Köpråd billig dator till pensionär

Permalänk
Medlem

Köpråd billig dator till pensionär

Hej!

Har tagit på mig att hjälpa en äldre dam att köpa sin nya dator. Förståeligt behöver detta inte vara någon top-of-the-line, snarare komma undan billigt. Var ett tag sen jag hängde med i utvecklingen, men tittat igenom lite erbjudanden då och då och har nu fastnat lite för http://www.mediamarkt.se/mcs/product/_LENOVO-G50-80,90952,510... . Lenovo, med i3 för 3k, känns som en bra deal, eller har ni något bättre förslag ?

Permalänk
Avstängd

Stationär eller bärbar?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Har också funderat på den till ett par pensionärer. Det jag ställer mig tveksam till är att den har blank skärm och de brukar ha ljust omkring sig, med lampor tända.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Avstängd

Är själv gammal fast ännu inte pensionär. Men redan nu, när synen inte längre är på topp, skulle jag välja en Laptop med 17 tums skärm och inte för hög upplösning men med skaplig DPI. Kan inte komma på någon just nu men skärmen ska vara bra och tangentbordet är också viktigt att tangenterna inte är för små och att de är lätta att trycka ner. Alltså ingen anledning att köpa billigast. Skulle kolla på någon utgående modell i 10 000 kr klassen som går att få för några tusenlappar billigare.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Jo, jag också tvekat just kring tangentbordet och skärmen. Har tyvärr inte tid att fara runt till olika butiker och kika på sånt heller...
Men jag resonerar som att det kanske är bra att börja med den här, och sedan mersmak uppstår kan man ju nuförtiden ofta köpa en 24" skärm för 1000kr. Såklart då även ett "riktigt" tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sl2wm:

Jo, jag också tvekat just kring tangentbordet och skärmen. Har tyvärr inte tid att fara runt till olika butiker och kika på sånt heller...
Men jag resonerar som att det kanske är bra att börja med den här, och sedan mersmak uppstår kan man ju nuförtiden ofta köpa en 24" skärm för 1000kr. Såklart då även ett "riktigt" tangentbord.

kan vara värt och köpa till en ssd samtidigt ifall nu den flyttas medans den är igång något.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd flyttad*

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

kan vara värt och köpa till en ssd samtidigt ifall nu den flyttas medans den är igång något.

Förvisso, svårt att veta dock hur mycket den kommer flyttas. Såvitt jag vet så har personen aldrig ägt en dator förrut och såklart osäker på hur mycket och hur den kommer användas.

Permalänk
Medlem

Vad ska dator användas till? För annars är ju en Chromebook eller Chromebox med billig skärm, keyboard och mus ett perfekt alternativ. Om det bara ska användas för surf och titta på bilder.

Eller ev. http://www.liontech.se/PartDetail.aspx?q=p:7516839

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Peppar2014:

Stationär eller bärbar?

klicka på länken så får du svar på din fråga.

Permalänk
Medlem

Har övervägt det med Chrome OS också. Som sagt i.o.m. att hon aldrig ägt en dator förrut så är ju användningsområdet lite otydligt, men ser ut som det blir mest surf, patiens, svtplay.

Men jag själv har aldrig använt Chrome OS och antagligen inte någon ev. pensionärkompis till henne, så känns lite dumt att rekommendera det. Dock har jag ju som förstått att hela poängen med Chrome OS att det ska vara enkelt och bara fungera.... måste fundera mer på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sl2wm:

Har övervägt det med Chrome OS också. Som sagt i.o.m. att hon aldrig ägt en dator förrut så är ju användningsområdet lite otydligt, men ser ut som det blir mest surf, patiens, svtplay.

Men jag själv har aldrig använt Chrome OS och antagligen inte någon ev. pensionärkompis till henne, så känns lite dumt att rekommendera det. Dock har jag ju som förstått att hela poängen med Chrome OS att det ska vara enkelt och bara fungera.... måste fundera mer på det.

Om du har Windows 8 och använder dig av Chrome. Tryck då på meny knappen i Chrome längst ner där finner du "Starta Chrome i Windows 8-läge"

Så får du dig en bra bild av hur ChromeOS är Då det startar typ ChromeOS i en Modern UI app!

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem

Ska se om jag kommer över någon Windows OS 8 dator att testa med, kör själv Windows 7 och Ubuntu på mina Annars kan jag väl glutta lite på Youtube och annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av sl2wm:

Ska se om jag kommer över någon Windows OS 8 dator att testa med, kör själv Windows 7 och Ubuntu på mina Annars kan jag väl glutta lite på Youtube och annat

Gör så! ChromeOS är dock starkt beroende av internet, men jag gissar på att de har internet? Det enda egentliga program som jag själv saknar på min Chromebook är Skype. Men Hangouts fungerar väl för videosamtal om man nu ska göra dessa. Annars finns de mesta applicationerna direkt i webbläsaren.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JSvanberg:

klicka på länken så får du svar på din fråga.

I sådana fall var tråden felplacerad från början.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|