Ny skärm (Philips BDM4065UC) 40 tum 3840x2160

Permalänk
Skrivet av retro123:

Finns även "deskmount", hur som helst jäklar vad sugen jag är på denna skärm..tyvärr måste jag nog vänta ett par veckor till för att finansiera denna och ett titan x.

Japp, den är jättebra.

Jag rekommenderar att man köper den variant i länken, som kallas "Tall Pole".
Den vanliga har kortare stolpe vilket gör den betydligt mindre flexibel för framtida bruk.

Detta är ju ett fäste som nog bör överleva flera bildskärmar och skrivbords-konfigurationer, så det är lika bra att planera framåt.

Permalänk
Avstängd

@MatsSvensson: Ok tack för info, "tall pole" blir det. Ser ut som den är helt steglös vilket är precis som jag letar efter kunna vrida den 360 grader och dessutom tilta och justera höjden från nere vid bordet till högre. Svårt att förstå varför med utvecklingen på skärmfronten sista tiden så går själva ergonomin ofta bakåt, minst lika viktigt..

Permalänk
Medlem

Hur är det med USB portarna på denna skärm, kan man använda dem utan att behöva koppla in med en USB kabel till datorn (vilket dödar själva poängen) eller kan man använda någon av bildskärmskablarna, typ mini-DisplayPort? På min Apple Cinema Display (ej Thunderbolt) är det bara plugga in Mini-DP så fungerar USB-grejerna i skärmen också (iaf på min MacBook Pro som kör Windows).

Permalänk
Bildexpert 📺

Apple Cinema Display har jag för mig kör en speciallösning där allt går via samma kabel, ström, usb etc. Var ju några år sedan sist. Så usb-hubben i BDM4065UC är som vilken annan usb-hub som helst, in med kabel i datorn.

Permalänk
Livsnjutare 😎

En liten update i tråden här från min sida.
Många lovord om denna skärm åt sido, den har nackdelar med.

För mig blev det för mycket med den extremt blanka skärmytan då jag i princip måste sitta i dämpad belysning eller helt mörkt rum för att slippa reflektioner (nej jag byter inte arbetsplats / möblerar om för en skärms skull).

Jag arbetar som sagt framför min dator ~8-10h om dagen, ibland mer och då har man höga krav.
Som underhållsningsskärm - vinner denna skärm alla pris, dne är grym för att tex. spela på - no doubt.

Men, som arbetsredskap - dagtid - blir det helt ohållbart.
Svärtan är fantastiskt - betrakningsvinklarna är skräp (enligt mig)

Därav åkte denna smått underbara, men samtidigt lite jobbiga skärm - tillbaka till Komplett.se idag.

Då jag använt VESA -fäste och egna kablar, och även låtit plasten varit kvar på skärmen i fråga så är den så nära nyskick man kan komma. Foten är fortfarande i plast, alla kablar i påsarna, likadant med manualerna osv..

Varför säger jag nu detta här då ?
Jo, för att jag skulle gissa att Komplett, efter inspektion - kommer lägga ut skärmen till försäljning igen, men med ett nedsatt pris pga. öppnad förpackning.

Så om det är någon som är på jakt efter detta monster till skärm - håll ögonen på Komplett.se och deras fynd -sida / demo produkter.

Just say´in.

Det är en väldigt bra skärm - men jag har extremt höga krav.
Och mina mått höll den inte tyvärr.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Det är en väldigt bra skärm - men jag har extremt höga krav.
Och mina mått höll den inte tyvärr.

Intressant, själv tycker jag den känns rätt matt jämfört med min förra Apple Cinema Display och bredvid min (numera) blanka XPS13. Har dock en vägg bakom mig så inget ljus som faller in, i övrigt 2 stora fönster i söder i rummet som är ljust. Men visst, det är ingen matt skärm helt klart, jag kan se delar av rummet om jag kollar efter det, främst då på mörka bakgrunder.

Vad blev det för skärm istället? Har man väl vant sig med 40" är det väl svårt att gå ner till typ 27" så antalet alternativ som inte har sexsiffriga prislappar är väl få

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av improwise:

Intressant, själv tycker jag den känns rätt matt jämfört med min förra Apple Cinema Display och bredvid min (numera) blanka XPS13. Har dock en vägg bakom mig så inget ljus som faller in, i övrigt 2 stora fönster i söder i rummet som är ljust. Men visst, det är ingen matt skärm helt klart, jag kan se delar av rummet om jag kollar efter det, främst då på mörka bakgrunder.

