Varför man inte skall använda dåliga benchmarks

Permalänk
Medlem

Varför man inte skall använda dåliga benchmarks

Här är en bild som förklarar varför man inte ska köra dåliga benchmarks som inte testar merparten utav disken utan endast sänder en liten våg av data. Samsung magician:

För den som inte vet är ST2000DM001 en 7200RPM HDD med 64MB cache från Seagate. Som ni kan se så är det en hel del saker som verkligen inte stämmer, en billig HDD ska inte vara snabbare än en 840 evo. Jag vet inte varför datumet är så fel när jag körde mätningarna 5min sedan... Rapid storage är såklart avaktiverat i detta test.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Här är en bild som förklarar varför man inte ska köra dåliga benchmarks som inte testar merparten utav disken utan endast sänder en liten våg av data. Samsung magician:
http://i.imgur.com/2Z4qZmb.png
För den som inte vet är ST2000DM001 en 7200RPM HDD med 64MB cache från Seagate. Som ni kan se så är det en hel del saker som verkligen inte stämmer, en billig HDD ska inte vara snabbare än en 840 evo. Jag vet inte varför datumet är så fel när jag körde mätningarna 5min sedan... Rapid storage är såklart avaktiverat i detta test.

Det måste vara något fel på din dator för jag får inte alls detta om jag benchmarkar mina vanliga hårddiskar.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Det måste vara något fel på din dator för jag får inte alls detta om jag benchmarkar mina vanliga hårddiskar.

http://i.imgur.com/3lUeFdr.png

Jag vet att siffrorna är helt åt a helvete. Det jag syftar på är att sådana felaktiga resultat kan ske med dålig mjukvara. Den kan ju omöjligen gått över SATA 3 hastigheten några gånger om

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Du kör inte dina HDDs i raid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Du kör inte dina HDDs i raid?

Nej Det där är en felmätning, min poäng var att mätmetoden Samsung Magician använder är kass då det finns stor risk för sådana felmätningar och att den inte representerar enheter ordentligt.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Rekordmedlem

Du verkar testa farten på cacheminnena så värdena är säkert helt korrekta men när minnet är fullt så sjunker farten med för hddn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du verkar testa farten på cacheminnena så värdena är säkert helt korrekta men när minnet är fullt så sjunker farten med för hddn.

Jag hade samma tanke, men problemet är det att den kör över SATA 3 hastighet så någonting annat fuffens är det. Ser nästan ut som om den skrev och läste till RAM, någonting en benchmark mjukvara inte borde göra.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Jag hade samma tanke, men problemet är det att den kör över SATA 3 hastighet så någonting annat fuffens är det. Ser nästan ut som om den skrev och läste till RAM, någonting en benchmark mjukvara inte borde göra.

Samsung har ju gjort så medvetet för att det ska se fantastik ut med RAPID cachen påslagen.
Så de testar inte disken, utan RAM-minnet och dessa cache, något många får kritik för i trådar som "hur snabb är min SSD".

Så visst är det så att den benchmarken magician gör är dålig. Sen är det inte bra att köra för mycket benchmarks på SSD heller, för att du sliter på den, till väldigt lite vinst. (Crystal Disk mark tex brukar skriva 500MB x 5, och i 4 olika tester, som standard. Så de skriver 10GB data till disken, bara för att få fram lite siffror. 10GB i sig är inte mycket, men om du kör detta test 2-3 gånger i veckan för det är "så coolt" så blir det snabbt mycket skrivningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Samsung har ju gjort så medvetet för att det ska se fantastik ut med RAPID cachen påslagen.
Så de testar inte disken, utan RAM-minnet och dessa cache, något många får kritik för i trådar som "hur snabb är min SSD".

Så visst är det så att den benchmarken magician gör är dålig. Sen är det inte bra att köra för mycket benchmarks på SSD heller, för att du sliter på den, till väldigt lite vinst. (Crystal Disk mark tex brukar skriva 500MB x 5, och i 4 olika tester, som standard. Så de skriver 10GB data till disken, bara för att få fram lite siffror. 10GB i sig är inte mycket, men om du kör detta test 2-3 gånger i veckan för det är "så coolt" så blir det snabbt mycket skrivningar.

Trodde jag hade svarat på detta för länge sedan men måste glömt att skicka iväg det...
ivf

Problemet är det att varken RAPID cache är påslaget eller möjligt att slå på för enheter såvitt jag vet som inte är Samsungs SSD's. Alltså är resultaten oavsett riktigt skeva.
Sedan håller jag med rörande benchmarks för skojs skull, kör själv det en gång på nya enheter för att veta hur de är och sedan möjligen någon gång om jag har problem med enheten i fråga.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.