Bästa laxfile utan ben vilket märke?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BergEr:

I enkelhet att få bort benen imo: Lax/röding, gädda, abborre, sik, strömming, löja, mört. Nå annat har jag inte fiskat upp och provat äta.
Har dock jobbat som fiskare och åt då gädda/abborre 5-7 dagar i veckan en hel sommar så har lite erfarenhet av att rensa just de

Jo, man har har alltid lite olika referensramar. Strömming har jag benat ur massvis genom åren (köper alltid hel) men där anser jag inte att det är egentlig urbening (mer att göra den ätlig) eftersom det är helt omöjligt att få den helt benfri om det ska vara något kvar och inte ta en timme. Det blir nästan alltid små ben kvar på något ställe och är man känslig så märks det direkt.

Mört har jag aldrig ätit. Det närmaste var biologiläraren på högstadiet som hade en i ett akvarium i klassrummet.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av zxhosting:

Nu prata vi om en fin fisk (lax) och inte ett monster (gädda).

Jag är skit rädd för fiskar så läge dom inte är en fin fisk file, sen så tycker jag att det är äckligt att ta på filen så jag kommer aldrig att kunna ta bort ben från filen eller fisken.

Varför väljer du då laxfile ? Om du har såna problem med fisk så välj nån färdigpanerad sak i stället så slipper du se den direkt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Varför väljer du då laxfile ? Om du har såna problem med fisk så välj nån färdigpanerad sak i stället så slipper du se den direkt.

Har inga problem att se laxfile bara när man måste röra vid den.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jo, man har har alltid lite olika referensramar. Strömming har jag benat ur massvis genom åren (köper alltid hel) men där anser jag inte att det är egentlig urbening (mer att göra den ätlig) eftersom det är helt omöjligt att få den helt benfri om det ska vara något kvar och inte ta en timme. Det blir nästan alltid små ben kvar på något ställe och är man känslig så märks det direkt.

Mört har jag aldrig ätit. Det närmaste var biologiläraren på högstadiet som hade en i ett akvarium i klassrummet.

Mört är på samma nivå som strömming men du vill verkligen få bort alla ben. Inget man äter sig mätt på

Halstrad saltströmming med fil/yoghurt och lite hallonsylt = perfekt frukost/lunch på sommaren

Dold text
Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxhosting:

Har inga problem att se laxfile bara när man måste röra vid den.

Hur ska du då tillaga den?

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Piece of Cake:

Hur ska du då tillaga den?

Lägger den i en påse utan att röra vid den och sen häller jag i marinad som får vara där i ca 3 timmar sen så häller jag bara ut allt i en stekpanna sen när den är klar så tar jag en stekspade och lägger allt på min tallrik och sen med massa citronpeppar sen så äter jag vid tv.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxhosting:

Lägger den i en påse utan att röra vid den och sen häller jag i marinad som får vara där i ca 3 timmar sen så häller jag bara ut allt i en stekpanna sen när den är klar så tar jag en stekspade och lägger allt på min tallrik och sen med massa citronpeppar sen så äter jag vid tv.

Hahaha jag skulle hälsa från kocken här hemma (frugan) att du är trög i huvudet, skaffa dig en Rut

Salt och citronpeppar räcker väl för stekpannan, marinad är för grillen

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FlashTec:

Hahaha jag skulle hälsa från kocken här hemma (frugan) att du är trög i huvudet, skaffa dig en Rut

Salt och citronpeppar räcker väl för stekpannan, marinad är för grillen

Så man kan inte ha marinad i stekpanna? Det var ju min skola som lärde mig det här.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxhosting:

Så man kan inte ha marinad i stekpanna? Det var ju min skola som lärde mig det här.

Klart att man kan, det var mera min egen reaktion, lite kryddor räcker alldeles tillräckligt i stekpannan, man vill ju att det ska smaka lax om man köper lax. Tror inte jag har ätit något marinerat som körts i stekpanna under alla dom år jag och gumman varit tillsammans och då är hon utbildad gourmetkock.

Vart lärde du dig att köra marinerat i stekpannan?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FlashTec:

Klart att man kan, det var mera min egen reaktion, lite kryddor räcker alldeles tillräckligt i stekpannan, man vill ju att det ska smaka lax om man köper lax. Tror inte jag har ätit något marinerat som körts i stekpanna under alla dom år jag och gumman varit tillsammans och då är hon utbildad gourmetkock.

Vart lärde du dig att köra marinerat i stekpannan?

Som jag skriv innan så var det min gammal skola som lärde mig det här.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxhosting:

Som jag skriv innan så var det min gammal skola som lärde mig det här.

Jo men var det en kocklinje eller hemkunskapen i mellanstadiet

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Hedersmedlem

Marinad på saker som man ändå senare steker istället för grillar, kan vara utmärkt gott. Lite konstig reaktion från en del håll.

Lax är nyttig mat och du ska såklart göra den som du tycker är gott.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Egen rökt lax på knäkebröd mumma

(on thread)
Skaffa bara några plast handskar eller vad de nu heter om du är så rädd för att ta i/på fisken

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk
Medlem

Köp färdiga/halvfabrikat fiskpinnar, finns många varianter

Har inte fått ben i fiskpinnar, men någon kanske har? I vilket fall slipper du se hemsk fisk. I annat fall är det bara att vänja sig. Skaffa fiskespö och fiska upp några.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av zxhosting:

Som jag skriv innan så var det min gammal skola som lärde mig det här.

