Permalänk
Medlem

Segt internet ibland..

Hej!
Har precis bytt bredbandsleverantör till telia. Har haft problem med mitt nät ett par veckor nu. Det är vdsl jag har skaffat. Supporten är ju under all kritik. Har ett par olika problem: när jag spelar/teamspeak/skype så förlorar jag ibland kontakt med server, tex när jag spelar så fryslaggar jag.
Men något jag undrar över är, hur det kan komma sig att ibland när jag startar datorn så laggar allt, spel/teamspeak osv. men sen startar jag om datorn och då funkar allt perfekt. startar jag om den en 3e gång så kan det lagga igen och startar jag om den igen så kan de va att det funkar.
Hade bbb innan och då gjorde de någon inställning på routern/modemet där de begränsade antalet användare och då blev mitt internet mycket stabilare. Eftersom telias support inte är den vassaste så undrar jag om någon här kan hjälpa mig? Finns kanske några inställingar på routern jag kan testa? Har testat att sätta dns i router till 8.8.8.8 och 8.8.4.4, det hjälpte inte. Nätverkskortet är det inte eftersom jag drog hem till min bror och testade hemma hos honom. startade om datorn säkert 10 ggr där.
Det har varit ute tekniker och kollat mina ledningar fram till huset och det ser bra ut. Dock kommer de inte förrän nästa vecka och kollar inne i huset.
En sak till ska jag tillägga. Kör bredbandskollen både när datorn är "bra" och när den är "dålig" och får samma värde. 24 ner och 1,3 upp.

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Permalänk

Samma här

Har också snackat med support. Vid två tillfällen, de har hittat på olika ursäkter varje gång. I slutändan så har de kommit fram till att modemet måste sitta i första jacket. "Annars funkar inte deras grejer optimalt"
Jag kommer inte längre än så eftersom vi har en extern koppling från första jacket, alltså inte dugligt enligt Telia, och har inte orkat kolla upp det där än. Man har inget annat argument heller eftersom alla mätningarna som man gör blir bra...

Följer tråden!

Har du sett denna tråden också?

Lade till en länk
Permalänk
Medlem

@SoilBleed: Jag har med bytt "huvudjack" men det ska inte spela någon roll. Får samma resultat när jag byter jack. Är det som värst för dig vissa tider med? Mellan 16:30-19:00 är det som sämst för mig. då får jag starta om datorn ett par ggr för det ska funka bra.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av P14J0R:

Har precis bytt bredbandsleverantör till telia. Har haft problem med mitt nät ett par veckor nu. Det är vdsl jag har skaffat. Kör bredbandskollen både när datorn är "bra" och när den är "dålig" och får samma värde. 24 ner och 1,3 upp.

Det där låter underligt, har du verkligen vdsl ?
Vilken smart använder du? Kan du beskriva vad du har inkopplat i lanet?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Japp, hade adsl från bbb innan och då hade jag 12 ner och 0.9 upp. Hastigheten upp resp ner är det något bredbandsbolaget kan "ställa"? Just nu har jag min mobil via wifi kopplat och min dator via nätverkskabel. Trodde först att det va något på mobilen som störde, men stängde av wifi och problemet kvarstod.

Permalänk
Medlem

Samma problem här och har varit så ett bra tag, hoppas någon har idéer till någon lösning

Visa signatur

Ryzen 5 7600 | RX 7900 XTX
Citera för svar

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av P14J0R:

@mrqaffe: Japp, hade adsl från bbb innan och då hade jag 12 ner och 0.9 upp. Hastigheten upp resp ner är det något bredbandsbolaget kan "ställa"? Just nu har jag min mobil via wifi kopplat och min dator via nätverkskabel. Trodde först att det va något på mobilen som störde, men stängde av wifi och problemet kvarstod.

Ja operatören kan ställa in lägre fart än vad som är teknisk maxgräns, men det verkar konstigt att ha vdsl som begränsas till/håller adsl fart och vad har BBB med det att göra för du skrev att du nu hade Telia ?
Du har bara en Thomson 789a inkopplad före datorn eller vad har du för smart ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.