Tera: The Exiled Realm of Arborea

Permalänk
Medlem

Jag kör lite då och då. Fortfarande rätt kul att questa tycker jag trots de små buggarna man känner av då och då. Tera är fortfarande inte lika användarvänligt som andra, mer väletablerade MMOs men är så snyggt att det överväger en del.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Jag minns att någon här sa att många svenskar spelar i usa. Vilken server var det?

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Spelar Tera till och från, dock inte rört EU servrarna på 2 år och kommer inte gå tillbaka dit heller.

Satt och funtade på att testa tera igen. Varför köra usa, måste ju vara mer latency?

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Satt och funtade på att testa tera igen. Varför köra usa, måste ju vara mer latency?

Enda skälet till varför man skall köra på USA är för att patcherna släpps där tidigare än i EU samt att US versionen skiljde sig något i antalet features. Har för mig det var så när spelet släpptes iaf, kanske inte är så längre? Har ingen bra koll på det nya Levlande är fortfarande kul iaf. Finns ju mer endgame nu än det fanns då även om jag inte riktigt vet vad det är alla kör

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Satt och funtade på att testa tera igen. Varför köra usa, måste ju vara mer latency?

Tera EU är förjävligt. Tera EU drivs av en annan spelutgivare som:

  • Har support som är lika hjälpsam som en potatis

  • Bannar folk på måfå

  • In-game ads

  • Försenade och oseriösa uppdateringar

  • Samt mycket sämre maintenance

Skrivet av Conditioned:

Jag minns att någon här sa att många svenskar spelar i usa. Vilken server var det?

Kör på Tempest reach! Får runt 160ms ping där, inget man riktigt känner av.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Tera EU är förjävligt. Tera EU drivs av en annan spelutgivare som:

  • Har support som är lika hjälpsam som en potatis

  • Bannar folk på måfå

  • In-game ads

  • Försenade och oseriösa uppdateringar

  • Samt mycket sämre maintenance

Kör på Tempest reach! Får runt 160ms ping där, inget man riktigt känner av.

Good to know.

Civ beyond earth släpps på fredag så det lär bli det i stället ett tag ändå.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Tera EU är förjävligt. Tera EU drivs av en annan spelutgivare som:

  • Har support som är lika hjälpsam som en potatis

  • Bannar folk på måfå

  • In-game ads

  • Försenade och oseriösa uppdateringar

  • Samt mycket sämre maintenance

Kör på Tempest reach! Får runt 160ms ping där, inget man riktigt känner av.

In-game ads? Var ser man dem? Aldrig sett några själv.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

In-game ads? Var ser man dem? Aldrig sett några själv.

Fick reda på det genom en vän i mitt Tera US-guild, kanske det var något på welcome-popupen? Har inte varit så källkritisk

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk

Nån som är sugen att spela när dom släpper lvl 65 patchen?
Jag har inte spelat sedan det släpptes, men har en lvl 60 slayer, Kommer dock inte ihåg särskilt mycket av spelet.

Visa signatur

Strix 1080 ti
Intel i7 7700k
DDR4 16GB 3200mhz

Permalänk
Medlem

Tyvärr skiter ju gameforge i munnen på alla spelare samtidigt som koreanerna gör sitt bästa för att förstöra all form av enhetlig estik genom att lägga in skit som polisbilar och annat skräp i cash shop. Det är riktigt synd för gameplay-wise är detta det överlägset bästa MMO till dagen, allt annat suger bara...

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk

Jag har spelat Fate of Arun patchen nu, Dock inte rört spelet sen det släpptes för 2,5 år sen. Så jag kan typ ingenting längre, rätt mycket att sätta sig in i.

Lvl 65 var inga problem att klättra till, men det här med pvpgear och vad man ska satsa på är svårare. Någon av er på Killian ?
heter theillest.

Visa signatur

Strix 1080 ti
Intel i7 7700k
DDR4 16GB 3200mhz

Permalänk
Medlem

Har nyligen börjat spelat själv och har haft det riktigt roligt!

Letar gärna efter ett socialt gille!

Spelar på Killian - Toppaz !

Visa signatur

E8400 3.0 Ghz . Gigabyte EP35 - DS3R . 4GB Corsair 6400 . Corsair 450w . Asus Vento 3600 .XFX Geforce 260 216 896MB :)

Permalänk
Medlem

Har precis börjat spela på Killian, finns de nån aktiv guild så får ni hemskt gärna invita mig
Heter Ranch, kan ju ingenting om spelet så skulle va kul o ha nåra o prata me!
Har nån tråkigt o ba vill snacka så äre ba o lägga till som vän också

Permalänk
Skrivet av shibby3ds:

Jag har spelat Fate of Arun patchen nu, Dock inte rört spelet sen det släpptes för 2,5 år sen. Så jag kan typ ingenting längre, rätt mycket att sätta sig in i.

Lvl 65 var inga problem att klättra till, men det här med pvpgear och vad man ska satsa på är svårare. Någon av er på Killian ?
heter theillest.

Skrivet av Fabola:

Har nyligen börjat spelat själv och har haft det riktigt roligt!

Letar gärna efter ett socialt gille!

Spelar på Killian - Toppaz !

Skrivet av Melysia:

Har precis börjat spela på Killian, finns de nån aktiv guild så får ni hemskt gärna invita mig
Heter Ranch, kan ju ingenting om spelet så skulle va kul o ha nåra o prata me!
Har nån tråkigt o ba vill snacka så äre ba o lägga till som vän också

Nu citerar jag bara lite random folk i hopp om svar

Mitt Tera går inte längre att starta, när jag trycker Play i launchern händer ingenting, det startas bara en process som heter "Thu Jun 14 19:32:20 2012 (32 bit)".

