Den stora tråden om stora videokameror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Jag tror väl att en Epic / Scarlet / Amira skulle passa dig bra.. Men de är dessvärre inte gratis..
Men, blir man stor inom produktion är det inget konstigt att köpa en...

Vi är några stycken som håller på att starta upp produktionsbolag för att erbjuda filmning av olika saker inkl. livesändning.
Kanske skulle du stoppa in en fot i det hela?

// A

Då behöver ni denna
https://vimeo.com/127445062

Btw, det går att fixa Nikon fattning till f35.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Då behöver ni denna
https://vimeo.com/127445062

Btw, det går att fixa Nikon fattning till f35.

Nja, finns annat.

Jasså, jag visste inte det. Då blev det genast billigare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Permalänk

Den där var riktigt häftig!

Permalänk
Medlem

Som fan..

Dessvärre ser den ut att bli $999 om man inte bokar nu.. Fasen också.. Denna verkar ju riktigt cool..

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Börjar bli billigare med Shogun nu. Till hösten kanske det kan vara dags.
http://www.filmprylar.se/annons-6135.aspx

Permalänk
Quizmaster Karlstad 2022

Ooooh.... Vill ha...

Permalänk
Medlem

Hmm.. Leverans i Februari 2016.. =/

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Bloom's FS7 Recension är uppe!
49min lång, ska gå till bolaget och godisaffären och kitta inför kvällens första titt
http://philipbloom.net/2015/05/11/fs7review/

Permalänk
Medlem

Såg den precis. Det är fina bilder ur FS7...

Säg mig - varför ska man välja den framför BMD Ursa mini?

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Såg den precis. Det är fina bilder ur FS7...

Säg mig - varför ska man välja den framför BMD Ursa mini?

Den finns att köpa och det är väl dokumenterat hur den presterar

I skrivandes stund kanske en URSA mini är lika bra på att filma som en brödrost, inte särskilt troligt men vi "vet" inte.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Den finns att köpa och det är väl dokumenterat hur den presterar

I skrivandes stund kanske en URSA mini är lika bra på att filma som en brödrost, inte särskilt troligt men vi "vet" inte.

Problemet jag finner med FS7 är att det viktigaste inställningarna måste omhändertas innan man trycker på rec-knappen. En BMD sköte rman det i efterhand och kamerorna går på maxfart istället oavsett om du vill det eller ej (beroende på codec bara).
Jag vill inte ha 1500 knappar att besluta över min bild. Jag vill bara sikta och skjuta av precis som jag gör idag med Pocket och jag älskar verkligen det. Samma sak är det med film.. Inte min AX100...
Detta var också en av anledningarna till att jag struntade i C100. Arri Alexa, RED och så vidare är precis som BMD - sensor in a box.

Ogillar "För detta kör du Log2, för detta kör du log3, för detta är denna profil bäst etc". För BMD utvecklar alla ett workflow i efterhand isätllet som ger det bästa överallt.

Klockrent!

Skrivet av Nisse-Tuta:

För övrigt har Protel Rea på Blackmagic ink URSA Mini.
http://protel.jetshop.se/products/cameras-for-production/blac...

Tackar för tipset. Vad är de för ena? (=

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Problemet jag finner med FS7 är att det viktigaste inställningarna måste omhändertas innan man trycker på rec-knappen. En BMD sköte rman det i efterhand och kamerorna går på maxfart istället oavsett om du vill det eller ej (beroende på codec bara).
Jag vill inte ha 1500 knappar att besluta över min bild. Jag vill bara sikta och skjuta av precis som jag gör idag med Pocket och jag älskar verkligen det. Samma sak är det med film.. Inte min AX100...
Detta var också en av anledningarna till att jag struntade i C100. Arri Alexa, RED och så vidare är precis som BMD - sensor in a box.

Ogillar "För detta kör du Log2, för detta kör du log3, för detta är denna profil bäst etc". För BMD utvecklar alla ett workflow i efterhand isätllet som ger det bästa överallt.

Klockrent!

Tackar för tipset. Vad är de för ena? (=

// A

Hänger inte riktigt med på vad du menar. Externa kontroller gör det ju snabbare att komma till skott och ger dig möjlighet att ändra efter du tryckt på Rec?
På blackmagic är man ju nogrann och ställer in allt innan och sen man tryckt Rec är det i princip försent.

Protel är bra, har handlat av dem förut.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Hänger inte riktigt med på vad du menar. Externa kontroller gör det ju snabbare att komma till skott och ger dig möjlighet att ändra efter du tryckt på Rec?
På blackmagic är man ju nogrann och ställer in allt innan och sen man tryckt Rec är det i princip försent.

Protel är bra, har handlat av dem förut.

Jag ställer inte allt. Jag tycker att BMD's kameror är de bästa "höfta-till" kameror jag använt.

Det jag menar är att menysystemet är oerhört djupt och med massa inställningar.
Jag är intresserad av:

* Vitbalans (Endast K-steg)
* Slutarvinkel
* FPS samt FPS i overcrank
* Ljudinställningar
* Codec samt log eller Rec.

På FS7 verkar det som om man har t.ex Log3 för dagtid. Log2 för nattid.
Folk ändrar WB samt ställer tint och annat skit.

Som ENG-kamera kan jag köpa att man vill konfa för en färdig bild direkt ur kameran men det intresserar inte mig direkt och då förefaller FS7 ge en massa jobb att balansera bort Magenta som ibland sticker in i t.ex Log3.

Som kamera gjord för efterbehandling tycker jag att BMD's kameror passar mig bättre än t.ex FS7 såvida inte FS7 har ett sådant läge att köras i också?

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

* Vitbalans (Endast K-steg)
* Slutarvinkel
* FPS samt FPS i overcrank
* Ljudinställningar
* Codec samt log eller Rec.

Det är ju detta som är snabbt och lättillgängligt på kameror som FS7 och begravt i menyer på Cinema Cameras som BMD och Kinemini.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Det är ju detta som är snabbt och lättillgängligt på kameror som FS7 och begravt i menyer på Cinema Cameras som BMD och Kinemini.

För run n gun, ja och mycket varierande situationer.
Jag filmar inte på det sättet. Jag kör 2 olika vitbalanser i 9/10 fall, tungsten och daylight, precis som film, T och D.

Går att göra på den andra också. Men det är inte dessa saker som jag pratar om utan att det är en massa trimning i kameran. Alexa, BMD, Red, Kinemini är samtliga efterbehandlingskrävande kameror och skjuttillfället är viktigt men man kan laga så mycket i efterhand.. Och en del påstår att ska man ha perfektion är efterarbetet jobbigare med FS7.

Jag vet inte, har inte arbetat med FS7 och av Vimeo/Youtube att dömma så är det väldigt få välgjorda filmer med FS7.

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Permalänk
Medlem

Har sett. Tycker att den verkar omständig att använda.. Fast jag ska eg. inte döma fören jag har lekt av mig ordentligt med en. Det är ju en riktigt fin kamera oavsett hur man vänder och vrider på det...

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

BTW,
Kinemini är nu Full Format med deras egen helt elektroniska EF "speedbooster".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

BTW,
Kinemini är nu Full Format med deras egen helt elektroniska EF "speedbooster".

Nice men fullformat för mig för video är åt andra hållet.

Ska kika ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Nice men fullformat för mig för video är åt andra hållet.

Ska kika ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Några klipp I denna är med speedboostern. https://vimeo.com/125100657

Permalänk
Medlem

Nu är batteriet på laddning. Måste köpa en adapter så jag kan ta ström direkt från kameran istället.
Men som tur är har man alltid några Sony Batterier liggandes

Up and running med false color. Men fetast är att ha Waveform i kameran.