Vad blev det för skärm istället? Har man väl vant sig med 40" är det väl svårt att gå ner till typ 27" så antalet alternativ som inte har sexsiffriga prislappar är väl få

Klart som korvspad (ha..ha..) att det finns blankare filter än det som sitter på BDM4065UC, no nodoubt. Tror vissa tom kör med ett glas framför panelen istället för reflexfilter (Apple??) men om jag jämför med alla andra skärmar jag använt den sista tiden såsom ProArt -serien från Asus, UltraSharp -serien från Dell. LG's 34UM95 och Philips BDM34... Nått.

Jag föredrar matta filter, och det sagt hade jag aldrig provat ett glossy mer eller mindre, så jag gav detta ett försök... Och mja, inte min grej alls.

Ja vad väljer man då istället?
Innan jag slog hål i plånboken och köpte BDM4065UC hade jag mer eller mindre bestämt mig för Acer's "Predator".
Alltså 27", IPS, 144hz, G-Sync och jada jada.
Den hade allt en skärm jag ville ha, även om jag inte spelar så myclet - så när jag väl gör det är hög Hz skönt... Och Gsync har jag aldrig provat riktigt, så det hade varit kul. Men detta kom ju såklart till en prislapp... 8 laxar.
"Ok fine!" Tänkte jag, men ju mer jag väntade på släppet - desto mer funderade jag.

Jag hade tidigare haft Acer's 28" 4k Gsync skärm och gillade inte byggkvaliteten i den skärmen. Den känns plastig och ser extra plastig ut iom att de valt helt blank plast... Ugg!
Därav slopade jag den och ville ha något annat intressant...

Men nu, iom Computex, så har jag fått vatten på min kvarn att tekniken med IPS och 144hz finns... Så jag ville hoppas att någon skulle komma med en bättre variant än Acer's förslag.
Asus kommer ju då med en exakt likadan spec i sin nya ROG-serie.
Den ser onekligen mycket intressant ut.

Det enda jag inte fått fram är om den har en USB-hubb i sidan, likt Acern har? För det är viktigt för mig då jag har min dator på andra sidan väggen (och kablarna igenom en kanal) så mina usb portar är inte så lättillgängliga.

Just nu sitter jag med en Dell U2713HM..
Får nog ha en skärm brevid snart för det är satan vad lite yta man fick jämfört med 40" och 4K...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Det enda jag inte fått fram är om den har en USB-hubb i sidan, likt Acern har? För det är viktigt för mig då jag har min dator på andra sidan väggen (och kablarna igenom en kanal) så mina usb portar är inte så lättillgängliga.

... fast du kan väl lika gärna dra en separat USB-hubb genom kanalen?
Det kan ju vara smidigt att ha allt i skärmen, men nog lär det gå att integrera en separat hubb på ett snyggt sätt om man ger sig på det?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jag verkligen älskar denna skärmen. Efter 3 månaders användande och primärt då gaming så är jag verkligen toknöjd. Fan va skönt det är att spela på 40,4k max detaljer. <3

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Roger W:

... fast du kan väl lika gärna dra en separat USB-hubb genom kanalen?
Det kan ju vara smidigt att ha allt i skärmen, men nog lär det gå att integrera en separat hubb på ett snyggt sätt om man ger sig på det?

Det klart jag KAN, det är inte "deal or no deal" situation, men vill gärna ha allting i ett, lite tidy sådär 👍 men för 9000kr eller vad den nu väntas kosta (rykten säger däromkring) så borde de faktiskt kunna inkludera det.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Hymer:

Jag verkligen älskar denna skärmen. Efter 3 månaders användande och primärt då gaming så är jag verkligen toknöjd. Fan va skönt det är att spela på 40,4k max detaljer. <3

Kul att du är nöjd!!
Som jag skrev i min lilla "recension" också, så för gaming så är det en upplevelse jag aldrig kunnat mäta med något annat, helt galet!
Men 4K och mycket ögongodis och "fluff" kräver sina hästar under chassi-plåten, så jag var nära att köra nya grafikkort och grejer bara för att kunna dra runt spelen... Och jag lirar MAX 8h-10h/ vecka, ibland ingenting... Så det kändes lite waste

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Kul att du är nöjd!!
Som jag skrev i min lilla "recension" också, så för gaming så är det en upplevelse jag aldrig kunnat mäta med något annat, helt galet!
Men 4K och mycket ögongodis och "fluff" kräver sina hästar under chassi-plåten, så jag var nära att köra nya grafikkort och grejer bara för att kunna dra runt spelen... Och jag lirar MAX 8h-10h/ vecka, ibland ingenting... Så det kändes lite waste

Jag trycker nog inte mer tid än så jag heller men gillar att köpa feta grejjer Denna veckan har jag bara spelat 2st csgo matcher sen har jag inte rört datorn

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Hymer:

Jag trycker nog inte mer tid än så jag heller men gillar att köpa feta grejjer Denna veckan har jag bara spelat 2st csgo matcher sen har jag inte rört datorn

Blir väl lätt så nu när sommaren gör intåg... Man får andra prioriteringar, helt klart!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

Jag orkar inte lusläsa hela tråden från förra året... Jag köpte skärmen för en vecka sedan och är mycket nöjd med storleken och bilden men... och nu till problemet

Med ASUS Radeon R9 290 (4GB DX11.2) kopplad till Philips 40" skärm med bifogad DP-kabel ger bara svart skärm vid inställning över 3840x2160@24Hz trots DP 1.2 läget.

Finns här någon här som fått igång 3840x2160@60Hz med samma konfiguration ? Jag kan köra halva upplösningen med 60Hz via DP 1.2. Jag har Googlat fram att AMD korten kan ge blinkande skärm vid hög upplösning men jag kommer inte i närheten. Kabeln modellen som medföljer lär vara helt okay jämfört med andra fabrikat. Kan jag göra något annat än byta mitt 1½år gamla kort ?

Ni som lyckats, vad har ni för grafikkort och kabel ?

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Jag orkar inte lusläsa hela tråden från förra året... Jag köpte skärmen för en vecka sedan och är mycket nöjd med storleken och bilden men... och nu till problemet

Med ASUS Radeon R9 290 (4GB DX11.2) kopplad till Philips 40" skärm med bifogad DP-kabel ger bara svart skärm vid inställning över 3840x2160@24Hz trots DP 1.2 läget.

Finns här någon här som fått igång 3840x2160@60Hz med samma konfiguration ? Jag kan köra halva upplösningen med 60Hz via DP 1.2. Jag har Googlat fram att AMD korten kan ge blinkande skärm vid hög upplösning men jag kommer inte i närheten. Kabeln modellen som medföljer lär vara helt okay jämfört med andra fabrikat. Kan jag göra något annat än byta mitt 1½år gamla kort ?

Ni som lyckats, vad har ni för grafikkort och kabel ?

Jag kör ett MSI GTX 960 med medföljande DP-kabel.
Inga inställningar gjorda på datorn, endast ändrat till 1.2 på skärmen.
Ska inte behövas något speciellt.
AMD har haft stöd för 4k i 60Hz (DP 1.2) sedan 7000-serien om inte ännu längre tillbaka i tiden...

Permalänk

@hultron: Tack för svaret ! Jo det var även min uppfattning om kortet...
Jag testar just nu Windows 10 (10130) och direkt (med minimal bild 1x1) noterades att nu hade jag alternativ på olika upplösningar och alla med enbart 64Hz. Jag kunde dock inte få någon att visa bild utöver den förvalda (1024x278@60). Jag var tvungen att ställa om skärmen till 1.1 och starta om, då kunde jag förstora upp bilden till fullskärm. När jag sedan återställde till 1.2 så är jag tillbaka på ruta ett med endast valbara 24 och 30 Hz där bara 24Hz fungerar.

Det känns surt att inte kunna konstatera vilken del som bär sig illa åt. Ska jag behöva lägga ytterligare tusenlappar på ett nytt Nvidia kort bara för att eventuellt få 60Hz som utrustningen utlovar ?

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

@sickhouse: Tack för svaret ! Jo det var även min uppfattning om kortet...
Jag testar just nu Windows 10 (10130) och direkt (med minimal bild 1x1) noterades att nu hade jag alternativ på olika upplösningar och alla med enbart 64Hz. Jag kunde dock inte få någon att visa bild utöver den förvalda (1024x278@60). Jag var tvungen att ställa om skärmen till 1.1 och starta om, då kunde jag förstora upp bilden till fullskärm. När jag sedan återställde till 1.2 så är jag tillbaka på ruta ett med endast valbara 24 och 30 Hz där bara 24Hz fungerar.

Det känns surt att inte kunna konstatera vilken del som bär sig illa åt. Ska jag behöva lägga ytterligare tusenlappar på ett nytt Nvidia kort bara för att eventuellt få 60Hz som utrustningen utlovar ?

Jag körde min förra 4k skärm på 2st R9 290x utan problem. Låter som ett win10 problem.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk

@Hymer: Okay Tack för svar ! Bra att veta att AMD 290-kort kan fungera med 4k@60Hz. Mitt problem uppkommer oavsett Windows version. Det var bara det att med Win10 blev det en nystart med eventuellt andra drivrutiner.

Jag är nu mer och mer inne på att det kan vara skärmens eget fel i DP 1.2 läget.
Varför är det enbart 24Hz som fungerar i 4k upplösning och lägre ?
Inte ens 30 HZ som är enda angivna alternativet.
Även det lägre 2560x1440 fungerar bara med 24Hz.

Jag drog igång Ubuntu (Linux) via CD där upplösningen blev 1920x1080 och bildens undre halva blev randig (varannan linje borta). Jag testade med olika kablar och utgångar (utan omstarter) och detta händer endast då jag använde DP 1.2 läget. Däremot med HDMI till HDMI, Aktiv DP till HDMI, DP till DP 1.1 så fungerade det med felfri fullskärm.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

@Hymer: Okay Tack för svar ! Bra att veta att AMD 290-kort kan fungera med 4k@60Hz. Mitt problem uppkommer oavsett Windows version. Det var bara det att med Win10 blev det en nystart med eventuellt andra drivrutiner.

Jag är nu mer och mer inne på att det kan vara skärmens eget fel i DP 1.2 läget.
Varför är det enbart 24Hz som fungerar i 4k upplösning och lägre ?
Inte ens 30 HZ som är enda angivna alternativet.
Även det lägre 2560x1440 fungerar bara med 24Hz.

Jag drog igång Ubuntu (Linux) via CD där upplösningen blev 1920x1080 och bildens undre halva blev randig (varannan linje borta). Jag testade med olika kablar och utgångar (utan omstarter) och detta händer endast då jag använde DP 1.2 läget. Däremot med HDMI till HDMI, Aktiv DP till HDMI, DP till DP 1.1 så fungerade det med felfri fullskärm.

Låter skumt som fan, Du har ingen möjlighet att släpa med monstret till någon kompis med ett annat gkort och utesluta attd et inte är skärmen som bråkar?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk

@Hymer: Nej, ingen i släkt och omgivning har några avancerade grafikkort med DisplayPort... det är jag som får serva dem. Det som får mig att misstänka skärmen är de ojämna uppdateringsfrekvenserna... 24 eller 64 Hz.

Jag har begärt support från Philips men det dröjer någon dag till. NetOnNet är lättare än andra att ha att göra med och allt är allt köpt där så kanske... vi får se först vad Philips skriver.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Onekligen intressant skärm.
Hur är den att använda med källor som bara ger 720p eller 1080p?
Tänker främst på konsoler och dylikt via hdmi, composite och RGB får fortsätta köras via en ordentlig CRT

Edit:
Använder vanligtvis en 60" Plasma som jag tycker gör jobbet bra, men ibland har jag behov eller villjan att sätta mig vid skrivbordet och spela lite konsol, det blir då på en Dell U2711.
Tycker att 1080p ser lite halvdassigt ut på skärmen, 720p lite bättre.
Då gör sig 1080p faktiskt mycket bättre på stor TV:n.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Waxinator:

@Hymer: Nej, ingen i släkt och omgivning har några avancerade grafikkort med DisplayPort... det är jag som får serva dem. Det som får mig att misstänka skärmen är de ojämna uppdateringsfrekvenserna... 24 eller 64 Hz.

De frekvenserna brukar dyka upp när jag kör AMD-kort och ännu inte har installerat drivutinerna. Kör du win10 kan det vara där det ligger ett problem med icke-färdiga drivrutiner. Har fått en del frågor och läst en del på forumet om just win10 och anslutningar som kräver mycket överföringskapacitet. Svårt att nå UHD@60 Hz eller 2560x1440@144 Hz till exempel.

Permalänk

@Laxpudding: Okay, i Windows 10 där jag får 64Hz som enda val är monitorn igenkänd vid namn. Windows 8.1 ger bara 24 och 30Hz som val.
Jag har nu beställt ett MiniITX "EVGA GeForce GTX750 Superclocked" och en 1m DP-kabel från NetOnNet, som jag kommer att montera in i en gammal 2-slots ITX-dator (Aopen XCcube). Kortet stöder 4k@60Hz så vi får se om några dagar var problemet ligger.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Intressant, själv tycker jag den känns rätt matt jämfört med min förra Apple Cinema Display och bredvid min (numera) blanka XPS13. Har dock en vägg bakom mig så inget ljus som faller in, i övrigt 2 stora fönster i söder i rummet som är ljust. Men visst, det är ingen matt skärm helt klart, jag kan se delar av rummet om jag kollar efter det, främst då på mörka bakgrunder.

Vad blev det för skärm istället? Har man väl vant sig med 40" är det väl svårt att gå ner till typ 27" så antalet alternativ som inte har sexsiffriga prislappar är väl få

För vad det är värt, har tvingats att tillfälligt revertera till min "förra" 27" Apple Cinema Display och noterar direkt hur mkt blankare den är än denna skärm. Placering och rummet i övrigt är helt identiskt. Noterar för övrigt att ljudet är mkt bättre i Apple-skärmen men kanske inte primärt därför man köper denna skärm

Permalänk

Statusuppdatering:
Nu sitter jag här med nya nVidia grafikkortet i en nyinstallerad Windows 8 ITX-låda.

Med original grov 1,8m DP-DP kan jag nu köra 30Hz.
Med en mjukare 1m DP-DP kabel kan jag bara köra med 24Hz.
Med en mjukare 2m DP-miniDP kan jag för första gången köra 60Hz !!!

Med denna DP-miniDP kopplad till mitt Radion R9 290 kan jag nu få välja mellan 24-30-60Hz men får bara behålla 30Hz.

Slutledning:
Nvidias kort har starkare/bättre signal på DP (miniDP) utgången än vad AMD har (trots ökad strömtillgång i CCC).
Skärmen klarar inte av mer än 24-30Hz via normal DisplayPort ingång. Via miniDP klarar den dock fulla hastigheten.

För att få fulla 60HZ så måste skärmen bytas och grafikkortet uppgraderas från AMD till Nvidia.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

http://www.netonnet.se/GetFile/ProductImagePrimary/dator/komponenter/grafikkort/nvidia-pci-e/evga-geforcegtx750superclocked(200712)_Large.jpg

Statusuppdatering:
Nu sitter jag här med nya nVidia grafikkortet i en nyinstallerad Windows 8 ITX-låda.

Med original grov 1,8m DP-DP kan jag nu köra 30Hz.
Med en mjukare 1m DP-DP kabel kan jag bara köra med 24Hz.
Med en mjukare 2m DP-miniDP kan jag för första gången köra 60Hz !!!

Med denna DP-miniDP kopplad till mitt Radion R9 290 kan jag nu få välja mellan 24-30-60Hz men får bara behålla 30Hz.

Slutledning:
Nvidias kort har starkare/bättre signal på DP (miniDP) utgången än vad AMD har (trots ökad strömtillgång i CCC).
Skärmen klarar inte av mer än 24-30Hz via normal DisplayPort ingång. Via miniDP klarar den dock fulla hastigheten.

För att få fulla 60HZ så måste skärmen bytas och grafikkortet uppgraderas från AMD till Nvidia.

Antar att du redan ställt om skärmen till Display Port 1.2? För mig krävdes det för att köra 60 hz.

Permalänk
Skrivet av improwise:

Antar att du redan ställt om skärmen till Display Port 1.2? För mig krävdes det för att köra 60 hz.

Tack ! Ja det är bland det första man lär sig efter dagar av Googlande.
Och som sagt 4k(AT)60Hz funkade med Nvidia och en 2m miniDP kabel.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk

Statusuppdatering 2:
Jag beställde en kabel från USA i onsdags och nu efter två dagar har jag den inkopplad
mellan AMD R9 290 och BDM4065. Skärmen gick direkt igång på 3840x2160@60Hz !!!!!!!!!!!!!!

Kabeln är en vit 2m DP -> miniDP kabel, som inkl. expressfrakt med DHL från HARRISBURG - USA till min dörr kostat endast 382kr :
http://www.amazon.com/gp/product/B00A7R9I22

Nu behöver jag varken bry mig om skärmens DP-port eller byte till nytt nVidia grafikkort.
"Köp det rätta, köp Accell !"

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Avstängd

Äntligen beställt skärmen från komplett med 2 stycken 980ti som förhoppningsvis klarar de modernare spelen uppemot 60fps på 4k..funderar även på att beställa detta: http://shop.asedo.se/products/Bildskarmar-TV/Tillbehor-TV-ban...
Någon som kör den kombon här? Ergotron stället ska även klara 200 x 200 mm enligt beskrivningen.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Såg precis att mitt ex (gissar jag, 99% säker) finns till salu nu;

https://www.komplett.se/philips-40-4k-led-bdm4065uc00-demo/84...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •