Den stora tråden om stora videokameror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Vi får se när den är announced , bara några timmar kvar :

Ja. Jag tycker om att spekluera ytligt för att se om det stämmer.
Dessvärre är 90% av spekulationer önsketänkande och vid få tillfällen fakta =/

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

No shit. Bara ett år sedan satt man och vände om det var värt 50k

Jag förstår varför du hittade annonsen. Du letar Zacuto

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Jag förstår varför du hittade annonsen. Du letar Zacuto

Bingo!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Förutom XLR och S35 och utbytbara objektiv vet jag inte vad denna ger mig utöver vad min AX100 ger..
Hade jag inte haft den hade jag nog hellre köpte JVCn men.. REC709 enbart? =/

Den är fin dock

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Förutom XLR och S35 och utbytbara objektiv vet jag inte vad denna ger mig utöver vad min AX100 ger..

Det är inte så lite det om vi ska vara ärliga, det får ju AX100 att likna en telefon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Det är inte så lite det om vi ska vara ärliga, det får ju AX100 att likna en telefon

Hahahaha..

Well, ja - men jag menar att bägge förefaller ju ha lite av samma bild förutom det en större sensor ger.
Jag får inte den härliga bilden min bmpcc ger och det verkar inte heller JVCn ge.
Alltså har jag en video + video look dem mellan - där ser jag inte vad jag har för mervärde.

Jag gillar att ha en "färdig" kamera och en som kräver efterarbete.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk

Är det nån som har erfarenhet av extern recorder kopplad till systemkamera?

Atomos Ninja, Samurai och Shogun verkar vara populära. Sen finns ju en del andra också men dessa ser man mest av på youtube/vimeo. Jag börjar vela lite på huruvida man skall gå lös och inhandla en extern recorder för att kunna spela in i raw/prores format direkt från systemkameran.

Men hur bra kan man pusha en raw-film från en systemkamera? Är det i samma klass som en Blackmagic kamera?

Det är ju i princip omöjligt att ladda ner nåt klipp där de filmar lite olika miljöer med säg en D800 eller 5D Mark III i raw format. Har laddat ner lite klipp från blackmagic kameror o gillar att man kan använda sig av Adobe Camera Raw i adobes program.
De stora fördelarna som lockar mig mot detta är:
1. att jag kan använda samma kamera till att fotografera med överallt o filma med i protes/raw-format.
2. spela in på hårddiskar / ssd ger ju mycket mer lagringsplats till billigare peng än ett sd-kort.

Enda nackdelen är ju att det kostar några papp att få hem en extern recorder. Funderar på en Atomos Ninja Blade men de går loss på 9 000 enligt prisjakt här i Sverige. Har budat på en del på Ebay runt 5-6 000 men inte alla går att få fraktade till sverige så får se hur man gör. Får hoppas på en fetare lön nästa månad eventuellt.

För att köpa en till kamera o lite adaptrar för objektiven spårar ur lite för min del. Vill helst inte resa med mer än 1 ryggsäck och där kunna få rum med lite kläder också.

Visa signatur

7950X, X670E Hero, 64 GB 5200MHz
Macbook Pro M3 Max, 64 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobTheBiff:

Är det nån som har erfarenhet av extern recorder kopplad till systemkamera?

Atomos Ninja, Samurai och Shogun verkar vara populära. Sen finns ju en del andra också men dessa ser man mest av på youtube/vimeo. Jag börjar vela lite på huruvida man skall gå lös och inhandla en extern recorder för att kunna spela in i raw/prores format direkt från systemkameran.

Men hur bra kan man pusha en raw-film från en systemkamera? Är det i samma klass som en Blackmagic kamera?

Det är ju i princip omöjligt att ladda ner nåt klipp där de filmar lite olika miljöer med säg en D800 eller 5D Mark III i raw format. Har laddat ner lite klipp från blackmagic kameror o gillar att man kan använda sig av Adobe Camera Raw i adobes program.
De stora fördelarna som lockar mig mot detta är:
1. att jag kan använda samma kamera till att fotografera med överallt o filma med i protes/raw-format.
2. spela in på hårddiskar / ssd ger ju mycket mer lagringsplats till billigare peng än ett sd-kort.

Enda nackdelen är ju att det kostar några papp att få hem en extern recorder. Funderar på en Atomos Ninja Blade men de går loss på 9 000 enligt prisjakt här i Sverige. Har budat på en del på Ebay runt 5-6 000 men inte alla går att få fraktade till sverige så får se hur man gör. Får hoppas på en fetare lön nästa månad eventuellt.

För att köpa en till kamera o lite adaptrar för objektiven spårar ur lite för min del. Vill helst inte resa med mer än 1 ryggsäck och där kunna få rum med lite kläder också.

Tror inte du får ut nån Raw-video än på ett tag. Den enda recorder jag vet ska få det senare är Shogun.
Den ska först få en intern Raw till Prores converter och sedan intern Raw via firmware.
Men jag vet ingen DSLR som kan skicka ut Raw i HDMIn just nu illa fall.

Det du kan tjäna på det är högre bitrate och bättre färgrymd. På vissa tex A7 är det marginellt medans på tex GH4 och A7s så är skillnaden stor.

Däremot har recordern massa andra bra verktyg och att få prores direkt på en SSD är guld eftersom det går sjukt mycket snabbare att redigera i prores och du kan göra det direkt från SSDn via en TB eller USB3 dock.

Så stora frågan som måste besvaras om man ska kunna säga att det är värt det är, vad har du för kamera?

Permalänk

Det är det som är det luriga. Jag skulle ju helst vilja låna o testa en extern recorder av nån med min nuvarande kamera (Nikon D810) för att se hur bra det funkar och hur stor skillnaden blir i kvalité att få det direkt i prores. Men "de" dyker ju inte upp på blocket särskilt ofta, det enda som kommer upp är en som vill hyra ut ett paket 20 mil från mig. Har sett alla trevliga verktyg som är inbyggda i Atomos grejerna o det är ju rätt bra o smarta verktyg som kan behövas men att bara få det + lite bättre video-kvalité för 9 000kr (Atomos Ninja Blade) är ju tveksamt om det är värt det. Vore kul att få en fil som man kan kolla med och lattja lite i premiere / after effects.

Annars har en vän en Sony a7s på gång. Den verkar ju bli helt klockren ihop med en Shogun. Det tråkiga är ju att en a7s + shogun blir runt 30 lök vilket är mer än jag gav för min kamera ny och känns lite orimligt dyrt för min del idag bara för att få filma i 4k och bättre videokvalité. Men dyker det upp ett rimligt begagnat paket så kan man ju tänka igen. Har tankat ner några filmklipp från en a7s tidigare och lekt med i datorn. Det var snuskigt bra bild. Precis som alla säger i sina recensioner osv. så blir man lite häpen över hur bra det blir runt 10 000 - 20 000 iso. Min Nikon hänger med till 3200 iso ungefär innan jag inte vill filma längre.
Men att släpa på 2 kameror känns inte som min grej. Hur kul det än är så vet jag av erfarenhet att ha 2 olika system, med olika batterier o resa runt med blir ganska träligt redan efter nån dag.

Är det någon som testat en a7s + shogun här på forumet? Ingen som kört systemkamera o en atomos produkt?

Visa signatur

7950X, X670E Hero, 64 GB 5200MHz
Macbook Pro M3 Max, 64 GB

Permalänk
Medlem

Kolla in Blackmagic Video Assist.

Permalänk
Medlem

Du får aldrig bättre kvalité än källan. D810 ger 8bit 4:2:0 på HDMI vad jag ser. Kanske står det fel. Ej grävt djupare.
Du vinner lite i efterhand då du kan arbeta i 10bit i modifieringen men bilden ska du inte räkna med några enorma framsteg.
Lite som att överföra VHS till Bluray.

Din kamera måste outputta RAW på HDMI för att du ska kunna spara i RAW.

Enklaste testet du kan göra är att koppla din kamera via hdmi till en skärm - kolla kvalité. Filma exakt samma sak och se om du ser skillnad.

Enda stället jag kan se en vinst är om interna codecen kanske ger för mycket skit på skärmen i röriga miljöer som vatten eller annat som uppdatererar överallt på bilden.

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Du får aldrig bättre kvalité än källan. D810 ger 8bit 4:2:0 på HDMI vad jag ser. Kanske står det fel. Ej grävt djupare.
Du vinner lite i efterhand då du kan arbeta i 10bit i modifieringen men bilden ska du inte räkna med några enorma framsteg.
Lite som att överföra VHS till Bluray.

Din kamera måste outputta RAW på HDMI för att du ska kunna spara i RAW.

Enklaste testet du kan göra är att koppla din kamera via hdmi till en skärm - kolla kvalité. Filma exakt samma sak och se om du ser skillnad.

Enda stället jag kan se en vinst är om interna codecen kanske ger för mycket skit på skärmen i röriga miljöer som vatten eller annat som uppdatererar överallt på bilden.

Njae,
Många kameror ser ju bättre bild än vad de komprimerar ner på minneskortet. Och vissa har ju 8-bit internt men 10-bit eller 4K ut.
Förstår vad du menar men de flesta skulle nog anse att kameran med minneskort är "källan" och då kommer det från många vara bättre på recordern.

Men som sagt inte någon jätte vinst på tex Nikon eller Canon. Och raw är inte implementerat i Shogun ännu.

Permalänk

Haha, tusan gick bet på det också. Dags o börja jobba övertid inför lanseringen av a7sII istället Tillsammans med en Shogun eller vad som gäller vid tillfället. Tack för input iallafall! Kul att ni är flera som engagerar er.

Visa signatur

7950X, X670E Hero, 64 GB 5200MHz
Macbook Pro M3 Max, 64 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobTheBiff:

Haha, tusan gick bet på det också. Dags o börja jobba övertid inför lanseringen av a7sII istället Tillsammans med en Shogun eller vad som gäller vid tillfället. Tack för input iallafall! Kul att ni är flera som engagerar er.

Ja du har nog lite tid på dig att spara
Fast man vet aldrig med Sony, ibland är de nyckfulla och släpper tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Njae,
Många kameror ser ju bättre bild än vad de komprimerar ner på minneskortet. Och vissa har ju 8-bit internt men 10-bit eller 4K ut.
Förstår vad du menar men de flesta skulle nog anse att kameran med minneskort är "källan" och då kommer det från många vara bättre på recordern.

Men som sagt inte någon jätte vinst på tex Nikon eller Canon. Och raw är inte implementerat i Shogun ännu.

Canon 5d mk3 ger 4:2:2 på hdmi. Det ger en vinst. Men inte de andra...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Canon 5d mk3 ger 4:2:2 på hdmi. Det ger en vinst. Men inte de andra...

Skickades från m.sweclockers.com

A7s ger 4K, NX1 ger 8-bit 422, Gh4 ger 10-bit 422, c-100 ger 10-bit 422 osv.
Efter uppdateringen ger tex FS700 Raw.
Så det gäller att researcha lite beroende på vad man har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

A7s ger 4K, NX1 ger 8-bit 422, Gh4 ger 10-bit 422, c-100 ger 10-bit 422 osv.
Efter uppdateringen ger tex FS700 Raw.
Så det gäller att researcha lite beroende på vad man har.

Så är det. Men vad jag förstår gör inte kameran i fråga det .

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Så är det. Men vad jag förstår gör inte kameran i fråga det .

Skickades från m.sweclockers.com

Nä Nikon är inte direkt filmarens dröm. D7500 har ju fått video features, vet inte hur det är med den.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Eller säg till Mattias när du vill sälja din BMPCC, skulle du köpa en ursa sen eller vad suktar du efter?

Visa signatur

7950X, X670E Hero, 64 GB 5200MHz
Macbook Pro M3 Max, 64 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobTheBiff:

Eller säg till Mattias när du vill sälja din BMPCC, skulle du köpa en ursa sen eller vad suktar du efter?

Ha!
Har faktiskt ingen bmpcc för tillfället. Har en "URSA Micro" eller "BMPCC mk3" som formellt kallas Digital Bolex D16

Suktar gör jag efter en F35.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Ha!
Har faktiskt ingen bmpcc för tillfället. Har en "URSA Micro" eller "BMPCC mk3" som formellt kallas Digital Bolex D16

Suktar gör jag efter en F35.

Har du sålt din 4k?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Har du sålt din 4k?

Skickades från m.sweclockers.com

Japp, ska köpa en ny så fort Ursa mini är släppt, borde rasa i pris då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Japp, ska köpa en ny så fort Ursa mini är släppt, borde rasa i pris då

Hahaha, du är rolig du. Säljer den för att köpa den igen till en sportstyver.. Inte illa
Själv avbokade jag min Ursa mini då jag blev erbjuden en Scarlet MX med grepp, EF mount, 2 x 128GB redmag,
batteri, 5" pro touch och något skit till för 65K.
Dock när det framgick att när jag frågade om att göra ägarbyte på den så blev han lite stammande och sade
att det inte går då förra ägaren inte hittade sina papper (dvs, aldrig kunna uppgradera eller serva) så började
jag ana ugglor i mossen.. så, ja.. nu står jag utan framtiden säkrad =/

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Hahaha, du är rolig du. Säljer den för att köpa den igen till en sportstyver.. Inte illa
Själv avbokade jag min Ursa mini då jag blev erbjuden en Scarlet MX med grepp, EF mount, 2 x 128GB redmag,
batteri, 5" pro touch och något skit till för 65K.
Dock när det framgick att när jag frågade om att göra ägarbyte på den så blev han lite stammande och sade
att det inte går då förra ägaren inte hittade sina papper (dvs, aldrig kunna uppgradera eller serva) så började
jag ana ugglor i mossen.. så, ja.. nu står jag utan framtiden säkrad =/

// A

Men på ett sätt har du ju valt något och en budget. Nu är det bara o leta upp en annan eller en Kinemini.

Köp min nya drömkamera f35

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Men på ett sätt har du ju valt något och en budget. Nu är det bara o leta upp en annan eller en Kinemini.

Köp min nya drömkamera f35

Haha, jag tror det blir Ursa Mini igen. Ska lägga order snart igen.

F35 - oj, jag pillade på en sådan på en mässa för typ 2-3 år sedan.
Och F65. De bägge känns som 35mm filmkameror i det mesta.

Dock vet jag inte - PL gluggar är ju enormt dyrt och mig veterligen är det inga andra val än PL på just de där.

4:4:4 HD - inte fel men - lite mycket pengar idag för en sådan tror jag. Kanske vet du något jag inte vet?

F3 då? Den känns ju mer i linje med vad som anses vara kamera för HD idag än F35.. Eller är det bara en gammal flamma?

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

F35 finns ju ute för ca 50-60K. Sjunker den ett år eller två till så kan det bli dags.
F3 är ju ok men får pisk av BMPC4K.
F35 har min ny-gammla favvo sensor CCD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

F35 finns ju ute för ca 50-60K. Sjunker den ett år eller två till så kan det bli dags.
F3 är ju ok men får pisk av BMPC4K.
F35 har min ny-gammla favvo sensor CCD.

Jag tror väl att en Epic / Scarlet / Amira skulle passa dig bra.. Men de är dessvärre inte gratis..
Men, blir man stor inom produktion är det inget konstigt att köpa en...

Vi är några stycken som håller på att starta upp produktionsbolag för att erbjuda filmning av olika saker inkl. livesändning.
Kanske skulle du stoppa in en fot i det hela?

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM