Permalänk

första gången med bubbleSort

Så det är första gången jag använder mig av en "bubbleSort". Problemet är att jag får en felmarkering där for-sattsen börjar. Fel markeringen lyder "unexpected type, required variable, found value." Jag skulle uppskatta ifall någon hade en ide varför det blir fel.

package javaapplicationhemma; public class uppgift11 { public static void bubbleSort (int[] f, int antal){ int tillfällig; boolean skett = true; while(skett){ skett=false; for (int i=0; i<antal-1; 1++){ if(f[i] > f[i+1]){ tillfällig = f[i]; f[i] = f[i+1]; f[i+1] = tillfällig; skett = true; } } } }

Permalänk
Medlem

Du har råkat skriva 1++ istället för i++.

Permalänk
Permalänk
Keeper of Traditions

Nu vet jag inte hur gammal TS är, men det är nog en bra idé att börja koda på engelska. Dels kommer du lära dig mer engelska automatiskt när du tvingas utmana dig själv, och dels kommer det leda till mindre problem (å, ä och ö kan skapa bekymmer).

Det kommer även bli lättare att fråga andra än svenskar om hjälp.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.