Permalänk
Medlem

Appropå monitors. Small HD har släppt ett lite billigare syskon till 502 kallad 501.
https://www.smallhd.com/lp/501/

Permalänk
Medlem

Oavsett vilken monitor man skaffar,
Flera Zebra nivåer kombinerat med Waveform är fan tha shit!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Oavsett vilken monitor man skaffar,
Flera Zebra nivåer kombinerat med Waveform är fan tha shit!
http://forumbilder.se/EBBTD/dsc-0689.JPG

Zebran köper jag men behöver du resten för en kamera som bara kör raw?
Visst, man kan göra fel på skintones även med raw om man exponerar fel men chansen att man hamnar i en sådan sits så man inte kan göra något åt det är ytterst liten.

I övrigt så är maskinen nice som fan. Hur kommer sig din kovändning? Bort med allt och bara denna?

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Zebran köper jag men behöver du resten för en kamera som bara kör raw?
Visst, man kan göra fel på skintones även med raw om man exponerar fel men chansen att man hamnar i en sådan sits så man inte kan göra något åt det är ytterst liten.

I övrigt så är maskinen nice som fan. Hur kommer sig din kovändning? Bort med allt och bara denna?

// A

Endast Zebra? Du tycker inte Peaking är vettigt?
Waveform är kungen, Zebra kan diffa några procent.

Att ha Raw är fantastiskt och imo ett måste. Filmar bara i raw nu för tiden. Men man kan fortfarande missa både highs och lows plus att skin vill jag verkligen få rätt i kameran. Missar man där och trycker för hårt i post så ser det ut som skit.

Men största fördelen med en evf är stabilitet.

Sen vad gäller denna vs andra så är det bara f35 jag skulle vilja ha hellre. Så det är denna jag tar fram om det är något viktigt. Sen blir det väl lite köp och sälj av andra kameror mer för lek och b-cam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Endast Zebra? Du tycker inte Peaking är vettigt?
Waveform är kungen, Zebra kan diffa några procent.

Att ha Raw är fantastiskt och imo ett måste. Filmar bara i raw nu för tiden. Men man kan fortfarande missa både highs och lows plus att skin vill jag verkligen få rätt i kameran. Missar man där och trycker för hårt i post så ser det ut som skit.

Men största fördelen med en evf är stabilitet.

Well, klart peaking underlättar och nu när jag vant mig köper jag inte en kamera utan såklart.
Men jag pratade snarare om exponeringshjälpmedel. False color har jag använt för just skin tones osv men då har det inte varit raw. Jag vet inte, jag utgår alltid från film och där har man nd, pol, halfnd, blackmagic och kanske något filter till max förutom bländare och ASA/ISO att bry sig om samt två vitbalanser. Sen har man fått lösa resten sen

Även om raw är nice är det ju långt från film.

Stabiliteten är nice, en till kontakt.

Sådan chart är nice om man har tid att använda det..
Dessa charts matchade man efteråt som en correction men man blir mycket beroende av belysningen men det man fick ut efterliknade i princip exakt vad man såg.

Numer kan du filma en sådan och låta Resolve matcha exakt rätt. Mycket smidigt.

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Well, klart peaking underlättar och nu när jag vant mig köper jag inte en kamera utan såklart.
Men jag pratade snarare om exponeringshjälpmedel. False color har jag använt för just skin tones osv men då har det inte varit raw. Jag vet inte, jag utgår alltid från film och där har man nd, pol, halfnd, blackmagic och kanske något filter till max förutom bländare och ASA/ISO att bry sig om samt två vitbalanser. Sen har man fått lösa resten sen

Även om raw är nice är det ju långt från film.

Stabiliteten är nice, en till kontakt.

http://www.steves-digicams.com/SpyderCheckr.JPG

Sådan chart är nice om man har tid att använda det..
Dessa charts matchade man efteråt som en correction men man blir mycket beroende av belysningen men det man fick ut efterliknade i princip exakt vad man såg.

Numer kan du filma en sådan och låta Resolve matcha exakt rätt. Mycket smidigt.

Utfrätta highlights I nyllet på någon är svårt att "fixa sen". Så imo kan det vara värt de där extra sekunderna att tänka till på plats.

En färgkarta kom på posten idag tillsammans med en C-mount som klarar modifierad Tevidon och en Atomos sladd.