Smaksätt som du vill så länge du gillar det, alla har vi väl nån kombination andra reagerar på men som vi gillar, själv experimenterar jag med konsistensen på mat just nu.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zxhosting:

Hej,

Har inte vågat äta laxfile på ett par år då jag hittat ben i min laxfile så nu undra om ni vet någon annan märke som man kan lita på så att den är 100% ben fri?

Åh nej, ben i en fisk...på ett forum om teknik

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Inlagd fisk annars så har ju benen lösts upp och är inget problem längre. Ska det vara filé är det bara att vänja sig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FlashTec:

Hahaha jag skulle hälsa från kocken här hemma (frugan) att du är trög i huvudet, skaffa dig en Rut

Salt och citronpeppar räcker väl för stekpannan, marinad är för grillen

Fläskytterfilé t.ex. blir mumsfillibabba om man låter den ligga o dra i en god marinad några timmar innan man steker den.

Varför man bara skulle använda marinering vid grillning förstår jag inte. Kan ju använda en grillpanna visserligen.

Skrivet av Rajat:

Åh nej, ben i en fisk...på ett forum om teknik

Du missade vilken del tråden ligger i va? "Övriga Ämnen".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zxhosting:

Nu prata vi om en fin fisk (lax) och inte ett monster (gädda).

Jag är skit rädd för fiskar så läge dom inte är en fin fisk file, sen så tycker jag att det är äckligt att ta på filen så jag kommer aldrig att kunna ta bort ben från filen eller fisken.

Kan hålla med om monster angående gädda... vilket tyvärr är vad man får för det mesta när man fiskar. Turligt nog så känner man ju folk som tycker det är gott, så jag ger bort när jag får gädda.

Men att lax skulle vara en fin fisk? Inte den man köper i affären iallafall. Usch... men det är ju bättre än den här färdigpanerade skiten som säljs iallafall.

När man är uppvuxen med fiskemöjligheter och van att äta "färsk" fisk så blir man lite mer kräsen.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

gaah. ge mig rökt fisk. blev hungrig nu.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

Tips om du verkar vara som jag, lite småäcklad av allt mög som man måste rensa bort ur diverse olika kött.
Dryga ut menyn med lite vegomat. Färre tillfällen att rensa äckel, bra för miljön. Win-win.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av morxy49:

gaah. ge mig rökt fisk. blev hungrig nu.

Missbruk av fisk ! Grilla/halstra den i stället.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ReZZiE:

Du missade vilken del tråden ligger i va? "Övriga Ämnen".

Men det är väl fortfarande ett teknik forum, eller har jag missat något där med?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Skrivet av Rajat:

Men det är väl fortfarande ett teknik forum, eller har jag missat något där med?

Det handlar fortfarande om övriga ämnen, det vill säga icke-teknik som inte ryms i huvudforumet.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anton_mjor:

Det handlar fortfarande om övriga ämnen, det vill säga icke-teknik som inte ryms i huvudforumet.

Skulle nog snarare tolka det som övrigt inom teknik som inte vanligtvis tas upp, som elektriska tandborstar etc

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

Men det är väl fortfarande ett teknik forum, eller har jag missat något där med?

Detta står under "Hobby, fritid och livsstil".

"Fordon, övrig teknik, mat, kläder, friluftsliv, resor med mera."

Skrivet av mrqaffe:

Missbruk av fisk ! Grilla/halstra den i stället.

Finns ju inge goare än rökt fisk, nästan.

Ål föredrar jag personligen, som vi rökt själva.

Permalänk
Hedersmedlem

Rökt fisk är underbart. Glömmer aldrig när jag var liten (5-7 kanske) och det kom en fiskbil regelbundet runt sommarstugorna i Åhus. De hade givetvis kungen av rökt fisk, ål, men bl a också rökt rödspätta. Galet gott.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Äter själv lax 2-3 gånger i månaden. Kan typ minnas att jag fått ben i den en eller två gånger under så många år jag kan minnas. Köper sådana där fyrpack med frysta filéer. Klipper bara hål i änden av förpackningen, häller ut vattnet, häller du dem i en ugnsform med lite lite fett i, på med citronpeppar och salt och in i ugnen. Man behöver inte röra dem alls.

Jag vet hur jobbigt det kan vara att sitta på spänn och känna efter när man äter för att man tänker på någon risk med ben eller dylikt. Det kan verkligen förstöra. Men med lax händer det verkligen så sällan det inte är ett problem tycker jag. Man kan lätt se benen om man bara trycker till Laxbiten med gaffeln innan man för den till munnen.

Sedan tycker jag överlag att folk i det här forumet behöver ha lite överseende med folk som har den här typen av svårigheter med mat. Inte ovanligt att människor med aspergers t.ex. har svårt för vissa konsistensgrejer i maten eller andra matvanerelaterade utmaningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Mört har jag aldrig ätit. Det närmaste var biologiläraren på högstadiet som hade en i ett akvarium i klassrummet.

Fick en lite smårolig bild i huvudet när jag läste "Mört har jag aldrig ätit. Det närmaste var biologiläraren på högstadiet...". Lät lite smått...kannibalistiskt.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD