Den stora tråden om stora videokameror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobTheBiff:

Haha, jag slog till på en BMCC nu via blocket när jag skulle kolla åt kompisen... Får hem den i veckan.
Sen slog jag till på en likadan systemkamera som jag hade nyss. Sålde min för 27 och köpte en ny för 20 Gäller att hitta guldkornen. Nu börjar det bli mycket prylar här hemma

Fy fan, kul
Vad fick du med?

Permalänk

Jo det blir kanonkul Får med en ssd-läsare, 240gb ssd, mft->ef adapter, davinci resolve. Så det blir fint. Ska köpa hem en nikon -> mft adapter så jag kan få dit mina objektiv med. Har du några tips? Har sett att det finns en drös på Scandinavian Photo

Visa signatur

7950X, X670E Hero, 64 GB 5200MHz
Macbook Pro M3 Max, 64 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobTheBiff:

Jo det blir kanonkul Får med en ssd-läsare, 240gb ssd, mft->ef adapter, davinci resolve. Så det blir fint. Ska köpa hem en nikon -> mft adapter så jag kan få dit mina objektiv med. Har du några tips? Har sett att det finns en drös på Scandinavian Photo

Där kan du göra på lite olika sätt.
Dels funkar billigaste skiten från Kina på ebay.
Eller så kör du dyrare typ photodiox.
Till sist har du såklart speedboostern som ger dina Nikon objektiv en mycket kortare brännvidd och ett extra F-stop. Finns en specifik modell för just BMCC.
Finns även en med usb så man kan få liv i elektroniken i EF-gluggar.

Permalänk

Hämtade ut kameran idag Fan vad fin den känns. Riktigt fet klump. Har uppdaterat till senaste firmware och testat lite. Fungerar svinbra. Det enda jag behöver köpa just nu är ett variabelt ND-filter. Har inget i 77mm. Tänkte köpa ett Tiffen, de verkar ha fått bra betyg av nästan alla.

Bjuder på några bilder. Får hem systemkameran nästa vecka, så blir lite mobilbilder.

Dyker upp en film så snart vi klippt ihop nåt kul

Visa signatur

7950X, X670E Hero, 64 GB 5200MHz
Macbook Pro M3 Max, 64 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobTheBiff:

Hämtade ut kameran idag Fan vad fin den känns. Riktigt fet klump. Har uppdaterat till senaste firmware och testat lite. Fungerar svinbra. Det enda jag behöver köpa just nu är ett variabelt ND-filter. Har inget i 77mm. Tänkte köpa ett Tiffen, de verkar ha fått bra betyg av nästan alla.

Bjuder på några bilder. Får hem systemkameran nästa vecka, så blir lite mobilbilder.

http://forumbilder.se/EBLLL/20150627-103209.jpg
http://forumbilder.se/EBLLL/20150627-104511.jpg
http://forumbilder.se/EBLLL/20150627-111757.jpg

Dyker upp en film så snart vi klippt ihop nåt kul

Kul
Så jäkla fin kamera, blir lite nostalgisk när jag ser den. Kommer nog köpa en till förr eller senare.
Om du är intresserad har jag ett 77mm Genus Eclipse över.
/M

Permalänk

Haha, har du ett över Det var som tusan.
Tja, vad har du tänkt dig? Eller du kan ju skicka meddelande kanske?

Visa signatur

7950X, X670E Hero, 64 GB 5200MHz
Macbook Pro M3 Max, 64 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Ed gör som Ed gör. Lite speciell kille.

Skrivet av Holck:

Man kanske kan anta att en del provsöker ibland på Ursa mini 4.6k.. så drar man lite extraviews

Appropå F3 som du nämnde en gång.
Ed har filmat och gradat en långfilm med den, ser gott nog ut imo.
https://vimeo.com/131555312

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Appropå F3 som du nämnde en gång.
Ed har filmat och gradat en långfilm med den, ser gott nog ut imo.
https://vimeo.com/131555312

Är inte 100% vän med gradingen men å andra sidan så är det ett tilltag och inte så det ser ut. Kvalitén i övrigt är ju riktigt nice. Riktigt fin känsla i bilden.

F3 ÄR ingen dum idé

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Är inte 100% vän med gradingen men å andra sidan så är det ett tilltag och inte så det ser ut. Kvalitén i övrigt är ju riktigt nice. Riktigt fin känsla i bilden.

F3 ÄR ingen dum idé

// A

Speciellt inet med tanke på att en lirare på eoshd köpte en med järnet med tillbehör för $1250.
Mycket prisvärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Speciellt inet med tanke på att en lirare på eoshd köpte en med järnet med tillbehör för $1250.
Mycket prisvärt.

Problemet är att man kan köpa den med olika licenser. Licenslös är de billigare.
Sen kan man få 4:2:2 samt 4:4:4 (tror man måste spela in externt via SDI).

Lite jobbigt med licenser men kan vara så och då blir priset högre =/

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Permalänk

Det bara ramlar in ebay paket hejvilt här nu. Bäst o passa på medans det är sommar.

Har köpt hem lite lampor så man kan filma i hemmet med. Vi tänkte skaffa green screen också. Har ni några rekommendationer på ebay eller liknande?

Visa signatur

7950X, X670E Hero, 64 GB 5200MHz
Macbook Pro M3 Max, 64 GB

Permalänk

Vi har kommit en bra bit på vägen på nya kortfilmen och hoppas bli klara i Augusti.
Under tiden jag väntar på inspelningstillfällen då alla har tid tänkte jag spela in lite "recensions-filmer" och liknande på egen hand.

Hur går det för er andra? Har ni filmat nåt mer under sommaren?

Visa signatur

7950X, X670E Hero, 64 GB 5200MHz
Macbook Pro M3 Max, 64 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobTheBiff:

http://forumbilder.se/EBVNL/dsc1704.jpg

Vi har kommit en bra bit på vägen på nya kortfilmen och hoppas bli klara i Augusti.
Under tiden jag väntar på inspelningstillfällen då alla har tid tänkte jag spela in lite "recensions-filmer" och liknande på egen hand.

Hur går det för er andra? Har ni filmat nåt mer under sommaren?

Jorå har kört ett projekt över sommaren som kommer ge ca 5 videos , men jag väntar på att det ska komma tillbaka från labbet och scanningen

Men det har blivit nån liten semestervideo också.

Permalänk

@Nisse-Tuta: Har du filmat analogt?

Visa signatur

7950X, X670E Hero, 64 GB 5200MHz
Macbook Pro M3 Max, 64 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobTheBiff:

@Nisse-Tuta: Har du filmat analogt?

Jajamen, 16mm

Permalänk
Medlem

Mysig grej detta.

Permalänk
Medlem

Testade att maxa det inbygda ND-Filtret, klarade det bra i sommarsolen.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Nu kan vi sälja allt vi filmar med hittills å shoppa denna enl. pronisse:
https://www.cinema5d.com/sony-a7rii-review-first-impressions-...

jojo, liten har blivit stor...

He he, aldrig i livet. Bra kamera, inge snack. Men om video är det viktigaste så får man brutalt mycket bättre grejer för 35kkr.
Vill man dessutom ta skitstora foton så kanske, men bara video, nej.

Permalänk

Det ligger en URSA ute på blocket för 35k, slå till Mattias?

Visa signatur

7950X, X670E Hero, 64 GB 5200MHz
Macbook Pro M3 Max, 64 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobTheBiff:

Det ligger en URSA ute på blocket för 35k, slå till Mattias?

Och den tror du jag har missat
Har funderat på det men jag har précis skaffat en XC10 plus en BMPC4K plus en 5D2 plus att jag är lite sugen på att sälja de två sistnämnda och köpa en 1DC.

Sen kan man ju nu få en BMCC 2.5K med Speedbooster för ca 10K.

För mycket leksaker, för lite tid.... och pengar

Permalänk
Medlem

Satt och testa lite 5D2 Raw i Resolve vilket var reko. Men sen la jag in lite C-Log från XC10 också.
Jäklar vilken skillnad det är på vanlig 8-Bit och 8-Bit 4:2:2.

C-Log

Balanserad

Grejdad

5D2 Raw, Måste tillägga att denna är tagen i solnedgång och de tidigare i skarp sol så denna blir såklart lite skönare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Och den tror du jag har missat
Har funderat på det men jag har précis skaffat en XC10 plus en BMPC4K plus en 5D2 plus att jag är lite sugen på att sälja de två sistnämnda och köpa en 1DC.

Sen kan man ju nu få en BMCC 2.5K med Speedbooster för ca 10K.

För mycket leksaker, för lite tid.... och pengar

Hur kommer sig XC10?

I övrigt, 1DC är inte en särskilt rolig kamera
Ogillar dess motion-jpeg codec eller vad det nu var. Minneskorten är apdyra då mängden blir stor
Den är ungefär lika kul att filma med som 5D mk2 förutom att videokvalitén blir betydligt bättre...

Du har din BMPC4k - den är bättre.

Första 4K jag lekte med och har lekt mycket.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Hur kommer sig XC10?

I övrigt, 1DC är inte en särskilt rolig kamera
Ogillar dess motion-jpeg codec eller vad det nu var. Minneskorten är apdyra då mängden blir stor
Den är ungefär lika kul att filma med som 5D mk2 förutom att videokvalitén blir betydligt bättre...

Du har din BMPC4k - den är bättre.

Första 4K jag lekte med och har lekt mycket.

// A

XC10 var det jag hoppades AX100 skulle vara. En vettig videokamera med bra codec (305mbps 422) och lite större sensor.
Känns som en slitvarg som kommer få hänga med länge. Given för run N gun.

Motion jpeg är ett stort plus i mina ögon. 1.3 Crop är nice. Och mimneskorten är inte så mycket dyrare än Cfast till min xc10.
Men jag tänker inte betala så mycket. Kommer vänta tills de når BMD priser.

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Och den tror du jag har missat
Har funderat på det men jag har précis skaffat en XC10 plus en BMPC4K plus en 5D2 plus att jag är lite sugen på att sälja de två sistnämnda och köpa en 1DC.

Sen kan man ju nu få en BMCC 2.5K med Speedbooster för ca 10K.

För mycket leksaker, för lite tid.... och pengar

Haha, nej ioförsig. Undrade varför du inte slagit till ännu bara

Var det inte 1D C som Devin Graham körde med innan han fick sin Red-kamera? De verkar rätt fina med. Men snordyra, kan ju sjunka när de släpper ny modell. Det är ju OS 2016 och jag vet att Nikon är på väg med en ny toppmodell inför det och troligen Canon likaså.

Visa signatur

7950X, X670E Hero, 64 GB 5200MHz
Macbook Pro M3 Max, 64 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobTheBiff:

Haha, nej ioförsig. Undrade varför du inte slagit till ännu bara

Var det inte 1D C som Devin Graham körde med innan han fick sin Red-kamera? De verkar rätt fina med. Men snordyra, kan ju sjunka när de släpper ny modell. Det är ju OS 2016 och jag vet att Nikon är på väg med en ny toppmodell inför det och troligen Canon likaså.

Nya kostar de 70k men det ligger flera på ebay i 30-40k klassen.
Tror om nåt år så borde 20-25 vara funkis. Ligger en på blocket för 26 men han svarar inte

Permalänk
Medlem

Är på SM i Cross Cart

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Nya kostar de 70k men det ligger flera på ebay i 30-40k klassen.
Tror om nåt år så borde 20-25 vara funkis. Ligger en på blocket för 26 men han svarar inte

Testa o skriv att du skickar pengar i förskott om han lovar att skicka, då får du svar direkt säkert

Jo de borde sjunka ganska snabbt nu när C100 och C300 byts ut. Då vill folk ha dem istället. De tidiga RED kamerorna börjar ju närma sig 30 lök med på ebay nu så begagnatmarknaden blir riktigt intressant om 1-2 år när allt lägger sig runt 20 tusen. Ibland ser man tillochmed BMPC4K på ebay för 15 tusen men då är de alltid i USA. Skulle vilja byta upp mig till en 4K nästa år. Säg till om du vill byta din BMPC4K mot en BMCC med adapter + pengar emellan i höst

Visa signatur

7950X, X670E Hero, 64 GB 5200MHz
Macbook Pro M3 Max, 64 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobTheBiff:

Testa o skriv att du skickar pengar i förskott om han lovar att skicka, då får du svar direkt säkert

Jo de borde sjunka ganska snabbt nu när C100 och C300 byts ut. Då vill folk ha dem istället. De tidiga RED kamerorna börjar ju närma sig 30 lök med på ebay nu så begagnatmarknaden blir riktigt intressant om 1-2 år när allt lägger sig runt 20 tusen. Ibland ser man tillochmed BMPC4K på ebay för 15 tusen men då är de alltid i USA. Skulle vilja byta upp mig till en 4K nästa år. Säg till om du vill byta din BMPC4K mot en BMCC med adapter + pengar emellan i höst

Till hösten är nog försent, ge ett bra förslag nu så kanske saken är klar