradera/bygga på i framtiden, Annars köp ett färdigt paket. alldeles säkert snabbare up n go, och fm enkelt o administrera?

( Jag kör freenas och transmission fungerar alldelse utmärkt. )

Visa signatur

//Totte

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtreX:

Själv körde jag på freenas, funkar riktigt stabilt och bra och ger bra diskprestanda så länge man inte kör ZFS (vilket sägs gå att få snabbt det också bara man har tillräckligt med RAM, jag har bara 8Gb i alla mina 3 burkar så det kan funka bättre med mer ). Mitt stora dilemma med den är att man inte kan göra något annat med den än det de själva gjort plugins för vilket stör mig. Det GÅR att köra annat också, men är ganska krångligt och är svårt att få att fungera snyggt. Ett exempel för min del är att jag inte diggade transmission utan ville ha deluge, men jag har nu gett upp och kör det på en annan debianmaskin i nätet istället. Förutom det rekommenderar jag freenas varmt, men hade jag byggt en ny själv i dagsläget hade jag lagt in debian på den alla dagar i veckan, trots att jag aldrig sysslat med diskhantering i linux förut. Friheten det ger att kunna pyssla och mecka med precis allting själv är för mig värt mer än all den smidiga "automagi" som freenas, nas4free och alla dem där ger, men smaken är som baken!
Lycka till!

Jo, jag har läst lite om freeNAS och ZFS, det verkar mer för någon som har väldig känslig data, jag visste dock inte att det bara är förkompilerade plugins som går att installera på ett enkelt sätt. Jag har inte mycket linux-kunskaper men tänkte lära mig i samma veva. I alla fall så löser sig mjukvaran alltid. Det jag har svårt med att bestämma mig för är vad för hårdvara jag ska ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnteBellum:

@Gilded:

Tycker du det är intressant och villig att lägga ner lite tid så säger jag bygg själv! Du får det exakt som du vill ha det, enklare att uppgradera/bygga på i framtiden, Annars köp ett färdigt paket. alldeles säkert snabbare up n go, och fm enkelt o administrera?

( Jag kör freenas och transmission fungerar alldelse utmärkt. )

Bygga och pilla själv är alltid roligt så det är ju ett plus om man får göra.
Vad har du för hårdvara? Jag vill få den ganska liten och strömsnål och ändå försöka hålla den inom 5000kr.
Upgraderingsbar är ju alltid en fördel men inte någon prio i detta bygget, för om jag känner mig själv kommer den stå som den är i 4-5 år när den väl är färdig och då finns det antagligen inga nya produkter som är bakåtkompatibla så det blir att slänga allt ändå.

Permalänk
Medlem

Jag körde länge med en vanlig Windows dator där jag la mina backupper. Lätt att fjärrstyra. Och man behövde inte lära sig något nytt. Som sagts ovan så duger det med ett gammalt skrälle.

Permalänk

Jag lägger min röst på en Synology NAS. Strömsnål och lätt att konfigurera. Jag är supernöjd med min.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Jag lägger min röst på en Synology NAS. Strömsnål och lätt att konfigurera. Jag är supernöjd med min.

Kan man installera olika torrentklienter på den?

Permalänk
Medlem

@Gilded Hemma kör jag med en Synology DS214+ som funkar utmärkt, har inbyggd downloadstation som tar torrents som funkar riktigt bra. Kan inte svara för om du kan köra egna torrentprogram. Streamar MKV till tvn med en inbyggd mediaserver. Är väldigt nöjd. Kostar ca 3000 utan diskar. får plats 2 diskar upp till 4 tb styck om jag minns rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilded:

Kan man installera olika torrentklienter på den?

Ja, med hjälp av docker.

https://registry.hub.docker.com/u/dperson/transmission/
https://registry.hub.docker.com/u/diameter/rtorrent-rutorrent...
https://registry.hub.docker.com/u/sohrab/qbittorrent/
https://registry.hub.docker.com/u/needo/deluge/
https://registry.hub.docker.com/u/kfei/docktorrent/

Men den inbyggda Downloadstation fungerar bra också.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
  • Asrock E3C226D2I

  • Intel Xeon E3-1220 v3

  • 2x Kingston ValueRAM TS DDR3 PC12800/1600MHz ECC CL11 8GB (KVR16E11/8) (Viktigt med rätt ECC minne, köpte själv fel först)

  • SANDISK CRUZER FIT 8GB

  • 6x WD Red WD30EFRX 64MB 3TB

  • Fractal Design Node 304 (Vit)

  • FreeNAS av senaste kvalisort.

Detta har flutit på jättebra för mig. Jag ligger på ca ~100MB/s över SMB/CIFS när jag för över filer. Så jag tror jag maxar nätverket. Jag använder inte mig av torrentklient på den. Men har en polare som kör det på sin FreeNAS burk. Sedan kör jag en plexserver, owncloud(används väldigt lite), sabnzbd. Vill få in en VPN server också, men svårt att få till det enligt mina syften.

Jag är helnöjd med denna config.

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera att du köper en färdig NAS. Bara att plugga in och köra.

Vill du lära dig och förstå hur det fungerar, börja med freenas eller liknande. Alternativt installera en ubuntu server och börja bygga en NAS som passar dina behov.

Själv kör jag med Ubuntu Server + Deluge + FlexGet. Anledningen till det är att jag inte vill att en nedladdning ska ske medan jag spelar.
Då har jag satt upp det så att en nedladdning pausas automatisk om den upptäcker att min speldator är igång och jag spelar.
Samma sak händer med mina backuper. Dock så sker backuper oftast på natten, så det är inte ett stort problem.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |