Uppgradera - men vilken komponent?

Permalänk

Uppgradera - men vilken komponent?

Hej glada sweklockare!

Vad jag använder min dator till; Kort sagt det mesta, jag kompilerar program, spelare alla möjliga spel och streamar då även gärna mitt gameplay.

Nuvarande specifiktation:
Asus sabretooth x79
Intel i7 3820
Asus gtx 680 4gb
Corsair dominator 4x4gb @ 1866mhz

Nätdelen minns jag inte och ör inte vid maskinen för att kolla, men det är ett 750w 80+ klassat så mycket minns jag.

Vilken individuel komponent hade gett mig en störst skjuts framåt när jag streamar och spelar? Spelar inte enbart tunga spel utan mest Tibia i dagsläget även om andra spel händer. Kör 2x1080p skärmar via dvi och endast en av dom har annan ingång, hdmi.

Tacksam för hjälp. Exakt budget är inte fastslagen ännu men ett par tusen är jac beredd att spendera.

Permalänk
Medlem

Under dagligt användande upptäcker du själv någon aspekt som upplevs seg? Laggar spelen? Är datorn allmänt slö?

Kör du SSD som systemdisk i den?

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D (Artic Liquid Freezer 2 360) | MSI GeForce RTX 4090 24GB SUPRIM X | G.Skill 32GB DDR5 | Seasonic Vertex GX 1000W | Lian Li LANCOOL III | Samsung 49" Odyssey G9 | beyerdynamic dt 1990 pro | ADI-2-DAC FS |

Permalänk
Medlem

Är processorn överklockad? Ssd som ovan nämnt är givet om det inte finns. Annars är väl grafikkort det mest logiska? 680 är ju dock inte så tokigt.

Skrivet av Jetsetradioh:

Varför? Han har ju både en riktigt kompetent processor och nog med ram.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av herr hultin:

Hej glada sweklockare!

Vad jag använder min dator till; Kort sagt det mesta, jag kompilerar program, spelare alla möjliga spel och streamar då även gärna mitt gameplay.

Nuvarande specifiktation:
Asus sabretooth x79
Intel i7 3820
Asus gtx 680 4gb
Corsair dominator 4x4gb @ 1866mhz

Nätdelen minns jag inte och ör inte vid maskinen för att kolla, men det är ett 750w 80+ klassat så mycket minns jag.

Vilken individuel komponent hade gett mig en störst skjuts framåt när jag streamar och spelar? Spelar inte enbart tunga spel utan mest Tibia i dagsläget även om andra spel händer. Kör 2x1080p skärmar via dvi och endast en av dom har annan ingång, hdmi.

Tacksam för hjälp. Exakt budget är inte fastslagen ännu men ett par tusen är jac beredd att spendera.

Skaffa en större SSD som du kör OS, program & spel ifrån en på ca 500GB borde räcka fint

Mvh Billy

Visa signatur

Stationär: I7 8700k | Asus prime Z370-a | 32GB Corsair Vengeance 3200Mhz CL16 | | Corsair RM750x | Corsair H110 V2 | Samsung Evo 960 500GB | Seagate 600 Pro 480GB | RTX 2080 | Be Quiet Dark Base Pro 900

Permalänk

Glömde såklart nämna att jag sitter på två st ssd à 250gb.

I vissa spel är lagg ganska påtagligt även på lägre inställningar och inte sällan måste jag sänka mina OBS inställningar för att inte cpu usage i task manager ska nå eller förbli runt 100% .

Planen är i dagsläget att tjejen som är hobby gamef ska spela samtidigt med softxpand så då ökar trycket ännu mer.

Jag har intr klockat något i maskinen och cpu är kylt med inteös vattenkylning så det borde inte vara några större problem att göra detta men inte säker på att denna cpu är upplåst, hur kan jag kolla det? Har provat i bios när maskinen var ny och brände då tre av mina minnen. Detta var när minnen var billiga som tur var men är lite nojig som ni nog kan förstå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Köp ett GTX 980 grafikkort.
Efter det har du en kanon speldator.
Grafikkortet du har är bra, men det kan flaska i nyare värre spel.

Visa signatur

Core i9 13900K, Geforce GTX 650 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av herr hultin:

Glömde såklart nämna att jag sitter på två st ssd à 250gb.

I vissa spel är lagg ganska påtagligt även på lägre inställningar och inte sällan måste jag sänka mina OBS inställningar för att inte cpu usage i task manager ska nå eller förbli runt 100% .

Planen är i dagsläget att tjejen som är hobby gamef ska spela samtidigt med softxpand så då ökar trycket ännu mer.

Jag har intr klockat något i maskinen och cpu är kylt med inteös vattenkylning så det borde inte vara några större problem att göra detta men inte säker på att denna cpu är upplåst, hur kan jag kolla det? Har provat i bios när maskinen var ny och brände då tre av mina minnen. Detta var när minnen var billiga som tur var men är lite nojig som ni nog kan förstå.

Skickades från m.sweclockers.com

Även om processorn inte är överklockad så borde den i de flesta fall räcka till ganska bra. Om du bränner minnen gör du någonting ganska fel, pillar du på ram spänningen?

3820 går att överklocka :

http://www.reddit.com/r/buildapc/comments/18fjx4/guide_so_you...

http://www.overclock.net/t/1221208/i7-3820-4820-overclock-clu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av herr hultin:

Nätdelen minns jag inte och ör inte vid maskinen för att kolla, men det är ett 750w 80+ klassat så mycket minns jag.

Ska du bytta grafikkort så är det viktigt att ta reda på mer exakt vad det är för nätagg och ungefär ålder. Jag har sett flera 80+ märkta budget och skräp nätagg på 80+ hemsida där de har en lista på vilka som är 80+ märkta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av halojoy:

Köp ett GTX 980 grafikkort.
Efter det har du en kanon speldator.
Grafikkortet du har är bra, men det kan flaska i nyare värre spel.

Varför 980? Kostar väldigt mycket mer än vad det smakar, iofs så sänks väll priserna inom snart framtid.

Skulle säga att om grafik ska uppgraderas så är det 290x för 2500kr som är tveklöst "the way to go". Inte många procent mindre prestanda än 980 men kostar bra bit under hälften...

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

Just nätdel är inget problem då jag kom hem till en trevlig överraskning i form av ett CM v850 då tjejen hört mkg1gny om priserna på det + sleevade kablar.

Ja ett 980 hade varit trevligt men priset är svårt att försvara från där jag sitter. Är skeptisk till AMD haft ett par av deras kort förr och blivit besviken av livslängd. Sist var det 5870 så det var förvisso ett bra tag sedan nu. Priset är dock enkelt att försvara, något att tänka på iallafall.

Jag är inte i panik att uppgradera, så tänker inte göra något förhastat.

Ja, överklocka är då inte min starka sida. Ska kika på länkar och förstå mig på det bättre. Jag tror rent av jag nyttjade den inbygda överklockningen i mitt mobo, korkat. Antar atg de 25% kördes upp på mina minnen också vilket inte känns orimligt att anta att dom inte klarade hantera.

Tack för all hjälp hittills.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Processorn är super. Rör inte den. Men som jag förstått det är vår processor lite komplicerad att överklocka
SSD
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2880210

Och ett 980 kort (när de går ner lite i pris nu när 980Ti kommer

Eller kanske Crossfire med 2st r9 290x?

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3820 3.6 GHz GPU: ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC SLI
Minne: Crucial Ballistix Elite 16GB DDR3 1866mhz MB: ASUS SABERTOOTH X79 - ATX / X79
PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Cooler Master Storm Trooper
HDD: Corsair Force LS SSD 240 GB Kylare: Hydro i100

Permalänk

Just Ssd byte är inte på frågan. Mina 2x250gb är inhandlade i januari och ena körs os/drivers Chrome och annat mindre från, andra har han om spel.

Funderar på 290 men är x-fire verkligen värt det? Frövånansvärt okunnig inom sli/x-fire lösningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av herr hultin:

Funderar på 290 men är x-fire verkligen värt det? Frövånansvärt okunnig inom sli/x-fire lösningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Man får en jävla kraft av 2st Hawaii kort, pratar från erfarenhet. Cfx fungerar riktigt bra, men som alla dubbel korts lösningar, inte felfritt såklart där spelets profil väger. Kvalitén på korten är också bra så länge du väljer en bra tillverkare, men självklart finns det defekta produkter hos både AMD och Nvidia som man kan få med lite otur. Finns även 8GB kort, men de kostar lite mer. Fiji kommer även strax, vilket AMD säger vara King of the hill.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.