Vad är Titan, och varför följer det inte Nvidias övriga namnsättning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeneralRushHour:

Hade jag ingen aning om, trodde kortet skulle lägga sig precis under i prestanda och pris.

Det kommer ha samma krets men högre frekvens i stock och halverad VRAM. Sedan kommer det finnas med eftermarknads kylare även så överklocknings potentialen kommer vara bättre. Så det kommer troligen vara billigare och så länge inte mer än 6GB VRAM används, även snabbare.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Siktar man på ett Titan X nu så är det smartare att vänta på ett GTX 980 Ti, som antagligen blir billigare och får bättre prestanda i spel.

Enligt läckor verkar ju 980TI faktiskt prestera sämre än Titan X då det faktiskt inte bygger på samma krets. Sedan är 6GB för lite för min del, då jag kör mycket moddar och liknande.

Sedan kan man självklart inte gå efter läckor, men jag tvivlar på att Nvidia tabbar sig igen som dem gjorde med 780ti, då Titan föll bort helt.

Det är endast Sweclockers utan bevis som säger att 980ti bygger på samma krets som Titan-X och är olåst samt överklockad.
Medans de faktiskt finns läckor (även om de är osäkra) som säger att 980ti verkar prestera 15% sämre än ett Titan-X.

Däremot kommer det garanterat vara billigare, 7-8k kanske istället för 12k.

Visa signatur

Gigabyte B550 Aorus Pro AX | AMD Ryzen 5800X | 32GB 3600Mhz CL16 | GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterForce | Corsair Obsidan 900D | EK-WB CPU & GPU | 2x480-Radiator | ASUS PG348Q | Logitech G604 | Logitech G915 | BeyerDynamic MMX 300 + SB X-Fi Titanium Fatal1ty |

Permalänk
Medlem

Tycker det är riktigt dumt att inte följa namnsättningen. Varför inte bara GTX 990 liksom?

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Tycker det är riktigt dumt att inte följa namnsättningen. Varför inte bara GTX 990 liksom?

För att Titan låter ju mycket fräckare.
Helt klart värt 4000kr bara för den E-penisen man får av att kunna säga att man äger ett Titan istället för ett 990.

Skämt å sido, jag tycker faktiskt att Titan låter roligare och det är väl en PR-grej också.
Dom tar ju "överpriser" för den, då behöver den ett "överpris-namn", jag tror att färre hade köpt kortet för 12k om det hetat 990 faktiskt.

Personligen funderar jag på att köpa ett Titan-X och visst tycker jag det är roligare att ha ett kort som heter Titan-X än 990.

Visa signatur

Gigabyte B550 Aorus Pro AX | AMD Ryzen 5800X | 32GB 3600Mhz CL16 | GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterForce | Corsair Obsidan 900D | EK-WB CPU & GPU | 2x480-Radiator | ASUS PG348Q | Logitech G604 | Logitech G915 | BeyerDynamic MMX 300 + SB X-Fi Titanium Fatal1ty |

Permalänk

990 för mig antyder mer att det skulle vara ett dubbel-gpu kort än att det är flaggskeppet.

Btw, när 780ti släpptes, presterade det bättre eller sämre än motsvarande Titan då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GeneralRushHour:

990 för mig antyder mer att det skulle vara ett dubbel-gpu kort än att det är flaggskeppet.

Btw, när 780ti släpptes, presterade det bättre eller sämre än motsvarande Titan då?

Skickades från m.sweclockers.com

GTX780Ti är/var bättre en det första Titan:kortet. Se i våra (SC) tester.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Dock har det senaste Titan-kortet, Titan X, dumpat double precision som många professionella applikationer behöver, vilket inte riktigt gör att den förtjänar namnet "Titan". Nvidia argumenterar för att Titan X faktiskt är ett beräkningskort med 12GB minne som argument, samt att "de flesta professionella applikationer inte behöver double precision längre", vilket inte är sant.

För att korrigera, många professionella applikationer behöver inte double precision, och varit så länge. Det gäller även för deras tidigare Titan kort som då hade bättre DP prestanda, men de flesta använde bara sig av kortets SP prestanda ändå. Däremot så är minnesmängden avgörande och på så sätt gjort Titankorten till ett "billigt" alternativ till Nividas beräkningskort Tesla vilka kostar betydligt mer än Titan.

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

GTX780Ti är/var bättre en det första Titan:kortet. Se i våra (SC) tester.

Då borde det om något vara en indikation på hur läget kommer se ut med Titan X/980ti tycker man.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeneralRushHour:

Då borde det om något vara en indikation på hur läget kommer se ut med Titan X/980ti tycker man.

Nja, Titan hade inte alla cores "unlocked" som 780ti hade. Efter 780ti släppts så blev Titan Black tillgängligt och helt sonika ersatte Titan så småningom. (alltså, Titan Black och Titan Z har lika många cores som 780ti. Titan Z har 2 GPU:er, så dubbelt upp för den, så klart)

Men vi får se, jag tror dock att 980ti är exakt samma som Titan X angående cudacores, inte omöjligt att 980ti får högre frekvenser stock dock. Vi lär bli varse när det är dags

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeneralRushHour:

Då borde det om något vara en indikation på hur läget kommer se ut med Titan X/980ti tycker man.

Skrivet av sgtprobe:

Men vi får se, jag tror dock att 980ti är exakt samma som Titan X angående cudacores, inte omöjligt att 980ti får högre frekvenser stock dock. Vi lär bli varse när det är dags

Det finns ju läckor som säger att 980Ti skall vara sämre än Titan-X dock, även om de skall tas med en nypa salt.
(http://wccftech.com/amd-r9-390x-nvidia-gtx-980ti-titanx-bench...)

Det är endast Sweclockers (till och med så att utländska sidor refererar till dem) som säger att 980Ti kommer vara bättre än Titan-X.
Något de säger helt utan källor till denna informationen, som enlig mig därför antyder på att de tror att Nvidia tabbar sig igen och att historian upprepar sig.

Titan-X är det snabbaste single-gpu grafikkortet i världen. Det släpptes för 2 månader sedan, säljer som smör och är slut i lager i princip överallt.
Jag tvivlar starkt på att Nvidia släpper ett nytt "snabbaste grafikkortet i världen" tre månader efter deras "svindyra värsting".
Jag tror snarare på läckorna som indikerar på ett kort som är 15-20% bättre än ett 980 och bygger kapad GM200 (Titan-X).

Sedan vet jag också att många Titan-X överklockar (på vatten) från 1000Mhz till 1500Mhz på core och väldigt bra på minnena också, så det går nog att pressa ut 20-25% extra ur den på vatten (då Sweclockers kunde lätt få ut 15% extra på luft).

Med den kunskapen kan man fråga sig om det är ett dåligt köp?
För att ett 980Ti EVENTUELLT kommer att ha lite bättre överklock på samma krets (även fast källor säger motsatsen).
Om det är samma krets det gäller borde ju överklockningsmöjligheten vara ungefär den samma, då båda är "olåsta".

Sedan tror jag personligen att 980Ti kommer landa på 7-8k i pris med 6GB vram.
Shadow of Mordor drar 5.8GB vram och har 6GB vram i rekommenderade krav på ultra, det spelet är åtta månader gammalt.
Därmed anser jag att 6GB vram inte är framtidssäkert enligt mina krav, speciellt inte när vram kommer stacka i DirectX 12 då detta förmodligen kommer öka vram-användningen i framtida spel.

Men om man vill köpa ett bra kort för bra prestanda kommer förmodligen ett 980Ti vara ett fantastiskt kort och de som köper det kommer nog bli nöjda.
Jag hade dock inte köpt ett 980Ti över ett Titan-X.

Visa signatur

Gigabyte B550 Aorus Pro AX | AMD Ryzen 5800X | 32GB 3600Mhz CL16 | GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterForce | Corsair Obsidan 900D | EK-WB CPU & GPU | 2x480-Radiator | ASUS PG348Q | Logitech G604 | Logitech G915 | BeyerDynamic MMX 300 + SB X-Fi Titanium Fatal1ty |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av warmerspy:

Titan är väl typ ett 780ti med mer vram eller är jag helt ute och cyklar?

Snarare så att 780Ti är ett nedskalat Titan med mindre vram och mindre prestanda i DP. Titan X däremot Maxwell där Titan var Kepler. Två olika arkitekturer helt enkelt.

Skrivet av e1m1:

Det följer inte övrig namngivning eftersom det inte är ett renodlat spelkort, utan har påkostad extrakraft för uträkningar.

Titan Ja. Titan X nej. Titan X är mer eller mindre ett renodlat spelkort oberoende vad Nvidia säger eftersom DP prestandan är bortplockad. Det enda som talar för Titan X är en absurda mängden Vram som kortet har men fortfarande är det ett kort som egentligen "makes no sense".

Skrivet av philipborg:

Det är väll ett titan black och inte titan? Det finns ju tre titans: titan, titan black & titan x.

Skillnaden mellan Titan BE och Titan är mängden Vram. Sedan glömde du Titan Z.

Skrivet av backfeed:

Gamla Titan hade hög double-precision beräkningsprestanda (för beräkningar alltså, inte spel), vilket konsumentkort aldrig har, så den hade en poäng där för de som verkligen behövde det. Det hade även 6GB minne, vilket var dubbelt upp mot övriga högpresterande GeForcekort i den generationen.

Senaste Titan (Titan X), har samma strypta double-precision som alla andra konsumentkort, så det användningsområdet har helt fallit bort. Den har 12GB minne för de extremaste extremfall där det gör någon nytta (vilket i princip är aldrig, enligt mig). Men den är skitdyr, alltid något!

Siktar man på ett Titan X nu så är det smartare att vänta på ett GTX 980 Ti, som antagligen blir billigare och får bättre prestanda i spel.

Ja, tills det kommer en Ti-variant av "vanliga" GeForce med likvärdig eller högre prestanda i spel och dessutom billigare, vilket hittills har varit brukligt. Titan har hittills alltid haft mer minne dock, men det har som sagt bara nytta i extremfall.

Om du även räknar in "proffskorten", som inte är riktade till konsumenter, så har de bättre prestanda än Titan (särskilt Titan X) i beräkningar, men så vitt jag vet är de ruttna för spel.

Ryktas att GTX 980Ti blir ett Titan X med mindre vram. Alltså kommer prestandan bli identisk tills mängden Vram börjar ta slut. Vilket det ska mycket till.

Skrivet av xcluzive:

Tycker det är riktigt dumt att inte följa namnsättningen. Varför inte bara GTX 990 liksom?

GTX X90 har de senaste generationerna betytt att kortet är ett dubbelGPU kort. Alltså vad GTX Titan Z är. Där har du orsaken till varför de inte nämner det som GTX 990. För när det ursprungliga Titan kom så var 690 fortfarande på marknaden.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

9xx-korten är renodlade spelkort som ska ge så bra prestanda i spel, thats it. Avskalat på några av funktioner som spel i princip inte använder, exempelvis cuda-kärnor.

Titan-korten är ren beräkningsprestanda med mer minne samt fler cuda-kärnor. Framför allt bra för 3d-rendering samt video-rendering, men kanske inget den vanliga gamern skulle satsa på. Ett kort som är inriktat för den vanliga konsumenten som utöver spel även gillar att hålla på med 3d-rendering samt video-rendering, men även för den som vill lira spel i högre upplösningar.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Snarare så att 780Ti är ett nedskalat Titan med mindre vram och mindre prestanda i DP. Titan X däremot Maxwell där Titan var Kepler. Två olika arkitekturer helt enkelt.

Nej, 780ti har mer cuda cores än första Titan och är snabbare på SP matte, Titan Black har samma antal cuda cores som 780ti och är lika snabb eller snabbare på SP matte beroende på klock. Titan Z har samma GPUs som Titan Black. Dock är ett 780ti sämre på DP matte, precis som du säger.

Skrivet av Tumnus:

Titan Ja. Titan X nej. Titan X är mer eller mindre ett renodlat spelkort oberoende vad Nvidia säger eftersom DP prestandan är bortplockad. Det enda som talar för Titan X är en absurda mängden Vram som kortet har men fortfarande är det ett kort som egentligen "makes no sense".

Titan X är precis som Titan/Titan Black/Titan Z ganska löjligt dyra som spelkort, men utmärkta för GPU baserade beräkningar, och iom att de flesta GPU baserade applikationerna för kommersiellt bruk är GPU renderare (Single precision Math) då är mängden minnet på korten som är det eftertraktade och inte 'Double Precision Math', dock spelar effektiv Single Precision prestanda roll, vilket alla Titans plus 780/780ti har (GTX 680, som exempel, var aldrig bra för GPU rendering, GTX 580 var snabbare). Ser man dem i det ljuset, så är de prisvärda, motsvarande Teslakort är svindyra. Hobby/frilansare/mindre företag hamstrar de korten så fort de kommer över dem. Titan Z tog lite mer tid på sig, iom att det dumpade en hel del värme i lådan, vilket inte är önskvärt när man kör många kort och inte vill köra med PCIE extenders och liknande lösningar, men när priset gick ner lite så blev de väldigt populära också, speciellt när man satte dem under vatten.

Skrivet av Tumnus:

Skillnaden mellan Titan BE och Titan är mängden Vram. Sedan glömde du Titan Z.

Samma mängd minne på dem alla, iofs så har Titan Z 12 GB, men fortfarande bara 6GB framebuffer iom 6GB per GPU. Sen som jag skrev ovan så har Titan Black och Titan Z mer Cuda cores än första Titan (ja, Titan Z är ju dubbelt upp, men samma GPU:er som Titan Black, alt 780ti, fast med högre DP hastighet jämfört mot 780ti)

Titan X är som du själv skriver en ny arkitektur och har 12 GB Vram, dock kass DP, men utmärkt för GPU renderare och överlägset bästa kortet för GPU baserade beräkningar just nu sett till pris.

Redigerade lite text, meningar
Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vnox:

Massor med text och vettiga/rimliga spekulationer..

Ursäkta att jag bara klippte bort allt du skrev i citeringen, men ja, dina spekulationer är säkert helt rimliga/möjliga.
Jag såg dock aldrig det som att Nvidia "tabbade" sig när de släppte 780ti, eftersom det släpptes ett ganska bra tag från Titans lansering, plus att de ersatte Titan med Titan Black som då fick samma antal Cudacores som 780ti. Och lite senare kom Titan Z. Så "High End" var fortfarande säkrad så att säga.

Ja, vi får se hur det blir, jag hoppas på 980ti med samma prestanda som Titan X, eftersom det mesta jag gör får lätt plats på 6GB Vram än så länge (det andra får jag rendera med CPU:er) För mitt arbete så tackar jag inte nej till Titan X suveräna prestanda i GPU beräkningar, fast till lägre pris. Visar det sig att det är slöare så kör jag vidare med det jag har, så länge, och väntar in AMDs nya grejor och håller koll på Octane 3.0 när det går ur Beta, som då även får OpenCL stöd, och ser hur bra AMDs kort renderar där (Octane är för tillfället 100% Cuda baserat). Annars så får man fundera på att bita i det sura äpplet och uppgradera till Titan X så småningom.

redigerade text, konstiga meningar. Jag är trött o borde sova, eller jobba o inte sitta på Swec.
Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Skillnaden mellan Titan BE och Titan är mängden Vram. Sedan glömde du Titan Z.

Precis som sagt ovan så har både titan och titan black 6GB VRAM. Titan Black har däremot fler CUDA kärnor, högre bas klock & högre boost klock. Titan z, precis som sagt ovan, glömde jag.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtprobe:

Ursäkta att jag bara klippte bort allt du skrev i citeringen, men ja, dina spekulationer är säkert helt rimliga/möjliga.
Jag såg dock aldrig det som att Nvidia "tabbade" sig när de släppte 780ti, eftersom det släpptes ett ganska bra tag från Titans lansering, plus att de ersatte Titan med Titan Black som då fick samma antal Cudacores som 780ti. Och lite senare kom Titan Z. Så "High End" var fortfarande säkrad så att säga.