Funderade om det har något att göra med att det står i Gameforge Live att Tera inte finns tillgängligt om man väljer att man bor i Sverige, och därför inte startas för att jag har en svensk IP?

Funkar spelet fortfarande för er?

EDIT: Problemet är löst; Bitdefender funkar tydligen inte alls med Tera, bytte till Avast så funkar det perfekt

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Tja alla! Jag funderade på att börja spela Tera igen. Jag har en 60 Slayer på Tempest Reach (NA) någon som har en svensk guild där eller vill starta en? Vi kanske kan göra en sweclockers guild annars.

Permalänk
Medlem

Finns här någon som lirar Tera fortfarande? Har precis börjat lira på EU-servern Arcadia och tycker spelet är väldigt underhållande Som med alla mmorpg är det dock tråkigt o längden att lira själv...

Permalänk

Är också sugen på att ge mig på Tera igen. Gillade det som fan, men tröttnade end-game på att spela ensam.. Spelar de flesta på NA eller EU? Minns att EU var ganska kasst för ett tag sen

Permalänk
Medlem

@Flyktsoda:

Jag spelade när det kom på EU men tappade suget rätt snabbt då Gameforge förstörde jättemycket.
Skall testa NA och om jag får OK ping kommer jag spela där.

Vet att många spelar på NA men det är också mycket folk på EU server.

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Medlem

Schysst om man skulle starta något gäng och levla tillsammans. Har velat skaffa sen det kom ut men var rädd för att behöva betala varje månad. Hade ingen aning om att det hade blivit f2p! Spelar folk fortfarande det?

Permalänk
Skrivet av Taskman:

@Flyktsoda:

Jag spelade när det kom på EU men tappade suget rätt snabbt då Gameforge förstörde jättemycket.
Skall testa NA och om jag får OK ping kommer jag spela där.

Vet att många spelar på NA men det är också mycket folk på EU server.

Ahh, hur har det gått? Har du fått spelat något?

Tycker att NA är mer seriösa överlag än Gameforge..

Permalänk
Skrivet av Dr4:

Schysst om man skulle starta något gäng och levla tillsammans. Har velat skaffa sen det kom ut men var rädd för att behöva betala varje månad. Hade ingen aning om att det hade blivit f2p! Spelar folk fortfarande det?

Håller med! Verkar som att det fortfarande är många som spelar.

Permalänk
Medlem

Haka på och kör the secret world ist

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk

Hejsan! är det rekommenderat att börja spela på EU eller NA? är det verkligen så stora skillnader, och har man Tera installerat via Gameforge, måste man då installera om det via enmasse om man vill köra NA?

Permalänk
Medlem

Någon som lirar? Har precis börjat med detta mmo, och tycker det känns super nice. Har letat rätt länge, testat wildstar, ESO, runescape m.fl men fastna direkt för detta

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Någon som lirar? Har precis börjat med detta mmo, och tycker det känns super nice. Har letat rätt länge, testat wildstar, ESO, runescape m.fl men fastna direkt för detta

Började själv att spela igen på servern killian. Har en lvl61 slayer.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Tog nyss upp spelet igen. Tyvärr är det helt ospelbart. Min rigg finns i siggen.
Provat allt..
SLI på/av
En skärm ist för två
Uppdaterat drivare
Provat stock inställningar på CPU & Ram
Provat custom configfiler
Högre prioritet på TERA processen
Pillat på inställningar i Nvidia kontrollpanelen
Provat "Optimera" i Gefore Experience
T.o.m provat 720p istället för 1080p. Får lägre fps (wtf?)

Kmr inte högre än 35 fps oavsett max eller lägst inställningar.. Usch. Alla andra spel flyter på fint fint men inte Tera.

Jag som var så sugen att spela igen :'(

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem

@Tony32: Kolla om din CPU jobbar livet ur sig. Kan hända att du måste exkludera Tera foldern + exe filen från ditt AV. Har du Win10 och Defender så behöver du garanterat göra det.

Permalänk
Medlem

@Reves: Tack för ditt svar.
Har redan provat det, och det är snarare tvärt om.
CPU ligger på ca 13% och GPU ca 30%. Så alla resurser används inte :/
Har verkligen provat allt, får inte spelet att flyta hur än jag gör.
Flyter hur bra som helst med UI't av, men då går de ju inte spela heller..

Har även provat sätta allt från två till fyra kärnor till Tera via aktivitetshanteraren. Även provat satt högre prioritet.
Provat kompabilitetsläge och alla möjliga custom configs. :'(

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem

@Tony32: Tror du måste lägga till en switch i stil med "USEALLAVAILABLECORES" eller något i den stilen när du startar launchern för att den ska utnyttja fler cores. Inte hemma så minns inte exakt men googla på det så lär det komma upp.

Hade också otroligt stora FPS problem när jag hade ett radeon kort (spelet är helt enkelt urdåligt optimerat för radeon). Jag gav upp till slut och köpte ett GTX 980 istället. Flyter på klockrent sen dess.

Permalänk
Medlem

@Reves: Den flaggan har jag redan provat, och har ju ett Nvidia grafikkort.. Vill minnas att de flöt på bättre med min gamla i7 4790k, men detta var flera år sedan. Tack för förslagen iaf, men tror verkligen inte det går att göra något åt det.
Det som gör mig frustrerad är att det finns videos på YT med en snubbe som har en 1700x och ett 980, han får myyycket högre fps.. Kan väl inte vara grafikkortet? Detta då spelet använder ju bara 30% av mitt 770 i vilket fall..

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti