Permalänk
Medlem

Något blockar port 25 plötsligt...

Hej,

Har kört mailserver hemma ett par år och plötsligt märker jag att mailen kommer inte ut från mina burkar här hemma, något blockar port25 ut... Jag relayar mina mail via telias egna relay, så att telia skulle blocka mig till deras relay verkar långsökt (har telia fiberlan), jag kikar dock närmare på min router som jag uppdaterade firmwaren på för inte så länge sedan och jag tror problemet kan ha upptstått då.

Det är en asus RT N-66U , jag är rätt säker på att den blockar port25 utgående utan mitt tillåtande, varför i helvette skulle dom silent patcha en sån här grej? Jag kan inte testa utan router i nuläget för jag har många andra grejer som snurrar som inte går droppa, men är det någon med mer vetskap om asus routers och varför dom blockar port25 utan att låta användaren själv bestämma?

Aldrig mer en commercial router tror jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rvin82:

Hej,

Har kört mailserver hemma ett par år och plötsligt märker jag att mailen kommer inte ut från mina burkar här hemma, något blockar port25 ut... Jag relayar mina mail via telias egna relay, så att telia skulle blocka mig till deras relay verkar långsökt (har telia fiberlan), jag kikar dock närmare på min router som jag uppdaterade firmwaren på för inte så länge sedan och jag tror problemet kan ha upptstått då.

Det är en asus RT N-66U , jag är rätt säker på att den blockar port25 utgående utan mitt tillåtande, varför i helvette skulle dom silent patcha en sån här grej? Jag kan inte testa utan router i nuläget för jag har många andra grejer som snurrar som inte går droppa, men är det någon med mer vetskap om asus routers och varför dom blockar port25 utan att låta användaren själv bestämma?

Aldrig mer en commercial router tror jag!

Jag skulle rekommendera att du tillfälligt kopplar förbi routern om du kan. Jag tycker nämligen att det låter exceptionellt konstigt att routern skulle blocka den porten. Många leverantörer har gått över till port 587 istället för 25 så jag anser det troligare att de är skyldiga i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Verkar svårt att testa om du inte kan bryta. Men borde du inte märkt av att du inte kunde mejla tidigare? Kanske är strul med Telias relay?

Antar att det känner till att man kan testa smtp med telnet

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Verkar svårt att testa om du inte kan bryta. Men borde du inte märkt av att du inte kunde mejla tidigare? Kanske är strul med Telias relay?

Antar att det känner till att man kan testa smtp med telnet

Det går ju rätt lätt att faktiskt skicka mail via telnet om man bara googlar.
Lite jobbigt bara att skriva dem command line.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har testat lite mer och visar sig att routern ballat ur... helvettet! starta om den, hjälpte inte, flashade om firmware hjäpte inte, factory reset efter firmware flash och då plötsligt släpper den genom mig till relayen, fattar ingenting, stabila grejer det här