Ja, vi får se hur det blir, jag hoppas på 980ti med samma prestanda som Titan X, eftersom det mesta jag gör får lätt plats på 6GB Vram än så länge (det andra får jag rendera med CPU:er) För mitt arbete så tackar jag inte nej till Titan X suveräna prestanda i GPU beräkningar, fast till lägre pris. Visar det sig att det är slöare så kör jag vidare med det jag har, så länge, och väntar in AMDs nya grejor och håller koll på Octane 3.0 när det går ur Beta, som då även får OpenCL stöd, och ser hur bra AMDs kort renderar där (Octane är för tillfället 100% Cuda baserat). Annars så får man fundera på att bita i det sura äpplet och uppgradera till Titan X så småningom.

"Ett bra tag efter Titans lansering", nu har det gått två månader sedan Titan-X lanseringen. Med andra ord borde de inte släppa ett bättre kort, enligt deras egna historia ens.
Ja, jag håller med dig. Jag tror dock att dem var tvungna att släppa ett Titan Black för att behålla Titan-namnets värde så att säga.
Men som sagt, det går endast att spekulera.
Vi får se vad som händer om en månad eller två, jag har själv ett Titan-X beställt och väntar bara på ett vattenblock.
Detta är för att jag känner att jag behöver mängden vram och 6GB är alldeles för osäkert för framtiden enligt mig och mina krav samt att jag endast vill ha ett kort.

Visa signatur

Gigabyte B550 Aorus Pro AX | AMD Ryzen 5800X | 32GB 3600Mhz CL16 | GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterForce | Corsair Obsidan 900D | EK-WB CPU & GPU | 2x480-Radiator | ASUS PG348Q | Logitech G604 | Logitech G915 | BeyerDynamic MMX 300 + SB X-Fi Titanium Fatal1ty |

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Senaste Titan (Titan X), har samma strypta double-precision som alla andra konsumentkort, så det användningsområdet har helt fallit bort. Den har 12GB minne för de extremaste extremfall där det gör någon nytta (vilket i princip är aldrig, enligt mig). Men den är skitdyr, alltid något!

Att säga att de har "strypt" DP på titan x stämmer inte riktigt, hela maxwell-arkitekturen är designat utan DP så inte direkt så att det finns nån DP att strypa Det är därför det tex inte kommer komma några maxwell-baserade teslakort etc.

"The reason behind not deploying Maxwell in Tesla Accelerators is said to be the lack of FP64 Floating Point Units and additional double precision hardware. And the reason behind not including DP FPUs in Maxwell might have to do with the extremely efficient design that NVIDIA was aiming for. This however means that NVIDIA’s upcoming Maxwell core, the GM200 which is the flagship core of the series might just remain the GeForce only offering unlike Kepler which was aimed for the HPC market first with the Titan supercomputer and launched a year later after the arrival of the initial Kepler cores as the GeForce GTX Titan" http://wccftech.com/nvidia-planning-ditch-maxwell-gpus-hpc-pu...

Skrivet av philipborg:

Haha vänta va? Har behovet av Double Precision försvunnit? XD Sämsta ursäkten jag har hört. Där DP används BEHÖVS DP, annars skulle man inte använt det från början. Vilken kass ursäkt av dem.

Alltså det handlar ju om att många program där man använder GPU:n för andra saker än spel ändå kör SP. Kolla tex här http://www.anandtech.com/show/9059/the-nvidia-geforce-gtx-tit... Titan X slår vanliga i titan i alla fall utom ett, trots att det saknar DP-prestanda. Eller kolla på typ sweclockers test när dom kör blender, där krossar Titan X totalt, det tillsammans med 12GB ram gör det tokgrymt för typ all content creation då det är mycket viktigare med SP-prestanda där. Sen finns det såklart fall där man behöver DP och det är det inte svårare än att man då kör med Titan Black (som fortfarande säljs just för DP-prestandans skull, Titan X är ingen ersättare till Titan i de ändamålen). Är ju som allt annat att man köper kort efter vilka behov man har, ser absolut inget problem med att man slopar DP för att få ut mer SP-prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Alltså det handlar ju om att många program där man använder GPU:n för andra saker än spel ändå kör SP. Kolla tex här http://www.anandtech.com/show/9059/the-nvidia-geforce-gtx-tit... Titan X slår vanliga i titan i alla fall utom ett, trots att det saknar DP-prestanda. Eller kolla på typ sweclockers test när dom kör blender, där krossar Titan X totalt, det tillsammans med 12GB ram gör det tokgrymt för typ all content creation då det är mycket viktigare med SP-prestanda där. Sen finns det såklart fall där man behöver DP och det är det inte svårare än att man då kör med Titan Black (som fortfarande säljs just för DP-prestandans skull, Titan X är ingen ersättare till Titan i de ändamålen). Är ju som allt annat att man köper kort efter vilka behov man har, ser absolut inget problem med att man slopar DP för att få ut mer SP-prestanda.

Jag förstår varför de plockar bort det, men förstår verkligen inte den ursäkten att behovet utav DP prestanda har försvunnit Har någon behövt DP prestanda (jag gör t.ex. det under vissa situationer) då behövs det, ingenting som försvinner över tiden och är någonting av det förflutna som Nvidia verkar vilja få det att låta som.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Att säga att de har "strypt" DP på titan x stämmer inte riktigt

Ok. Bildligt sett strypt i relation till äldre Titan, kan man kanske säga.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vnox:

"Ett bra tag efter Titans lansering", nu har det gått två månader sedan Titan-X lanseringen. Med andra ord borde de inte släppa ett bättre kort, enligt deras egna historia ens.
Ja, jag håller med dig. Jag tror dock att dem var tvungna att släppa ett Titan Black för att behålla Titan-namnets värde så att säga.
Men som sagt, det går endast att spekulera.
Vi får se vad som händer om en månad eller två, jag har själv ett Titan-X beställt och väntar bara på ett vattenblock.
Detta är för att jag känner att jag behöver mängden vram och 6GB är alldeles för osäkert för framtiden enligt mig och mina krav samt att jag endast vill ha ett kort.

Ja, precis, allt vi kan göra är att spekulera.

Skulle dock inte finna det vare sig konstigt eller chockerande om 980ti är samma krets som Titan X. De som behöver Titan X, i alla fall inom min bransch har det för mängden Vram, den extra renderprestandan är så klart en given bonus/självklarhet ( doh! ) Svårt att få ner scener som tar upp mer än 6GB på 6GB Vram. Förvisso så finns vissa "out of core rendering" tekniker som går att tillämpa beroende på GPU applikation, dock aldrig utan tapp i prestanda.

Kör man runt 8 kort eller mer och man är tvungen att gå "out of core" så blir det en hel del trafik över PCIE portarna (eller ännu värre om du har kort ute på nätverket), vilket man kan förstå tar en hel del av prestandan, än att låta all data ligga lokalt på Vram. Så just mängden Vram i sig gör Titan X värdefull och värd priset, åtminstone min bransch, precis som förra generationens Titans var då. Alternativet till att köra Titan är Tesla alternativt Quadro, och de är som bekant väldigt mycket dyrare.

Däremot så finns det väl vissa fördelar att köra Tesla iom att Nvidia garanterar 100% stabilitet i 100% av fallen under full belastning under lång tid. Så garantier och service ser helt annorlunda ut, vilket kan vara av nytta beroende på hur kritisk det är för arbetet man utför! Tyvärr så reflekterar det sig i priserna också. Dock inga prestandafördelar, snarare tvärt om iom lägre klockfrekvenser.

Man kan ju egentligen fråga sig vilken Nvidias egentliga målgrupp med Titan är? Extremegamern som köper ett Titan X kanske känner sig "lurad" om ett 980ti kommer med exakt samma GPU men med hälften av Vram, men de som jobbar professionellt med exempelvis GPU rendering bryr sig inte alls, 12 GB är fortfarande det viktigaste i det fallet.

Anyway, jag spånade iväg en massa själv där. Oavsett så är allt angående 980ti spekulationer, men från min synvinkel så känner jag att mitt resonemang lika väl kan vara det sannolika.

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

K*kmätarkort såklart. Inget annat.

Skrivet av Vnox:

Eller bara om man vill ha en större E-penis.

Börjar tycka synd om Tvelander, han hade ju 4st i sin burk, nu har han dock fixat 2st GTX-980.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!